Další rána pro A380. Qantas zrušil zbývající objednávky
Airbus může ze seznamu svých odběratelů největšího osobního dopravního letadla na světě vyškrtnout dalšího zákazníka. Zrušení objednávek na osm letadel
Airbus může ze seznamu svých odběratelů největšího osobního dopravního letadla na světě vyškrtnout dalšího zákazníka. Zrušení objednávek na osm letadel A380 potvrdil definitivně australský národní dopravce Qantas. Nepříznivá zpráva pro Airbus přišla jen krátce poté, co evropský výrobce letadel přiznal jednání o budoucnosti objednávky Emirates na stejné stroje.
Zrušení objednávky, o kterém se mluví několik let, vyplynulo ze zprávy o stavu zakázek Airbusu, kterou výrobce zveřejňuje každý měsíc. Podle ní došlo k úbytku osmi letadel A380 na celkových 313 strojů. Zrušení objednávky osmi letadel oficiálně potvrdil i Qantas. K dodání zbývá oficiálně 79 letadel, 234 strojů A380 už Airbus zákazníkům dodal.
Nejde o překvapivý krok. Šéf Qantasu Alan Joyce dlouhodobě A380 kritizuje kvůli vysokým nákladům na palivo. Nechal se slyšet, že pro dopravce je levnější poslat dva dreamlinery na stejnou trasu namísto jednoho stroje A380.
Jde o objednávku, kterou Qantas uzavřel už v roce 2006. Qantas má dosud 12 letadel A380 v konfiguraci pro 484 cestujících. První letadla převzal v roce 2008, letos flotilu čeká první modernizace interiéru. Letadla nasazuje na lety ze Sydney do Londýna, Hongkongu, Singapuru, Los Angeles a Dallasu, z Melbourne do Dubaje, Los Angeles a Singapuru.
Oznámení o zrušení objednávky přišlo jen krátce poté, co pronikly na veřejnost informace o možné změně nákupu dalších A380 pro Emirates. Dopravce z Dubaje zvažuje, že místo A380 nakoupí u Airbusu letadla A350.
Do debat o budoucnosti A380 se tento týden zapojil i jeden z největších zákazníků Airbusu: Qatar Airways. Podle šéfa aerolinek Akbara Al Bakera je letadlo příliš těžké. „Je to letadlo, které je velmi vhodné pro vytížené linky. Úspěšně jsme ho nasadili na trasy, kde mám velké množství zákazníků a kapacita letišť je omezená,“ řekl serveru Airlineratings.com Al Baker. Podle něj ale letadlo přišlo na trh v nevhodnou dobu. I když je katarský dopravce s deseti letadly A380 spokojen, další nechce. „Pro mě je to příliš těžké letadlo s příliš velkou spotřebou,“ řekl Al Baker.