Další sovětské schody jsou pryč: Stanice Karlovo náměstí se po modernizaci otevírá
Nové eskalátory ve stanici metra B Karlovo náměstí. Pramen: DPP
Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes po deseti měsících (cca v 11:00) otevřel zmodernizovaný vestibul a vchod do stanice metra
Sem jediny komu prijde, ze i zde (stejne jako na Andelu) je trojice eskalatoru, misto ctverice a to uplne zbytecne? Viz ty siroky slepy pasy na okrajich. to opravdu Schindler neumi nic lepsiho, nebo to nekdo naprojektovat spatne? Uplne vidim jak skvele bude, az na IPaku bude take trojice misto ctverice (ano ano, tam je to mnohem kratsi). Ad rychlost – rikam si, zda diky vyuziti frekvencnich menicu by nebylo rozumne udelat rychlejsi eskalator v beznem pohybu, ale osoby s horsi pohyblivosti by se mohli eskalator „pribrzdit“ tlacitkem … (i kdyz to radsi ne, prece jen sme v Cesku 🙁… Číst vice »
Jak zaznívá z diskuse, opravdu mínusem nových pojízdných schodů je jejich pomalost, ale také nízká kvalita, životnost a poruchovost. Nepochopitelné je to, že se, jak vyplývá z článku, snad dovážejí z Číny. To by bylo na hlavu. A jen tak pro zajímavost, co dělá bývalá Transporta? Ta schody kdysi vyráběla a byly docela dobré. Dnes by je určitě vyráběla inovované – lepší a bylo by snad i co vyvážet a ne jen dovážet tisíce kilometrů
A umíte i číst? V článku se jasně píše:
Nové eskalátory byly vyrobeny v závodě společnosti Schindler v Dunajské Středě na jižním Slovensku.
Kde máte tu Čínu?
Řešil jsem se SŽDC opravu schodů v Olomouci a náhradní díly se dovážely z Číny.
Kde máte tu Čínu? …. na jižním Slovensku 🙂
Právě, že číst umím. Zaznělo to v diskusi, což je níže potvrzeno a slyšel jsem o tom i z jiných pracovišť od lidí, co s tím dělají. proto i opravy trvají dlouho!! Tak nevím. Asi to chce někoho, kde v tom pracuje, aby řekl více.
Schody z transporty rozhodně moc spolehlivé nebyly, v Praze v metru jich více stálo než jelo. A hlavně to byla konstrukce jen pro malé přepravní délky. Transporta zkrachovala ještě v minulém století, takže evidentně konkurenceschopný produkt vyvinout nezvládla.
Já na rozdíl ode dneška, kdy na Hlavním stojí schody i měsíce, toto u těch transporťáckých nepamatuji. Pokud byla závada, opravovalo se to rychle. A u našich podniků nešlo ani tak o nekonkurenceschopnost, jako snahu ty podniky zlikvidovat, aby naopak konkurence nebyla a aby si někdo přišel k penízkům. To bylo přeci i u ČKD, cukrovarů a dalších.
Jaka konkurence, vite jak to v tech fabrikach vypadalo? Ani kdybychom devalvovali korunu o 200% tak bychom s cenou a tou kvalitou skoro nic neprodali. Proste to komunisti dovedli vyvojem do kopru,… Kdyz pak najednou meli prodavat, nejen, ze to neumeli, ale nikdo to nechtel… a to se pak tezko firma drzi nad vodou… Dnes je situace lepsi, vyrabime ve srovnatelne kvalite, ale porad zaostavame ve vyvoji, automatizaci a efektivite…
nevím, ale Transporta vždy dělala jenom ty krátké a pomalé z ulice do vestibulu, ne?
zlaté sovětské schody, jezdily mnohem rychleji!
Technicky nevim, ale ta barva je typicky úřednicka. Jestli jste nekdy přemýšleli jak vypadá „žádná barva“ tak přesně takhle.
Že jim to trvalo. U takovéhle stavby, kde dojde k celkem zásadnímu zásahu do plynulosti provozu bych očekával, že se na tom bude pracovat v třísměnném provozu 24/7, aby to bylo co nejrychleji.
Oni třeba takhle dlouho proto, že ty schody se vyrábí až poté, co původní jsou demontované.
Kdyby se tímhle způsobem postupovalo při transplantacích srdce, nebylo by těch transplantací vůbec zapotřebí…
Dost divné srovnání.
To není pravda. Celé je to jen logistický problém, protože vyřezané díly lze odvážet po kouskách jen v nočních výlukách, eskalátorový tunel je strmý prostor, kde pochopitelně nejde použít jeřáb, takže se to dělá po kousíčkách. Také nelze provozovanou stanici zaplnit díly eskalátoru, je tam jen malý mezisklad. Takže se na místo přiváží po kouskách až po úplné demontáži starého eskalátoru a opravě tunelu. Vyrábí se už dávno před tím.
A nebylo by lepší když už, tak tu stanici teda zavřít celou, a zrenovovat jak stanici tak oba eskalátory naráz?
jo, to jsme měli půl roku zavřený Jinonice a někdy to nastane znova, protože eskalátory se neměnily 🙁
A kdo by tam, podle vás, v takovém režimu pracoval? To se nechce nikomu!
No jestli to bude nekvalita firmy Schindler jako v Olomouci hl. n., tak zlaté sovětské schody. V Olomouci jsou pořád nějaké v poruše a poslední oprava na 2. nástupišti trvala měsíc a půl, protože Schindler nemá skladem běžné náhradní díly a čekalo se, až je číňan vyrobí a dopraví sem.
No tak to by v Praze mohli vyprávět, jak dlouho trvala opravná eskalátorů na Budějovické nebo jak dlouho jsou nefunkční eskalátory na hl.n. na šesté a sedmé nástupiště. Ten měsíc a půl by brali, hádám, všemi deseti.
V parizskym metru jsou rychloschody, kde je dojezd do takovejch kulicek, ve kterejch se cestujici zbrzdi. Ale vubec si nejsem schopnej vzpomenout, jak je vyresenej bezpecnej nastup.
Zajímavá by byla také informace o tom, je-li nějaký rozdíl ve spotřebě energie mezi novými a starými eskalátory: předpokládám, že jistě je, a tak by bylo dobré doplnit podrobnosti …
„Celý ocelový kolos byl demontován na jednotlivé sekce, stroje musely být částečně rozřezány, aby je bylo možné dostat ven.“
A jak je tam tehdy dostávali dovnitř? Rozřezané asi ne…
Možná je tam dávali, když stanice nebyla ještě úplně dostavěná a byl tam větší manévrovací prostor.
vrchem když ještě nebylo definitivně zaklopeno.
Rychlost techto eskalatoru je skutecne problem, neslo by to z pohledu bezpecnosti vyresit delsi nastupni/vystupni casti (usekem kde jsou schody vodorovne) ? + podminit tim, ze ve stanici je bezbarierovy pristup pro ty, kdo si na schody netroufnou/nemohou … Takto je to jen dalsi zbytecna rana pro VHD, vyvoj by mel jit smerem vetsiho komfortu, to jest sice bezpecnost, ale urcite i rychlost prepravy
Hlavní problém je, že nesplňují moderní normy ohledně provozních tolerancí (různé spáry, kde může uvíznou prstík atp). Něco se dočasně pořešilo kartáčem, ale jinak to je neřešitelné.
Nutni řící, že pomalost je relativní z hlediska komfortu komfort. Až vám bude 70 (někdo se odrovná i dříve) a sotva šoupat nohama, možná budete rád, když vám eskalátor nepodrazí nohy. Zdraví to mohou urychlit využitím vlastních kalorií. 🙂
Az mi bude 70 nebo nebudu plne mobilni, tak pouziji vytah, ted mam nucenou kondicku pri kazdem vyjezdu – vystat to je opravdu „radost“ (a nejake vyssi vyrobni tolerance,spary atd snad nejsou podminkou rychlejsi jizdy 🙂
Aber quatsch! V sedmdesáti je člověk motoricky ještě tak v pohodě, že může běhat po horách, lyžovat apod.
Jak kdo…
Dopoledne jsem se na Karláku svezl. Rychlost těch eskalátorů není problém. Fakt ne.
? Pro Vas to neni problem, ale pro jine, zvykle na puvodni rychlost, to je proste zhorseni…nepredpokladam ze by se normy zmenily od doby instalace zpomalovacu napr. na Hradcanske, Narodni …? (A jeste nepochopitelnejsi je „nerychlost“ mnohych vytahu, napr ten novy na M Haje jede snad jeste pomaleji nez eskalator)
A v čem ten problém konkrétně je? Že vyjedete nahoru o 10 sekund později? Jel jste na těch schodech na Karláku a nebo to zhoršení konstatujete z pocitu, že jste slyšel, že jezdí pomaleji?
Eskalátory ale přece nejsou pásové dopravníky! Jsou určeny i k chůzi a mají výstup usnadňovat, nikoliv zajišťovat! A kdyby lidi nebyly čím dál více lemry líné, tak by se cestovní rychlost nesnižovala, protože by se ten, kdo může, nenechal jen pasivně vozit, ale přiložil nohu k dílu. Tím pádem by schody i déle vydržely, jelikož by se rovnoměrně opotřebovávaly. A ne jako teď. Dlouhý had lenochů vpravo a vlevo sem tam někdo, kdo umí chodit a zvednout u toho nohu…
Architektura žádná, původní barvy pryč, jen bílá, která po dvou letech vypadá strašně zašle. Je to jako lézt do lednice a ještě navíc to zvyšuje opticky tunelový efekt.
Nebojte se, časem tam určitě nalepí nějaké stupidní reklamy. Fádní to nebude, ale lepší taky ne.
No ano, vynechání žlutého akcentu na Béčku je smutná degradace architektonického záměru. Nahoru do podhledu svítívaly sodíkové výbojky, pak alespoň teplejší zářivky a teď už nic.
Překvapilo mne, že už do obložení rovnou nenainstalovali LCD displeje pro reklamy? Reklamy na LCD mi přijdou lepší než rámečky a ty tam také nejsou.
A jsou ještě někde jinde než na Národní třídě. Pokud si dobře vybavuji, tak nejsou ani na andělu ani na náměstí Republiky, kde se schody rekonstruovali rovněž.
Doufám,že bude vestibul Karlovo náměstí otevřený aspoň 20 let.
Ty ruské eskalátory alespoň jezdily rychle, jízda na těch nových je jako ve zpomaleném filmu.
A na Andělu už jsem 3-krát zažil, že se ty nové schody pokazily během špičky. Bohužel ještě k tomu směr nahoru :-)!
na těch nových je to utrpení, ty ruské jezdí 3,3km/h, zato ty nové 2,2km/h a je to dost znát
Přesně tak, nedá se to vydržet. Ta šnečí rychlost se hodí maximálně do obchoďáku, ale rozhodně ne do dopravy. Zatím si ještě člověk může trochu vybírat – když jedu béčkem do centra, tak se vyhýbám Národní a vystupuju na Můstku. Ale když mám v cestě dva tyhle nepoužitelné krámy, beru radši tramvaj. Jo, taky to můžu vyšlápnout, ale potom už se zas dostáváme k tématu komfortu MHD.
Jo, taky to můžu vyšlápnout
…. když se ovšem nenajdou chytrolíni co maj právo (!) stát i vlevo, neboť tím se prej eskalátor rovnoměrněji opotřebovavá. Zajímavý že tomu sovětskýmu to bylo jedno.
Na eskalátoru se nevyplatí předbíhat, ukazuje věda. Dvě řady stojících pasažérů jsou rychlejší- ČT 24 : https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2859518-na-eskalatoru-se-nevyplati-predbihat-ukazuje-veda-dve-rady-stojicich-pasazeru-jsou
Ovšem v případě přeplněných schodů, kdy se tvoří dlouhá fronta pod nima. To se zase u nás ale zas tak často nestává.
Pokud nejsou plne, tak obejdete, kazeho, vlevo i vpravo… Jenze to stani vpravo zdrzuje vsechny a ten houf a fronta je znat… a to i kvuli treba 5 lidem…
Kdyz se bude stat ve dvou radach, zadny houf a cekani nebude…
Je to i bezpecnejsi a schody jsou vyvazene…
To je s prominutim hloupost, v dobe kdy prvni stojici jsou nekde v prvni tretine, ja jiz (chodici) opoustim eskalator, kdybych zustal stat, jiste bych jeho kapacitu nezvysil. Ta teorie musi pracovat s nejakym zadadne mylnym predpokladem, ala ze vsichni stoji hned za sebou nebo chodi naopak s velkymi mezerami, a asi vynechava fakt, ze chodici obsazuji schody kratsi dobu
Nemate pravdu, ano, chodici usetri par sekund, pokud predbehne houf, ale celkove ostatni cestujici travi vice casu pod schody nez na ne ve fronte prijde rada, … A take cim delsi schody jsou, tim je ochota chodit mensi… Sam si to muzete vyzkouset, kdyz jsou eskalatory prazdne a zmerite cas kdyz stojite a kdyz stojite v houfu a cekate az na vas prijde rada, to je nasobne vetsi cas… a tak take lze rici, ze chodici zdrzuje vsechny ostatni co nechteji chodit… Z pozorovani vim, ze casto je tech chodicich mnohem mene… Aby to platilo, musela by chodit minimalne polovina… Číst vice »
Tak schválně, jak dlouho jste nejdéle tento týden čekal, když to máte tak vyzkoušené? Minutu?
Ostatní co nechtějí chodit zřejmě nikam nespěchají, takže je nikdo nezdržuje.
Necekam, nesnasim fronty, zvlast, kdyz je pulka schodu prazdna, takze predbiham… a vzdy kdyz se ohlednu, tak schody plne na jedne strane a cca 5-10 lidi jde vpravo, dole houf… typicky florenc ve spicce… kdybych cekal, tak tam stravim skoro 2min., zbytecne, jen co vlezou na schody posledni lide, tak prichazeji dalsi, IPP totez a masakr to je, kdyz jedny nefungujou…
2 min byste tam nečekal protože to by tam ve špicce přijely další dva vlaky a to by se tam už poněkud hromadili horníci.
Spočítejte lidi v protisměru, bude jich víc než ve Vašem směru. Nebo v zastávkovém vlaku spočítejte počet vlaků, které Vás předjíždějí a počet protijedoucích vlaků (doporučuji trať 011 mezi Praha-Libeň a Poříčany). Nebo na dálnici jeďte třeba 80 a počítejte auta ve stejném směru / v protisměru. Dopočítáte se zajímavých čísel a opravdu se nikde nehromaděj dělníci. A pro zajímavost celkem pravidelně se mi stává že na konci dlouhých eskalátorů pokud pospíchám dojdu lidi. Při intervalu 4 minuty. S tím že metra z obou stran zastavují s rozdílem několika sekund. S tím že jezdím pravidelně, takže vystupuju tak že jsem… Číst vice »
No originální článěk jsem nečetl, přístup si platit nebudu, ale minimálně na ČT zaměňujou rychlost a propustnost a v originálnim článku nejspíš počítali jako správní matematici s nekonečně dlouhými eskalátory, jenže kapacitu nejvíc omezuje právě výstup a nástup. Každopádně to neni o chození nebo stání, ale o stejné rychlosti všech zúčastněných. Ano, to zvyšuje propustnost (tj. jak dlouho to trvá v průměru všem) ale rychlost (tj. jak dlouho to trvá tomu co se snaží se co nejrychleji dostat do cíle) opravdu ne. No a stejně se dá argumentovat že kdyby všichni šli, tak se kapacita eskalátorů taky zvýší. U dvou… Číst vice »
Ten problem resi uz i v NY a v Londyne? nebo kde jsem dokonce videl i cedulky, stujte na obou stranach… Je to i o tom, ze kdyz je cestujicich hodne, tak vetsina stravi vice casu ve stanici nez kdyby si vsichni stoupli do dvou rad…
Ten problém je všude kde je větší množství lidí. Nebo aut. Nebo vlaků. Nebo čehokoli jinýho co potřebuje kapacitu. Ale tabulka nezmění styl vystupování z eskalátorů, ideálního využití kapacity prostě nedosáhneme. A pokud lidi trávěj zbytečně čas před eskalátory ikdyž nemusej tak asi moc nepospíchaj…
no zjevně toho moc zatím nevyřešili
https://www.tyden.cz/rubriky/relax/cestovani/metro-v-londyne-zkousi-stani-i-vlevo-a-zakaz-chuze-na-schodech_363737.html?showTab=nejctenejsi-3
KONTROLNÍ OTÁZKA „SOUDRUZI MÍNUSKÁŘI“ , MÉHO PŘÍSPĚVKU !
NEPOZNÁM KDO ZVÁS DENNĚ , OPAKUJI DENNĚ JEZDÍ V METRU V PRAZE , ABY TO MÍNUSKOVAL…… ? JÁ DENNĚ A VÝŠE BYL PŘÍSPĚVEK O DLOUHODOBĚ NEFUKČNÍCH ESKALÁTORECH A VÝCHODU SMĚR DBK NA BUDĚJOVICKÉ = ZPROVOZNILI TO AŽ PŘED VOLBAMA = VIDĚLI JSEM TEN BILLBOARD V ZATÁČCE ZA ODBOČKOU NA KAČEROV = O RADNICI NA p4 JEJIŽ VCHOD JIM PADÁ NA HLAVU..!!!!!!!!!!!!!
A OBČAS SI SCHÁLNĚ STOUPNU NA SCHODECH VLEVO , PROTOŽE JSEM SI TO Z TOHO VÝZKUMU DÁVNO VYZKOUŠEL A MAJÍ PRAVDU….. TEČKA – KONEC HLÁŠENÍ !
Jenže pro některé lidi je ta rychlost opravdu nebezpečná. Vy jste zdravý, můžete šlapat a pochopte, že MHD musí být přístupná i pro lidi s horší mobilitou.
„MHD musí být přístupná i pro lidi s horší mobilitou“
No, v některých případech to tak organizátoři dopravy ani zdaleka necítí: udělat třeba přestupní doby jen asi 4 minuty z metra po pevném schodišti na autobusovou zastávku vzdálenu na povrchu ještě asi 50 metrů od toho schodiště (a k autobusu přicházíte zezadu, takže vás řidič nevidí), to žádný „komfort“ pro lidi s horší mobilitou rozhodně není: ale co, vždyť oni si těch 20 minut na další spoj počkají … (Co jiného jim ostatně zbývá, že …)
Tak ono se dá všechno nastavit a dimenzovat s premisou, že člověk je nevidomí, invalidní, senior. Jenže to bychom pak my ostatní nikam nedojeli..
Máte pocit, že byste nikam nedojel? MHD opravdu má primárně zajistit mobilitu pro všechy, ještě spíše pro ty co si už nemohou zajistit vlastní mobilitu (IAD) ze zdravotních důvodů a přesto mohou být aktvní. Já senior nejsem a přesto dobře chápu důvody, proč je dobré dělat věci přístupné.
Jinak poněkud sobecky počítáte s variantou, že nikdy do dané kategorie nespadnete. Což je naivní, nikdo nebude zdravý věčně.
Zařízení tohle umožňující se jmenuje výtah a naštěstí se na rozdíl od režimů minulých se při rekonstrukcích buduje prakticky ve všech stanicích metra. Na C nikomu pomalý eskalátory nevaděj, ale na B v širším centru, příp. i na A je to opruz. No a obzvlášť B jede přes několik autobusových terminálů (Na Knížecí, Florenc) a několik vlakových stanic (Masarykovo n., Vysočany). Tyhle autobusy a vlaky jezděj do středních čech a nejezděj každých 5 minut. A často každá minuta dobrá.
A co chudáci kvadruplegici? Co hluchoslepí? A co dementní? A co když je někdo hluchoslepý dementní kvadruplegik, pro kterého představuje problém naprosto cokoli? Taková diskriminace…
Co? Jaká diskriminace? Prostě je rychlost nižší, aby nedocházelo k pádům u mobilně horších lidí. Sám jsem měl tu čest už dvakrát zachytit člověka v pádu po zádech.
Joo, tady chce být hned každý zajímavý. A proto místo toho, aby šel na ty „ultra“ pomalé schody, tak radši jede tramvají.
Váš komfort je obdivuhodný. Příště napište, že v rámci komfortu půjdete pěšky, protože tramvaj přijela o 2 minuty později.
Není možné pustit eskalátory vyšší rychlostí (= neevropskou) za předpokladu, že stanice je plně bezbariérová? Chápu, že obtížněji pohybliví (ať už z jakýchkoli důvodů) s tím můžou mít problém. Já sám jsem s tím jako dítě bojoval, protože u nás „na vesnici“ byly jezdící schody pouze na Výstavišti v pavilonu D a ty jezdily pomalu. 🙂 Ale naučil jsem se to a dnes mě ty dlouhé pomalé eskalátory taky děsně nudí…
Přitom ani není relevantní argument, aby to bylo bezpečné i pro seniory, kočárky a invalidy, když pro ty mají sloužit nové výtahy..
Osobně mám rychlé eskalátory taky rád, ale když cestuju s malýma dětma, není to nic moc. Výtahy nemají takovou kapacitu, aby obsloužili všechny kočárky, seniory, malé děti, vozíčkáře…
Když ony ty výtahy se tam dobastlují dodatečně, to je pak těžký… Ideální by byl pomalý rozjezd a dojezd a rychlá jízda mezi tím – jak to mají lanovky s odpojitelnými sedačkami. Ale to ještě nikdo u eskalátorů nevymyslel.
U zařízení používajícího něco jako Gallovy řetězy společné pro všechny články (schody) eskalátoru to asi nevymyslí nikdo nikdy …
Protože ty výtahy se dělají taky mizerně pomalé , je to děs. Co jsem na cestách viděl v Hong Kongu tak i 40 patrový hotel zvládnou obsloužit 2-3 výtahy, ale jezdí rychle…
Kočárky, senioři, malé děti, vozíčkáři by neměli hlavně nikam spěchat.. od toho jsme tady my, co chodíme do práce a živíme tento stát.
Výtahy nejsou primárně pro seniory, jsou hlavně pro imobilní. Navíc často nejezdí, není to něco na co by se dalo spoléhat.
Jako že by se osoby, leze uvádíte měly dopravovat tím výtahem? Tak to by tam byly do druhého dne.
Kapacita výtahů není určena, aby odvezla všechny seniory, maminky s dětmi…Je proto kombinace bezpečné přiměřeně nízk rychlosti a výtahu.
Ani u stanic, kde se uvažuje o výtahu jako alternativě k dnes chybějícímu druhému vestibulu není (nebude) kapacita výtahů dostatečná? Jaká je vlastně nominální kapacita jednoho eskalátoru? A třeba jednoho výtahu z dvojice Muzeum A? Ten je používán všemi bez rozdílu.