Další problém tramvají 15T s koly. Vůz museli mimořádně odstavit
(Aktualizováno 14:20) Dopravní podnik hl. města Prahy musí opět řešit problém s kvalitou kol na tramvají Škoda 15T ForCity. I
(Aktualizováno 14:20) Dopravní podnik hl. města Prahy musí opět řešit problém s kvalitou kol na tramvají Škoda 15T ForCity. I přes častější kontrolu kol dnes musel DPP mimořádně soupravu 9277 na Evropské třídě odstavit.
Jde o třetí problém s koly u tramvají 15T v letošním roce. Podle mluvčího firmy Daniela Šabíka zaznamenal řidič během jízdy podezření na závadu kola. „V souladu s interními kontrolními a technickými opatřeními, která v souvislosti se závadami některých kol u tramvají 15T před nedávnem zavedl DPP, řidič tramvaj zastavil a neprodleně o podezření informoval dispečink DPP. Dle instrukcí dispečinku řidič provedl kontrolu kol, u jednoho z nich diagnostikoval vyšší teplotu. Dispečink DPP se na základě tohoto zjištění rozhodl tramvaj odstavit a nechat ji nouzově převézt do vozovny Vokovice k detailní technické prohlídce a případné opravě,“ řekl Šabík. DPP o vzniku závady informoval Drážní úřad i Drážní inspekci.
DPP zatím nechce uvést, co bylo příčinou. „Nevylučujeme, že příčinou mohla být uvolněna obruč, nicméně toto podezření vyloučí až prohlídka vozidla techniky DPP a výrobce tramvaje,“ dodal Šabík.
„Situaci budeme samozřejmě nadále ve spolupráci s DPP sledovat a vyhodnocovat. V následujících dnech budeme mít také schůzku i s výrobci kol a výrobcem tramvaje. Situaci probereme a budeme žádat opatření i z jejich strany,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Řidič si všiml problému a včas zastavil tramvaj, i díky tomu nedošlo k vykolejení.
⚠️ Z důvodu technické závady tramvaje a nutnosti zásahu technických složek je aktuálně zastaven provoz mezi Vítězným náměstím a Červeným Vrchem. V tomto úseku je postupně nasazována náhradní autobusová doprava, ve zbytku jezdí uvázlé tramvaje.https://t.co/LDHe9jD21W pic.twitter.com/ionj745hw7
— PID (@PIDoficialni) November 12, 2019
Tramvajové linky byly v úseku z Vítězného náměstí na Červený Vrch odkloněny, v úseku byla náhradní autobusová doprava. Před 13. hodinou byl provoz obnoven.
DPP se domnívá domnívá, že za problémem je nízká životnost některých šarží pryžových segmentů kol a proto začal řešit jejich výměnu za nové od jiného výrobce.
„Za problémem pravděpodobně stojí některé šarže pryžových segmentů kol a jejich výrazně nižší životnost,“ uvedl už dříve mluvčí firmy Daniel Šabík. Jde o kola od společnosti Bonatrans.
DPP už otestoval v běžném provozu po dohodě s výrobcem několik jiných gumových segmentů od čtyř evropských výrobců. Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat. V plánu je také testování nového, neskládaného typu kola. DPP proškolil řidiče a kola tramvají do odvolání kontroluje denně.
Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Podobně jako předchozí generace velkokapacitních tramvají používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovým segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, tj. zvyšují jízdní komfort a snižují hlučnost. První skládaná kola používaly již tramvaje typu T1. U skládaných kol nicméně může v ojedinělých případech dojít k protočení pryžové vložky vůči obruči a v konečném důsledku, po sesednutí a degradaci pryžových segmentů, až k uvolnění obruče a její vychýlení bez ohledu na typ tramvaje. Podle DPP docházelo k tomuto jevu i u tramvají T3 a KT8N2.
Současná tramvajová kola (a jejich pryžové segmenty) jsou ale navrhována a vyráběna tak, aby vydržela vysoký nájezd bez nutnosti opravy či výměny, například u nejnovějších tramvají 15T ForCity je to zhruba 240 tisíc kilometrů. Po dosažení tohoto nájezdu je kolo vyměněno za nové. Většina tramvají, včetně typu 15T, maximální nájezd dosáhla bez jakékoliv mechanické závady.
U tramvají typu 15T DPP začal od listopadu 2015 registrovat výskyt jednotek případů protočení pryžového odpružení. Vady reklamoval u výrobce. Výrobce kol se ale neměl příliš k řešení a proto DPP začal zjišťovat příčiny závady vlastní cestou. V roce 2017 proto DPP nechal u ČVUT zpracovat analýzu, která měla ověřit izolační vlastnosti pryžových segmentů používaných v kolech tramvají 15T.
Analýza sice přinesla velké množství cenných informací, například že jednotlivé výrobní šarže gumových segmentů mají velmi odlišné vlastnosti. Nedala ale odpověď na jednoznačnou příčinu závady. „Nicméně se v mezičase u reklamovaných kol ukázalo, že závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně,“ dodal Šabík.
DPP současně změnil i řídící software tramvaje, například ke změně brzdné charakteristiky, algoritmu skluzové a smykové ochrany, ke změně momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti nebo zákazu pískování pod nízkou rychlostí a v neposlední řadě zavedení včasné světelné i zvukové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez, stanovenou DPP a výrobcem.
(v původní verzi jsme uvedli, že upadlo i celé kolo, tato informace nebyla správná, omlouvám se.)