umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Tramvaje

Další problém tramvají 15T s koly. Vůz museli mimořádně odstavit

Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást
Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást

(Aktualizováno 14:20) Dopravní podnik hl. města Prahy musí opět řešit problém s kvalitou kol na tramvají Škoda 15T ForCity. I přes častější kontrolu kol dnes musel DPP mimořádně soupravu 9277 na Evropské třídě odstavit.

Jde o třetí problém s koly u tramvají 15T v letošním roce.  Podle mluvčího firmy Daniela Šabíka zaznamenal řidič během jízdy podezření na závadu kola. „V souladu s interními kontrolními a technickými opatřeními, která v souvislosti se závadami některých kol u tramvají 15T před nedávnem zavedl DPP, řidič tramvaj zastavil a neprodleně o podezření informoval dispečink DPP. Dle instrukcí dispečinku řidič provedl kontrolu kol, u jednoho z nich diagnostikoval vyšší teplotu. Dispečink DPP se na základě tohoto zjištění rozhodl tramvaj odstavit a nechat ji nouzově převézt do vozovny Vokovice k detailní technické prohlídce a případné opravě,“ řekl Šabík. DPP o vzniku závady informoval Drážní úřad i Drážní inspekci.

DPP zatím nechce uvést, co bylo příčinou. „Nevylučujeme, že příčinou mohla být uvolněna obruč, nicméně toto podezření vyloučí až prohlídka vozidla techniky DPP a výrobce tramvaje,“ dodal Šabík.

Situaci budeme samozřejmě nadále ve spolupráci s DPP sledovat a vyhodnocovat. V následujících dnech budeme mít také schůzku i s výrobci kol a výrobcem tramvaje. Situaci probereme a budeme žádat opatření i z jejich strany,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.  Řidič si všiml problému a včas zastavil tramvaj, i díky tomu nedošlo k vykolejení.

Tramvajové linky byly v úseku z Vítězného náměstí na Červený Vrch odkloněny, v úseku byla náhradní autobusová doprava. Před 13. hodinou byl provoz obnoven.

DPP se domnívá domnívá, že za problémem je nízká životnost některých šarží pryžových segmentů kol a proto začal řešit jejich výměnu za nové od jiného výrobce.

Za problémem pravděpodobně stojí některé šarže pryžových segmentů kol a jejich výrazně nižší životnost,“ uvedl už dříve mluvčí firmy Daniel Šabík. Jde o kola od společnosti Bonatrans.

DPP už otestoval v běžném provozu po dohodě s výrobcem několik jiných gumových segmentů od čtyř evropských výrobců. Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat. V plánu je také testování nového, neskládaného typu kola. DPP proškolil řidiče a kola tramvají do odvolání kontroluje denně.

Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Podobně jako předchozí generace velkokapacitních tramvají používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovým segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, tj. zvyšují jízdní komfort a snižují hlučnost. První skládaná kola používaly již tramvaje typu T1. U skládaných kol nicméně může v ojedinělých případech dojít k protočení pryžové vložky vůči obruči a v konečném důsledku, po sesednutí a degradaci pryžových segmentů, až k uvolnění obruče a její vychýlení bez ohledu na typ tramvaje. Podle DPP docházelo k tomuto jevu i u tramvají T3 a KT8N2.

Současná tramvajová kola (a jejich pryžové segmenty) jsou ale navrhována a vyráběna tak, aby vydržela vysoký nájezd bez nutnosti opravy či výměny, například u nejnovějších tramvají 15T ForCity je to zhruba 240 tisíc kilometrů. Po dosažení tohoto nájezdu je kolo vyměněno za nové. Většina tramvají, včetně typu 15T, maximální nájezd dosáhla bez jakékoliv mechanické závady.

U tramvají typu 15T DPP začal od listopadu 2015 registrovat výskyt jednotek případů protočení pryžového odpružení. Vady reklamoval u výrobce. Výrobce kol se ale neměl příliš k řešení a proto DPP začal zjišťovat příčiny závady vlastní cestou. V roce 2017 proto DPP nechal  u ČVUT zpracovat analýzu, která měla ověřit izolační vlastnosti pryžových segmentů používaných v kolech tramvají 15T.

Analýza sice přinesla velké množství cenných informací, například že jednotlivé výrobní šarže gumových segmentů mají velmi odlišné vlastnosti. Nedala ale odpověď na jednoznačnou příčinu závady. „Nicméně se v mezičase u reklamovaných kol ukázalo, že závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně,“ dodal Šabík.

DPP současně změnil i řídící software tramvaje, například ke změně brzdné charakteristiky, algoritmu skluzové a smykové ochrany, ke změně momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti nebo zákazu pískování pod nízkou rychlostí a v neposlední řadě zavedení včasné světelné i zvukové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez, stanovenou DPP a výrobcem.

(v původní verzi jsme uvedli, že upadlo i celé kolo, tato informace nebyla správná, omlouvám se.)

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Možným vysvětlením je převzetí GHH a expanze v Asii (indická pobočka 2016) a subdodávky odtamtud.

Zirecek

Opakovaný závadný stav kolejového vozidla nebezpečný pro cestující a účastníky silničního provozu je již jednoznačným pochybením Drážní inspekce a Drážního úřadu.
Pět zdokumentovaných závadných stavů nebo mimořádných událostí a preventivní opatření dělá pouze DPP. V reálu těch případů bylo více, zbytek se ututlal. Problém je, že opatření DPP neřeší příčinu, ale jen zpřísňuje kontroly a diagnostiku, aby byl případný následek závady menší.
Příslušné úřady v Německu by jednotky nechaly odstavit a konkrétní šarže kol kompletně, nekompromisně vyměnit. Tady se asi opravdu čeká na nehodu s většími následky…

VM profil

To je docela jednoduché. Když se míchají v síti dva profily kolejnic, tak dochází k náhlým změnám průměru otáčení kola. A to je v kombinaci se synchronními motory s permanentními magnety smrtící úder. Proto u tramvaje 14T, která má jen 3 podvozky a vyšší nápravové tlaky, nejsou problémy. Asynchronní motory nevyvodí ve vztahu ke kolu tak extrémní síly. Volám sláva, sláva, sláva. Fyzika nepodlehla manažerským rozhodnutím a koná své dílo bez ohledu na ně. Jen by mě zajímalo, kdy začne konat DÚ. Sice bylo pro míchání různých profilů kolejnic nařízené zvýšení okolků z důvodu bezpečnosti proti vykolejení, ale upadlé nebo… Číst vice »

Martin V.

No a co velkoúhlá či kolmá křížení, kdy se chvíli jede po jízdní ploše a chvíli po okolku? Tam je přeci změna efektivního průměru kola řádově větší než při pouhé změně profilu kolejnice. Na Strossmayeráku tramvaje chrastí jako pojízdné železářství.

Přemek

Tak jest. Ono to chce tu fyziku aplikovat v reálném prostředí a s reálnými parametry.

Radek

Třetí problém s koly v letošním roce? Spíš tak třicátý třetí.

dada

Treti medializovany.

Radek

Medializovány byly (ukládám si to):
9278 – 05.04.2019
9410 – 4.6.
9315 – 19.7.
9280 – 17.9.
9277 – dnes
a ještě mě svrbí v hlavě jedna událost na Plzeňské, to se taky medializovalo. Taky letos.

Rudolf

5. dubna 2019
Na voze č. 9278 se v Dejvicích uvolnila obruč kola a došlo k vykolejení tramvaje. Tramvaj museli vrátit na koleje hasiči.

Rudolf

Vážený pane redaktore, prosím opravte informaci, že jde o třetí letošní závadu na kole tramvaje 15T. Letos jde o už o pátý incident s kolem.4. června 2019 Na voze č. 9410 se ve Vysočanech uvolnila obruč kola a došlo k vykolejení tramvaje. Tramvaj museli vrátit na koleje hasiči. 19. července 2019 Na voze č. 9315 na Vinohradech se zadřelo tramvajové kolo a došlo k vykolejení tramvaje. Tramvaj pokračovala s vykolejeným podvozkem 400 m. Tramvaj musel na koleje vrátit jeřáb za asistence hasičů. 17. září 2019 Na voze č. 9280 se na Petřinách uvolnila obruč kola a došlo k vykolejení tramvaje.… Číst vice »

Xyz

asi toľko k tým ich každodenným preventívnym prehliadkam, ktoré sú očividne len na papieri a nič sa nebude riešiť až kým niekto konečne nezomrie

Lesan

Tak snad drážní inspekce tentokrát stihne vyšetřování zahájit včas a nebude opět muset čekat na další nehodu, jak se její zástupce nedávno v jedné reportáži zmínil…

Harapes

Zatímco se ramvaje T6 prodávají do Bulharska, na Ukrajinu a do Brna

Harapes

…jak zmínil reportér ČT na konci reportáže.

dada

Hele n nezavid Brnu ojety saliny a venuj se tomu svymy hopsani. My to tu taky nekecame do choreografie! 😀

Martin

Eschede hadra. Spíš mě zajímá kdy dražní úřad zakáže tento typ tramvají do vyřešení problému, to přece není normální, až se nedejbože stane něco horšího ve spojitosti s tímto, tak kdo to odskáče ? Řidič ?

Dáda

ono naštestí šaliny nesviští 200, ale i tak když náhle vybočí, může udělat v provozu pěknou paseku. Zatím se žádný velký průser nestal, ale nedráždil bych zbytečně hada bosou nohou.

Xyz

úplne stačí aby vykolajila na rusnej krizovatke vedla chodcov, náhoda je blbec, DPP evidentne pokúša dokedy mu vydrží šťastie, 15T mali byť dávno odstavene, kým nebude náprava

Dáda

Nevím, ale tady se zřetelně nedaří najít optimální konfiguraci onoho plech guma plech řešení. Přičemž je toto docela běžný v konstrukci kol. I u vlaků se to hojně používá.. Jiný technologický postup? Jiný materiál??

Chronosphere

Plech-guma-plech,jo?
A něco konkrétního z té hojnosti?

Sitgestravel

Je to cele na plech.

dada

Blby je ze se musi pruzny clen rvat tak blizko styku kolo kolejnice. to se neda najit vhodne reseni na homogeni kolo? Aby se dosahlo stejne hlucnosti a priblizne stejneko komfortu?

Kubrt

Že je to problém materiálu – některých šarží gumových segmentů – se už nějakou dobu ví. Mě by spíš zajímalo, zda tato vědomost nějak ovlivnila postup výměny segmentů – jestli se tedy ví, které tramvaje tyto mají??

Filias

V článku píší, že technologii zvládli. Jen později začali dodávat zmetky (asi změnili dodavatel těch pryžových částí).

Martin V.

Nejspíš nedodrželi technologickou kázeň.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast