Další přestavba široké pražské ulice bez cyklostezky. IPR vysvětluje, proč musí někdy stačit cyklopruhy
Cyklopruhy v Novodvorské ulici v Praze. Zdroj: Mapy.cz

Po výstavbě tramvajové trati zůstanou vyhrazené cyklopruhy mezi pruhem pro auta a parkovacími stáními.
„Projekt je složitý, a proto v něm zkrouhneme cyklisty“ – a proč prosím právě cyklisty? Proč jej nezjednoduší omezením.. jánevím.. třeba IAD?
Tato preference IAD na úkor pěších či cyklistů je skoro až normou 🙁
Lepší cyklopruh mezi parkováním a silnicí, než cyklopruh přerušovaný parkováním. Viz třeba ulice Táborská v Benešově https://mapy.com/cs/zakladni?pid=81388712&newest=1&yaw=3.980&fov=1.257&x=14.6865504&y=49.7776099&z=19&ovl=8 nutno uznat, že se to zlepšilo, něco takového, jako na fotce tam bylo jen na tom kousíčku třikrát, vždy po pár metrech, takový cyklopruh neměl moc smysl. Opačným směrem jsou jen symboly cyklistů v silnici (původně byl ten chodník u bývalých kasáren značený jako sdílená cyklostezka s chodci, po tom zbyla už jen jedna zapomenutá značka konec této stezky, je v těch fotkách i vidět) a cykloupruh je až o kousíček dál a končí do ztracena. Takové kouskované cyklopruhy jsou totálně k ničemu,… Číst vice »
Vždyť není povinné cyklostezku využívat…
Celý tento projekt je velmi nešťastný.
Zruší se všechny dosud dobře fungující kruhové objezdy a vše se nahradí semafory. Takže během špičky můžeme očekávat zácpy po celé Novodvorské.
Dokud nebude metro D, tak ta tramvaj v těchto místech vůbec nedává smysl. Akorát to bude pražanům komplikovat život..
Tenhle článek by mohl mít klidně nadpis „IPR opět ukázal, proč je vlastně úplně k ničemu.“ Ač jsou myšlenky v rámci této organizace často asi poměrně rozumné, ta nulová síla cokoliv prosadit je ubíjející. Tohle není žádnej kompromis. Město se na to vykašlalo jako vždycky. A aspoň by to teda IPR nemusel obhajovat.
„Výsledkem je podle něj vždy nějaký kompromis.“ Ano, a vždy na úkor aktivní mobility.
Cyklo pruhy do silnice nepatří a mají být zrušené a zakázané a stezky vedené jen mimo silnici nebo v chodniku. Osobně mne řídič srazil dveřmi při otevírání a půl roku jsem se léčil.
přesně tak, vždycky když jedu cyklopruhem podél zaparkovaných aut, tak se držím spíš dál s očekáváním, kdy mi někdo otevře vrata do úsměvu. bohužel vyřešit to stezkou až za auty nic neřeší, protože šance, že se řidič při vystupování koukne do „špíglu“ se dá vyjádřit aspoň třeba hodnotou 1:10, zatímco u spolujezdce jde o zcela zanedbatelné procento.
jediný řešení který mě napadá je dát ty stezky za zaparkovaná auta a obrátit směr jízdy, pak ty otevřený vrata tak jako pohladí, rozhodí, ale není to reálně smrtelně nebezpečná past, což roh dveří přímo na hlavu při 30km/h tak nějak obecně splňuje.
přehození za parkující auta to to ve skutečnosti v pohodě řeší, ale musí ten cyklopruh být dostatečně širokej, aby se člověk mohl držet mimo dveřní zónu. V civilizovaných městech se tam mezi parkující auta a cyklopruh dává cca půl až třičtvrtě metru široký oddělovač výšky obrubníku, nad který se otvírají dveře aut (když už nějaké auto přijede i se spolujezdcem) a až pak je ten vlastní, široký cyklopruh.
no jasně, ale místa není nekonečno a zase pokud není oddělená cyklo od chodníku nějakou rozumnou překážkou, tak na ní prostě bude expandovat chodníkový provoz v podobě psů, dětí a především těch, co už by rozum mít mohli, ale stejně je překážení jejich životní poslání a ty dvě předchozí skupiny mají často na povel.
Novodvorská má šířku snad 50 metrů, zrovna tam se místo fakt limitně blíží nekonečnu, takže kdyby se chtělo, vejdou se oddělovače, luxusní široké cyklopruhy i stromy mezi nimi a chodníky.
Omezující bude vždy celková šířka ulice, to s tím oddělovacím pásem a ještě k tomu širším pruhem pro kola zrovna tady, no nevím. A cpát to místo chodníku… Možná by stačilo naučit automobilisty neotevírat bezmyšlenkovitě dveře do jiných pásů ulice. Nebo začít vyrábět automobily s posuvnými dveřmi (případně se otevírajícími ve smeru výstupu namísto proti němu), to by mohlo být přínosem pro všechny.
Souhlas. Navíc v Praze, kde se parkuje všude možně toto řešení vede k tomu, že v cyklopruhu zastavují auta v druhé řadě a člověk tak musí každých pár metrů vyjet mezi auta, což to nakonec dělá nebezpečnější než kdyby tam nebyl cyklopruh žádný.
Slyšel jste např. o velkoměstě velikostí srovnatelném s Prahou jménem Amsterdam? Tam se tyhle problémy absolutně neřeší. Cyklostezka je tam prakticky na každé ulici a světe div se funguje to.
ano funguje, jenže tam jsou řidiči zvyklí a hlavně na situaci trénovaní. o přípravě řidičů na takovéto změny si nedelám iluze.
Takže chcete v Česku dělat co?
Čekat až se řidiči IAD začnou chovat slušně, a potom začnete stavět infrastrukturu pro IAD? Tak to je slušná výmluva proč na cyklisty kašlat.
IAD je zde problém (zabírá nejvíc místa, je z modů dopravy nejvíc nebezpečná), IAD se musí nějak změnit – ať již povinným školením pro řidiče, tvrdým vymáháním předpisů (žádné stání na chodníku či cyklostezce, já taky kočárek nenechávám stát na silnici), omezením počtu pruhů (ať zabírá IAD méně místa), cokoliv dalšího vás napadne.
(nelpím na žádném z uvedených příkladů jak je nutné IAD změnit. jsou to jen příklady.)
Výmluvy, výmluvy, výmluvy.
Cyklopruhy mezi jízdním pruhem pro auta a parkováním jsou nebezpečné a drtivou většinu potenciálních uživatelů odrazující pseudořešení, žádnej přijatelnej kompromis. Jsou tam spíš jako ochrana vystupujících řidičů za cenu rizika pro lidi na kole.
Zmiňovat u tohoto projektu dánské pásy je pak vysloveně hnus.
Spíš jsou tam ty cyklopruhy jako úlitba politickému zadání, i když tam vlastně na kole nikdo nejezdí. Osobně pravidelně parkuji na poměrně rušné ulici se stejným rozvržením jízdních pruhů a za celou dobu jsem tam neviděl jediného cyklistu. Ti to raději stejně střihnou po chodníku, na který ale nepatří a ohrožují tam chodce.
Málokdo tam na kole jezdí právě proto, že je to tak nesmyslné a nebezpečné. kdyby tam byla lepší infrastruktura, jezdilo by tam na kole těch lidí násobně víc.
Upřímně si myslím, že chodníky v českých městech jsou často předimenzované a dost velké části z nich by vůbec neuškodilo, kdyby se metodou kyblík + barva rozdělily na polovinu pro chodce a polovinu pro cyklisty.
Tady v Praze se spíš třičtvrtě chodníku zaberou pro parkování aut….
„Ale zde bylo potřeba rychle postavit tramvajovou trať, aby napojila vznikající metro D.“ – Tak tahle výmluva pobavila. Metro D tam nebude hodně dlouho.
Je ale jasné, že kdyby se měla předělávat celá ulice, stálo by to daleko víc.
Ono je to jednoduché, je to o tom, co si zadá město. V tomto případě se město na zlepšení podmínek pro bezmotorovou dopravu při výstavbě nové trati prakticky vykašlalo. Cyklopruhy se vždy braly jako dočasné rychlé řešení, které se může vyznačit na stávajících komunikacích, opravdu se nemají malovat znovu a už vůbec ne tam, kde je opravdu široká ulice a je tam i místo na oddělenou infrastrukturu. Ale prostě jsme v Praze, tady to většinou dopadá takhle.
Cyklopruhy někdy musí stačit? Nepletu-li se, v celé Praze není jediný kilometr oddělené cyklostezky, určitě ne v žádné ulici
Není, vždy je to pod jeden kilometr
No to je pochopitelné, je to komplikovaná stavba a prohodit parkovací a cyklo pruh by bylo už nad síly projektantů
O tom, kde bude jaký pruh nerozhoduje projektant. Už si to prosím zapamatujte. To dostane befelem od zadavatele a tečka. Žádné diskuze. Ani když je to nesmysl. Proto už léta v Praze neprojektuji, protože kdykoliv se mi podařilo něco kloudného navrhnout, přišel politik, architekt nebo lobbista a udělal mi z toho totální paskvil. Většinou bez mého vědomí a to projektant za svůj projekt ručí. Oni neručí za nic, ale jsou jak Pytlíci. Všechno znají a všemu rozumí. Přečtěte si pořádně článek, jak se tam zástupce IPR kroutí, proč cyklostezku neřešili. Protože to spěchalo, aby bylo dříve než metro D, o… Číst vice »
Chlumecká s trvalým značením je nuda, chtělo by to „tunelový semafor.“
Střídavě modrý cyklista(cyklopruh), modrý bus, zelená šipka(pruh pro všechny), červený křížek(aby byla legrace, zrovna má něco povoleno jet proti)
A každej kdo jede jinou rychlostí než já, do toho úseku vjížděl když bylo jiné značení.
Kolik lidí by bylo na druhou stranu schopno parkovat jen ve svém pruhu a nezabírali místo v cyklopruhu? To by tam museli dát navíc obrubník.
JJ, obrubníky se tam v civilizovaných místech dávají, to není při tak velké úpravě ulice nejmenší problém.