Další stamiliony do kolínského nádraží. Správa železnic chce za čtvrt miliardy opravit zastřešení nástupišť
Jednotka RegioPanter v Kolíně. Foto: České dráhy

Podle Správy železnic je zastřešení v havarijním stavu.
Podle Správy železnic je zastřešení v havarijním stavu.
Já to dělají lidí co čekají na autobus, když nemají přístřešek, kterej přečká i jaderný výbuch, ale ne mizernou údržbu?
Ten Kolín, to je jeden velký tunel 😃
Nečtu to lhostejně.
K slzám mě dohání,
že se tu veřejně
provádí remcání.
Gratuluji spatne zprave opet ke spatnemu rozhotnuti. Krome predrazene zakazky a hlevne opet posun pro danove poplatniky 0 z hlediska rychlosti, ale hlavne ze si panove se stavebnimi firmami dobre rozumi. Kdy konecne zacneme budovat a posouvat zeleznici vpred? Opet nam mekdo bude tvrdit, ze jde o nezbytne naklady? A pokud ano jak je mozne ze prisly nezbytne naklady tak brzy?
Vladimíre jakým fyzikálním principem očekáváš, že by rekonstrukce zastřešení nástupišť mohla zrychlit jízdu vlaků, zejména pokud v modrogumní tradici musí v Kolíně vše zastavit?
Lidi ze šoto komunity by zas měli jít brečet pod články o tom co nového se postavilo pro auta… Hlavně jaký je to celý točvolatský spiknutí!
Člověk už to musí brát jako kolorit specifické drážní cenotvorby…
Nicméně kolínské nádraží by si zasloužilo jedinou věc a to celé zplanýrovat a postavit znovu. Jak nádražní budovu, tak nástupiště, kolejiště, ranžír, zázemí pro údržbu a hlavně napojení tratí.
Kolín je jedna velká tragédie…
To radši ne, neznám rekonstrukci po které by se nezredukoval ranžír, nezrušil kopec, atd…
To by to taky nesměla dělat SŽ, jakákoliv rekonstrukce v jejich provedení je větší tragédie než Hamlet, Antigona a povodně dohromady…
On jaksi ten kopec není dávno potřeba, spíše pro dnešní posun na obtíž. Ono se totiž koulí dost naprd s dnešními posunovými četami 1+1 respektive 1+0…
Určitě by Kolínu prospělo víc průjezdných dopravních kolejí v ranžíru než funkční kopec…
Komu vyhovuje dnešní stav Kolína, s tím je stejně jakákoliv diskuze marná, takže hlavně hodně mínusů…
Naprosto souhlasím. Nedovedu si představit, že by tito tragédi dokázali vybudovat byť jen kilometr VRT. U Lipníka jim dělá problém oprava 6km trati na max 160km/h. Ta jediná vyskorychlostní výhybka z DT Vyhýbkárny je naprosto vyčerpala a je to výsledek dlouholetého úsilí. Až představí druhou, tak Kupka se Svobodou budou dědci nad hrobem, vyčerpáni klábosením pohádek Vrt a Vrtek.
Koulení s četou 1/0 už není koulení,ale najíždění.
Až to někdo zkusí, tak se dozví, že to je taky historicky unikátní památka.
Kdy konecne ukonci pomale jizdy na hlanich tazich napr. Prerov – Brno? Nebo nebo Kolin – Litomerice? Kdy daji dohromady Krkonoskou magistralu, ci Praha – Pisek? Mistoho toho stavime za 250mil strisku proti desti? A tim dat dohromady myslim narovnanim trate, zrychleni a zvyseni komfortu. Kdy budeme jezdit na trati Chocen – PCE 200kmh? Co panove delate ?
Krkonošská magistrála to je ta běžkařská trasa?
Nebude to autooprava Krušnohorské mag?
Až se vytrhají koleje tak bude.
Zastřešení za čtvrt miliardy? To je ze zlata nebo co?
Ze zlata to není. Ale Rada moudrých na Dobré správě dospěla k tomu, že by bylo dobré nástupiště zateplovat. Prý kvůli rosnému bodu…
Tak to má být! Pěkně pozvolna, po etapách – ať, až skončí ta poslední, můžeme zahájit nutné opravy toho, co jsme vybudovali v té první…
Krása! Srdce kamarádů z České Třebové, Žiliny, Pardubic a golfu musejí přetékat štěstím.
Tak, paní Müllerová, jedeme.
Panu generálnímu řediteli nazdar! Tuhle soutěž vyhrajem! Na Kolín!
2 km obchvatu v Hořovicích se 4 KO, dvěma mosta, za 200M. Střecha v Kolíně 250M.
Zkracování přístřešků opravdu nechápu, bylo by vhodné je spíše prodlužovat. Co tomu brání? Viditelnost návěstidel už by při výhradním provozu neměla být problém.
To už fakt nestačil jeden Český Těšín a Cheb, kde se to nesmyslně zkracovalo a na cestující zbytečně prší? Dnes je vhodné přemýšlet o zastřešení celého kolejiště. Viz kniha VRT i v České republice.
Zejména v kontextu toho, že počet cestujících setrvale roste a že (aspoň papírově) by měl být zájem tento růst podporovat… Reálně se pořád nejde zbavit pocitu, že cestující je na české železnici na obtíž.
Upřímně je mi fuk, jestli má nádraží novou fasádu, je mi fuk, jestli je zastřešení nástupiště soudobé nebo opravené prvorepublikové (hlavně, když nemusím čekat pod širým nebem), to hlavní je, když z toho nástupiště můžu nastoupit do vlaku, co mě včas, spolehlivě (!) a pokud možno také rychle doveze do cíle. A tyhle priority tu úplně nevidím.
„Reálně se pořád nejde zbavit pocitu, že cestující je na české železnici na obtíž.“
Bingo! Pravý železničář je tak pln lásky k železnici, že v jeho duši už pro cestující nezbývá ani kousek místa.
Musíš si nechat něco na příště 😃
To budou odlévat kostru zastřešení z litiny ve stylu 2.pol.19.stol? Nebo bude umělecký kovář dělat celou dvoranu? Bude se to snad zlatit plátkovým zlatem? Hospodaření SŽ je jak z nějakého divokého snu. A pak se s nějakým krajem dohadují o peníze na výměnu pár shnilých pražců…
Vždyť oni jsou z úplně jinýho světa!
To co předvádí Správa železnic v Kolíně za posledních 15 let je ukázka toho, jak se nesystémově plýtvá penězi. Tohle nepochopím, proč se to neudělalo už v roce 2010 všechno komplet jako třeba nedávno V Pardubicích. Aha, v Kolíně (ve Středočeském kraji) nepracuje a nebydlí železniční smetánka.
A bylo na to všechno peněz, před těmi 15 lety?
To je argument. Teď to stojí 250 milionů. V té době by to prodražilo investici sanační průjezd železniční stanici Kolín, která byla řádově v miliardách o max 100 milionů, což je cca o 5 % více než byla celková investice. A kdyby se rovnou zrealizoval i ten podchod, tak by to prodražilo investici tak o 10 %. Teď se za to vyhodí mnohem víc.
Já nerozporuji, že to je drahé, ale že tehdy třeba na to jen opravdu nezbyly peníze, ač to může znít divně.
Ale Sanační průjezd uzlem Kolín nestál 2 miliardy. Tehdy to byla investice projekčně chystaná v ceně cca 1 mld. a „imperativem doby“ bylo tento finanční rámec udržet … proto nedošlo na mnohé další potřebné, nebyla to kompletní rekonstrukce stanice. Ito 4.a 5. nástupiště se rekonstruovalo v následné akci „železniční most přes Labe“.
Tož tak
Stavba „Průjezd železničním uzlem Kolín“ byla zahájena v listopadu roku 2006 a ukončena v dubnu letošního roku. Investorem stavby byla Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové náklady stavby činily 1, 78 miliardy korun.
Tak vynalezni stroj času a jdi jim to do minulosti vysvětlit. Prostě Kolín se od začátku flikoval, neproběhla tam velká stavba typu Plzeň, Vršovice, Vysočany, Pardubice…
Tolik jiných investic, které by těch 250 mil. Kč užilo… a které by přinesly například zkrácení jízdních dob. A tady dáme čtvrt miliardy (!!!) do zastřešení nástupišť, a to ještě dokonce v kratší délce než je to nyní, aby to opravdu byl pokrok.
Nevím jestli jste četl celý článek … posudek shledal stávající zastřešení v havarijním stavu
Ono v článku nebylo uvedeno, že celková délka zastřešených nástupišť je kilometr, plus se do nich musí zamontovat trakční opěry a možná předělat upevnění trakce ve staničních kolejích.
https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-v-seberove-vyrostla-nova-zakladni-skola-po-revoluci-teprve-treti-kterou-praha-postavila-40487639
Zajímavé srovnání třeba s komplet výstavbou školy pro 450 žáků…
Jednou uděláme nástupiště, za pět let koleje, pak po nějaké době střechu, pak zas nějakou další blbost. Vše s omezením kapacity a s co největším rozsahem výluk pro stavbu.
Jestli je Kolín havarijní, co je prosím tohle:
https://youtube.com/shorts/0j9V_BXmZEo?si=EgImxpPClsiJysbh
(Vytaženo z archivu, ale stále aktuální)
Aspoň se na perónu nepráší a můžeš si zdarma umýt boty.
A rovnou k tomu si dát i sprchu, tohle nikde jinde nemaj! 😁
A co teprve stanice Trmice v tom případě 😀
Koukám že ani tu střechu na protejkání nemáte 😄
Na první pohled nevidím co je na výměně zastřešení nástupišť v Kolíně to nejdražší? Spoustu dalších lidí tu píše jak je stavba předražená. I mě se zdá cena opravy vysoká. Ve stavebních cenách a technologiích se nevyznám. Ani nevím jak budou demontovat současné přístřešky. Zda nějakým strojem nebo něžně lidmi po kouskách? Ví tu prosím někdo víc?
Diskutující Nose Peak níže již odpověděl:
Klíčová věta: “Správa železnic počítá s instalací nového typu zastřešení, které používá poslední roky u jednotlivých modernizací stanic a označuje ho jako vlašťovka”
Překlad: Jediný Správný Dodavatel
Co vím zastřešení formou vlaštovky již dodalo pro Správu železnic několik stavebních – výrobních firem. Spíš může být potíž v tom, jestli výroba „vlaštovky“ není tak atypická, že je drahá. Může být. Napadá mě možné prodražení z důvodu, že se zastřešení neměnilo v době opravy samotných nástupišť. a) Strhnou přístřešky tak, že poškodí nedávno měněnou dlažbu a tělo nástupiště, že to budou muset opravit/ vyměnit (to ej drahé). b) Budou kvůli tomu, že před nedávnem opravovali povrch nástupišť opatrní a budou staré zastřešení rozřezávat lidé po kouskách ( i tohle se prodraží). c) Oprava za provozu. Nutno používat specifické vybavení… Číst vice »
Tomuhle bych, možná, věřil u atypických “velrybích ocasů” typu Estonsko. U natolik primitivního tvaru, jako se používá u nás, se tomu věří dost těžko…
To nedávno je 15 let
Jestli je trakce technologie, tak tam se něco menšího bude asi měnit… 😀
Ale líbí se mi, jak jsi to všechno zanalyzoval a to nejzásadnější ti uniklo. Že ty jsi středoškolák?
Tipuju to na rekonstrukci trakčního vedení, jehož úchyty jsou součástí nebo kolidují se stávajícími přístřešky.
Kdyby hlízovská spojka…
Vážně si ČR může dovolit železnici? 19 miliard na nádraží v třebové, 250 milionů na stříšku… Nebylo by lepší dát peníze co ročně sypeme do SŽ třeba ŘSD, na splátku státního dluhu…prakticky kamkoliv?
Nebo prostě vyhodit vedení SŽ a najít někoho, kdo peníze na železnici využije efektivně.
Mě vždy udivují ty názory, že „ram zase nalezli ti blbí“ … a ti chytří bohužel musí jen psát komenty do diskusí
Ne ze bych chtel ty miliardy splachnuty do zachodu nejak obhajovat, ale uplne kazdej alespon trochu vyspelej stat (s nezanedbatelnou rozlohou a populaci) zeleznici ma. A naopak, zeleznice je prakticky mrtva v tech nejvetsich zapadakovech.
A nebude to tím, že už je většinou zbytečná a nevýdělečná? Žrout peněz, bez přidané hodnoty,aspoň v ČR. Udržovat tisíce nádraží a trati do zapadákovu, předimenzovaná a zchátralá nádraží,…
Sice je to předražený, ale odhadem mi vyšlo, že při nahrazení železnice silnicemi by byla potřeba nová dálnice z každého hlavního železničního směru. A pokud lidi nepřejdou plně na autobusy tak v některých směrech bude potřeba až 4+4 pruhy. Kam je dáte? Kam dáte ty mimoúrovňová křížení? Kde ty auta zaparkujete? Vymbobardujete města podobně jako si to udělali v severní Americe?
Nepřeceňujte trochu význam železnice? Máte představu jaký podíl má železnice v ČR? Na většině silnic by to nebylo ani poznat.
Dvojitej cityelefant odveze kolem 600 sedících cestujících, z Kolína v ranní špičce odjížděl co půl hodiny, po trase se přidávali další spoje opět vedené dvojitým elefantem až do nějakého 15-10 minutového taktu. Kolik by to bylo aut navíc, když vezmu průměrnou obsazenost jednoho auta? Ze samotného kolína je tam pak spousta dalších rychlíků a expresů…
Ten člověk je normální troll. Jenom provokuje…
Teď nehodnotím jestli je tahle konkrétní stavba předražená, jen váš příspěvek. Schválně, jestli máte aspoň trochu představu. Kolik lidí denně cestuje vlaky? Kolik zboží se denně v ČR přepraví vlaky?Kdyby se přesunuli ti cestující a to zboží na silnice, kolik aut denně navíc by to asi bylo a kudy by asi ta auta jezdila a kde by stála v mezičase? Je naprosto zjevné, že jste troll, nebo strašný hlupák. Vaše příspěvky nejsou nic jiného než provokace, nebo je to ještě horší a myslíte to vážně, v tom případě je načase zahájit léčbu…
Myslíte že by nárůst v jednotkách procent byl na silnici poznat?
Takže nevíte..
Kdo nemá železnici, patří do třetího světa. To jsou státy, které defakto nemají průmysl. Bohužel s diletantskou SŽ a hlasitými podporovateli dálnic se co nevidět mezi tyto země zařadíme.
Dominiku, na koho tady hraješ komedii, že jsi zase někdo jiný?
Hele a jestli ti to přijde absurdně drahý, co si rozkliknout tu zadávací dokumentaci a v ní uvidíš, že se nejedná o žádnou „střísku“, ale kilometr zastřešení, povrchů a troleje v dotčeném úseku?
Pro všechny paka platí: méně psát, více číst…
Může. Ale nemůže si dovolit železnici takovou, jak ji dnes vede ministerstvo dopravy se svou služebnou organizací Správa železnic.
Správa železnic v kostce. Před pár lety uděláme kompletní rekonstrukci stanice za miliardy, aby jsme za pár let dodělali podchod a zastřešení nástupišť. Aneb jak vyhazovat prachy z okna. A ministr dopravy stále za neschopným vedením SŽ stojí.
Mám podezření, že výměnu zastřešení nástupišť prodraží nutnost být šetrný k již opraveným povrchům nástupišť.
Místy by povrchy v Kolíně opravu zasloužily, tento rok na nástupišti 1A už opravovali propadlou dlažbu…
nebyla to kompletní rekonstrukce a nestálo to miliard-y ale miliard-u
Píšeš blbosti. Kolín, stejně jako třeba Lysá, Kralupy… se všelijak šolíchaly, komplexní koridorizace tam neproběhla.
Tolik ruznych nadrazi je v tragickem stavu, neda se poradne nastoupit do vlaku a penize se zase utrati v Koline. Chapu, ze je to vytizene nadrazi, ale co treba Nymburk, Chlumec nad Cidlinou, Mlada Boleslav, Trebechovice pod Orebem, Male Svatonovice, atd. Tam neni havarijni stav?
Žádné z těchto nádraží není významem srovnatelné s Kolínem.
A u Chlumce bych doufal, že čekají na stavbu dvojkolejky Libice n/C – Chlumec, aby se to sfouknulo při jedné výluce
Vy jste se zbláznil!!! Zdvojkolejnění Libice – Hradec je A) životně nezbytné rozsekat do max 10 km dlouhých úseků, které se budou soutěžit samostatně. A B) každý z vás nich MIMO nádraží na trase, ta je nutné si šetřit zvlášť, do dalšího desetiletí.
Ano … a dodávám, že Nymburk má také svůj projekt a to na rozdíl od Kolína komplexní, tedy modernizaci celé osobní stanice
Ať děláme co děláme stále ty státní prachy nestíháme rozfofrovat. Vaše dojná kráva dobrá správa. 😛
Dojná kráva jsme bohužel my.
Při rekonstrukci nástupišť už ale zastřešení prošlo celkovou obnovou se zachováním původních sloupů – nová střešní krytina, nátěr, odvodnění, atd… Co přesně je na tom teď v havarijním stavu? A pouhá oprava (třeba i většího rázu) + následná řádná údržba nestačí? „Správa železnic počítá s instalací nového typu zastřešení, které používá poslední roky u jednotlivých modernizací stanic a označuje ho jako vlašťovka.“ Zatím každá rekonstruovaná stanice za poslední roky měla zastřešení nástupišť úplně jiné, vyráběné na míru. Nějaký pokus o unifik jsem zaznamenal jen možná v Lovosicích a Semilech. Co se tedy přesně chystá pro Kolín? Bude to unifik? Je… Číst vice »
Asi se zjistilo, že stávající dřevěné nosné prvky navštívil odlahčovací živočich, nebo prostě akorát nejsou dostatečně moderní…
Že by opět byli ředitelé SSZ a OŘ na okrašlovací jízdě?
Unifikované zastřešení nástupišť lze najít i v Praze Vysočanech a na zastávce Praha Rajská zahrada (částečně z jedné strany kráceno). Dobře píšete o tom, že se zastřešení již před nějakou dobou v Kolíně opravovalo. Pokud je to dnes v havarijním stavu, tak si před lety někdo musel všimnout, že byla oprava udělaná špatně. Jak to, že se to nestalo? Dane i mě by zajímalo co je dnes v Kolíně v havarijním stavu.
Děkuji za komentář, s těmi Vysočany a Rajskou ale úplně nesouhlasím. U Lovosic nějaký „projektant“ v komentáři psal, že použitý typ zastřešení bude nové unifikované řešení k použití i na jiných stavbách. Provedení v Semilech je tomu velmi podobné. Vysočany a Rajská vypadají úplně jinak, čili spíš bych je řadil do té druhé škatulky – „řešení na míru“.
Koordinace prací je pro SprŽel zřejmě sprosté slovo.
Proč nemohli zastřešení opravit současně s nástupišti před 14 lety? Tehdy ještě bylo zastřešení v pořádku, a jen někdo zanedbal údržbu do současného havarijního stavu?
Proč bude zastřešení jen na třetině délky peronu – k čemu jsou ty 2/3 nezastřešené, potom?
A co na tom probůh stojí čtvrt miliardy?
Ta kovová konstrukce (ve stavu cca #nebourat na Výtoni) se tam nechala, natřelo se to něčím ve stylu „až to budu natírat příště, vy už tady maminko nebudete“ no původní asfaltová lepenka se vyměnila za vlnitý hliník. Zprvu ještě bez opatření proti holubům. Jinak provedení prací byla kvalita sama, matně krom zmíněných plošin pamatuji na to, že zábradlí na schodech se povedlo asi napotřetí, a krátce po „dokončení“ nových podchodů začala opadávat fungl nová dlažba. V souvislosti s novým podchodem stojí tedy ještě za zmínku, že masově využívaný (ne)zvedací most za pouhých 1,23 mld. Kč (díky, EU…) je oficiálně pro… Číst vice »
Při slavnostním zahájení probíhající stavby „prodloužení podchodu“ bylo řečeno, že je to „Etapa 3)“ celkového přerodu dopravního bodu Nádraží Kolín a následovat mají Etapa 4) a Etapa 5) což jsou parkovací dům za nádražím a právě přidání lávky pro pěší ke stávajícímu mostu přes Labe. Před těmi 13-15 lety zaspala spíše kolínská radnice … její tehdejší vedení si mělo vyžádat doplnění projektu mostu přes Labe rovnou. Dráhu z tohoto neobviňujte. Dále … v ceně 1 a čtvrt mld. Kč za zvedací most byla také rekonstrukce 4. a 5. nástupiště, kompletní přestavba obvodu Zálabí a také řada vyvolaných investic … v… Číst vice »
“ jen někdo zanedbal údržbu do současného havarijního stavu?“
No údržba proběhne až nyní. A cena je jen horní hranice. Třeba se někdo přihlásí a po odpolednech tu údržbu udělá za několik milionů. 🙂
… a bez vypínání trakce. S brigádníky, ztráty zakalkulovány.
Pardon ale co na zastřešení stojí ¼ miliardy? To budou ty stříšky pozlacovat, nebo co?
Nekonečná díra na peníze. Jinak viz např. též plošiny pro vozíčkáře, které za celou dobu prostě nikdy nefungovaly.
Když něco nefunguje a je to v záruční době, tak by měla Správa železnic řešit nefunkčnost formou reklamace. Dělo se tak?
§3 – Všichni jsou na obědě.
Nevím o tom, že by někdo něco reklamoval. Co se mi doneslo, tak ty nefunkční plošiny jsou čistá Potěmkinova vesnice kvůli financování z EU, takže se nesměly ani odmontovat.
Bude dražší ale za to kratší!
Vy koukám asi žijete v jiném vesmíru, nebo co…. za peníze, za které developer postaví satelitní městečko, ŘSD luxusní oboustrannou odpočívku, tak SŽ opraví pár desítek metrů stříšek. Vy to nevidíte jako rovnocenné investice !?!?
pár desítek metrů? Kuk na fotomapu … a i při zkrácení to bude hezký pár desítek metrů … Tolik jen k měřítku. Jinak souhlas … zdá se to dost drahé
Kilometr je pár desítek metrů? Hele pokud chci něco opravdu efektivně kritizovat, tak to chce ovládat základní počty.
Klíčová věta: “Správa železnic počítá s instalací nového typu zastřešení, které používá poslední roky u jednotlivých modernizací stanic a označuje ho jako vlašťovka”
Překlad: Jediný Správný Dodavatel
A to je který, když už placáte nesmysly , tak uveďte které je ta správná ocelarna, která je má vyrobit.
Líběj vodpustit, ale máte nějaké jiné logické vysvětlení, proč několik přístřešků v celkové délce nižších stovek metrů na 5 nástupištích kolínského nádraží stojí víc, než kompletní obnova 7 kilometrů dálnice D11?
https://zdopravy.cz/dalnici_d11-ceka-oprava-upodebrad-230644/
Tady máte příklad taky silniční „láce“.
Já vím … všichnijsme už jako malí měli doma mašinky, tak tomu přeci rozumíme 😀
slíbená „láce“:
https://zdopravy.cz/d1-ziska-v-brne-novy-exit-urad-zacal-resit-povoleni-pro-novou-krizovatku-231377/
Ono je to vrchní odhad, přesné nacenění bude známé poté, co vznikne dokumentace.
Asi bys neměl naskakovat na všechno, co si přečteš na internetu. Stejbě tak nebuď líné vemeno a přečti si na EZAKu co všechno se tam má dělat i že délka není „nižší stovky“ metrů, ale kilometr.
Zjevně jste nepochopil kontext odpovědi páně kolegy
Je to horní hranice za projekt, demolici kilometru přístřešků za provozu a jeho opětovnou instalaci, plus za úpravy TV ve stanici. Prezentace obsahu zakázky ve článku je lehce nešťastný a zjednodušující.