Další zpoždění pro 777X? Šéf Emirates mluví už o roku 2024
Jeden z největších zákazníků Boeingu se opět pustil do velké kritiky amerického výrobce.
Jeden z hlavních zákazníků nového dálkového letadla Boeing 777X je čím dál skeptičtější ohledně zahájení jeho pravidelného provozu. Šéf Emirates Tim Clark uvedl, že neočekává převzetí prvního stroje dříve než v roce 2024. Podle původních plánů mělo už letadlo létat.
Clark to uvedl během online konference Arabian Travel Market v rozhovoru s leteckým konzultantem Johnem Stricklandem, jak upozornil dubajský server The National News.
Emirates podle něj převezmou letadlo až ve chvíli, kdy plně splní podmínky smlouvy. Clark uvedl, že například od Boeingu dosud neviděli žádná data o výkonu motorů, ačkoliv už od loňského roku stroj létá ve zkušebním provozu. „Pokud letadlo nebude splňovat podmínky smlouvy, tak ho nepřevezmeme,“ řekl Clark.
Clark v poslední době nešetří kritikou Boeingu, jde přitom o slova největšího zákazníka amerického výrobce v segmentu dálkových letadel. Emirates mají objednáno 126 letadel 777X. „Měli jsme mít první už loni v červnu. Když nám řekli, že ho budeme mít v roce 2023, počítáme s tím, že ho budeme mít až v roce 2024,“ dodal Clark.
Dlouholetý šéf Emirates už dříve uvedl, že by se Boeing měl zamyslet nad svoji firemní kulturou, zejména kvůli problémům s letouny 737 MAX. „Řekl jsem Boeingu, ať se z takových chyb poučí, protože stejné se opakují posledních deset až patnáct let,“ dodal Clark. Naráží tak například na problém s kvalitou výroby dreamlinerů. Emirates už dříve redukovaly část objednávky na 777X a místo nich si pořídí dreamlinery.
Clark v rozhovoru uvedl, že Emirates jsou v lepší kondici, než po vypuknutí pandemie očekával. Dopravce současně prohloubí spolupráci se sesterskou značkou flydubai.
Boeing 777X bude nejdelším dálkovým osobním letadlem, výrobce ho chystá ve dvou verzích. Unikátní je především koncept sklápěcích křídel, spekuluje se ale o možnostech jeho úprav.