posily_do_teamu

Další posun v dostavbě Městského okruhu: Praha žádá o aktualizaci EIA, čas se však nebezpečně krátí

MÚK U Kříže. Foto: SatraMÚK U Kříže. Foto: Satra

Pokud se nezíská povolení do roku 2027, přesune se stavba 11 km dlouhé soustavy tunelů hluboko do 40. let.

Praha ve středu večer požádala o technickou aktualizaci posudku vlivu na životní prostředí (EIA) pro dostavbu Městského okruhu. Jde o zanesení projektových změn, které nechalo provést už bývalé vedení Prahy v čele s tehdejším náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem. Městskou dálnici “humanizovaly” a přesunuly více pod zem.

Úpravy projektu město představilo už v roce 2019, teprve nyní se je podařilo přetavit do žádosti o aktualizaci EIA. Zelený posudek přitom platí už pět let, stavba však dosud nepostoupila ani do fáze územního rozhodnutí. V říjnu 2027 ovšem kladné stanovisko EIA vyprší a kvůli problematické novelizaci zákona už nepůjde prodloužit.

Jsem rád, že se to podařila dotáhnout aktualizace, abychom mohli povolit okruh v podobě, která odpovídá dopravní stavbě v městském prostředí pro 21. století. Zároveň mám obavu, že kvůli zpackané novele schválené jako přílepek zákona o liniových stavbách se nestihne vydat stavební povolení a celá stavba se odloží do 40. let,“ uvedl pro Zdopravy.cz Adam Scheinherr.

Chybějící části vnitřního okruhu na severu a východě Prahy mají dohromady délku 11 kilometrů. Z toho 8,5 km trasy je vedeno v tunelech, před provedením úprav se počítalo s poloviční délkou trasy pod zemí.

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: Satra

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: Satra

Tvoří ji tři úseky: Pelc-Tyrolka – U Kříže, Balabenka – Rybníčky a Libeňská spojka. Na severu navazují na tunelový komplex Blanka, na východě na Štěrboholskou radiálu.

Předposlední krok

Nyní se tak řeší předposlední krok v povolovacím procesu. Na základě aktualizace EIA může být změněn územní plán a poté se teprve zažádá o územní rozhodnutí. Proti němu je však možné podat odvolání, takže cesta k pravomocnému rozhodnutí může být dlouhá.

Podle Scheinherra se však tyto kroky do klíčového října 2027 stihnou, časový problém nastane s následným povolením záměru, které věcně zahrnuje územní a stavební řízení dohromady.

Radní proto v lednu rozhodli, že urychlí přípravu tím, že nechají vypracovat projektovou dokumentaci rovnou pro společné územní a stavební řízení.

Další komplikace pro Městský okruh. Politikům se nelíbí přímé zadání projektu kvůli časovému tlaku

Jenže vypsání soutěže by celý proces opět o měsíce zpomalilo a dokumentace by se nestihla dodat včas. Zakázku tak dostali v rámci Jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU) „napřímo“ předchozí projektanti, kteří využili existující dokumentaci pro územní rozhodnutí. Praha si teď musí obhájit, že ji k tomuto kroku vedly „naléhavé okolnosti“.

Hrozící prodleva posouvající dokončení okruhu až na období roků 2040-2050 je podle právního posudku zadaného magistrátem „ve své podstatě pro rozvoj hlavního města Prahy katastrofální.“

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: SatraPůvodní návrh počítal s vedením okruhu Povltavskou ulicí, nově povede kompletně tunelem. Foto: SatraTunel Bílá skála. Foto: SatraMÚK U Kříže. Foto: SatraMÚK Balabenka. Foto: SatraMÚK Českobrodská. Foto: SatraMÚK Černokostelecká. Foto: SatraMimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: SatraTrasa poslední části Městského okruhu. Foto: Satra
Tagy EIA Městský okruh Praha praha
21 komentářů