cargo

Další vylepšení „tratě pro škodovky“. Za 335 milionů od AŽD, Silnice Group a TSS Grade

Zastávka Voděrady na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Jan NovotnýZastávka Voděrady na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Jan Novotný

Trať mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, kterou využívá pro přepravu svých aut hlavně Škoda Auto, čeká v příštích měsících další

Trať mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, kterou využívá pro přepravu svých aut hlavně Škoda Auto, čeká v příštích měsících další modernizace. Zakázku za 335 milionů korun získalo sdružení firem AŽD Praha, TSS Grade a Silnice Group.

Vítězství česko-slovenského sdružení vyplývá z písemné zprávy zadavatele a registru smluv.  Sdružení nabídlo nejnižší cenu, odhadovaná hodnota byla 342 milionů korun. Ve hře bylo šest nabídek, SŽDC ve zprávě zadavatele neuvedlo, jakou cenu nabízeli jiní uchazeči.

Jde o druhou velkou zakázku na železnici, na které se podílí firma Silnice Group zaměřená původně hlavně na silniční stavitelství. Týdeník Ekonom loni uvedl, že majitel firmy Karel Rypl má blízko k místopředsedovi hnutí ANO Jaroslavu Faltýnkovi.

Trať z Mladé Boleslavi do Nymburka prošla částečnou modernizací už loni a předloni. Cílem je zvýšit počet vlaků, které zde mohou projet. Jak s novými auty, tak například s palivem do teplárny a elektrárny Ško Energo. Po skončení celé akce má trať zvládnout odbavit za den namísto stávajících 28 nákladních vlaků až 38 souprav.

Součástí zakázky rozložené do konce příštího roku je vybudování nové výhybny Straky v nejdelším mezistaničním úseku Veleliby – Čachovice, v Čachovicích dojde k prodloužení stanice na 650 metrů.

Jednokolejná trať je hlavní trasou pro nové škodovky, odkud putují na seřadiště v Nymburce a dál po celé Evropě. S tím, jak roste výroba automobilky, je čím dál větší problém odbavit všechny vlaky. I proto není podle SŽDC cílem zvyšovat rychlost, ale kapacitu. Maximální rychlost bude 100 kilometrů za hodinu. Přesto by tu i osobní vlaky mohly jezdit rychleji, než dosud. Výhybnou Straky přibude další možnost křižování vlaků a odstraní se časové ztráty při čekání na protisměrný vlak.

SŽDC už loni dokončila první etapu modernizace trati za téměř miliardu korun. Při ní došlo k prodloužení dopravních kolejí ve stanicích Luštěnice-Újezd a Dobrovice na 650 metrů, díky čemuž je možné prodloužit nákladní vlaky na 610 až 630 metrů. V rekonstruovaných stanicích došlo k vybudování nástupišť, v Luštěnicích navíc vlaky zastavují blíže k obci v nově vybudované zastávce.

V plánu jsou přitom ještě další akce: SŽDC připravuje zatím dokumentaci pro územní rozhodnutí na celkovou modernizaci osobního nádraží a nákladního přednádraží v Nymburce. Další investice se týkají trasy v Mladé Boleslavi: oprava mostu přes Koněvovu ulici má začít ještě letos, stejně tak oprava přejezdu.

Trať by mohla mít v budoucnu ještě větší využití, řeší se její zapojení do chystané trasy Praha – Liberec. Poté by mohlo dojít ke zdvojkolejnění i elektrizaci.

Stavba bude průlomová na české železnici i z jiného důvodu: použije se u ní poprvé metoda informačního modelování BIM pro dopravní stavby. Konkrétně půjde o železniční stanici Čachovice. Model BIM je součástí zadávací dokumentace, vítězná firma ho pak má používat při samotné stavbě, například pro navádění strojů a v průběhu stavby ho doplňovat o skutečný geometrický stav, pokud se bude lišit od projektovaného.

Modernizace přinese i výluky. „O výlukách budou cestující informování prostřednictvím vývěsek ve stanicích a na www stránkách svého dopravce,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle informací Zdopravy.cz je první nepřetržitá výluka naplánována na červenec na dobu celozávodní dovolené ve Škodě Auto.

Tagy AŽD Praha Silnice Group Trať 071 Nymburk - Mladá Boleslav TSS Grade
24 komentářů