Další soutěž pro „nickolejný“ provoz. Oprava úseku mezi Adamovem a Blanskem má vyjít na 2,17 miliardy
Railjet u budovy Klamovy hutě u Blanska. Foto: České dráhy
Součástí rekonstrukce sedmikilometrového úseku je úprava zastávky v Adamově.
V podstatě to znamená, že provoz odkloní na trať 250 /Brno- Havlíčkův Brod/. Jenže tam už jsou nyní v Brně místy překračované staré hlukové zátěže při provozu 140-150 vlaků. Pokud tam ještě přehodí, co jede přes Českou Třebovou, tak budou lidé v Brně žít v naprosto šílených hlukových podmínkách. Trať 250 se modernizovala kolem r. 2015, ale neudělalo se nic pro ochranu lidí před hlukem. Dokonce se ani nezpracovala studie udržitelnosti této trati z pohledu hluku.
Bude převedená nejvyšší vrstva stavět v Havlbrodě? To by mohlo jako vedlejší produkt zlepšit spojení JiM-JiČ.
No nevím, do Jižních Čech přes Havl Brod z Brna, to už je lepší nasednout na tem rychlík rovnou v Brně. Jiná možnost moc nedává smysl a regionální doprava přes hranici Vysočiny a JčK neexistuje.
Modernizace nickoridoru. :):)
jsem rád že se to netýká naší společnosti protože jezdit mezistátními vlaky 140 km/h no nezlobte se to je trochu moc ne pro upřesnění koridor po kterém budou vlaky v výluce jezdit je jen na 140
A za mezistátní vlaky bez místa pro nohy se nestydíte? Nebo už cestující před rezervací sedadla u stolku v Economy (na ostatních to prý není tak hrozný) varujete?
Ona ta cesta přes Havlbrod bez zastávky na krev nakonec nebude o tolik delší, než přes Třebovou…
Filipe Filipe, nedivím se, že jste z LE
Za jaký asi čas by urazilo Pendolino Praha-Brno do té doby zmodernizované tratě a kolik na komplet zmodernizované trati? Nemohlo by to být rychlejší, než klasické vlaky přes Třebovou?
Pendolino nejrychleji cca 2,5 hodiny, když počítáme jen parametry směrového řešení, uvažujeme celou trať jako zrekonstruovanou pro rychlostní profil V270 a upravené GPK, kde to jde. Je to stále o chlup pomalejší, než klasické vlaky přes Třebovou.
Vrchem je to kupodivu o pár kilometrů delší.
Pres CT je to cca o 1 km kratsi, i kdyz pohled do mapy nabizi uvahu opacnou. Navic jeste neni zahrnuta vystavba tunelu Chocen-Usti , ktera trat skoro o dalsi 3 km zkrati a o cca 5-6 minut zrychli, v pripade 200 km/h Usti-Pardubice o cca 10 min. Navic drobne upravy trati CT-Brno by mohly dle rozsahu poskutnout dalsi usporu 5-10 min, cimz by se jizdni doba dostala k planovanemu casu 2 hod 5 (10) min, ktera byla puvodne proklamovana na pocatku 90 let kdyz se s vystavbou 1.koridoru zacinalo. Soucasna jizdni doba je stale dost vzdalena puvodnimu planu. Jizdni… Číst vice »
a naprosto neobstojí v taktu kvůli nevhodné délce pro přestupy. 1:50 by měl být cíl!
Tak takoveho casu by se dalo dosahnout s naklapecimi soupravami, ale muselo by byt zlomeno dogma Vmax 160. Na rychlych usecich je u nas bohuzel rychlost naklapecich souprav zastropovana a srovna se s klasickymi soupravamy. Tzn. tam kde je napr. 150 km/h pro klasiku, jede pendolino podobnych 160 km/h, i kdyz by mohlo jet diky naklapeni 180-190 km/h. Bohuzel u nas prava ruka nevi co dela leva, takze SZ osazuje trate naklapecimi rychlostniky, oblouky se nechavaji a trate nerovnaji a soucasne MD nepoptava dopravu naklapecimi soupravami. Zkratka kocourkov.
Vrchem myslíte přes Vysočinu?
Na trati ve stávajícím stavu, tj. zmodernizováno cirka 49 % z celkové délky trati je JD pro Pendolino bez zastavení Brno – Praha přes Tišnov a Havlíčkův Brod cirka 2:44 hod., po kompletním upgradu (100 %) tipuju něco na úrovni 2:40 hod.
a v rámci téhle akce se tam postaví i ta cyklostezka podél trati, aby cyklisti nemuseli po silnici?
na většině úseků vede stezka těsně vedle trati a na zbytku je silnice. Tunelem asi stezky nepovedou a správa železnic nebude řešit stezku vedoucí kolem řeky daleko od trati 🙂
měl jsem na mysli tento projekt: https://blanensky.denik.cz/zpravy_region/cykliste-vyhlizeji-visute-lavky-na-skale-stavba-stezky-nejdrive-za-dva-roky-20180421.html
No nevím, Správa Cyklostezek? Tohle by měl řešit Kraj, ne Správa železnic.
Tam vlastně silnice podél trati ani ofic. nevede. Je to jenom obslužná štěrkovka pro Nový hrad (čti účelová pozem. komunikace), která je hojně využívaná turisty a cyklisty.
Ale já myslím ten úsek Nový hrad-Blansko. Kde cyklisté jedou po té silnici. Tak, jak se o tom mluvilo se říkalo, že se s cyklostezkou čeká na jakousi velkou vlakovou výluku a pak se to sfoukne společně. A tohle je ta výluka. …ovšem taky se říkalo, že to bude nedražší cyklostezka ve střední evropě mnimálně na 1km délky, kvůli všem těm mostkům a skalkám. Takže mě to zajímá
Ach jo… místo abychom normálně řekli přerušení provozu, tak budeme vymýšlet nějaké pseudopojmy typu „Nickolejný provoz“, což je prostě úplná blbost.
info@spravazeleznic.cz. Tam si postěžujte.
Jedná se o běžně používaný terminus technicus – že jej neznáte, neznamená, že je to blbost. Základní stupňování dopadů stavebních prací na provoz dvoukolejky je jednoduché:
1. Dvoukolejný provoz
2. Jednokolejný provoz
3. Nickolejný provoz
U 1. a 2. stupně může být ještě nakombinováno s pomalými jízdami, případně současnou výlukou trakce či zabzař u jedné či obou traťových kolejí.
0. Tříkojený provoz
A protože mínuskolejný provoz nehceme, tak čtyřkolejka nebude!
K čemu čtyřkolejku?
Až nebudou jezdit EC, rj, i RJ – bude přece místa dost…
Za šest hodin přefrkne nákladní vlak Břeclav-Děčín v pohodě, když ho nebrzdí třeba osobka.Proč se staví potom dálnice pro kamiony, které republiku neprojedou rychleji, přitom většina transitní,ale z veselá se mohou vzájemně předjíždět, z násobeno porušováním silničních předpisů mnohých.Je to tu betónový lobismus a né o dopravě budoucnosti.Proč tedy zabírat pozemky, víceproudovou komunikací, když by také dle té úvahy postačilo také po pruhu v každém směru.Tady ta země není už tak o kráse, jak se říká.A neustále si to jen ničíme.Transit přes republiku by měl být jen po kolejích a na to jsou potřeba kapacity.Když do jedné nohy přestane proudit… Číst vice »
Za osobkou stále průměrně v 60 km/h., když se nedá předjet, jelikož v protisměru jede jiný vlak.Ty koleje chybí a štíhlé vyhybky na objíždění také.Silniční nájezdy se zrychlují v rozporu, kdy z bezpečnostního hlediska silniční doprava nemá zabezpečovače, třeba jen v podobě národnostních systémů, nad 160 km bude ETCS, kde byla čtyřicítková vyhybka, po rekonstrukci se dá opět, i když s velkou oslavou s cedulí 5, kdy na silnicích jen neřízené střely, rovnající se odjištěné zbrani, kdykoliv vystřelit. Pak to tak vypadá. COVID, hrozné bum co se týká úmrtí.Bouračky na silnicích se neřeší.Zabezpečovače do aut, kdy všude bude dohled pomocí… Číst vice »
Dvě koleje, jedna kolej, nic kolejí? To je blbost, ne? Už si ale tak nějak nechtě zvykám, že za technické termíny jsou poslední dobou přijímány jazykové paskvily. Odvození od sousloví žádné koleje či bez kolejí by znělo patrně mnohem lépe, když už tedy „neprovozu“ nutno říkat provoz…
Pomalé jízdy tam probíhají po celá léta provozu tohto „koridoru“.
Ano, jedná se o běžně používanou kravinu. Navíc nechutnej patvar, co je tu ani ne 10 let. Takovejch kravin už jsem za tu dobu, co pracuju u SŽ(DC), viděl hromadu. Mám už i představu, co za lidi tuhle „hantýrku“ tvoří a vesměs o nich nemám příliš valné mínění. Co je to prosimvás „nickolej“? „Nickolejná trať“? To existuje? Kde? Víte vůbec, co je to „soustava pojmů“ a jak se tvoří? Jak mají pak předpisy vydávané naší slavnou organizací asi tak vypadat, když pojmy tvoří neadrtálci neovládající základy vlastního jazyka? Opravdu mne strašně moc baví, když musím při připomínkování předpisů opakovaně škrtat… Číst vice »
Jak jezdí NAD, to snad není věcí SŽ. Nebo jo, ať SŽ objedná NAD a za nákladní vlaky NKD.
Souhlas. Používat místo „úplné vyloučení provozu“ terminus „nickolejný provoz“ je pitomina.
Počkejte až se potom stane něco v úseku Kolín – HB – Tišnov, to bude teprve „mínuskolejný“ provoz 🙂
To se dá předpokládat, bude tam stržené TV, tak jako všude. A jiné zmatky. Ale nechci odrazovat cestující.
To je podle toho, kdyz v roce 1889 Nick O’Leyny s párem volu na pul dne zcela zastavil provoz na trati z Dublinu do Waterfordu.
SŽ prý také funguje jako tajná pobočka Ústavu pro jazyk český ČAV :):)
Me hlavne fascinuje, proc se pri takove akci do te trati nehrabne daleko vice. Bohuzel trat CT-Brno neprosla modernizaci ale dle meho nazoru „utrpela“ modernizaci zakonzervovanim. Napr. v Useku CT-tunel Hradec nad Svitavou by mohlo byt dosazeno plynulych 160 km/h nekolika drobnymi prelozkami, ktere jsou uplne marginalni proti tomu, co se napr. nyni buduji jinde. To stejne Blansko-Rajec-Skalice, docela dlouhe rovne useky jsou roztrhany nekolika ostrymi oblouky, ktere by sly velice snadno narovnat za temer marginalni naklady. VRT Praha-Brno je realne v nedohlednu a opet by to stavajici trat Praha Brno zatraktivnilo. Na tomto 90 km useku trati spojujici nase… Číst vice »
Musíte počkat. Plány jsou. Jen se dělá ten nejhorší úsek, kde rychlost stěží začíná jedničkou…
Stale nerozumim proc to neudelat soucasne, alespon nektere zminene oblouky, ktere znamenaji v podstate presypani trochu pesunku! A jake jsou plany? Ja bohuzel o nicem nevim.
Opravdu nestačí jen přesypat pešuňk:-) Navíc zase nejde zavřít celou trať neboť by museli dovést tolik busů jako na evakuaci Pripjatě. A plány jsou snad na vše. Jen je uskutečnit. Mmj i na narovnání „nejzbytečnějších“ oblouků.
Kde ty plany jsou? Protoze nektere oblouky by byly skuectne za minimalni naklady. Tady se sypou stovky milionu do kdejake lokalky a na nejdulezitejsi osobni trat mezi nejvetsimi ceskymi mesty nejsou?
No mě se neptejte na financování.
Kromě oblouků omezujících rychlost tam ještě jsou stanice, kde se u všech kolejí nastupuje z nízkých úzkých perónků, což je jednak nepříjemné pro cestující, ale taky to omezuje propustnost tratě, protože vlak zastavující na vzdálenější koleji blokuje provoz na všech bližších k budově. Řešení z 19. století, které se ani během 20. nepodařilo napravit, takže ho máme i ve 21. století… V roce 2022 se má řešit asi jen Adamov. Co třeba Rájec-Jestřebí, Letovice, Březová, Opatov? Využívá se vůbec Opatov pro dopravní účely? Léta tam jen stály nepotřebné nákladní vozy, teď je snad už odtáhli. Kdyby z něj udělali zastávku… Číst vice »
Ale to mi neříkáte nic nového. Je jasné, že snad neuděláte v kuse celou štreku za rok.
S Opatovem už se něco vymýšlí, snad 2025. Zbytek byl součástí staveb DOZ, které jsou ale momentálně v plánu po roce 2027.
Prozatím se jedná o úsek Brno – Blansko. Dál na sever to bude později, až se zprovozní tato nejsložitější část. Z mnoha praktických důvodů nelze dělat rekonstrukce celé trati najednou.
Dobře, věřím vám všem, že je to v plánu, a už se těším na výsledek! Je fakt, že až to bude hotové po Blansko, tak příměstská doprava pojede bez omezení a zbytek se snad dá v přístupnějším terénu dělat klasicky jednokolejně.
Obávám se, že jedničkou tam nezačíná ani jeden km.
Ale jo. Už dnes mezi Adamem a Blanskem za osmičkama
Bohužel v době sluníčkářů je mnohem jednodušší rekonstruovat v libovolně špatné původní stopě, než muset léta prokazovat, jaký bude mít zabrání několika metrů čtverečních na populaci místních žab…
A jaké zde byly prosím pokusy o jiné trasování? Nebo je lepší použít argumenty „kvůli sluníčkářům jsme to ani nezkoušeli“?
Take si mysli, ze, problem ochrancu zab, nebyl hlavni problem. Byla to kombinace ne prilis zeleznici naklonememu klimatu v kombinaci expertu z CSD, kteri myslenkove zamrzli desetileti v minulosti a neexistovala jakakoliv vize ci tlak, posunout modernizaci koridoru na v dlouhodobe casove skale perpektivni uroven. Bohuzel az cas ukazal, ze takove modernizace jsou uplne k nicemu a parametry modernizovanych trati byly smesne a za zenitem uz na papire, natoz v nejake budouci perspektive. I po vystavbe VRT budou mit koridory nezasupitelnou roli, protoze VRT bude slouzit pouze v nekolika jednotlivych smerech. Meziregionalni doprava a nakladni doprava vsak zustanou na stavajicich… Číst vice »
Když to vezmu shora oko-mapo-metricky: Zádolka – posun o kousek, bez problémů Opatovec – nová stopa v jižním oblouku o nějakých 20-50 metrů, ale v rovině Svitavy – nový most přes ulici U Tří mostů – to už není levná záležitost Hradec nad Svitavou – nový zářez v hloubce až 10 metrů, posun osy o 100 metrů naproti Banínu – nový 250m tunel, úplně nová trasa, nové mosty Březová nad Svitavou – Nevím zda bude nutno přeložit řeku nebo stavět estakádu nad ní Moravská Chrastová – Tady bych nerad hádal Skrchov – přeložka silnice, nový most přes ní Letovice –… Číst vice »
….a je neco z toho technicky problem? Nerad chytam za slovicka, ale …zarez „az 10m“….boze to je dnes technicky problem, na trati spojujici 2 nase nejvetsi mesta??? Ono je 18 stoleti? Nemluve o tom, ze vetsina toho mohla stat uz v tech 90 letech, kdy se ta trat prakticky na 2 roky cela uplne uzavrela a byl prostor a cas tam delat naprosto cokoliv bez vlivu na dopravu? Bavime se o jedne z nasich nejdulezitejsich trati, kdy delka vlaku a mnozstvi cestujicich by mohlo byt na nasobcich soucasneho stavu a neni jenom proto, ze ta trat je rychlostne na urovni… Číst vice »
Ano, může to být technický problém. Kdežeto pořád sanují a furt je tam pomalá? Z fotomapy ani z rychlíku se nepozná, jaká je tam hornina.
Ted jsem cetl, ze Japonci po 10 letech kosmickeho letu dovezli na Zemi vzroky hornin, ktere projektilem vystrelili a zachytili z komety stovky milionu kilometru od zeme. Ale v Cechach je problem udelat diru do zeme.
To jsem četl taky.
Jinak jste si z mého příspěvku vytáhl jenom ten 10m zářez a okázal jste ingnoroval 250 m dlouhý tunel, protože se vám nehodí.
Snažil sem se vám vypsat místa, kde to rozhodně nebude za marginální náklady, jak tvrdíte. Namísto toho tady uhýbáte k Hajabuse.
K tomu 250 m tunelu, ted jsem cetl ze mezi Danskem a Nemeckem chteji otevrit podmorsky tunel, nedavni se tu psalo o desitky kilometru dlouhych tunelech v Alpach. Ale ja jsem byl v ramci ceske omezenosti ve svem uvodnim prispevku skromnejsi a soustredil jsem se pouze na netunelove zalezitosti, protoze to drive osidlime Mars, nez v Cecha zjisitime ze kvalitni rychla konkurenceschpna zeleznice se bez intenzivni tunelove vystavby v nasich geomorfologickych podminkach zkratka provozovat neda.
jenže na té kometě nebydlí Josef Dvořák ani pan Patrik. a povolení k tomu nevydává český úřad a zákony jim tam nepíše ANO, už je líp, a o sporech nerozhoduje český soud. za této konstelace jsem si jist, že japonci by rychleji postavili výtah z Tokia na tu kometu, než my udělali zmíněné drobné přeložky mezi Blanskem a ČT…
A co se 90. roků týká, tak stát rozprodával majetek, aby měl peníze. Takže můžeme být rádi, že se udělala aspoň ta elektrifikace, když se to za dřív-bylo-líp udělat nestihlo.
Nebyly na to peníze a vnitřní dluh na infrastruktuře byl obrovský. Dodnes je ten vnitřní dluh na infrastruktuře dobře patrný na trati Praha – Beroun a jednokolejce Brno – Ostrava. Tu jenom naplánovali zadrátovat, což se stalo v roce 1994.
Můžete se rozčilvoat sebevíc, ale co se stalo to se samo neodstane.
Ja se nerozcilu nad socikem, ale nad tim ze kdyz po 20 letech vime, ze pustupy predchozich modernizaci byly chybne, tak tytez chyby hodlame znovu opakovat. Podivejme se napr. aktualne provadenou rekonstrukci Poricany-Velim. Uplne k nicemu. Na dalsich 20-30let k zakonzervuje kapacitne nedostatecny stav misto aby se trat alespon ztrojkolejnila. Ano, jde to udelat dodatecne, jenze to zase vede ke stavu, ze trate mame v podstate v permanentni rekonstrukci a kdyz to vezmu do dusledku, tak 30 let od revoluce jsem neprojel jedinou hlavni trat tak, abysme se nesourali okolo nejakych pomalych a staly pred stanici, protoze se po 20… Číst vice »
k reko velim poricany . v 80 letech tam jezdily kazde tri minuty nakl vlaky . cely den . a os a rychliky se jim tam vesli i s autoblokem na dve koleje. ted je od 6:30 do 7:30 a od15:00 do 18:00 spousta poloprazdnych rychliku , par os , pres den nakl temer zadny . a vy chcete 3 . kolej? pro co? kvuli dvoum hodinam denne kdy je trat vytizena na 120procent ? docela bych rad znal opravdove daty podlozene duvody , ne mainstreamove vykriky .
4. řádek ,, vešly,, . pardon
No kdyz to staci, tak to se ale potom rozplyne ten hlavni duvod stavet VRT, protoze tam je prece argumentace zkraceni jizdni doby ale hlavne odlehceni soucasnym pretizenym tratim. Vas prispevek ma sirsi konsekvence a je take duvodem meho skepticismu k vystavbe VRT v CR.
Tak bohužel nejde jen o naše cestující, ale tento úsek výrazně natahuje např. Spojení Budapešť – Bratislava -Brno – Praha. Chceme Brno – Bratislava 200, a pak Brnem čtvrt hodiny 30, a do ČT 70.
Tak problém to bude politicky projednat, dát to do územního plánu a pak to zafinancovat. A aby to mělo smysl a nebyly tam nějaké výrazné propady rychlosti, tak by to chtělo, aby všechny navržené přeložky byly takto projednané a zároveň na sebe navazovaly. Jednotlivé kousky by asi taky přispěly, ale nemělo by to ten efekt.
Postavit to už je to nejmenší.
Takze kdyz to nejde najednou, tak je lepsi se na to vyklaslat? Ona je casto vyhodne udelat „neco“ protoze pak mate paky a argumentaci pro pokracovani. Kdyz se nic nezacne, tak vlasne nema vyznam delat cokoliv jineho.
Tak kdybych měl možnost, tak bych to pomalými kroky dělal, postupně jak by se jednotlivé přeložky projednaly (není to VRT aby se musel udělat ucelený kus). Jenže já nejsem politik. Ti politici, kteří by to mohli dělat maj jiné priority a v odstranění nějakého drobného propadu nevidí politické body.
Tento úsek Brno – ČT je zlý sen. To, co píšete, přeci museli vědět i na SŽDC, nebo to je sabotáž ? Spíše totální neschopnost postavit se za správnou věc. Servilnost.
Mluvite mi z duse. Trat Brno-CT je takova demence, ze to snad nemuze byt ani omyl ale cileny zamer….
Aspoň u Opatova mohli udelat prelozku oblouku oprostred rovného úseku.
To bude legrace, až se jedno VŘ nepovede vysoutěžit.
A k tomu se ještě musí vysoutěžit přestavba samotného Adamova.
já bych adamov nepřestavoval…dokonce ani neboural. nechal bych ho tak jak je a nabízel bych ho hollywoodským produkcím na natáčení hororů 😉
a k tomu zachovat provoz několika hodně posprejovaných jednotek řady 560 jak další rekvizity spolu s areálem adastu (hlavně ty budoby od severu). plně souhlasím. vše pro zachování 560 v provozu až do jejich 100. narozenin! už jsme v půlce, tak škoda to nezkusit dotáhnout 😉
Ano, ale k tomu bych přidal i Mladou Boleslav.
Horor v kolejišti? To je oč tu kráčí. Nějakej barák, ten klidně SŽ zbourá…
dokonce i kolega, který v Adamově bydlí (a to v té hezčí části) souhlasí…
A kdy tam budou přidány koleje, zrychlený provoz a napřímená stopa?
Kde to čtete? Já tam nic o přidávání kolejí nevidím.
V článku se píše: „Sedm kilometrů dlouhý úsek má projít kompletní opravou, která přinese zvýšení bezpečnosti provozu a odstranění propadů rychlosti.“
Není to pravda, žádné propady rychlostí se odstraňovat nebudou, jestli někde zvednou rychlost o 5 km/h díky většímu převýšení, to je naprosto zanedbatelné.
Osobně doufám že nikdy… Ono není moc jak. Když by se trať stavěla pro nějakou smysluplnou rychlost (120 km/h+), vyžadovalo by to obří zásahy do krajiny, zpřetrhání přepravních vazeb a značný počet demolic, navíc s dost pochybným výsledkem.
Tož v tom roce 1843 by to nebyl asi až takový problém jako dneska.
To rozhodně. Tehdy neřešili nějakou EIA, studie…
Tehdy vzali mapu, namalovali to podle vrstevnic a pak to postavili…
Hlavně všechny pozemky patřily Lichtenštejnům a nebylo by nutno bourat zástavbu.
A je na téhle trati vůbec šance to udělat tak, aby to nějak výrazně pomohlo? Nebyla by to jen další záminka, proč nedělat do Brna od západu novou trať pro rychlý dálkový vlaky?
Je, tím že vyrazíte 4 nové tunely, z toho jeden přes 4 km dlouhej.
To víte, Praha Brno mimo Třebovou, kam bychom to došli!
Vyločeno!
Všechno musí zastavit v Třebové! Na to je zákon!
No ja nevim. Ten tunel se tam tehdy nestavel, protoze prece bude nova VRT Praha-Brno, ktera se zacne stavet v roce 2000. Mame rok 2021 a nejsme ani o pid blize k VRT jako v roce 1997, kdy se ta modernizace ve stavajici stope delala. Pokud vubec kdy, tak optimisticky se bude jezdit po VRT Praha Brno 2040-2050, tzn. ze ten nepostaveny tunel by byl uz 50 let v provozu, v podstate uz nyni by 25 let zkracoval dobu jizdy kazdemu cestujicicmu Praha-Brno (vcetne ostatnich kombinaci stanic na trati). Mimochodem by se ani nemusela provadet napr. tato „nickolejna“ akce, protoze… Číst vice »
Vyčítejte jim, že v roce 1997 nevěděli, co bude v roce 2020. Ale až potom, co přesně předpovíte, co bude v roce 2043 a dodrží se to.
Jsem pametnik, kdyz trat Brno-CT otevreli (myslim, ze mi bylo 17), tak jsem nelenil a hned jsem ji jel projet. Kdyz jsem postupne videl ty rychlostniky, tak jsem byl dost zklaman a prislo mi to hrozne malo. Tot pohled tehdejsiho nedostudovaneho pubertaka. Na to musi byt clovek asi specialne „zabednen“ aby mel pocit, ze kdyz na sklonku 20 stoleti, kdy stadardem na zapade je na tratich 200 a po vrt se jezdi 300, tak v ceckych pomerech je trat mezi Prahou a Brnak s rychlostmi 70-90, vyjmecne 100-120 dostatecna a konkurenceschopna, kdyz vedle vede skoro o 40 km kratsi dalnice.… Číst vice »
Myslíte si, když se nekoplo do VRT, že by tahle zkratka, která navíc systémově nic moc neřeší, byla „dávno v provozu“? Trochu zvláštní logika…
Tak si prectete dobovy odborny tisk. Ano, to byla hlavni argumentace, nema vyznam na koridorech delat zadne vyznamne drazsi pretrasovani, protoze do 20 let tam bude VRT.
Chápu. Pak je ovšem na místě druhé kolo otázek a sice: Je rozumný po této trati v budoucnu posílat tak významné vlaky, aby se tak velké a drahé vylepšení vyplatilo? Nebo by pro významné směry z Brna (Praha, Olomouc/Přerov, Břeclav, Jihlava a samozřejmě pokračování dál za tato města) mělo o dost lepší poměr cena/výkon vylepšení/novostavba jiných tratí?
A dopadne to jako trať podél Berounky nebo Brno – hlavní nádraží…tedy rozsype se to za současného provozu, protože nová alternativní trať (resp. nádraží) se nestihne postavit zavčas. Myslím, že dokud se nezačala stavět alternativa, je určitě lepší investovat do rekunstrukce dříve než se dojde do stavu rozsypání.
Plus vzhledem ke sklonovým poměrům se dá očekávat, že nákladní doprava tu bude jezdit i nadále. V zásadě jediné, co ubude, je expresní vrstva, která tvoří relativně malý podíl vlaků…
Ale ty moje otázky se netýkaj rekonstrukce. U tý chápu, že je potřebná a že tu trať bude, i kdyby se podařilo expresní vrstvu dostat jinam, dál využívat příměsto a případně nákladní doprava. Ty otázky se týkaj toho případného významného zvýšení rychlosti řadou nových tunelů…
Podle mě nemá žádný smysl zkoušet jít v úseku Brno – Blansko mimo současnou stopu. Pro trochu slušnou rychlost by byly náklady enormní a přínos minimální – ona tam totiž kromě rychlosti chybí hlavně kapacita. Pro S-bahn a pár rychlíků do východních Čech trať stačí, ŽESNAD si pochvaluje, že maximální sklony přes ČT byly navrženy 1:150, tedy 7 ‰ a tak bude muset vydržet poskakování mezi příměstskou dopravou. No a pro rychlou vrstvu vlaků je nejlepší variantou VRT v nové stopě přes Vysočinu (z Brna podél D1 do Velké Bíteše a pak někam na Křižanov, Jihlavu, Světlou a Poříčany). Podívejte… Číst vice »
Přesně tak se to řeší ve Švýcarsku. Mají tam starou trať na 80-100 km/h a vedle ní vyrazí pod zemí dlouhý tunel a do něj pak převedou dálkovku, nedělají žádná polovičatá řešení.
Rakouská WesBahn budiž příkladem. Stará trať zůstává pro regionálku a nákladní dopravu, nová rychlá trať pro dálkovu osobní dopravu. Mají tak dvě dvoukolejné trati. Tohle by měl být příklad pro Bezpráví i údolí Berounky.
Když už zmiňujete westbahn, tak určitě víte jak je trať vedena a jaké jsou podmínky kolem. Jediný nejhorší úsek je nahrazen Wienerwald tunelem. Jinak je všude místa na deset kolejí.
Všude? https://mapy.cz/turisticka?x=15.1511752&y=48.1946110&z=14
Tak proč razili tolik nových tunelů?
Určitě víte, že se v Rakousku nebudují tunely jen protože zavazí kopec. A fakt je členité údolí kolem Svitavy něco jiného jen placka Poelten – Linz.
Kdysi se to řešilo, namátkou takto: https://mapy.cz/s/cosokekaja
Furt tam zůstane těch 70-80 km/h v Maloměřicích.
Muselo by to jít nějak takto: https://mapy.cz/s/cuzalokada
A co treba takhle? https://mapy.cz/s/gububojacu
A ten oblouk za Bílovicemi co?
Při použití nejmenšího poloměru oblouku 1200 m (V130 = 160 km/h) mi to jenom jako přeložka vychází asi takto:
https://photos.app.goo.gl/Emu3b75dbXUnnrnFA
Ta čísla udávají:
V100 | V130
V270 | V320
Vypsaná rychlost závisí na převýšení vnějšího kolejnicového pasu, a to zase na konfiguraci staničních kolejišť (tady je to nejhorší varianta beze změny konfigurace).
V případě vedení paralelní trati s touto je nesmysl dělat cokoli jiného, než jeden dlouhý tunel s vyústěním někde mimo Blansko, nebo dva tunely s vyústěním v Blansku a mostem přes Svitavu někde mezi, a to už má všechno parametry stavby VRT.
Ccc
Žbluňk! Zasyspáváme 20 metrů hluboké jezero.
https://mapy.cz/s/dofabakoda
Kousek na jih potom přeložit silnici do tunelu, železnici do tunelu vedle ní. Zřídit železniční přejezd u obou tunolových portálů je nerozum. Následuje úkol trefit Adamov a nerozbombardovat ho přitom víc než za druhé světové.
Lom se zasypávat nebude, to by místní a okolojezdící strojvedoucí protestovali, kdyby sebrali nudistům koupání 😀
Má špatný přístup, trochu studenou (zato dost čistou) vodu a nic moc pláže. Ale já se tam koupal rád, docela romantika a vlaky. 🙂
Hlavně je to zakázaný. 😀
Chybí vám výšková mapa 😉 Žblabluňk
napřímena stopa? přidány koleje?
že vy jste tam nikdy nebyl….
jezdím tudy nejméně jednou měsíčně. a nádražní paragrafy jako, že se to tak nedá, protože se to nikdy nedělalo, nebo na to není předpis, jako zdůvodnění neobstojí…
nevím kdo vymyslel terminus technikus „nickolejný“ provoz. Zlatá čeština by spíš řekla „bez provozu“ nebo „vyloučený provoz“. No jo, doba Industry 4.0…
Čeština 2.0
Přesně tak… nic proti autorovi, ale to je takové to, když člověk někde zaslechne nějaký pojem a od té doby se snaží být „odborník“ a používá ho za každou cenu 🙂
Od roku 2018 o omezení provozu Brno – Adamov jsem napsal celkem 33 textů. Slovo nickolejný použil v pěti případech.
Takovýhle odborný žargon je v každé profesi. Nevidím na tom nic až tak hrozného.
Až na ty samotné případy, kdy technický odborník zbytečně mrví rodný jazyk. 🙂
Ještě jednou – jedná se o běžně používaný terminus technicus. Základní stupňování dopadů stavebních prací na provoz dvoukolejky je jednoduché:
1. Dvoukolejný provoz
2. Jednokolejný provoz
3. Nickolejný provoz
U 1. a 2. stupně může být ještě nakombinováno s pomalými jízdami, případně současnou výlukou trakce či zabzař u jedné či obou traťových kolejí.
A jezdí se po nic kolejích, nebo po ničem z kolejí? 🙂
Pokud vám vadí termín „nickolejný“, tak je vidět, že nepřicházíte do styku s texty od právníků. To je skutečný masakr češtiny, a navíc jim do toho člověk nesmí sahat. Ano, je to běžnému člověku nesrozumitelné, ale po právní stránce je text korektní, konec diskuze.
Kdo je to ten Nick Olejny?
Bratranec detektiva Nicka Cartera.
Ten, co vsem vzdycky uklouznul?
Překvapuje mě, že se při té výluce nenainstaluje ETCS.
Ono už tam dávno je a jezdí se pod ním.
Šak už tam nějaký ten pátek je!
třeba to dělají na etapy