Další spolková země nakupuje vlastní vlaky. Budou nejtišší v Německu, slibuje Dolní Sasko
Dolní Sasko chystá ještě soutěž na provozovatele vlaků. Nové jednotky vyjedou v roce 2024.
V německé regionální železniční dopravě pokračuje trend nákupu železničních vozidel přímo spolkovými zeměmi či jejich podřízenými organizacemi.
Dolním Saskem vlastněná společnost LNVG (Die Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen) oznámila nákup celkem 34 jednotek Alstom Coradia Stream HC. Součástí zakázky je i servis na třicet let.
Podle ministra dopravy Dolního Saska Bernda Althusmanna spolková země nikdy neobjednala tolik vlaků najednou. Kontrakt má hodnotu 760 milionů eur (19,8 miliardy korun) včetně údržby. „Je to jasný signál, že chceme dál posílit železniční dopravu. Zaměříme se na moderní, přístupnou dopravu, která povede k ochraně klimatu,“ dodal Althusmann.
Zakázka obsahuje celkem 68 dvoupodlažních řídících vozů a 86 jednopodlažních vložených vozů. Z nich budou sestaveno celkem 34 čtyřvozových a šestivozových souprav. LNVG počítá s tím, že později začne spojovat soupravy až do desetivozových jednotek s kapacitou až 1 050 cestujících. Nasadí je na linky RE1 Hannover – Brémy – Oldenburg – Norddeich Mole/Wilhelmshaven, RE8 Hannover – Brémy – Bremerhaven a RE9 Osnabrück – Brémy – Bremerhaven. Spolková země bude soutěžit ještě provozovatele těchto vlaků. Provoz nových souprav začne v roce 2024.
Trend soutěžit zvlášť dodavatele vlaků společně s údržbou a provozovatele je v Německu čím dál častější. Naposledy takto vybralo Šlesvicko-Holštýnsko nejprve jednotky od Stadleru, následně dopravce. „Výrobce zná vlaky nejlépe, proto se bude starat i o jejich údržbu. Dopravce se může zaměřit plně na cestující a své služby,“ řekla šéfka LNVG Carmen Schwabl.
Podle ní půjde o nejtišší vlaky v Německu. Hluk v interiéru má klesnou na 61–68 dB, spotřeba energie má být proti původním jednotkám zhruba poloviční: 9 kWH na kilometr.