Další pozůstatek smluv s BusLine. Třicetiletý byznys na plnění autobusů začne řešit policie

Nové autobusy Iveco Urbanway v nátěru DPMLJ. Foto: Jan SůraNové autobusy Iveco Urbanway v nátěru DPMLJ. Foto: Jan Sůra

Každou noc se vydává velká část autobusů Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na stlačený zemní plyn

Každou noc se vydává velká část autobusů Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na stlačený zemní plyn (CNG) na cestu, která nedává na první pohled příliš smysl. Z libereckých garáží musí jet do Jablonce na plnící stanici, i když jsou podstatně blíže v Liberci dvě jiné plničky.

Na policii se kvůli tomu obrátilo současné vedení DPMLJ, podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. Plnička vznikla v roce 2011 jako společný projekt DPMLJ a BusLine Real. „Plnicí stanice byla obratem a v rozporu se zájmy DPMLJ předána do podnájmu soukromé společnosti Dopravní podnik Česká Lípa,“ uvedl DPMLJ v tiskové zprávě. Firma byla loni přejmenována na Pereti Transport, jejím majitelem je osmašedesátiletý ukrajinský občan Anatolij Peretiatko.

Ten má v ruce smlouvu na podnájem až do 31. května 2044: původně třicetiletý smlouvu ještě v roce 2015 prodloužilo představenstvo o další tři roky, současně se zavázal DPMLJ ještě k takzvané exkluzivitě, tedy odběru CNG pouze od této společnosti (s výjimkou 60 tisíc kg za rok). „Současně se DPMLJ z nepochopitelných důvodů zavázal při jakémkoliv dalším nákupu autobusů pořídit 7 z 10 kusů na pohon CNG. Posledním pro DPMLJ nevýhodným krokem se stala povinnost DPMLJ odebírat CNG v objemu minimálně 25 tisíc kg za měsíc,“ uvedl DPMLJ v tiskové zprávě. Podle DPMLJ je smlouva jednoznačně nevýhodná a vzniká škoda v řádu milionů korun ročně.

Na celé záležitosti okolo plničky CNG mne od začátku štval ten naprosto chladný kalkul. O tom, že podíl ekologické dopravy prostřednictvím CNG bude vzrůstat, věděl každý, a je to jasný trend už dobrých 10 let. Nejinak je tomu dnes a i my v Liberci plánujeme nákup dalších CNG busů. Avšak dobrovolně svázat ruce na více jak 30 let vlastnímu podniku v takto jasné trendové věci bylo pro mne naprosto mimo logiku dobrého hospodáře,“ řekl náměstek primátora Liberec pro technickou správu města a informační technologie a člen dozorčí rady DPMLJ Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj).

K podpisu smlouvy došlo v roce 2011, kdy byl předsedou představenstva Roman Šotola (tehdy člen ČSSD) a místopředsedou David Václavík, dlouhodobý liberecký komunální politik, který naposledy spojil své jméno s hnutím Starostové pro Liberecké kraj. V představenstvu byl v té době i bývalý dlouholetý primátor Liberce Jiří Kittner (ODS).

Policie už vyšetřuje aktivity bývalého managementu DPMLJ v jiných kauzách, kde rovněž figuruje BusLine. MF DNES nedávno zveřejnila odposlechy, které dokládají způsob, jakým chtěl BusLine dopravu v Liberci ovládnout.

Tagy BusLine Real cng Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ Top
7 komentářů