Další velký kontrakt pro Airbus. EasyJet potvrdil objednávku 157 letadel rodiny A320neo
Airbus A320neo v barvách easyJet. Foto: Airbus
Dopravce bude díky objednaným strojům pokračovat v modernizaci a růstu flotily.
Dopravce bude díky objednaným strojům pokračovat v modernizaci a růstu flotily.
Chtělo by to další továrnu. Třeba v Kunovicích.
Spíše v Plzni
Pro Airbus určitě super, ale musí už mít ve firmě (resp v plánování výroby) docela hukot. Čekačka až 11 let, to je fakt hodně, kadence výroby aktuálně trochu za očekáváními, subdodovatelé nestíhají, asi hlavně motory. Nechtěl bych být v kůži toho, kdo to musí koorodinovat.
Alespon na to maji dost casu, lepsi mit co prodavat nez naopak nemit jako jejich kunkurent.
A jaky konkuret nema co prodavat?
Sice asi nemá na tak dlouho dopředu, ale Boeing se zakázka a už slušně saturuje. Vrásky na čele jim děla 777. Ale objednávky frčí.
O jakem konkurentovi je řeč? Boeing nemá čekačku na MAXy o moc menší.
Možná máte na mysli ATR nebo Embraer? Ale to zas taková konkurence není.
737MAX za 320NEO ? Vtip …
Ano jsou to letadla téměř shodných parametrů, i když se vám to nemusí líbit. Pomineme A321XL a XLR proti které Boeing nic nemá a mít hned tak nebude.
Letadla, která od sebe dělí desítky let…
No .. a? Fyzika je tady s náma miliony let … a taky stále funguje a platí.
Skuste konkrétně rozepsat, jak se ten věkový rozdíl mezi těma dvěma letadlama projevuje na těch letadlech? Jaký maj dopad na zákazníka, cestujícího, aerolinku?
Oni znají jen ten mem, že to je 60 let stará konstrukce a prdlačku se o to dál zajímají. 🙂
Pravda je obojí, i to, že původní koncepce je 60 let stará, ale i to že Max s ní zase tak moc společného nemá. Jiné křídlo, jiná avionika, jiné materiály… nesrovnatelný letoun s jurassic 737 🙂
No, a přesto se horko těžko drží stále stejného typového certifikátu. Pročpak asi? Jednak je to o jednodušším přeškolování pilotů, ale druhá nezanedbatelná věc je to že dokud se jedná o „upgrade“ starého typu, můžou stále ještě porušovat nové předpisy FAA které už pár let platí a kterým by jinak tyto typy nevyhověly… naposledy se žádalo o „prominutí“ pro MAX10, na základě klauzule o „gradfatheringu“ neboli o dědění, a že by bylo vysoce neekonomické kdyby měli plnit nové předpisy…
Zásadní rozdíl je především v bezpečnosti, kdy na to Boeing z vysoka kašle a u Airbusu je laťka nastavena docela vysoko. To je i důvod problémů s certifikací dalších modelů B737, protože FAA došla trpělivost a teď se Boeing co nejvíce snaží to protlačit, protože jinak by musel udělat komplet nové letadlo, aby vyhovovalo aktuálním požadavkům a předpisům. Bohužel toto naprostá většina fandů Boeingu moc nechápe a stále obhajují svojí modlu.
Teď plácáte totální novinkové nesmysly a možná byste si někdy v životě mohl někdy zkusit naprojektovat něco co je velmi komplexní, pracuje to v prostředí kde je selhání velký problém a může snadno zabít lidi. Není pravda že FAA došla s Boeingem trpělivost. FAA má také černé puntíky a proto změnila své procesy, které jsou teď drasticky pomalejší. Je to úřad čas není jejich nepřítel. Boeing je firma a musí někde generovat zisk jinak zkrachuje. Že boeing totálně pohnojil konstrukci jednoho systému Maxu se nedá popřít, ale asi těžko budete tvrdit, že dopravní letadlo sestává z jediného systému. Vše ostatní… Číst vice »
Tohle jsouTohle jsou, ve vší úctě, hrozné bláboly Boeing priřozeně na bezpečnost z vysoka nekašle. Tady na to z vysoka kašlala FAA (no a Boeing z toho vytřískal, co mu nechali udělat). Ale jako jo, tohle je průser – MCAS jako dobrý, ale dát ho do letadla a nikomu o tom ani neříct, to se těm joudům úplně nepovedlo. Na tom, že MAX je postavený na konstrukci staré 60 let není nic špatného (on ten Aibrus je postavený na základech, který jsou v podstatě jen o nějakých patnáct let mladší) a ještě větší hloupost je snažit se z toho cokoli… Číst vice »
FAA na to kašlala – ano, jistě, prostřednictvím zaměstnanců BOEINGU na které delegovala část svých povinností… a tito zaměstnanci Boeingu potom pod tlakem svého vlastního zaměstnavatele byli ochotní přivírat oči jak zaměstnavatel poručil… viz třeba zrovna bezpečnostní rozbor systému MCAS, hlavní „trik“ byl v tom že byl statisticky vyhodnocen jak „okrajový“ a z toho důvodu nebylo požadováno zálohování, anobrž se spokojil se signálem pouze jediného senzoru AoA… a samozřejmě pak při poruše tho jediného senzoru to začalo dělat nesmysly. Stejnětak toto bezpečnostní vyhodnocení bylo zdrojem pro absolutní pomlčení o tomto systému v tréningových manuálech (přímo motivované tím že kdyby bylo… Číst vice »
Mimochodem, díval jste se někdy poslední dobou na „field performance“ typů MAX (a neo)? Podle nich nemůže MAX10 vzlétnout z Brna (nedostatečná délka VPD), z Pardubic MAX10 ani 9… (MAX8 2500m, MAX9 2600m, MAX10 2700m). Neo s tím nemá problém žádné, až po 321neo je to pod dva kilometry, 321neoLR má 2250m)
Prostě z té koncpce originální 737 už víc nevyškrábete, aby se s tím dalo „něco dělat“ bude už holt muset být nový typ… který mj. bude muset už mít EICAS, tam už žádné vyjímky nezafukgují.
Tak se pridela eicas. no a? jako si fakt myslite, ze kvuli tomu musi delat nove letadlo? Uvedomujete si, ze Airbus A320 je jen o par let mladsi letadlo, nez 737 classic? A neo neni nic jineho, nez to same historicke letadlo, mirne vytunene novymi motory? jinak je to stejny reteo, jako 737? Ad MAX 10 a Brno – zase jste vedle. Sice nemuze startovat na MTOW. Ale prozradte mi, jake linky z Brna budou vyzadovat, aby mel paliva na 7-8 hodin letu? Odpovim vam – zadne. Takze MAX 10 bude z Brna startovat uplne normalne, protože s palivem na… Číst vice »
737Max je nový typ. Že staví na mnohem starších kořenech na tom nic nemění (pokud se nezajímáte o to jak co přesně funguje, což ekonomy nezajímá, je zajímá ekonomika provozu).
Mimochodem A320 už má také 40leté kořeny. 🙂
NENÍ to nový typ, spadá pod stejný typový certifikát jako 737 včetně jurrasic typů, konkrétně A16WE viz například tady…
https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/FSBR_B737_Rev_19_Draft.pdf
Chápu že občas by se hodilo kdyby stejný BYL a občas kdyby NEBYL, ale museli si vybrat a ejhle, prohlásili to za stejný typ! Ono že něco ekonomy nezajímá je hezké, ale ekonomy bohužel často nezajímá i fyzika, myslí si že když zaplatí dost marketingu tak to „předefinují“…
Promiňte, ale plácáte.
Směšujete “administrativní” pojem typu a fyzickou skutečnost, jak to letadlo bylo postaveno.
Fyzicky je to nové letadlo. Postavené tak, sby se dalo nacpat do původní certifikace.
Ano, nové (jakože nově vyrobené) to samozřejmě je. Ale musí mít stejný tvar, stejné rozložení kokpitu, ovládací prvky, a taky stejný „handling“ aby se daly použít na stejný certifikát…
Jistěže se tam dají aplikovat některé nové technologie, ale musí se „chovat“ stejně jako originál.
Bohužel jste celkem dost mimo.
Rozdily mezi classicem a maxem jsou obrovske. Ta letadla nemaji prakticky nic spolecneho. A pritom jsou na jednom certifikatu
Rozdil mezi NG a MAXem mensi, ale stale dost rozdilne.
Videl jste vubec nekdy vedle sebe kokpity tehle tri letadel – zejmena jejich nejdulezitejsi casti?
Vubec to neni o tom, ze je to “nove vyrobene”. Technikou jsou to uplne jina letadla, ktera ale vypadaji skoro stejne.
A na to, jak letadlo vypada na obrazku, na to nelita.
A zapomel bych – MAX se uz od NG a Classicu lisi i tvarove, motory uplne nekde jinde, posunute teziste apod.
To myslíte tu konkurenci v podobě 737MAX9 který má objednávky v poměru 1:5 vůči A321neo či snad 737MAX10 který vůbec ještě nemá certifikaci a první dodávky se očekávají v roce 2025??
Typově zatím MAXy stačí horko těžko po 320neo. Zbytek je slíbený, případně prvních pár kousků…
Embraer není konkurence pro Boeing ani Airbus. Snad pro 220? Se divím, že ty Embrairy prodávají podle mne, po málo kusech. Regionální aerolinky zase tak velký zájem v počtu „sto kusů“ nemají. A podle mne to není špatná mašina. Možná někdo napíše nějakou zkušenost.
Malé typy od „velkých“ výrobců (jako například A319 nebo 737-700) mají oproti větším mizernou ekonomiku (jejich existenci zachraňuje prakticky jen společný certifikát s většími bratříčky, ale to u některých regio dopravců nerozhoduje protože větší bratříčky nemají) takže „zespodu“ se na ně tlačí typy které byly specificky jako „menší“ konstruované, tedy například A220 nebo E175/195 které pro mnohé situace dávají o poznání lepší ekonomiku na vedlejších trasách…
Jejich asi největší nevýhodou jsou menší průřez/výška kabiny (takže působí stísněněji) jinak v parametrech jako „tichost“ a „úspornost“ jsou naprosto v pohodě, a díky (obecně) úspornějším motorům dneska mají i solidní dolet…
Z pohledu výrobce to možná vypadá jako příjemné zajištění zakázek, ale z pohledu zákazníka je to dost na houby. Představte si, že si dnes něco objednáte a dorazí vám to až za 11 let. Určitě to ještě bude vyhovovat? Co když to budete potřebovat dříve? Nikdo neví co bude za 11 let.