Další posun pro šest pruhů okolo Černého Mostu. Stavba má začít příští rok, ministerstvo řeší odvolání

Stavba by měla začít příští rok.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) udělalo další krok k tomu, aby část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a Satalicemi rozšířilo na šest pruhů. Vybralo firmy, které připraví zadávací dokumentaci stavby pro vypsání samotné soutěže na zhotovitele. Podle aktuálních plánů by stavba měla začít příští rok.
Zakázku za 15,9 milionů korun získalo sdružení firem Pragoprojekt a Ateliér projektování inženýrských staveb. Vyplývá to z informací v registru smluv. „Podle této dokumentace bude posléze zahájena soutěž na hlavního zhotovitele stavby,“ řekl Jiří Veselý z týmu komunikace ŘSD.
Zahájení komplikuje skutečnost, že územní rozhodnutí dosud nenabylo právní moc. ŘSD odhaduje, že soutěž vypíše na konci letošního roku. Ministerstvo dopravy tento týden zveřejnilo k odvolání proti územnímu rozhodnutí nové dokumenty, které naznačují, že by mělo brzy rozhodnout.
Na tři kilometry dlouhém úseku lze očekávat výrazný nárůst provozu po dokončení části Pražského okruhu z Běchovic na dálnici D1, ŘSD zde počítá s až 100 tisíci auty denně. Provoz má i během stavby zůstat v režimu 2+1 jízdní pruhy, rozšiřování bude probíhat dva roky.
Tři kilometry dlouhý úsek od křižovatky s dálnicí D10 po mimoúrovňovou křižovatku u Běchovic, odkud má v budoucnu okruh pokračovat k dálnici D1, má projít rozšířením na celkem šest jízdních pruhů. Odhadované náklady za posledních pět let výrazně stouply: z 994 milionů korun na 1,674 miliardy korun. ŘSD už dříve rozšířilo v tomto úseky mosty přes Chlumeckou ulici.
V mezikřižovatkových úsecích bude okruh v uspořádání 2×3 jízdní pruhy a 2×1 odbočovací (respektive připojovací) pruhy. Kvůli tomu se na vnější stranu dálnice rozšíří až o 1,75 metru. Dálniční mosty přes ulici Hartenberská a Národních hrdinů budou zbourány a postaveny znovu. Na křižovatce s D11 bude postaven kolektorový pás se dvěma mosty. Detailně stavbu popisuje informační leták.
Šéf ŘSD Radek Mátl loni na setkání s občany Horních Počernic uvedl, že stavebně úsek nebude náročný, jelikož je na něm prostorová rezerva ve středním dělícím pásu. „Přípravy proběhly už za poslední rekonstrukce, klíčová však budou protihluková opatření, která se musí postavit jako pro novostavbu,“ řekl Mátl.
Projektanti podle něj řešili tvar protihlukových stěn, původně měly být zaoblené. To by však obnášelo problémy s náspy a osvětlením, proto se nyní počítá s klasickými svislými. Budou se však muset protáhnout na šest metrů, takže budou zasahovat až k portálům dopravního značení. Zároveň se vybudují nejen na stranách, ale i v dělícím pásu. „To není standard v Česku ani ve světě,“ dodal Mátl.