Další vzkříšení lokálky? Kraj chce na léto vrátit vlaky na trať Bruntál – Malá Morávka

Lokálka Bruntál - Malá Morávka, Rudná pod Pradědem. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17384227Lokálka Bruntál - Malá Morávka, Rudná pod Pradědem. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17384227

V krátké době už třetí opuštěná lokálka má naději na návrat pravidelné dopravy. Turistické vlaky by mohly o prázdninových víkendech

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex

Dopravák Tvá nenávist k železnici je stejná jako některých novinářů a nádražáků k Regiojetu… Ne každý má na auto, ne každý má řidičák. A ne každý je způsobilý jezdit autem. A pro tyto lidi by měla být veřejná doprava, i když samozřejmě stojí dost peněz. Představ si, že by všichni jezdili autem. Bylo by mnohem více nehod, protože by auto řídili i takoví, co k tomu nemají vztah (nebo jsou alkoholici) a ty následky by nás stály více než nějakých 800 tis. (což není v dnešní vytunelované rozkradení společnosti vůbec nic). A to mluvím jen materiálních hodnotách, ne o těch… Číst vice »

dopravak

Alex: Můžu Vás poprosit o pozorné čtení mých příspěvků a teprve potom psát něco o nenávisti? Píšu snad někde, že se máme na železnici vykašlat a všude jezdit autem? Možná kdybyste si je pozorně přečetl, tak byste zjistil, že jsem jednoznačne PRO zachování regionální železnice, ale jsem PROTI zachováváni železnice za každou cenu na místech, kde pro ni nejsou vhodné podmínky. Pokud se bavíme o železnici v MSK, tak jsem jednoznačně pro výrazné zkvalitnění regionálních tratí. Např. jsem uváděl Bruntál-Opava, Ostrava-Ostravice, Studénka-Veřovice s vybudováním spojky na Frenštát, nebo Frýdek-Místek – Český Těšín. Zkvalitněním myslím zrychlení na 120-160km/h, u některých tratí… Číst vice »

Jiří

Souhlas s Alex. Bohužel ze zdejších přispěvatelů Dopravak, Tunel, VRT a dalších čiší čirá nenávist, zlomyslnost a škodolibost ohledně regionálních tratí a lokálek. Typická česká vlastnost působit jiným problémy a škody. Jim přeci nikdo nebere ty jejich cyklostezky, právo jezdit si všude, kam si zamanou, prostoru mají na zemi habaděj, ale jim to nestačí, chtějí víc a víc. Tohle není o žádným šotoušství, kterým se tu neustále ohánějí. Nechtějí prostě pochopit, že tu také žijí lidé, co dávají přednost přepravě po kolejích ať už z praktických či jiných důvodů a nechtějí prostě přispívat k neustálému zahušťování silniční dopravy. A mimochodem… Číst vice »

dopravak

Jiří, alex a ostatní šotoustvo: Rozumíne psanému textu? Jak čtu vase komentáře, tak evidentně ne. Já nikde nepíšu, že se má ve velkém podporovat automobilová doprava, ale že se má investovat do TRATÍ, železničních tratí, kde to má smysl. To znamená vzdát se některých neefektivních tratí, kde je frekvence cestujících minimální a nahradit vlaky autobusy, které jsou v těchto případech efektivnější. Jenom pro vysvětlení, tak autobus je take součástí veřejné dopravy. Jezdní dokonce I s řidičem, takže si ho nemusíte kupovat, ani si nemusíte dělat řidičák, pokud nechcete ;-). Jak již bylo řečeno I šotoušem Alexem, tak v úseku Bruntál-MM… Číst vice »

Simona

A proč obnovit něco co by mohli lidé využívat úplně jinak co takhle udělat něco pro cyklisty,a bruslaře naše cesty. Nejsou tak v dobrém. Stavu a bezpečné jak bychom si pro naše děti. Představovali.co takhle. Dodělat. Projekt a domluvit se s obcemi a. Městem a udělat místo kolejí stezku pro cyklisty a bruslaře a. Ne zase cpat peníze. Do kolejí. 800tisic pro pár lidí měsíčně. Kteří. Tuto službu využijí!!není na čase se zamyslet…

Jiří

A osobních aut už je v naší malé zemi poněkud přespříliš. A stále přibývají.
Cyklistika je momentálně ohromná módní záležitost a na arogantním chování mnoha
cykloteroristů i inline bruslařů je to pěkně vidět. A s těmi přibývajícími osobními auty
začíná být i na okrajových silnicích docela husto. Nevidím žádný rozumný
důvod likvidovat alternativní a klidnější formy přepravy lidí ke kterým
lokální a regionální železnice zcela právem patří. Ani tolik vychvalované náhradní
autobusy či minibusy nemohou nahradit některé dobré výhody vlaků.

dopravak

Jiří : Aut je příliš, ale co zřejmě šotoušům nikdy nedojde je fakt, že zachraňováním neefektivních provozů nikoho z auta do vlaku nedostanou. Další šotoušovina je pak myšlení, že na dopravu je k dispozici neomezené množství peněz. Není, to je prostě fakt. Proto je důležité investovat do tratí, kde to má nějaký dlouhodobý smysl, resp. kde je vlak oproti autu alespoň trochu konkurenceschopný. To ale není případ téhle trati, protože je relativně krátká, klikatá, oproti autobusu vede oklikou a míjí nácestné vesnice. Do Karlovy Studánky znamená další přestup na bus a ve směru Krnov/Opava má v Bruntále úvrať. Proto by… Číst vice »

dopravak

Pro všechny šotouše: Naprosto chápu vaši zálibu pro železnici. Nemám nic proti podpoře turistických vlaků a akcí s tím spojených, ale mělo by to být tam, kde to pomůže I běžnému provozu. Dokážete se ale trošku zamyslet nad praktičností takového spojení pro místní občany a turisty v běžném provozu? Vy přijedete na akci jednou dvakrát do roka, ale místní a turisté by rádi používali toto spojení pravidelně I ve všední dny. Vlak v tomto případě jede pomalu, oklikou, míjí vesnice a zastaví kilometr od sjezdovky. Když už se mají do něčeho davit veřejné peníze, tak by z toho měl být… Číst vice »

Kubík

Tak pravil dopravak.Howgh! Jste místní pana „dopravaku? že za ně mluvíte. Já mám naopak zcela jiné zkušenosti z Malé Morávky. V loni tam byla mimořádná jízda v únoru, jelikož dnes každý vyhledává spojení v mobilu přišla na vlak skupina dívek, která si to našla a jela tímto vlakem místo busu v neděli do kolejí. Nemilují všichni sjezdovky a cyklostezky, já proti nim nic nemám jako Vy proti zastáncům místních drah.

dopravak

Kubík: Jenomže jedna mimořádná jízda, na kterou se sjedou nadšenci z celého okolí je věc jedna, běžný provoz je věc druhá. Už vidím ty místní babičky, jak si to budou s radostí vykračovat na vlakovou zastávku kdesi v poli místo toho, aby jely autobusem primo z návsi. Už vidím ty nadšené turisty z Karlovy Studánky, jak budou s radostí přestupovat v Malé Morávce na courák směr Bruntál. Nebo jak si budou lyžaři vykračovat kilometr od zastávky ke sjezdovce jenom proto, aby se svezli kousek rozvrzanou 810. Fakt nebuďte naivní. Pro místní je opravdu daleko praktičtější jet busem, který jim staví… Číst vice »

Tomáš Tužín ing.

V poslední době se potkávám dost často s názory, že tu i onu regionální trať by bylo výhodné nahradit cyklostezkou. Téma je to natolik oblíbené, že stojí zato se na něj určitě podívat podrobněji. Co mně dost výrazně zaráží, možná i jistým způsobem baví, je vášnivá obhajoba „drážních cyklostezek“ ze strany některých železničních odborníků, či „rádoby – odborníků“. Rád se jich potom ptám, nakolik sami na kole jezdí, jakou mají zkušenost s cyklistickou dopravu a proč jsou si tak jistí, že zrovna cyklostezka místo trati je tou stavbou, kterou cyklisté potřebují? Co když za stejné peníze, které by stála „drážní… Číst vice »

Kubík

Zastánci cyklostezek si mohou zajet na cíleně zrušenou trať Hostašovice-Nový Jičín horní nádraží, která byla podemleta po přívalovém dešti v roce 2009, ač stát poslal peníze na její zprovoznění, byla zrušena, protože starostové obcí (mimo města N.Jičín!) si chtěli jezdit na kolečkách, protože starosta přece nebude jezdit vláčkem. Na trati byla zaústěna i vojenská vlečka, která byla kvůli cyklostezce odpojena od kolejí. V Mořkově místní nádraží bylo nákladiště..Při likvidaci tratě se ani nenemáhali odstranit torza sloupů osvětlení u vlečky a v Mořkově, navíc u odbočení vlečky se patrně asfaltéři spetli a vyasfaltovali i asi 50 m odbočení do vlečky do… Číst vice »

Jiří

Naprostý souhlas s Kubík. Vypadá to, že mnoho lidí, kteří se považují za moderní, cool vzdělanou lepší
vrstvu, cíleně nenávidí lokální železnici a považují jí za přežitek minulosti. Urputně prosazují cyklostezky,
argumentujíc, že to nebude nic stát a ještě na to přispějí z EU. A Ti úplně nejfanatičtější by chtěli naprosto
všude jezdit se svými plechovými miláčky, bez nichž už nemohou vůbec žít.

dopravak

Jiří : Já nevím, v jakém světě žijete, ale naprostá většina lidí jezdí autem proto, že se potřebuje dostat v rozumném čase z a do práce. A věřte mi, že bych daleko jezdil veřejnou dopravou. Tou je to ale bohužel dvakrát tak delší a tu ušetřenou hodinu denně raději věnuji dětem. já jsem jednoznačně pro rozvoj regionální železnice, ale jenom tam, kde má vlak šanci svoji jízdní dobou soupeřit s autem. Proto mi tak vadí železniční fanatici, kteří by zachraňovali kde co bez toho, aby se zamysleli, jestli to má vůbec nějaký smysl. To je přesně případ zmiňované trati do… Číst vice »

PetrB

Mile cyklostezky bude potreba take za nejaky ten patek zrenovovat, a zadarmo to fakt nebude, to je jedna vec a druha vec je ta, ze ted je to hrozne moderni… za par let bude tehle cykloturistika za zenitem a co pak?

Tunel

Údržba cyklostezky z pohledu 50 let stojí zlomek toho, co stojí údržba trati, navíc provoz na cyklostezce nestojí za 50 let ani korunu, jelikož cyklisty nikdo motivovat dotací k používání cyklostezky nemusí. Do vlaku bez dotovaného jízdného vám nikdo nevleze a ten vlak vám ani nikdo neodveze. Cyklostezky jsou mnohem efektivnější a výhodnější. Kdyby ne, nestavěly by se tak masivně ve vyspělejší západní Evropě z málo využívaných tratí. A železnice je v mnoha státech na západě využita mnohem více než v ČR, ač nemá lokálky. To o něčem svědčí. Píšete jen svůj šotosen, jak byste chtěl, aby to bylo, ale… Číst vice »

Jiří

Souhlas s PetrB. A zdejší Tunel nemá tak docela pravdu. Ne všude se lokální tratě v evropských zemích
přetvářejí rovnou na cyklostezky, v mnoha případech si stát nechává prostor pro případné rezervy i
určitou možnost obnovení provozu-v tomto případě se tratě užívají buď na víkendový či letní turistický
provoz nebo je tam zaveden systém tzv. turistických šlapacích drezín (Švédsko, Dánsko, Finsko, Benelux atd.)

Kubík

Výborně! Vlaky na této trati neměli nikdy rušit. Začalo to hned v roce 1991, kdy zde byla zrušena celotýdenní doprava, pak byly špatné přípoje směr Olomouc atd. Trať byla vždy oblíbena a než ji začali cíleně omezovat, bylo to výborné spojení s Bruntálem. Trať pamatuji již od roku 1973. V Malé Morávce byla svého času i silná nákladní přeprava, byl tam portálový jeřáb u mn.koleje, v Světlé Hoře byla nakládka dřeva a vlečka do továrny. Doufám, že se blýská na lepší časy, ještěže nebyla zrušena v roce 2010 jako chtělo svého času MD!

Jan

Bylo by to fajn. Jsou to turistické oblasti. Jak říkám, kéž by se někdy povedlo dostat elektrický vlak na Praděd – místo smradlavých přeplněných busů.

Štěpán

Je to beze sporu velmi pozitivní zpráva. Každá trať má svůj význam, jenom je někdy potřeba ho najít. Zrovna tady má víkendový provoz opravdu smysl díky mnoha turistickým trasám v okolí Malé Morávky. Je jasné, že celoroční provoz včetně pracovních dnů je zbytečný, ale to ještě neznamená nutnost likvidace kolejí. U každé trati se dá její smysl najít. Bohužel se ale vždycky najde spousta takových, kteří jenom křičí, jak se mají tratě likvidovat, protože sami jezdí autem/autobusem a jenom se snaží ostatní naštvat…

Frantisek

Také mi to tak přijde. 🙂 Trať rozhodně rád využiji, až tam zase pojedu na výlet či na dovolenou. Do vlaku naložím v pohodě větší zavazadlo i hudební nástroj, aniž bych si musel kupovat auto. Snad bude zájem více lidí.

babilon

Ta druhá Štěpánova věta, to je taková krásná esence šotoušství. 🙂

železničář v důchodu

babilon:
Hodně hloupá řeč: v té větě je naopak esence pravdy – jen tím potvrzujete, že o hledání významu tratí se (bohužel) stále pouze planě žvaní (jako ostatně už od 70. let minulého století), ale „skutek utek“: pro většinu „čecháčků“ je ovšem jednodušší a hlavně pohodlnější kritizovat ty, kteří na to poukazují, než ten skutečný smysl opravdu hledat a návazně i udělat něco pro jeho naplnění, zejména nemají-li z toho aspoň trochu významný osobní profit. Nejste náhodou také jedním z adeptů na „moderního“ českého politika?

AAA

Jasně. To se to hledá když to daňový poplatník zatáhne.

železničář v důchodu

AAA: Jasně. A proč mám jako daňový poplatník „necyklista“ platit drahé přebudování funkční železniční trati na cyklostezku jen proto, že na ní kraj není ochoten objednávat smysluplnou dopravu a „stát“ zná jen černobílý pohled „buď koridor, nebo zlikvidovat“? Jako by nebylo dost příkladů z jiných oblastí republiky, kde to „hledání“ zafungovalo docela dobře – a nemusel to být jen Chrdle, který je extrémem (a dobře tak). A propos: letos je kůrovcová kalamita a bude třeba dopravovat vytěžené dřevo – a ta lokálka má stejnou z pohledu dovoleného zatížení stejnou traťovou třídu („C3“, takže 20 tun na nápravu) jako „hlavní“ trať… Číst vice »

AAA

v důchodu a daňový poplatník? 🙂

železničář v důchodu

AAA:
A to snad nemám jíst, pít, mám chodit nahý a spát pod někde mostem bez vody, elektřiny, topení atd., atd., atd., abych mohl být „daňový nepoplatník“?
Bože, do koho’s to duši dal? …

AAA

Jasně, i státní úředníci koneckonců platí daně a ještě se s tím ohánějí.

https://www.ekonomickymagazin.cz/2017/06/urednici-se-zase-zacinaji-k-lidem-chovat-jako-vrchnost/

a8n

Akorát má takový sklon, že to radši budou překládat až v Bruntále.

liposh

V tomto případě bych byl pro zrušení trati a vytvoření cyklostezky.

mfr

přesně tak

Frantisek

Okolo je cyklotras dost, v tom nevidím smysl. Pokud ovšem nechcete, aby tam co nejvíc lidí jezdilo auty…

liposh

Františku, vy to nechápete. My nemluvíme o cyklostezce na horská kola, ale o 17 km dlouhé pohádce s hladkým asfaltem a nulovým sklonem v úžasném prostředí , kam můžete vzít in-line brusle, kolo, koloběžku, cokoliv. To je jiný level. Je to jako srovnávat vesnické koupaliště vytvořené z hasičské nádrže a Aquapark s 20 tobogány. I ten potenciál přínosu peněz do daného místa je stejně diametrálně odlišný.

Zdeněk

liposh: Ta cyklostezka by šla max. využít na kola, vzhledem k převýšení jaké zde je, si zde nedokážu představit bruslaře.

železničář v důchodu

liposh: „My nemluvíme o cyklostezce na horská kola, ale o 17 km dlouhé pohádce s hladkým asfaltem a nulovým sklonem …“ Jenže on ten „nulový sklon“ není ani zdaleka ani v té „náhorní“ části trati, kvůli níž tu krásnou trať chcete zrušit – a v závěru by to na těch 43 promilích klesání musela být už spíše „ozubnicová cyklostezka“. Když tu trať chcete rušit a nahradit cyklostezkou, mohl byste to zdůvodnit aspoň trochu kvalifikovaným ekonomickým propočtem, zahrnujícím nejen vlastní výstavbu (a následnou údržbu) cyklostezky, ale i náklady (i výnosy) spojené s likvidací trati a skutečné náklady, které na její údržbu… Číst vice »

liposh

železničář v důchodu: Dejte mi 10 milionů a udělám vám studii proveditelnosti i s hezkými barevnými grafy a na křídovém papíře 😀

Pavels

Nějak se mi zdá, že to s tím asfaltem myslíte vážně. Asfaltu je tam okolo i bez vaší skvělé vize víc než dost.

železničář v důchodu

liposh: „Dejte mi 10 milionů a udělám vám studii proveditelnosti i s hezkými barevnými grafy a na křídovém papíře“
A co bych z toho měl (nejen já)? Já tam žádnou cyklostezku nepotřebuji, já tam naopak chci mít tu lokálku, která ta tam je!

Jan

Se sjezdovýma lyžema se super jede na cyklostezce.

Tunel

liposh, mfr> Tak, tak, mnoho cyklistů by potěšila cyklostezka s mírným stoupáním. A kdo si počká, ten se dočká, do téhle lokálky šotouškům SŽDC větší investici nedá a nakonec se rozpadne a šotoušci si budou muset zvyknout. Frantisek> Auty jezdí už dnes, vlak tam nejezdí, takže jaké více? 🙂 A pak jsou tu i autobusy, byť ve vaší šotohlavičce ještě nebyly vynalezeny. A dají se i posílit, kdyby byl zájem. Přínosy cyklostezky vysvětlil Liposh. železničář v důchodu> Já zase nechci z veřejných peněz udržovat pro vás tu dráhu. Pokud tam chcete dráhu, tak si jí udržujte sám. Pokud na to… Číst vice »

Milan

Tahle lokálka pro sezónní provoz podle mě smysl má větší než ta do Mochova. Zvlášť, jestli budou navazovat busy směrem Karlova Studánka/Ovčárna. Je to turisticky atraktivní oblast.

Vít Jůza

Jestli to nebude tím, že nejste z Mochova … takže jaký smysl pro Vás …

železničář v důchodu

Mochovská lokálka ovšem, bohužel, nemá vůbec žádný smysl ani pro naprostou většinu obyvatel Mochova – snad až na ten, že díky ní je Mochov aspoň trochu veřejně známější (jinak by po něm „ani pes neštěkl“): otázkou přesto je, jestli aspoň to vůbec něco mochovským přináší …

Jan

To je právě o tom. Je perfektní vlak do Koutů. Ale už není téměř žádný návazný bus na Červenohorské sedlo.
Je vlak na Ostravici. Ale není návazný bus do nejlepšího beskydského střediska Bílá. Navíc omočloučtí experti evidetně cíleně likvidují vlak k Dolní Moravě, kde by měl být zase návazný autobus. Opravdu vyhledávaného střediska. Jak tam lidi v létě pojedou na kolo. Busem? Navíc opět odříznou ten celý region těch měst. Hurá pragocentralizaci .

ApolloXI.

Hory by měly být oázou klidu a odpočinku – což se ovšem o střediscích hromadné zábavy říci nedá. Místním to zas až tak nic moc pozitivních věcí nepřináší, spíše naopak. A Dolní Morava? Opravdový turista nepotřebuje zábavní park v přírodě.

UBolt

Zajímalo by mě rozsah poškození, protože v útery 15.května tam normálně vlak až na Morávku projel. Typická výmluva společnosti Stále Žalostnější Dopravní Cesta, aby nedejbože nemusela zase pracovat navíc a něco dělat.

To

Chtělo by to vypracovat nějakou mňamózní studii aspoň za 10 mega… nebo radši za 15)))