Doprava ve městě Tramvaje

Další spor o tramvaje mezi Libercem a Jabloncem. Tentokrát kvůli intervalu

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou sice obě města fyzicky spojuje, ale reálně také často politiky rozděluje. Po loňských sporech o financování provozu nastává nový spor: Jablonec nad Nisou by rád prodloužil kvůli současné situaci interval na trase, Liberec to ale odmítá.

Jablonecká radnice požádala o prodloužení intervalů z dosavadních patnácti na třicet minut. Město to vysvětluje i jinými škrty v jablonecké MHD. „Aktuálně jsme provoz snížili o 58 % oproti standardnímu jízdnímu řádu. Zároveň s omezením MHD na Jablonecku město vzneslo požadavek na úpravu jízdního řádu, konkrétně na prodloužení intervalů mezi spoji na tramvajové lince č. 11, kterou provozuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou,“ říká ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar, který dříve DPMLJ vedl a je za své působení trestně stíhaný.

Od 16. března jezdí z Vratislavic za tramvajovou linku náhradní autobusový spoj, kvůli uzavírce křižovatky Poštovní – Budovatelů, kde probíhá velké rekonstrukce sítí a výstavby dešťové kanalizace. Přesunutá byla rovněž konečná linky č. 11 od Tyršova parku ke kinu Radnice.

DPMLJ škrty odmítá. Argumentuje především vývojem počtu cestujících v posledních dnech. „Vládní opatření mají za cíl na nejvyšší možnou míru omezit přímý kontakt mezi osobami ve veřejných prostorech. Další rušení spojů však nepochybně povede k pravému opaku, tedy ke koncentraci lidí v jiných spojích,“ řekl  místopředseda představenstva DPMLJ Martin Pabiška. Podle něj by prodloužení intervalů na lince 11 nepřineslo ani zásadní úspory.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

A je to opravdu takový problém?
U Elefantů Praha versus Střední Čechy jsem říkal „obracet v první stanici za čárou.“
U jednosměrných tramvají (se smyčkou na konečné) je to těžší, ale taky řešitelné – na náhodné zastávce ohlásit „konečná“, vyhodit cestující a jet „manipulačně“ po trase linky až zpátky na tutéž zastávku 🙂

Jimbo Jones

A jaký smysl má redukovat počty spojů, když ČD stejně budou chtít zaplatit nasmlouvaný balík peněz? Nebo si snad myslíte, že kraje dostanou nějakou slevu za neodjeté spoje?
Zvláštní svět – Středočeský kraj se jen chová jako řádný hospodář, zatímco příznivci železnice se dožadují rušení spojů…

Asd

Tady by nemělo jít o peníze, ale o zdraví lidí.

Leinad

Jestli není možné hýbat se smlouvou, tak samozřejmě vyjezdit vše. Já jenom že před pár lety byly smlouvy v PID stavěné tak, že se jízdní řád dál předělat, dopravcům zůstávaly vozokm za rok – nejede teď, ok pokud nechci platit storno tak objednám posilu až bude potřeba. 🙂

Jiří Kocurek

Kolik se ušetří peněz, když tramvaj ujede 30 km bez lidí, namísto aby jich vezla 10-15?

Leinad

Mno ekonomicky předpokládám, že město neplatí za manipulační jízdy.
Technicky to bude energie na rozjezdy tramvaje ze zastávek a tipuju že pojištění cestujících, plat revizorů,… Taky není zadarmo.
Politicky, jestli dopravce nebude mít lepší techniku (obrácení kdekoliv na jednokolejce nebo ve městě na kalifornanovi), tak voliči z města které chce omezení uvidí, co chce jejich radnice.

robert

Škoda, že tak ctnostná myšlenka, jako je tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, musí být zničena hamižnými a bezpáteřními politiky, kteří prosazují jen své vlastní zájmy. Politici by o takových věcech rozhodovat neměli.

-TR-

Jediná šance na zachování provozu je důsledný odpor veřejnosti. Jinak se to nepodaří.

Martin1

Politiky a především bezpáteřním Wejnarem.

robert

Bezpáteřní? Podle mě je to takový šmudla bez respektu. Není z něj cítit žádná autorita.

Jindra

Bohužel, z jablonecké strany je to příprava na definitivní zrušení tramvaje č. 11 v úseku Vratislavice-Jablonec. Pan Čerovský, jěště před lety, jako starosta Jablonce se netajil názorem, že tramvaj do města nepatří. Rovněž jistá politička, dříve zastupitelka města a později poslankyně(senátorka), prohlásila nedávno, že město Jablonec by mělo odmítnout tramvaj a výstavbu nového dopravního terminálu i za cenu vrácení dotací. Je to smutné, ale občanům Jablonce to je jaksi jedno, na rozdíl od liberečáků,kteří svoji tramvaj považují za rodinné stříbro.

Eduard

Otázkou kolik lidí tam jezdí. Na kolik je to účelné. Navíc není nic jednoduššího než se zeptat občanů, prostřednictvím např. internetového hlasování.

Halamus

Ve voze je snad vždy celkem důvěryhodná osoba, která má přehled, tou osobou je řidič.
Přehled budou mít také mobilní operátoři, ale asi si za poskytnutá (anonymizovaná) data nechají pěkně zaplatit.

V. K.

Existuje něco mnohem jednoduššího. Sčítače ve dveřích.

Asd

Tak to jsem ani nevěděl, že něco takového existuje. Na jakém principu to prosím funguje?

Asd

Tak pak není co řešit a na základě těchto dat by se měli upravit intervaly. Až se zvedne poptávka, tak není nic jednoduššího než ty spoje posílit.
A ti operátoři by mohli dávat ty data v této situaci dočasně zdarma.

PetrB

Stačí sečíst prodej jednotlivých jízdenek a vzhledem k tomu, že předplatné se musí pro relaci LBC – JBC pípat při každém nástupu do vozu vám počet odbavených cestujících vyjede hned

Asd

Děkuji za upřesnění. Hezký svátky

Petr Nick

Žabomyší války neprospívají ani jedné straně, jen dělají z podjizerskohorských ( pracujících) občanů rukojmí.. Frekvenci spojů bych oživil až po 30.4. . Můj názor

PetrB

Tak jsou v CR mesta, ktera MHD neomezila vubec (vyjma skolnich linek), napr. Most s Litvinovem

Halamus

Třebas v Ostravě DPO dopravu omezil, ale s rozumem, jezdí toho tolik, že každý si může sednout a vedle sebe sedají jen páry, jinak je v případě dvousedačky jedno místo obsazené a jedno místo volné.

kom

Ostrava to osekala natolik, že se na sebe musíme mačkat, užasné…

Tomáš Ramert

Ostrava to osekala tak moc, protože má 17 denních linek tramvají a hodně z nich jezdí poloprázdné.

-TR-

Koronavirus je v tomto případě možná záminkou, jak tramvaje do Jablonce zlikvidovat jednou provždy. Minulost a motivy zúčastněných aktérů tomu nasvědčují.

robert

Myslím si to samé.

Yellowhammer

Kolegyně jezdí 11 do práce a z práce a co říká, tak jak jezdí dva autobusy v jeden čas (náhradou za dva vagóny), v prvním je průměrně kolem 5 lidí a druhý často jede prázdný. Pro porovnání, za běžného stavu ve stejných časech jezdí tak plné, že skoro i řidič stojí.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO