Další trolejbusová trať v Praze získala první razítko, nemusí do procesu EIA
Trolejbus 24Tr V Praze. Foto: DPP
Stavba má začít v roce 2024, autobusovou linku 131 nahradí trolejbusová 51.
Stavba má začít v roce 2024, autobusovou linku 131 nahradí trolejbusová 51.
Konečně! Snad se věci hnuly a stavbám trolejbusových tratí již nic v Praze nebude stát v cestě… ani ty pitomé laické názory na zadrátování Prahy apod. Dráty nikomu přece nevadí, máme jich tu tolik kilometrů od tramvají, různých pouličních světel a jiných věcí, že aby byla Praha úplně bez drátů tak by museli zrušit tramvaje a prostě všechno co na nich kde v Praze vysí. Je to napájení určitého dopravniho prostředku navíc velice ekologického a hlavně spolehlivého a tyto „dráty“ jak někteří naříkají mají všechna velká města ve světě i u nás, kde trolejbusy provozují. Až ten drát budou chtít… Číst vice »
Před padesáti lety byly trolejbusy zrušeny, teď se pracně obnovují a zase bude Praha úplně zbytečně zadrátovaná.
Byly zrušeny mimo jiné proto, že východní blok neměl dost mědi pro metro, tramvaje i trolejbusy a ropy naopak měl dost.
Jo jo. Autobus se dal v případě války použít k evakuaci, pro trolejbusy nebylo dost prodlužováků 😀
Tak nejen za války, viz evakuace Pripjati v seriálu Černobyl, tenkrát se mnoho lidí kolem Kyjeva nedočkalo svého spoje 🙂
Nebude zbytečně zadrátovaná. Ty dráty mají své opodstatnění. Že se trolejbusy zrušily, je vina tehdejšího vedení Prahy.
Přijde mne zvláštní, že se neelektrifikuje např. „svazek linek“ (např. 196, 197 kdy zároveň 196 může být elektrifikvána v soběhu se 139, která zase má velký souběh se 124). Elektrifokoval bych spíše ty linky, kde část trasy jezdí mnoho linek (a tedy i spojů). Přijde mne značně neefektivní elektrifikovat jen jednu linku.
Naprostý souhlas! Ale předpokládám, že to vyžaduje pak velký počet nových vozidel. V současnosti mám pocit, že se jde po nižším počtu spojů, které ale mají překonávat velké výškové rozdíly. Asi je do kopců tak velká spotřeba nafty, že se to rychleji vrátí.
Sice s Vami souhlasim, nicmene si myslim ze v soucasnosti je hlavnim kriteriem pro vyber techto pilotnich linek hlavne jejich profilova narocnost, ktera je prave u 131 a 176 nejvetsi na relativne kratke vzdalenosti. Ani 196 samozrejme neni po rovine, ale je to precijenom delsi a taky bych si tipnul ze tam se ceka na Dvorecky most.
tak ona linka 131 je pomerne frekventovana…
Uvažoval jsem nad tím stejně, ale pak jsem si uvědomil jednu věc. Když se zakládá nový trolejbusový provoz, elektrifikují se linky, protože nějakou linkou se začít musí. Ta je vybraná na základě nějakých parametrů. Třeba kdyby se chtěly trolejbusy vrátit zpátky do Děčína, tak to dejme tomu bude linka 202. K tomu se přidá 201. No a základ je hotový, pak už to budou jen krátké úseky k základní síti – úsek na Letnou, úsek do Krásného Studence a tak dále. Neberte mě za slovo, byl to jen příklad, jak se postupuje. Samosebou jsem se trochu držel historie, jak trolejbusy… Číst vice »
Všechno je to jen otázka času. Předpokládám, že za pár let nebude v Praze nafťák ani jeden.
Myslím si, že bude po Praze pár autobusů připravených na evakuaci obyvatelstva.
Ale jak, budou hnít někde zapikolované u hasičů či armády, nebo budou jezdit i běžné linky?
A není to lidem jedno v jakém čísle jedou a jestli je to autobus nebo trolejbus 🙂
no úplně není. já mám třeba v cizím městě větší důvěru v MHD, která je vázána na nějakou infrastrukturu (troleje, koleje), protože to je jistota, že pojede kam má. zatímco takový autobus… a ne, není to o ČR, u nás se lze spolehnout i na autobusy, ale spíše o země méně civilizované z pohledu MHD/VHD (čili vč. USA např.)
Tak určitě, trolejbus nebo tramvaj totiž nemůže mít dočasnou změnu trasy, výluku atd. Takhle skutečně přemýšlejí jen šotouši, běžný cestující rozdíl mezio autobusem a trolejbusem neřeší, stejně jako neanalyzuje vztah mezi čílsem linky a trakcí a neřeší dilema korektní numerace parciálního trolejbusu.
Já to pochopil tak, že autobus může jet kreativně formou maršutky, na některé zastávky nepřijet vůbec.
A docela s tím souhlasím. A i v Česku jsem zažil situaci, kdy poslední spoj bus linky nepřijel (po měsíci omluva objednavatele za náskok 5min), za dráhu jsem ještě taxíka za svoje nevolal.
Mno tak pozor v Brně, tam by vás tramvaj (dobře, tak šalina) mohla zavézt do vedlejšího města a trolejbus zrovna tak. A noční rozjezd dokonce někam do podlesí.
Snad jen doufám, že budou pro trolejové vedení využívat okolní domy či jen nové sloupy pouze nahradí ty stávající veřejného osvětlení. Ilustrační obrázek je v tomto směru naprosto ostrašující.
Na okolní domy zapomeňte.
Ono to jde, když je nějaká dlouhodobá koncepce a město ví co chce. Třeba v Plzni jsou v několika novostavbách kotvy pro dráty, i když tam trolejbusy zatím nejezdí, s tím že se někdy v budoucnu bude drátovat linka 33.
Jde o to, jestli je to komerční nebo obytná budova. Pak se taky město nechce starat o něco na cizím objektu, je to prý administrativně i právnicky náročné. Já bych taky rád, aby to všechno viselo na budovách, ale už při projektu počítám s tím, že to nebude možné, protože majitel nemovitosti s tím nemusí souhlasit. A je pak na vedení města, jak si s tím poradí. Buď se majitel uplatí, nebo se vymyslí přeložka inženýrských sítí, kam se ten betonový kvádr se stožárem vejde.
Mě by právě zajímalo, proč ve 21. století se jde zase cestou „taháme všude dráty a stavíme sloupy“. Chápu to u tramvají, i když v Bordeaux a určitě ne jen tam jezdí tramvaje i bez troleje. Proč místo 50 trolejbusů se nekoupí 50 elektrobusů? Stejně se kupují trolejbusy s baterkou.
Protože to nejsou ekvivalentní vozidla z hlediska dojezdu a času tráveného na nabíječce.
OK, děkuji aspoň za nějakou odpověď místo jen mínusování.
Berte to tak, že mínusy jsou za naznačování, že „bez drátů“ jaksi automaticky nějaký pokrok. Naopak, přinejmenším konkrétně v Praze je pokrokem právě to drátování. 😉
„Bez drátů“ samozřejmě pokrok je. Kdyby se povedlo od drátovat Malou Stranu, Újezd a Staré Město, hned by to tam vypadalo líp. Navíc by to vyřešilo případy kdy vypadne proud, nebo nějaký dutohlav strhne trolej.
Naopak, vypadalo by to tam vesnicky. Troleje (spolu)tvoří městský vizuál.
To může prohlásit jenom klinický šotouš. Troleje jsou trpěné zlo, žádná ozdoba.
Právě naopak. Byť uznávám, že zejména u trolejbusů to více platilo u starších, více zapuštěných typů závěsu. A to vůbec nemluvím o možnosti dělat historicky laděné konzole s různými ozdobami.
Nevím, zlo jsou hlavně všude zaparkovaná auta a lesy dopravních značek. Kvůli tomu si v centru neuděláte jedinou pěknou fotku. Troleje jsou v celku „transparentní“, horší je to s lesy sloupů, ale ty tam jsou tak jako tak.
No a to ještě nevíte, že nově zadrátovaných bude zřejmě u nás časem také několik tisíc km železničních tratí.
A časem se budou trolejovat i dálnice, pokud se prosadí úplný odklon od fosilních paliv v dopravě.
Tak hlavně ten systém spodního napájení co se používá v Bordeaux je dost technický složitý a tudíž i drahý po finanční stránce. Jeho základ v podobě mosazných kontaktů se musí měnit v řádu týdnů v lepším případě měsíců. Pořádně udělané trolejové vedení vydrží i padesát let tedy za předpokladu že se nevykaslu na údržbu. Problém elektrobusů je pak životnost baterie a její kapacitní možnosti na dojezd. Další problém je rychlonabijeni a sním spojené energetické ztráty. Takže elektrobusy mají význam spíše na doplňkových terénně méně členitých trasách. Na páteřních trasách je stále výhodnější závislá elektrická trakce nebo klasická nafta, případně by… Číst vice »
Děkuji
Paráda! Tieto správy vždy potešia.
Trolejbusům v Praze fandím, ale to přečíslování mi přijde v dnešní době už pošetilé.
Mě to přečíslování tedy přijde rozumné. Naopak, míchání trolejbusových a autobusových linek dohromady, jako teď v Bratislavě, mi přijde matoucí. Jenom by mě zajímalo, kam se půjde s číslováním, až v Praze bude víc, jak 10 trolejbusových linek.
No já bych to číslování posunul o 100… Jenže netuším jestli někde jezdí linky 800. Jestli ano, tak už asi není kam jít a museli by to míchat s autobusy, nebo zavést 16-kovou soustavu – už vidím linku 3E9 😀 )
800 existují jako regionální.
? neni nahodou 800 rada ciselne pouzivana pro radu X ?
A co potom číslo linky 0FF – nula ef ef?
Když ještě PID a SID byli konkurenti, jezdily linky jako A23. 😀
Ale bylo to písmeno + dvě desítkové cifry.
V situaci, kdy jsou všechny nové trolejbusové linky zadrátovány jen částečně, takže vozidlo jezdí mimo troleje, a některé autobusové linky jsou zčásti nebo zcela pokryté elektrobusy či hybridy, se potřeba přečíslování obhajuje obtížně. Pro cestujícího to nemá žádný význam, akorát se změní už roky zažité číslo autobusové linky, která měla obvykle shodnou trasu jako ta nová parciálnětrolejbusová.
Dobrá poznámka s tím počtem linek víc než 10. Ale v Bratislavě už bylo to míchání čísel částečně zavedeno už dávno s trolejbusy na Dúbravce, ne?
V Bratislavě se jednalo především o uvolnění celé řady 2xx pro regionální dopravu (předtím to bylo pomíchané).
Matoucí v jakém smyslu? Pro cestujícího má odlišné značení význam pro orientaci. Z označení linky snadno pozná, jestli má třeba na Smícháči jít pod zem, na vlak, na tramvaj nebo na autobus. Ale k čemu mu bude dobré vědět, že to gumokolní vozidlo umí jet se zvednutým sběračem? Ani pro nějakou propagaci ekologické uvědomělosti to nestačí, protože elektrobusy a hybridy extra čísla linek nemají. Naopak to bude vnášet chaos do dlouhodobě zažitého číslování. A správně podotýkáte že počet čísel je omezený.
Třeba si vzali za vzor některá města v SSSR, kde tramvaje, trolejbusy i autobusy byly číslované od 1.
To už by mi dávalo větší smysl změnit název „Gradčanskaja“ (a další podobné) než přečíslovávat jen částečně zadrátované linky – byť chápu nádech nostalgie.
Samostatnou řada není standart nikde a i tam kde byla se ruší.Prave kvůli tomu,že ne všude je t vedení.Čize Praha jede v tomhle absolutně opačným směrem.
Cože? v Plzni tram 1-4, trolejbusy 10-19, busy 20-55
Samostatnou řadu mají trolejbusy v Ústí n/L, Brně, Plzni… a v Jihlavě dokonce písmena místo čísla linek…
Víc jak 10? V čem by měl být problém? I kdyby se řada 80-89 ještě nechala rezerva pro noční tramvaje, tak je pro trolejbusy volná řada 50-79… jestli se teda časem neudělají noční trolejbusové linky 😀 ale i tak by to bylo řada 50-69 a noční 70-79.
puvodni ciselna rada byla 51-63, dnes se uvazuje o 50-75
Takže systematické opomíjení jihovýchodu města je paradoxně proto, že tam jezdí moc linek, a tak by rychle došla čísla…? 😉
Systematicky opomijeny jih mesta je i co se tyce metra a tramvaji… predpokladam, ze nektere linky nahradi tramvaje, jine metro a nektere budou trolejbusove…
Ja osobne bych uvital budouci propojeni tram. trati od Novodvorske s trati na Budejovickou…
Temi autobusy je to peklo….
Myslim, ze prioritou jsou linky ve velmi slozitem terenu.
A jak chce ten uvažijící do 50-75 nacpat dnešní čísla od 100 do 250? 😀 😀 😀
Nebudou vse hny linky trolejbusove, nekde zustanou autobusy, nema cenu trolejit jine linky, nez ty tzv. metrobusove… nebo ty ve slozitem terenu ci soubezne.
Prave treba pro takova 269 nebo 169 urcite nedava smysl stavet trol. trat…
Rozumné je to u zcela odlišných systémů, nechal bych co je dneska. (Tram xx, metro A, bus xxx, vlak Sx)
Rozlišovat naftotobus a elektrobus v době kdy jsou vážně elektrobusy(dobíjecí stanice na konečných) a parcialy, budou za sebe zaskakovat (naftobus si hodit na displej číslo elektrolinky) to nepovažuji za potřebné. Naopak bude to matoucí.
nebude to matouci… a elektrobus neni totez co trolejbus…
uz se to tu probiralo nekolikrat a praha vraci trolejbusy casto do puvodnich trati i s puvodnimi cisly (vetsinou), navic vetsinove bude trolejbus vyuzivat napajeni z troleji a zastavovat pro nahozeni klacku… Elektrobusy budou bateriove a bude je nut e dobijet u nabijecich stojanu, krom 4-polu, ten bude mit stojany po trase pro rychlonabijeni…
Šotoušky a legislativně rozdíl znám.
Jízda něčeho z extra trolejbusové řady někde bez drátů, to bude v lepším případě k ničemu.
Souhlas, pro cestující se zatrolejováním části trasy nic nezmění a není důvod přečíslovávat léta zažité linky jako 131, 137, 176 atd.
Yop, skoda ze to neni zatrolejovane cele. Pak bych i s precislovanim asi nemel problem. Takto je to zbytecne.
A jak je to legislative? Kdyz to jede s zapnutym sberem z troleje, tak drazni zakon a jinak zakon o provozu na pozemnich komunikacich? A nebo se v legislative odehraly nejake zmeny?
Po celou dobu je trolejbus pod drážním zákonem a jízdy mimo troleje musí být také schváleny drážním úřadem (jakožto virtuální trolejbusová dráha). Akorát v některých městech (např. HK, asi i Brno) jsou takto schváleny jednotlivé potřebné úseky a v některých jiných městech (myslím, že např. Plzeň a Zlín) je schválené celé území města… první způsob tak komplikuje provoz a rozvoj parciálních trolejbusů, protože se o každý nový úsek mimo troleje (tedy i v případě odklonů při výlukách) musí milostivě žádat drážní úřad.
Někdy se divám, že v té legislativě není, že každý vůz musí být vybaven pytli na koblížky.
Přesně tak. Cílem by přeci mělo být nahradit všechny nafťáky trolej- nebo elektrobusama. To chtějí přečíslovat úplně všechny? A při záměně trolej- elektro- vodíko- nebo cokoli mezi sebou zase jinak? Nebo dostane trasa C metra jiné písmenko, až ji zautomatizují provoz? Nesmyslný chaos. Cestující zajímá kudy ta linka jede.