Další sada rychlíků k přímému zadání. Alternativní dopravci mlčí
Pro železniční dopravce je k mání další sada rychlíkových linek. Ministerstvo je vybrané firmě zadá přímo.
Na české železnici bude k mání další sada rychlíkových linek. Konkrétně jde o R23 (Kolín – Ústí nad Labem), R9 (Praha – Havl. Brod – Brno) a R10 (Praha – Hradec Králové – Trutnov). Koncem srpna vyprší roční lhůta, která uplyne od oznámení záměru ministerstva dopravy Evropské komisi na přímé zadání (tzv. notifikace).
„Po skončení této lhůty vyhodnotíme vzniklou situaci, například skutečnost, zda jsme obdrželi nějaké alternativní nabídky a následně stanovíme další postup,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík. Současná smlouva s Českými drahami vyprší v prosinci příštího roku.
Zda o linky oficiálně projevil zájem i jiný než státní dopravce, není jasné. Podle Lukašíka se tím bude MD zabývat až po vypršení lhůt. „Naše případné účasti v budoucích výběrových řízeních nekomentujeme. Je právo zadavatele informovat o tom, kteří dopravci případně zaslali své nabídky,“ vyjádřil se mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Podobně hovoří například i mluvčí Arrivy Jan Holub. „Leo Express se dívá po nových možnostech a nových tratích, které jsou zadávány ministerstvem, kraji a také na tratě v zahraničí. Konkrétní plány ale nyní nebudeme komentovat,“ doplnil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
Ještě dříve zadá ministerstvo rychlíky R14 Pardubice – Liberec a R27 Olomouc – Opava. Minimálně o libereckou linku má zájem i Arriva. Ta je od loňského prosince největším alternativním provozovatelem rychlíků v tuzemsku. Zajišťuje provoz na linkách R21 (Praha – Tanvald), R22 (Kolín – Šluknov), R24 (Praha – Rakovník), R26 (Praha – Písek – České Budějovice). RegioJet jezdí na R8 (Brno – Přerov – Ostrava – Bohumín) a GW Train na R25 (Plzeň – Most).