Další stavební řízení k NemaŠe, stará trať zmizí. Tendr bude příští rok
Tendr na realizaci stavby se předpokládá v první polovině příštího roku a samotná realizace potom od roku 2026.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil první velké stavební řízení ke stavbě nové části IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe). Paradoxně se týká odstranění staré trati, které přijde na řadu až na konec celého projektu.
V oznámení, které se objevilo na úřední desce úřadu, je přitom drobný rozpor. Výčet stavebních objektů určených k likvidaci zahrnuje celý úsek od českobudějovické čtvrti Nemanice k Ševětínu, v podrobnějším popisu nicméně stojí, že stávající trať bude opuštěna jen v úseku mezi stanicemi Hluboká nad Vltavou-Zámostí a Ševětín.
„Od vydání územního rozhodnutí došlo k administrativnímu a fyzickému zrušení soukromé vlečky ve stanici Hluboká nad Vltavou-Zámostí. Proto bylo možné v dokumentaci pro stavební povolení navrhnout demontáž stávající traťové koleje i v úseku Nemanice I – Hluboká nad Vltavou-Zámostí. Dojde zde tedy k demontáži železničního svršku, trakčního vedení a zabezpečovacích zařízení, demontovat se budou i nástupiště na opouštěných zastávkách Hrdějovice a Hosín. V tomto úseku však nebude docházet k zavážení a samotnému odstraňování tělesa dráhy ani k odstraňování mostních objektů,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.
Trať od Nemanic k Ševětínu bude rovněž zrušena administrativně, mezi Nemanicemi a Hlubokou ale zůstane zachováno těleso železničního spodku. „O možnostech jeho dalšího využití se v současné době jedná,“ doplnil Gavenda. Původně se v přípravě počítalo se zachováním staré trati alespoň v podobě vlečky (především kvůli svážení dřeva) v úseku Nemanice – Hluboká nad Vltavou-Zámostí. Dále směrem k Šěvetínu se počítá se zavezením trati výkopovým materiálem z obou tunelů.
Jde už o třetí stavební řízení, u kterého bylo vydáno oznámení o zahájení. První řízení se týká vodoprávních objektů, druhé pak přeložky produktovodu Čepra, který se má křížit s jedním z tunelů na trase.
Správa železnic už podala také žádost o stavební povolení na hlavní trasu včetně dvou tunelů (Chotýčanský – 4 775 m a Hosínský – 3 120 m), stalo se tak před loňskými Vánoci. U této žádosti se ale podle Gavendy čeká na doplnění stanoviska Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje. Stavební řízení je oficiálně zahájeno podáním žádosti, fakticky ale začíná až v okamžiku, kdy úřad zahájení řízení oznámí na úřední desce. To se u hlavní trasy zatím nestalo. Správa železnic celkem na NemaŠe potřebuje osm stavebních povolení.
„Tendr na realizaci stavby se předpokládá v první polovině příštího roku a samotná realizace potom od roku 2026,“ doplnil mluvčí.
Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Vláda loni schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP, stavbu by měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář (podobně, jako se to děje na dálnici D4). Půjde o jeden z prvních projektů PPP v režii Správy železnic při budování tratí. Stejně tomu má být i u trati na letiště v Praze, kde už je na čtvrtek naplánován investorský den.
U Budějovic by mělo být hotovo v roce 2031. Následující rok stát začne dílo splácet. Koncesionář se pak bude o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy dostane poslední splátku.
Rozhodnutí ve prospěch PPP celý projekt o několik let odsunulo. Při klasickém financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury se počítalo se zahájením stavby v roce 2024.