Další vzpruha pro Boeing. Alaska Airlines objednaly další 737 MAX, vyřadí airbusy
Boeing 737 MAX 9 v barvách Alaska Airlines. Foto: Boeing
Po Ryanairu jde pro Boeing o další velkou zakázku na letadla 737 MAX.
Po Ryanairu jde pro Boeing o další velkou zakázku na letadla 737 MAX.
Je třeba nezapomínat, proč ten software vtom letadle je. Konstrukční nevyváženost díky předsunutí motorů se nezměnila. softwarová berlicka jen zahlazuje a vrozenou konstrukční vadu. Před několika lety by taková konstrukce nedostala letovou způsobilost.
Jedna hloupost vedle druhé.
Ten software M.C.A.S. je kvůli těm motorům letadla.
Tohle už mě začíná iritovat. Je třeba říci, že to je sbírka nesmyslů a už mě nebaví to pokaždé popisovat. Co takhle zagooglit? Informací je fakt hodně a dobrých, technických. Mimochodem „ten software“ je software letového počítače, který řídí vše, ne jen MCAS což je malinkatý subsystém logiky vyvážení stabilizátoru. Žádná „konstrukční nevyváženost“ tam není, nevyvážené letadlo neletí! Nemůže letět. Vše co létá musí být dokonale vyvážené, to je fyzikální princip, který nejde ohnout pomocí software (jako se sám na houpačce nevyvážíte s žádnou technologickou magií). Proč tam je MCAS? Kvůli moderaci sil v řízení při přetažení, motory v tom… Číst vice »
MCAS za normálních okolností nic nedělá. Je to pomocný prostředek na zabránění přetažení letounu a překročení kritického úhlu náběhu (lidově pád) což je něco co by běžný cestující nikdy neměl zažít.
Průšvih Boeingu byl v tom, že nezapracovali dost důsledně na tom (či to vědomě přehlíželi), aby se tento ochranný systém nemohl aktivovat ve chvíli kdy letadlo přetažené není, rychlost je na opačném konci obálky a jeho aktivace v takovém letovém režimu naopak potíže způsobí.
Průšvih Boeingu je především v tom, že zavedli systém, kdy FAA táhla s výrobcem letadla za jeden provaz, a tak se stalo, že MCAS, který se postupně nabaloval, až byl schopný zničit letadlo, nebyl ničím zálohován a visel na jediném čidle. O existenci tohoto systému skoro nikdo nevěděl, záměrně, neboť cílem bylo lépe prodávat letadla, pokud se piloti nebudou muset přeškolovat. Po první katastrofě to zametli pod koberec vydáním instrukce, jak postupovat při poruše AoA senzoru, neřekli ovšem, jak poznat, že se jedná právě o AoA poruchu, když vám na displeji vyskakují jiná hlášení, jen ne nic o AoA, a… Číst vice »
Mezitím další spor na pražském letišti… https://www.letistenehrajefer.cz
„Boeingy mají více sedaček, jsou úspornější,“ uvedly aerolinky v prohlášení.
Opravdu je to tak? Je současný MAX větší než obdobný A320 neo a zároveň i úspornější? Podle mého u této třídy letadel podstatné rozdíly nebudou a prohlášení je jen rétorické cvičení.
Je to jejich citace, můžeme si o ni samozřejmě myslet své:)
Možná oproti A320ceo
Oni musí v tom prohlášení uvést nějaké klady toho letadla, i kdyby to měly být nelogická porovnání. Kupovat tuhle mediálně provařenou rachotinu je obtížně obhajitelný krok.
Pokud se koukneš na délku A320 a 737-800, uvidíš ten rozdíl.
Hádám, že se v tuto chvíli dají MAXy koupit za velmi, opravdu velmi dobrou cenu. Protože se do nákladů tak či onak promítá i prodejní cena, pak ano, hádám, že provozovatel ušetří. Jako u všech letadel, ten hlavní ekonomický ukazatel je vždy load factor.
Alaska ale ma prece A321Neo, takze ty asi jen tak nevymizi
Doufám, že to tentokrat bude fakt bezpečný letadlo. Pokud ne, budou Alaska Airlines v peknym průšvihu. Usadit celou flotilu sice zvladnou, ale rychle nahradit čímkoli, to těžko. V tomhle mi přijde závislost na jediném výrobci šílená. Ma to svoje výhody, ale pokud dojde k zákazu daneho letadla globálně, tak to prostě nic nevyvazi.
Nemyslím si, že by zrovna s tímto typem letadla měl být nějaký zásadní konstrukční/softwarový problém, který by zapříčinil uzemnění. To by si výrobce ani regulační úřad (FAA,EASA), v souvislosti s historií MAXe, netroufl uvést do provozu…
Ono na tom nebylo nejhůř ani dřív, jen jistá skupina ignorantů si nepřipustila, že by něco nemuselo fungovat. Kdyby měli všichni piloti informace jak z toho ven, nemuselo to letadlo spadnout ani jednou. Teď už to vědět budou, navíc je to primárně podpořeno tím, že už bude v letadle i plán B a ne jen jeden senzor. Aktuálně bude u Maxu problém jen u motorů, který se asi budou dál opotřebovávat víc než by měli, ale to už odnese jejich výrobce, ne Boeing a žádnou katastrofu to nezpůsobí.
Flotila závislá na jednom výrobci sice je šílenost, ale je to také jediná ekonomicky přijatelná volba. Náklady na každý jednotlivý dílek skládačky provozu jsou příliš vysoké a příliš typově svázané, na to aby si malá aerolinka mohla dovolit mít roztříštěnou flotilu a k tomu neslučitelné sady posádek, mechaniků, postupů, papírování.
Je logické mít unifikovanou flotilu, jak jste si sám odpověděl, ať už z pohledu plánování posádek, tak z technického hlediska… V dnešním moderním civilním letectví se nepředpokládá, že by bylo uvolněno do provozu letadlo, které není způsobilé, ale jak vidíme stalo se a nedivil bych se, kdyby se to někdy v budoucnu stalo znovu… Ve druhé polovině minulého století vznikly nehody, které byly zapříčiněny konstrukčními chybami. Počátkem 21. století nám ve velké míře do projektování letadel vstupuje další faktor a sice komplexnost systémů, především software, který se mnohdy může z neznámých příčin nevhodně zachovat, obzvlášť, pokud do něj má nějakým… Číst vice »
Samozřejmě, že se to zase někdy stane znovu (nejen v letectví), jako již tisíckráte. Lidé chybují a jiní lidé oslabí v postupech a ostražitosti, nebo problematické místo nevidí, nebo si namluví že problematické není, než se to ukáže. Certifikace není prokázání perfekcionity, je to okruh minimálních požadavků získaných zkušenostmi a i tak nemůže zachytit všechny existující kombinace situací, jen ty “vymyslitelné”.
No s tím počtem letadel už tahle aerolinka už není úplně mala…
To je pravda. Malá není. Ale ani není gigant s dálkovou flotilou a mnoha typy provozu. Těch 40 Airbusů jim do flotily úplně nesedělo, tím že se parametrově překrývají s B737. Tuším mají ještě nějaké turbopropy Bombardier Q400 a velkou flotilu Embraerů 175, ale to je trochu jiný segment.