Další problém s motory Rolls Royce pro dreamlinery. Na kontroly musí častěji
Letecké motory Rolls-Royce Trent 1000 začínají být pro letecké společnosti, které si je pořídily pro své Boeingy 787 Dreamliner, spíše
Letecké motory Rolls-Royce Trent 1000 začínají být pro letecké společnosti, které si je pořídily pro své Boeingy 787 Dreamliner, spíše noční můrou.
Rolls-Royce ve svém oznámení pro burzu informoval investory, že se rozhodl provést na motorech další kontroly k těm, co už naplánoval dříve.
V praxi to znamená, že aerolinky budou bez svých letadel častěji, než jim výrobce motorů původně plánoval. Důvodem bude právě nová inspekce motorů. Motory Trent 1000 má celkem 380 letadel, zhruba čtvrtina všech dreamlinerů v provozu. Jiné mají verzi Trent 900, Trent 1000 TEN nebo motory od GE. Hlavním problémem je rychlejší opotřebení některých dílů u kompresoru, než se původně předpokládalo.
Podle plánů měly projít motory kontrolu po 2000 vzletech. Roll-Royce nově požaduje přistavení k prohlídce po 200 vzletech. Jeden z dopravců s těmito dreamlinery, Air New Zealand už oznámil, že kvůli tomu bude muset změnit letový řád.
Potíže neunikly už ani úřadům. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) už vydala opatření, podle kterého by motor měl procházet kontrolou každý měsíc, což znamená zkrácení servisního intervalu na zhruba 80 letů. Americký Úřad civilního letectví FAA má podle agentury Bloomberg vydat příští týden opatření, které zkracuje čas, který může být letadlo vzdálené od nejbližšího letiště (ETOPS). Ze současných 330 minut má dojít na zkrácení na 140 minut kvůli bezpečnosti. To by znamenalo výrazné omezení pro dálkové lety zejména přes Tichý oceán.
Vývoj s napětím sleduje i Airbus, který má motory Trent na A350.
Rolls-Royce už investory varoval, že častější kontroly přinesou vyšší náklady a mohou se projevit na výši zisku. Velké účty může výrobce očekávat hlavně od aerolinek, které musí hledat náhradní letadla.