Další tramvajový tunel v Brně, trať na Kamechy má územní rozhodnutí
Stavba by mohla začít na konci příštího roku, první tramvaje na ni vyjedou o tři roky později.
Město Brno zdolalo důležitý milník v přípravě nového tramvajového úseku z dnešní konečné stanice Ečerova v Bystrci na sídliště Kamechy. Zhruba 1,4 kilometru dlouhý úsek získal pravomocné územní rozhodnutí. Součástí tratě bude i 320 metrů dlouhý tunel.
Město aktuálně hovoří o nákladech tři miliardy včetně DPH, ačkoliv dřívější odhady hovořily o necelých 2,3 miliardách korun včetně DPH. Město chce 2,4 miliardy získat jako evropskou dotaci. O trati se mluví už dlouhá léta, několikrát se měnila její varianta. Podle dokumentace EIA měla stavba začít už letos.
„Obytná čtvrť Kamechy se stále rozvíjí a rozrůstá. Z hlediska dopravní obslužnosti jsou obyvatelé odkázáni na individuální dopravu nebo autobusové linky, což pro mnohé představuje i několik přestupů. Prodloužení tramvajové trati bude znamenat přímé spojení z centra města a navýšení kapacity spojů,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková.
Podle ní by se mohlo začít stavět na konci příštího roku, první tramvaje by na novou trať mohly vjet o tři roky později. Aktuálně se připravuje dokumentace pro výběr zhotovitele, který ještě před samotným zahájením stavby zajistí i prováděcí projektovou dokumentaci.
Trasa bude vedena podél ulice Vejrostovy až k Teyschlově ulici, kde se zanoří do tunelu. Konečná bude u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a smyčka Kamechy. Součástí trati bude i 320 metrů dlouhý tunel.
Městští radní schválili tunelovou variantu v červnu 2020, čímž se obloukem vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím v roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.
Z celkových 320 metrů tunelu bude 242 metrů ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním.
Brno v posledních letech proslulo tramvajovými tunely. Téměř půl kilometru dlouhý tunel byl otevřen na jaře v Žabovřeské (úsek Pisárky – Komín), když původní trať musela ustoupit stavbě silničního okruhu. Už loni byl otevřen o sto metrů delší tunel na trati ke Kampusu Bohunice.