Dopravci Železnice

Další posílení nočních vlaků i stejný ceník. ÖBB představily nový jízdní řád

Souprava NighJet před odjezdem z Vídně. Foto: ÖBB
Souprava NighJet před odjezdem z Vídně. Foto: ÖBB
Rakouské dráhy ÖBB startují s pravidelným nočním spojem do Amsterdamu.

Rakouské spolkové dráhy ÖBB posílí od prosincové změny jízdního řádu svoji kapacitu na hlavních trasách, nově zavedou noční spoj NightJet do Amsterdamu. Slibují, že ceny zůstanou i nadále stejné jako dosud.

Vyplývá to z představení plánů na další rok na virtuální tiskové konferenci. Posílení se týká dálkové i příměstské dopravy.

V dálkové dopravě zavádí dopravce hodinový takt mezi Vídní a Budapeští, posílí také některé spoje mimo špičku: například z Vídně do Salcburku nebo Salcburku do Innsbrucku či z Bregenz do Innsbrucku.

Další expanze se týká nočních linek NightJet. Novým spojením je vlak z Vídně/Innsbrucku do Amsterdamu, který bude jezdit denně, třikrát týdně bude pokračovat spojení do Bruselu. ÖBB mají objednané nové vozy pro Nightjet, nasadí je ale až v roce 2022. I stávající vozy také projdou modernizací: jedno kupé bude bezbariérové, přibude možnost přepravy jízdních kol a čtyřlůžkových kupé.

Síť linek NightJet má postupně růst. „Mým cílem je do roku 2028 vybudovat síť linek po celé Evropě, která bude od Berlínu po Paříž či od Stockholmu po Řím,“ řekl šéf ÖBB Andreas Matthä.

Rakouské dráhy slibují i „kvalitativní ofenzívu“ v příměstské dopravě: soupravy Dosto prochází postupně modernizací na standard CityJet. Nově posílí příměstskou dopravu o 2,3 milionu vlakokilometrů za rok, zejména mimo špičku.

Tisková konference přinesla i zajímavé údaje o vývoji počtu cestujících: podle dopravce je zatím počet pasažérů na 60-70 % úrovně před koronakrizí. To je podstatně více než v Česku. V Rakousku ale ještě neplatí taková omezení, jako v Česku. ÖBB chtějí navýšit kapacitu i kvůli tomu, aby byly ve vlacích dostatečné rozestupy.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Samo

To som zvedavý či sa niekedy podarí ten Štokholm, to by ma mimoriadne potešilo. Aj keď za mňa by asi stačilo aj Malmö (ťahať nočák až do Štokholmu mi príde nadbytočné, radšej nech má dlhšiu trasu na „kontinente“).

Amsterdam je tiež super, to určite v 2021 využijem ak sa prestane blbnúť s rúškami.

Petr
xyz

To už jezdí po mnoho let. Ale koukám, že nově to už nepojede trajektem z Trelleborgu do Sassnitz, ale po mostech přes moře.

Pete

Ten vlak ale končil v Malmo ne?

xyz

Ha… to jsem si neuvědomil. Zřejmě máte pravdu.
O. K., tak tedy změna v podobě prodloužení do Stockholmu + přesměrování po trase bez trajektu.

Jaaaa

Že by i státem vlastněné firmy mohly fungovat relativně optimálně? 🙂

Leden

Relativně záleží jen na hromadě peněz, která je jim dána k rozfofrování.

Růža

Vídeň- Salzburg-Innsbruck-Bregenz se běžně v RJ v páteční špičce stojí a tak vítám posílení. Závidím plánování a hlavně uskutečňování dalších linek. Snad něco pojede i přes nás.

xyz

Možná jsem něco přehlédl, ale přijde mi, že tam už není jak posilovat co do délky soupravy – 1x za 2 h dvojitý Railjet Vídeň – Salcburk – Innsbruck – Feldkirch, tam rozpojení a dále jedna z jednotek do Curychu a druhá tam buď obrací na protijedoucí rj, anebo pokračuje do Bregenzu; v prokladu s tím 1x za 2 h dvojitý Railjet Vídeň – Salcburk, tam rozpojení a dále jedna z jednotek do Mnichova a druhá dále směr Innsbruck – Feldkirch – Bregenz. Tzn. dvojité řazení přinejmenším v části trasy již praktikováno. A delší už být nemůže (i tak má… Číst vice »

xyz

** Z předchozího příspěvku mi vypadl text, že (1x za 2 h dvojitý Railjet Vídeň – Salcburk – Innsbruck – Feldkirch, tam rozpojení a dále jedna z jednotek do Curychu a druhá tam buď obrací na protijedoucí rj, anebo pokračuje do Bregenzu) a druhá z jednotek pokračuje z Feldkirchu do Curychu.

Haha

A v druhé hodině se to zas dělí v Salzburgu (na München a na Feldkirch).

xyz

Ano, to jsem také napsal (+ zpětně se dívám, že ten text o Curychu mi v tom původním příspěvku nevypadl, tzn. doplňující komentář byl zbytečný).

Leden

NightJety se budou rozšiřovat podle toho, z které země se podaří vymámit dotaci.

libcha

„modernizací na standard CityJet“ … rád bych věděl, co to přesně konkrétně znamená. Všimnul jsem si, že polepy CityJet se vyrojily třeba i na rozsáhlé flotile Desir, ale reálná změna sotva patrná, jakási revitalizace a náhrada části sedaček za ty CityJetí. Zásuvky nula, WiFi nula.

xyz

Reálná změna je v interiéru těch Desir, kde nadpoloviční část sedadel je nově v tzv. leteckém uspořádání namísto dřívějšího výhradního uspořádání „po čtyřkách“.

Stejně tak i starší typ Talentů je „cityjetován“ do podoby s pohodlnějšími sedačkami, vybavenými mj. i opěrkami rukou mezi dvojicí sedadel.

ABC

A to je dobře nebo špatně? „Letecké“ uspořádání v 845 zde šotouši moc nekvitují….

D.S.

Nejlepší je, když si cestující může vybrat. Třeba takové Bmpee má z mého pohledu rozumný poměr čtyřek a dvojek.

petr 5

Letecké uspořádání mi nevadí v letadle. Tam to nikdy není čumákem dozadu. Ale když si ve vlaku objednávám místenku a vagon je pak zařazen opačně, bere mne čert.

Juraj

Není to zcela nevídané ani v letadlech. U ČSA (a dalších) je jedna řada sedadel v protisměru v ATR, v minulosti to měly třeba i Southwest a USair ve svých 737 (https://www.airliners.net/photos/airliners/6/3/8/0408836.jpg)
Docela hodně aerolinek dnes má sedačky v protisměru v business…

Vlastimil Kocurek

Já kupuji v protisměru, ale nepoznám to ze schématu. Pak navíc zjistím, že je to stejně úplně jinak (mluvím o ČD).

Twix

Také nevím jestli je „standard CityJet“ někde definován, ale zrovna u těch Desir je ta změna dost patrná – nejen ty sedačky o dva řády lepší než ty původní, ale i útulnější barevné ladění interiéru s imitací dřeva (srovnání s novými Pantery z té doby je k pláči) a snad i WC se modernizovalo. Je pravda, že jsem se také trochu divil, proč nedošlo alespoň na ty zásuvky (v CityJetech Desiro ML jsou), když už wifi může být postradatelná.

Zdeněk

Je možné tiskovou zprávu doplnit něčím konkrétním? Například jízdními řády nových vlaků.

-TR-

Je možné, že o přesných časových polohách se ještě jedná. V jednotlivých státech jsou různé požadavky.

Zdeněk

Že by v Rakousku nebyl kompletně hotov GVD, který za necelé dva měsíce vstupuje v platnost? No nevylučuji to, ale …..

-TR-

Tak třeba se dělají ještě nějaké minutové korekce, to je vcelku normální.

ABC

k cemu to když stejně z Říma i Benátek obvykle odjíždí s hodinu a více zpozděním

Martin Hanzal

Ještě do 25.11. je skutečně možné provádět změny.

Adrián

A pri súkromných dopravcoch aj po 25. 11. Nové spojenia ako prekvapenia na poslednú chvíľu.