Další sobotní uzavírka metra B na východě Prahy. Řeší se průsaky na Českomoravské

Stanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPPStanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPP

Metro nebude jezdit v úseku Florenc – Vysočanská.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hyper9

Nádherné video a článek k diskuzi níže – v Londýně dokázali napojit zcela nový tunel do existujícího tunelu za provozu jen s minimálními výlukami. Jsou to borci. Šlo o prodloužení Nothern Line do Battersea Power Station. Bod napojení je uvnitř „Kennington Loop“, což je smyčka pro obracení vlaků – v té době nepřístupná pro normální cestující. Ale prázdné vlaky, provádějící obrat, tam jezdily celou dobu.

https://www.youtube.com/watch?v=C6WCzhRhfeg

https://www.eurogunzel.com/2024/04/step-plate-junction-northern-line-extension-kennington/

Pavel_H

Co presne se tam dela, ze to nejde udelat v nocnich vylukach, ale zaroven to neni natolik vazne, ze staci jeden den?

FilipH

Osobně si myslím, že jde především o čas. Ty standardní cca 3 a půl hodiny v noci, kdy se dá v kolejišti cokoli dělat není zas tak dlouhá doba, když si vezmeme, že potřeba za tu dobu udělat práce úplně i příjezdem a odjezdem materiálu, náčiní a nějaké plošiny na které budou v tom kolejišti pracovat.

Adam Ř

Na návoz materiálu a náčiní je o něco víc času, to klidně může začít chvilku před posledním metrem a skončit až s prvním metrem. Buď to lze vzít normálně výtahem ve stanici, nebo, co už jsem jako cestující viděl, poslat okolo půlnoci pracovní vůz s nářadím na vlečňáku.

Ale jasně, i tak chápu že dělat cokoliv v takovémhle okně fakt nechcete.

Y.K.

Materiál to nebude, pro celou stanici je potřeba materiál a zvládá se to během nočních výluk. Spíše to bude něco technologicky náročnějšího z hlediska stavby, nějaká výztuž, podpěra, co já vím, ale něco co nemohou sundat po třech hodinách prací a blokuje to kolej.

Radek

Nejspíš nepůjde o standardní prázdninový provoz 🙂

Berhof

Narozdíl od srpnové výluky se tentokráte nedočkme i náhradní vlakové linky S2X?

Achilles

Tentokrát ne

Petr Drozda

Alespoň by se už konečně mohlo začít uvažovat o dostavbě více kolejových spojek v celé síti metra. Každá taková výluka znamená zbytečné ochromení půlky linky.

Petr

Spojky jsou jen na bývalých konečných, a to ještě že je při rozšiřování nezazdili. Pochybuju, že by se někomu chtělo přidělávat další.
Tohle je víceméně plánované, ale stačí jeden skokan (nebo nešika, co zavrávorá) a metro na půlce trasy nejede neplánovaně. Taky samozřejmě k tomu nějaké ty odpojovače a zkratovače, zažil jsem několikrát, že byl vyloučený úsek delší ne kvůli výhybkám, alke kvůli elektrice, která prý nejde vypnout na tak krátkém úseku.

hyper9

Spojky nejsou jen na bývalých konečných. Co třeba Pražského povstání? 😉

DavidS

Tam je ale asi kvůli té odstavné koleji, ne? Která taktéž nevím, proč tam je.

Adam Ř

Také nevím proč ji zbudovali tak jak ji zbudovali, ale určitě se využívá – večer tam strčej jedno metro a ráno odtamtud vyjíždí, díky čemuž můžou při stejné délce noční výluky zahájit provoz po celé délce trati o trošku dříve

Y.K.

Využívá se protože tam je. 🙂 Proč ji tam zbudovali a ještě tak zvláštně těžko říci. Nutná provozně není, ale koleje se musí ojíždět, tak se tam dle GVD odstavuje jeden vlak. Výluku to moc nezkrátí, protože se tam nevejde vlak pro opačný směr a první vlak je stejně kontrolní, lidi nebere. 🙂

frank

no konspirace kdysi byly o tom, že tahle kusá kolej je ve skutečnosti zaslepený tunel pod Kavčí hory , do sídla tehdy Československé televize , verze dvě , že tam byl vjezd / vchod do krytu pro stranu a vládu v případě potřeby během komunistických sjezdů v Pakultu . ..

Y.K.

Ale není, 🙂 nicméně ten směr to má, takže prapůvodní plány v tom směru mohly nějaké být.

Adam Ř

Ano, Pražského povstání a Petřiny jsou myslím jediné dvě výjimky

Y.K.

Nicméně Petřiny jsou klasický jednokolejný obrat (který ale nikdy nebyl konečnou), spojka tam není. Spojky jsou naopak v Motole, kde není samostatná obratová kolej. Petřiny jsou konečnou pro pásmový provoz a asi budou i po případném prodloužení A někdy v budoucnu z Nemocnice Motol.

Frantík

Nějaký spoj pravidelně na Petřinách končil pár roků zpátky.

Y.K.

Ano, to je to „pásmový provoz“.

LCP

Kam by se to mělo v budoucnu prodlužovat? De facto už i ty Petřiny a Nemocnice je tak nějak na hraně. Z Petřin jezdily tramvaje na samostatném tělese, takže poměrně spolehlivě a rychle do centra a motolská nemocnice je spádová zejména pro celé jihozápadní město, Řepy, Vokovice a tam jim to metro vlastně moc nepomohlo.
Napadá mě tedy JZM, ovšem tam na cesty do centra mají B a nebo Sídliště Řepy, otázka je, zda do centra by ovšem nebyla rychlejší devítka (pokud tam teda ještě jezdí) a navíc by asi v Řepích byla jen jedna stanice metra, takže delší docházka.

Frantík

Kde je ostuda, že za celou dobu, co tam končí metro kvůli výlukám, neudělali výtah pro bezbariérovost.

JanO

Jak ty spojky dostavět? U mělce založeného tunelu by možná šlo vykopat jámu shora, ale v případě nutnosti ražby spojovacího tunelu si to nedokážu představit.

Martin

V Anglii to umí. V podstatě kolem ostění vybudovali nový větší (širší) tunel a původní ostění poté během nočního přerušení rozebrali. Pokud se dobře pamatuji, bylo někde kolem nové stanice Nine Elms.

jirka š

jak to proboha chcete technicky udělat?

MartinS.

Umíte si představit, na jak dlouho by se to metro muselo vyloučit z provozu? Neříkám, že by se mezi Dejvickou a Náměstím Míru nehodily spojky na Můstku a na Malostranské, ale kdo by je v té hloubce udělal? Totéž mezi Florencí a Smíchovským nádražím na Můstku a na Karláku. Ale to je z říše divokých snů. Všechno to odstrojit, dostat tam nějak techniku a potom hlavně jak, kdy a kam tu rubaninu odvážet?

Zbynek

Rubaninu odvezt v kontejnerech na plosinakach o nocni vyluce. Nakladka nejspise pasovym dopravnikem.

Zrovna tohle by problem byt nemusel, jinak mate pravdu, nic jednoducheho by to nebylo. Jedna z nejvetsich slabosti, ne-li vubec nejvetsi slabosti prazskeho metra.

N.N.

A samotné rubání? Uvědomte si, že musíte odstranit ostění a tím dost oslabíte existující tunel.

Zbyněk

To by nejspíš dalo na výluku na celé letní prázdniny. Už jenom kvůli tomu, že by bylo třeba odčerpávat průsaky.

Y.K.

Nechápu co s tím mají společného průsaky, ty se metru čerpají nepřetržitě. Každopádně klenby tunelů jsou nosné prvky (resp. celé prstence), napojit to na dodatečný tunel není nic jednoduchého. Samozřejmě technologicky to není nemožné, ale je to velmi složité, většinou se musí původní tubus vně „obrazit“ a to vně neustále mít perfektně zajištěné, což je obrovský výrub (tedy práce za miliardy), pak se nosné konstrukce musí nějak provázat, aby vám nadloží nepadlo na hlavu a nakonec se rozebere se původní z úkolu uvolněné původní ostění. Dělá se to jen velmi vzácně, pokud se třeba napojuje trasa v místech kde se… Číst vice »

Martin

Neříkám, že je to finančně reálné, ale technicky to nepřekonatelné není. V Londýně budovali odbočku za provozu a přerušení provozu bylo myslím jen na 2 víkendy. A Nebylo to hloubené shora.

Tomáš Záruba

Někde by to ale mohlo jít relativně snadno: Před Kobylisy, u Hlavního nádraží, na předpolí Nuselského mostu, mezi Střížkovem a Prosekem, Hloubětín – Rajská Zahrada…

Noname

K čemu před Kobylisy a mezi Střížkovem a Prosekem, když tam jsou spojky na každém kroku?

Adam Ř

Zas tak snadné to nebude, mezi kolejemi bývají (minimálně na tom Hlaváku) nosné sloupy. Nevím kde přesně u toho Nuseláku si to představujete, ale na jih od Vyšehradu by to bylo velmi blízko spojce na PP a pod Karlovem by to bylo tak trochu mimo stancie, navíc tam jdou koleje hnedka od sebe. A úplně nevím jestli by to šlo dělat přímo v mostě

Y.K.

To je naivní. Jedna spojka znamená miliardy do tunelových prací, pokud to vůbec jde kvůli směrovým a sklonovým poměrům a znamenala by dlouhé přerušení provozu jednak při stavebním navazování tunelů a podruhé při úpravě trati (vkládání výhybek a změna zabzař). Na to aby se použila párkrát za dekádu to je investice k ničemu. Na béčku jsou obraty co 5 km, což většinou vyhovuje, bohužel Českomoravská je zrovna stanice s obratem, takže při pracích zrovna v ní je obrat nepoužitelný za jakéhokoliv směru.

Zbyněk

Smím se zeptat, kolikrát jste byl postižen náhradní dopravou za metro? Stačí jeden skokan na Míráku a z A je torzo. B s Florencí totéž.

Y.K.

No metrem jsem se najezdil něco a takové situace zažité na vlastní bych spočítal na prstech jedné ruky a ještě by zbyl nějaký prst. Když nepočítám povodně, kde by stejně spojky ničemu nepomohly.

Každopádně opakuji, dělat spojky dodatečně je nereálné plýtvání prostředky a samo o sobě by to pěkně dlouhé výluky vyvolalo, protože napojit zejména ražené tunely není žádná legranda.

Zbyněk

Právě o povodních by pomohli zásadně, zkrátily by úseky, které se daly postupně zprovozňovat.

PavelP

No například při povodních pokud by byla spojka na Hlavním nádraží ve směru k Muzeu by to docela pomohlo a nic by se tam rubat nemuselo, mezi koncem nástupiště a prvními pilíři směrem k Muzeu je místa dost.

Y.K.

Hmm, jenže je tam přechodový oblouk do 40 promile stoupání, pak po 100 m přechodový oblouk zase do „roviny“ a přecházející do přechodnice oblouku. Nevhodné místo pro výhybky i když jsou tam koleje u sebe.

Y.K.

Které? A bylo zaplavené po Muzeum, spojka je na Míráku, i tak první použitelné stanici. Jezdit Hradčanská – Dejvická nedávalo smysl. B bylo zaplavené od Smíchova (tam naštěstí jen „po kotníky“) po Kolbenovu (těsně před stanici). Ten opuštěný zbytek se v pohodě vyjezdil kyvadlem, na Smíchově obrat je.

Jediné je C a tam nejsou zrovna podmínky pro vložení spojky někde u Muzea nebo IPP (mělko ražené tunely, vše ve sklonu nebo oblouku).

Zbynek

Zkrátily by úseky, které se daly postupně zprovozňovat.