dkv_obrazok

Další posun na stavbě obchvatu Náchoda. Začala ražba prvního tunelu

Zahájení ražby tunelu Dolní Radechová. Foto: ŘSDZahájení ražby tunelu Dolní Radechová. Foto: ŘSD

V trase obchvatu budou dva tunely.

Stavbaři dnes na obchvatu Náchoda začali razit tunel Dolní Radechová. Jde o důležitý milník celé stavby obchvatu, která začala letos v březnu. Stavba postupuje podle harmonogramu, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Stavba silnice, o kterou dvacetitisícový Náchod usiloval přes 20 let, by měla trvat tři roky.

Obchvat Náchoda podle Mátla patří k nejsložitějším aktuálním stavbám na silnicích první třídy. „Jdeme z údolí do kopců. Reliéfem i geologií je to jedna z nejkomplikovanějších staveb,“ uvedl. Financování stavby obchvatu je podle Mátla zajištěné. „Stavba je krytá jak v letošním roce, tak v následujících rozpočtech roku 2026 a dále,“ uvedl.

Obchvat o délce 6,5 kilometru po západním a severním okraji města odvede z Náchoda tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Polsko a na Broumovsko. Stavbaři pracují na celé trase.

„Sen všech Náchoďáků se stává skutečností. Řešíme stavbu každodenně. Řešíme prašnost, stížnosti na bláto. Spoléháme i na toleranci lidí. Jde o největší stavbu v Náchodě po roce 1989,“ řekl při zahájení ražby tunelu starosta Jan Birke.

Ražbu 363 metrů dlouhého tunelu stavbaři podle tradice zahájili u portálu umístěním sošky svaté Barbory, která je ochránkyní hasičů, horníků či stavitelů tunelů. „Barborka“ podle pověry ochrání stavbaře před neštěstím. Dřevěnou sošku požehnal kněz, poté ji stavbaři dali do prosklené skříňky k vjezdu do tunelu.

Tunel Dolní Radechová bude mít dvě ražené části o celkové délce asi 300 metrů, uprostřed bude část hloubená. Proražený by měl být na jaře 2026. Pro ražbu stavbaři zvolili takzvanou novou rakouskou tunelovací metodu, při níž se používají trhaviny.

V trase obchvatu bude ještě hloubený tunel Kramolna o délce 100 metrů. Kopcovitý terén stavbaři překonají také 16 mosty, největšími budou estakáda Dolní Radechová s délkou 257 metrů a estakáda Běloves, která bude měřit 326 metrů. Součástí stavby budou rovněž dvě mimoúrovňové křižovatky a 2,3 kilometru protihlukových stěn.

Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejzatíženějším dopravou, denně přes něj projede 24 000 osobních aut a asi 6000 kamionů. Vede přes něj veškerý tranzit do Polska a přes město se téměř celý den táhnou pomalu jedoucí kolony aut.

Mapa obchvatu Náchoda. Foto: ŘSD

Po loňském otevření obchvatu Jaroměře a po otevření dálnice D11 k Jaroměři v roce 2021 řidiči absolvují celou 40 kilometrů dlouhou trasu mezi Hradcem Králové a Náchodem mimo vesnice. Poslední dopravní komplikací na cestě do Polska je průjezd Náchodem.

Dílo za 3,18 miliardy korun bez DPH staví sdružení firem v čele se společností Eurovia CZ ze skupiny Vinci, dále jsou členy sdružení firmy Stavby mostů, Marti a Eurovia SK. Sdružení v tendru nabídlo nejnižší cenu, která představuje 79 procent předpokládané ceny 4,05 miliardy korun.

Tagy I/33 obchvat Náchoda Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
6 komentářů