Další trať na 160. SŽDC chystá zrychlení mezi Nymburkem a Lysou nad Labem, zmizí přejezdy
Správa železniční dopravní cesty chystá zásadní rekonstrukci a modernizaci „pravobřežky“, tedy tratě podél pravého břehu Labe mezi Kolínem a Děčínem.
Správa železniční dopravní cesty chystá zásadní rekonstrukci a modernizaci „pravobřežky“, tedy tratě podél pravého břehu Labe mezi Kolínem a Děčínem. Pro první úsek mezi Nymburkem a Lysou nad Labem už začala SŽDC shánět povolení. Stavět se ale nezačne dříve než v roce 2023.
„Předpokládáme rekonstrukci celé trati Kolín – Nymburk – Lysá n. L. – Děčín počínaje rokem 2023, po skončení výluk pro instalaci ETCS na trati Kolín – Praha – Děčín. Pořadí jednotlivých staveb bude záviset na dalším postupu přípravy, takže jej zatím nelze upřesnit,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
SŽDC už oznámila plán na modernizaci třináctiklometrového úseku Nymburk (mimo) – Lysá nad Labem (mimo) v informačním systému EIA. V něm ale počítá se zahájením stavby už v roce 2021. Středočeský kraj nejprve ve zjišťovacím řízení rozhodl, že posuzovat plán z hlediska vlivu stavby na životní prostředí není třeba, ministerstvo životního prostředí mělo ale opačný názor a znovu nechalo zjišťovací řízení provést.
Modernizace, která počítá s náklady 2,8 miliardy korun, má přinést podle dokumentace zvýšení rychlosti ze 120 na 160 kilometrů v hodině, velkou rekonstrukcí má projít stanice Kostomlaty nad Labem. Délka kolejí se má prodloužit kvůli nákladním vlakům nejméně na 780 metrů, zůstane zachována manipulační odstavná kolej č. 6 v nové poloze. Součástí je podchod pro přístup k nástupištím. U Stratova má vzniknou odbočka Hákov obousměrným kolejovým propojením pro snížení dopadu výluk na provoz vlaků.
Z tratě by měla zmizet také velká část přejezdů: ze 13 jich zůstane jen pět. Ve dvou případech dojde ke stavbě nadjezdů. Dva přejezdy mezi Nymburkem a Kostomlaty má nahradit jeden nadjezd mezi Nymburkem a Kamenným Zbožím. V úseku mezi Kostomlaty a Lysou nad Labem pak vznikne nadjezd. Současně plán počítá s vybudováním jednoho úzkého podjezdu v Kostomlatech a podchodu pro pěší u Nymburka.
SŽDC v plánech počítá s velkým nárůstem dopravy na trase, zmiňovaný úsek je součástí i trasy vlaků z Prahy do Hradce Králové, kterou postupně chce také modernizovat na 160 kilometrů v hodině.