Další tramvajový tunel v Brně, trať na Kamechy má územní rozhodnutí
Trať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno
Stavba by mohla začít na konci příštího roku, první tramvaje na ni vyjedou o tři roky později.
Stavba by mohla začít na konci příštího roku, první tramvaje na ni vyjedou o tři roky později.
Aby tramvaje mohly jezdit rychle, musí být trasa maximálně přímá, takže ten tunel chápu. Ale moc se mi nelíbí ten přestup na konečné. Přestupní vazba bude docela dlouhá. Je škoda, že to nešlo více přiblížit k sobě.
No, to je pravda, nicmene ten tunel tolik tu linku nezrychli, to by musel tu trat naprimit v uplne jine delce…
Přes 2 miliardy Kč na kilometr tramvajové trati?!
To je na spodní hranici ceny těžkého podzemího metra. Z toho je asi zjevné, že tunel nebude jenom na trati, ale i v účetnictví.
Administrativně je to povrchová tramvaj, ale cca 300 m vede tunelem a další téměř kilometr je v poměrně hlubokým zářezu zajištěným zárubními zdmi. Koncová smyčka je pak naopak většinově v násypu jištěným opěrnými zdmi.
Druhá věc je, že těch 1,4 km je pouze samotná nová trasa. K tomu je potřeba připočítat novou smyčku Kamechy, kompletní přestavbu stávající smyčky Ečerova a úpravu cca 300 m stávající trati.
To je samozřejmě součást problému – projekt je záměrně navržen tak, aby byl co nejdražší. To je u stavby za veřejné peníze nepřípustné. Vedení tunelem v tomto místě je vyfikundace. Stavět 300m tunelu pro pár tisíc lidí si nedovolí ani v Praze. Trasa bez tunelu by byla zajížďkou jen o pár set metrů – bylo by to levnější a funkčně identické.
V normálním světě bych očekával cenu kolem 1,5 miliardy Kč za celé řešení.
Takže presunout zastávku Říčanská ze středu sídliště na jeho okraj. A to má být funkčně identické?
Než se pustím do nějaké analýzy, tak mi prosím objasněte, jaké budou finanční náklady na jednotlivé stavební objekty, abyste se dostal na 1,5 mld. Kč. 🙂 Určitě to zvládnete.
I s malou zajížďkou je to v každém případě méně než 2 km trati, kilometr pevné tramvajové trati včetně vybavení stojí 750 milionů Kč (a to v zemích, kde je mmnohem dražší pracovní síla, než v ČR), všechno ostatní jsou drobné.
Pokud si někdo říká o vyšší cenu, jde mu to do kapsy.
Zkuste rozebrat těch 750 mil. Kč. Jak jste na tuhle částku přišel? S jakými tratěmi a v jakém území tu brněnskou srovnáváte?
Tady se jasne ukazuje, ze je lepsi stavet trat drive nez domy… Byty se prodaji ci pronajmou i s trati, ktera tam vede, nez kdyz se prodaji/pronajmou byty pred stavbou trati, pak je problem trat prosadit a za jakou cenu…
Stejně tak jako Praha – Barandov.
Doba pokročila, tak se staví trať do Slivence, která bude dočasně v polích, než baráky dorostou.
Spis navrat do minulosti, kdy se tramvaje staveli az na okraj mesta do mist, kde byly tehdy pole, napr. trat do Vrsovic…
To se dělalo v meziválečném období, když se tramvaj prodlužovala, tak aby byla napřed vůči výstavbě. Př. tramvaj na Hvězdu, proto vzniklo tolik smyček.
Za bolševika byla tramvaj jen relikt do centra města a na panelová sídliště musel stačit moderní smradlavý autobus. S tramvají se často ani nepočítalo, př. Barandov, Letňany, nebo Háje. O to dráž a komlikovaněji se dnes staví.
Trat na Barrandov byla v planu uz za komancu, ale jaksi nikdy na to nedoslo… zustalo se u autobusu… Přibližně od ruku 1980 bylo postupně zpracováno mnoho variant vedení tramvajové trati, které reagovaly na rozsáhlou bytovou výstavbu sídliště Nový Barrandov. V urbanistických studiích se uvažovalo s obytným souborem pro téměř 40 000 obyvatel. Podobné celky je vhodné obsluhovat kapacitní kolejovou dopravou, nejlépe rychlodrážního charakteru. Přesto jsou místní obyvatelé od roku 1985, kdy se na sídliště začali stěhovat první nájemníci odkázáni pouze na ekologicky méně příznivou autobusovou dopravu. Její kvalita a spolehlivost klesá v zimním období, kdy dopravu vedenou po přetížené… Číst vice »
No a co trať ze Stránské skály do Líšně? Nějaký posun nebo se této stavby nedočkáme?
Obávám se, že ne. NIMBYsté z načerno postavených zahrádek do toho pořád hází vidle a město s nimi nedokáže nic dělat..
Západně od Čé eR by proběhla exekuce na odstranění černé stavby. Východně od Čé eR by ty šopy v noci shořely. U nás nefunguje ani jedno. Jsme holt specifická země…
Tak to východní řešení by se dalo zrealizovat, kdy máte volno?
Jsem zastáncem západního stylu. Ale nemějte obavy, kdyby byl OPRAVDU zájem to postavit, tak by se problém vyřešil. Tady u spousty věcí není zájem něco udělat (viz teď spalovna)
U spalovny ale *je* zájem něco udělat. Jen ten zájem je kurvárna non plus ultra.
Myslíte zájem ne města a kraje, ale zájem Křetínského, že?
Ano, přesně tak.
Odpůrci stavby mají navrh zejména kvůli tomu, že ta stavba má příliš malý dopravní význam a nevyplatí se jí tlačit za každou cenu. Zvlášť v situaci kdy existuje dostatek potřebnějších dopravních staveb.
Nemyslím, že jsou zahrádky problém. Ale když pošlete tramvaj přes Drckovu, tak se veškerá doprava přesune na Holzovu. Kdo by chtěl mít před barakem rušnou ulici i s busem a za zahradou šalinu? A trochu naivní si myslet, že ti co tam bydlí ve vilce a jezdí v mercedesu přesednou do saliny… Stejně jako zde zbytečná stavba, hlavně že se má šetřit. Nikdo vůbec nepřemýšlí, jaké to bude mít využití. Jen další saliny na hlavas.
Vy jste koumák, se dívám. Jaké „přes Drčkovu“? Ta trať vede vedle a doprava na Drčkově se tím neomezí, naopak by mohli konečně zcivilizovat ty přejezdy.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.6960352&y=49.1949608&z=17
A smysl ta trať určitě má, jen mám dojem, že té původní trati prý snad taky chybí kolaudace… Takže jsou s majiteli fifty-fifty, ale to jsem jen slyšel.
Koleje protínají Drckovu, dají tam semafory, auta si to zkrati přes Holzovu, ty koumaku : )
POkud nebude slepá, tak jak se uvažovalo/navrhovalo..
A 78 bude jezdit kudy? Jsou to bláboly o tom, jakjeden tramvajový přejezd způsobí odklon dopravy.
Jo, dolů do Líšně si to budou zkracovat zajíždkou. To tak. 🤣
„Obytná čtvrť Kamechy se stále rozvíjí…“ Obytnou čtvrt si představuju jinak, třeba jako Aspern ve Vidni. Kamechy jsou bohužel jen králíkárna.
A Aspern je podle vás co?
(Pozn. byl jsem na obou sídlištích.)
Mnohem hezčí, a taky asi mnohem dražší sídliště… teda kromě toho obrovského depa metra uprostřed sídliště na betonových sloupech, to jsem snad ještě nikde jinde neviděl.
Na jednu stranu jsem za prodloužení šaliny na Kamechy rád, ale.. 1) Trasování je nešťastně vedené – důsledek kompaktní zástavby sídliště Kamechy od východu na západ s jedinou „mezerou“ pro trasu šaliny – dost západně, takže východní část sídliště si nijak nepolepší (spíš pohorší protože zruší 54 namísto které bude cestující muste jít stovky metrů na konečnou, zhruba řečeno). 2) Konečná samotná je v „rohu“ sídliště, kde v okolí ještě ani není zástavba. Opět důsledek špatného =uzemního plánování, takto to na konečnou bude z dost domů pořád daleko. 3) Z konečné bude jezdit jen 1 přes Mendlák. Bystrc dlouhodobě volá… Číst vice »
Stále zůstane linka 52.
Ano, jedoucí jednou za 20 minut (mimo špičku), resp. přesněji s poloviční frekvencí oproti současnému stavu.
Plus ještě bude jedno negativum: dostupnost pošty se dost zhorší. Poštu dole v Bystrci „optimalizovali“, zůstala jen ta v OC Max kde kousek pod ním zastavuje 54. Tu zruší a od tramvaje je to zhruba půl kilometru..
Jako obecně výhody v prodloužení šaliny převažují, ale.. škoda těch popsaných zhoršení.
Než se to postaví, tak pošta, doufejme, odejde tam, co telegraf, telefonní budky a rozhlas po drátě. Už tam měla dávno být….
Pošta bude fungovat pořád. Budete se divit, ale stále se používá hodně, byť už ne k běžné každodenní komunikaci.
Současný stav je linka 54, za 5 minut linka 52 a pak čtvrt hodiny nic. Takže zas takový Tak zrovna ze zastávky Kubíčkova linky 54 je to k obchoďáku docela daleko jak ze šaliny, tak z toho autobusu. Rozdíl nijak závratný, spíš psychologický. Něco jsem se tam nachodil. Já si pamatuji dobu, kdy místní řvali, že tam žádný autobus nechtějí, aby tudy jezdil. Pak náhle změnili názor. Patrně se jim narodili děti. Když budou dost využívat MHD, tak jim tam ten bus třeba vrátí. Linka 54 má tu vlastnost, že spojuje Rakovec s horní Bystrcí napřímo, bez přestupu, či docházení… Číst vice »
No pro některé z nás naopak bylo citelné zhoršení když se linka 52 zavlekla do úzkých pravouhlých uliček sídliště Kamechy, a to tam postavili tak „šikovně“ že na tom tratila nejmíň 5 minut cestovní doby. To teda při cestě do Žebětína nepotěší! Na takové bludiště je vhodné „něco“ jako midibus na lince 54 svážející lidi na šalinu, k ZOO je naprosto nejdál co to má smysl. Čtvrt kilometru chodím běžně denně na trolejbus na Kotlářské, a to přesto že troleje jsou 40m od mého bytu – zastávky holt nemůžou být co 100m jinak se nikam nedojede! Trojka by jistě byla… Číst vice »
„stovky metrů“ je celkem běžná vzdálenost k zastávkám na jiných sídlištích v Brně.
Bystrc volá po prodloužení linky 3, což doteď nebylo možné právě kvůli nízké kapacitě smyčky. Nová smyčka je připravena na linku 3 a špičkový interval 2,5 minuty.
Někdy do roku 2012 linka č. 3 jezdila až na Ečerovu.
Taky jezdily kratší soupravy mimochodem.
Tak v roce 92 zajížely na Ečerovu linky 3, 10, 14, 18 a 20, ale to se asi nedá srovnávat, ne? Musíš zohlednit frekvenci linek, délku vlastních vozů, ale i čas, který vozy stráví ve smyčce. Ke konci špičky dneska na Ečerce tramvaj přijede, je tam jediná a za pět minut už odjíždí, ale v předšpičkovém čase je smyčka plná.
O. K., je pravda, že linka č. 3 mezitím jezdí 2x častěji.
Nicméně to utnutí na Rakovecké k 1. 1. 2013 (tehdy proběhlo více škrtů, mj. i vč. prodloužení nočního provozu o víkendech až do 7. h ranní) tehdy bylo zdůvodňováno výhradně úspornými opatřeními. Ne kapacitou smyčky.
A zrovna u linky č. 1, kterou jsem v letech 2010 – 12 využíval vícekrát týdně, si už z tehdejška vybavuji „dvě dvojvany“, což naopak později jezdit přestalo. Nicméně O. K., jezdily jen na části spojů, tzn. asi to vyšlo tak, že nikdy jich ve smyčce nebylo víc.
Já teda nejsu moc nadšený z podoby z té smyčky na vizualizaci. Dá se předpokládat, že bude sloužit jako hlavní přestupní místo dál do Žebětína, protože linka 52 pojede oproti šalině přes Kamechy klikatější, tedy delší trasou. Přestup směr Žebětín – vystoupím ze šaliny, půjdu po úzkém chodníku podél opěrné zídky, kde nebude oční kontakt se zastávkou autobusu (podle vizualizace ta zídka vypadá docela vysoká – třeba v reálu zas tak moc nebude. Směrem od Žebětína autobus zajede do nové smyčky, aby to náhodou na šalinu nebylo moc blízko. Poté – oficiálně po chodníku zpět k přechodu, pak po druhé… Číst vice »
Kdyby si ten terén mohli vymyslet ..
Nuž Vojto, ta šalina nemá primárně zkrátit dobu dojíždění do starého Žebálu, ale vytvořit kapacitní a přímé spojení do centra z Kamech. Taky mě to mrzí, ale nedá se svítit, je nás tu na kraji města moc málo, aby se to projektovalo pro nás
Jasně, staví se to hlavně kvůli Kamechám, ale proč to nevyužít i k zlepšení dalších vazeb. Sice na Mendlák to bude pořád rychlejší přes Kohoutky, ale dost lidí ten přestup využije, zvlášť pokud bude přívětivě navržený.
Zatímco v Praze a Brně se staví, v Ově prudí NIMBY. :-/
já bych to s tím stavěním v Brně tak optimisticky neviděl
Zas netreba byť taký pozitívny – aj v Brne sú tie stavby neskutočný pôrod kým sa začnú realizovať.
Ještě pár kreativních zastřešení a šalimetro je na světě, ať si v Práglu trhnó nohó…
Zase tu nemusíme na zastávky složitě scházet do podzemí, aby se do ulic vešlo ještě více aut. 🙂
U nás ve Štatlu je to samé tunel.
Co jste si zvolili na radnici Brno-střed to tam máte. 😉
Bez tunela to nende, tak to holt bude s deklem. Ty tři brzdy sou tam fakt nutné, čekáme na ně jak dlouho už soncna rumpluje