Další velká zakázka na středočeské D3. Silničáři vybrali průzkumníky k tunelu Kamenná Vrata
Geotechnický průzkum v koridoru budoucí středočeské D3. Pramen: ŘSD
Součástí zakázky je především ražba průzkumné štoly o délce 1617 metrů.
To je dobře, že začnou kopat! Možná najdou i nějakou novou zlatonosnou žílu, když to vede okolo Jílového. Při kopáni Blanky našli v prehistorických sedimentech taky zlato, což je logické když je to po proudu:-)
Likvidace průzkumné štoly v trvání 9 měsíců, WTF??? Ono to pak nezůstane součástí toho tunelu?
Správné pochybnosti… asi zůstane.
Z TZ PDPS:
Poznámka: O případné likvidaci štoly bude rozhodnuto po dokončení prací na základě projednávání dokumentace dálnice D 3 stavba 301. V současné době se předpokládá, že výstavba začne do dvou let po dokončení štoly, tj. likvidační práce nebudou provedeny => nejsou v soupise prací.
Tohle bude ještě cesta udolim stinu ale zastavit D3 v StC uz nejde a to je dobře. Krome D0 sever je to nejdulezitejsi dalnice v CR, která se ještě nestavi a tlak bude obrovsky. Nimbysti budou kolem sebe kopat, technicky to taky nebude zrovna prochazka ruzovym sadem ale financovani se vždycky najde a pokud to bude ridit Matl, je začátek vystavby před koncem dekady realny…
souhlasím s váma. Každopádně vždycky když čtu článek popř. v diskusi o tom jak jakákoli stavba v okolí Prahy je ta nejdůležitější v ČR, tak mi to přijde hodně úsměvné.
Jen pro upřesnění, v Praze žije jen cca desetinka obyvatel ČR, je to region s min. průmyslovým potenciálem, min. 80% dálniční dopravy kolem Prahy je tranzit, což je daň za hvězdicové uspořádání dálniční sítě atd
Ale ok – je to důležitá stavba min. pro Prahu a okolí
Jen pro upřesnění, výběrové řízení na štolu Luka nebylo doposud ukončeno. Jinak samozřejmě jakýkoliv posun vpřed v přípravě středočeské části D3 je více než vítaný!
https://zdopravy.cz/zakonzervovano-do-roku-2030-radni-schvalili-miliony-na-udrzbu-hotove-stoly-pro-radlickou-radialu-218944/
A někde průzkumná štola už dávno je, akorát se nestaví.
Ty plány jsou naprosté sci-fi a žádný z těch datumů nedává absolutně smysl. Oni si na ŘSD opravdu myslí, že lidé přes kouřovou clonu neumí sečíst dva termíny dohromady a jednoznačně vidět, že ražba štoly přesahuje zahájení? Rád bych se mýlil, ale tuším, že na středočeské D3 se do konce tohoto desetiletí reálně nezahájí ani 1 km stavby.
Podle vas nelze zacit stavbu mimo tunely, napriklad prelozkami siti a komunikaci, skryvkou ornice, budovanim naspu, zakladanim mostu… A k tomu paralelne razit stolu, ktera se pak prerazi v tunel? Nebo co v tom vidite za problem?
Ražba štoly má trvat 29 měsíců a přitom chce ŘSD začít stavět v roce 2027?
Tak tyhle kupecké počty vůbec nedávají smysl, ledaže by zažádali o stavební povolení ještě bšhem ražby. Potom ale průzkumná štola nedává smysl, když už teď říkají, že je jím jedno, na co např. na začátku roku 2027 narazí.
Co znemožňuje žádat o stavební povolení ještě během ražby průzkumné štoly?
Na iženýrskou práci totiž kupecké počty nestačí, víme?
Tak stavební povolení snad musí reflektovat vlastní projekt.
A projektová dokumentace k tunelu snad bude vypadat podle toho, jakým geologickým podložím bude ražen. Proto se dělají průzkumné štoly.
Takže jak ta projektová dokumentace bude vypadat, když to podloží ještě nebude kompletně prozkoumané? Což podle těch termínů prostě nebude.
Když se to dělá blbě, tak to dopadne jako tunely Čebrať nebo v lepším případě Pohůrka.
Ke stavebnímu povolení není potřeba překládat _prováděcí_ dokumentaci. Prováděcí dokumentaci si dělá prováděcí firma sama.
Kdybyste měl alespoň trochu praxe, tak to víte.
Jestli teda při ražbě Ejpovického tunelu předkládali ke stavebnímu povolení výměnu razících nožů na TBM při změnně horniny…
Tam bylo dokonce stabební povolení na MRTM, ale soutěž vyhrála s technologií TBM.
Takže tolik k potřebě stavebního povolení na mikropilotový deštník nad čelbou – lze zřídit, ikdyž ve stavebním povolení nebyl – hrozba závalu je vyšší moc.
Mě by zajímalo proč se podobná průzkumná štola nerazí pro budoucí tunel 4km Dětřichov na D35. Přitom to místo, kde se má razit je po hlubinné težbě za posledních 150let a známe nestabilním nadložím.
Pokud koukám správně na celkovou délku tedy 1690 m a délku průzkumné štoly 1617 m tak z toho vychází že vyrazí průzkumnou štolu v podstatě v plné délce tunelu ? V výstavbě tunelů se vůbec nevyznám. Je toto běžné nebo je dáno tím že se v místě nachází složité geologické podmínky ?
U všech tunelů se to tak nedělá, ale zase úplně neobvyklé to není. Přesně jak píšete, záleží na konkrétních geologických podmínkách.
Je to tak, jestli si dobře pamatuji tak by měla být štola vlastně částí jednoho tunelu, jen v daleko menším profilu. Je to kvůli zjištění geologických podmínek pro přípravu dokumentace pro výběrové řízení na stavbu.
V případě stavby ejpovického želzničního tunelu se dělaly sondy z povrchu. A stejně byli stavbaři nemile překvapeni změnami hornin a jejich soudržností, kdy tuším hlavně spility velice zpomalily pokrok stavby. Takže první roura byla vlastně takovou pořádnou průzkumnou štolou a už při ražbě druhé věděli do čeho jdou, rozhodně to však nebylo jako přes kopírák.
Záleží na výsledcích geologického průzkumu. Někdy se průzkumná štola nedělá a razí se rovnou celým profilem. Například tunely pod Vítkovem jsou v rostlé skále, tam štola potřeba nebyla.
Jindy se horniny mění v trase tunelu natolik, že je lepší to zkusmo prorazit zkrz, aby se zjistilo, v jakém materiálu či „materiálu“ se bude stavět. Zkusmo se prorazí jen malá část profilu.
Tady je vidět v řezu, jak je průzkumná štola umístěná v profilu tunelu: https://www.semanticscholar.org/paper/PRU%CC%8AZKUMNA%CC%81-S%CC%8CTOLA-A-TUNELY-STAVBY-513-SILNIC%CC%8CNI%CC%81HO-Bohman-Has%C3%ADk/209db35510e9430350c126c48a0e3825e74635d1
mylite se, i pod Vitkovem stola byla, jen byla krátká na hiznim portalu, kde razba prochazela prazskym zlomem