Dopravci Železnice Železniční průmysl

Další pokus o vrácení miliardy od Škody. Dráhy se ještě odvolaly k Vrchnímu soudu

Lokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhy
Lokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhy

Mnohaletý spor Českých drah a Škody Transportation o více než miliardu korun, kterou musely České dráhy zaplatit kvůli prohrané arbitráži za lokomotivy řady 380 navíc, nekončí.

Měsíc poté, co České dráhy neuspěly u Městského soudu v Praze se žalobou, ve které se domáhaly zrušení rozhodčího nálezu, poputuje ještě případ k Vrchnímu soudu. K němu se České dráhy odvolaly.

Představenstvo firmy rozhodlo, že se ještě odvoláme,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy už mohou na sporu prodělat jen peníze navíc za advokáty, více než miliardovou sankci přiznanou Škodě rozhodčím soudem už zaplatily.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly dvacet lokomotiv, které výrobce dodal s více než čtyřletým zpožděním. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny a inflaci. Škoda po dopravci žádala zhruba 1,4 miliardy korun. Dráhy protižalobou uplatňovaly nárok na necelou miliardu jako smluvní pokutu za zpoždění dodávky, k tomu si dráhy už v minulosti strhly z plateb pro Škodu přes 200 milionů. Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře v roce 2015 překvapivě rozhodl, že více než miliardu korun musejí zaplatit České dráhy. Své stanovisko vysvětlil tím, že České dráhy v roce 2011 přestaly Škodě kvůli zpoždění platit, čímž porušily smlouvu.

Dráhy následně podaly žalobu u Městského soudu v Praze a pokusily se verdikt rozhodčího soudu ještě zvrátit. V březnu ji ale soud zamítl.  Soudkyně Monika Vacková  tehdy poukázala na to, že nemůže přezkoumávat samotný verdikt rozhodčího soudu, ale pouze to, zda při rozhodování nebyla porušena procesní pravidla. Dráhy doplatily především na to, že se ve smlouvě zavázaly k tomu řešit spor u rozhodčího soudu, České dráhy namítaly například podjatost jednoho z arbitrů.

 

40
Diskuze

avatar
9 Komentáře
31 Reakce na komentáře
21 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
kecalJiříkKetchup1970janY.K. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiřík
Host
Jiřík

Stačilo jediné, aby ČD pohrozily tím, že otevřou tendry např. Pese a přestanou tam dávat ty nesmyslné pojistky, které plní jenom Škoda transportation. Panter je mimo ČR+SR (s výraznými úplatky, lokalizací a přetíženou ŽOSkou) neprodejný (minimálně v té ceně za jakou je kupují ČD). Push-pull je na tom obdobně, za tu cenu jedině ČD. Není náhodou, že blamáž NIMu s DB pokračuje a teď se hlavní pozornost a problémy přesunuly na lokomotivu

jan
Host
jan

Nikde jsem tu smlouvu neviděl, ani z ní nikdo moc necitoval. Asi tajná.. A asi ví proč..

kecal
Host
kecal

Jsou tam divně napsané ty smluvní pokuty za zpoždění. Buď to napsal někdo blbě, nebo to naopak napsal geniálně – pro Škodovku – aby se ty smluvní pokuty daly zpochybnit a ČD při zpoždění nic nedostaly.

Graylag
Host
Graylag

Pane Sůro, proč neuvedete v článku známou informaci, že Škoda si nárokuje penále hlavně na základě toho, že ČD zadržením části platby porušily smlouvu? Chápu, že nemáte Škodu rád, já ji taky nemám rád. Jenže tím, že budete opakovaně zamlčovat zcela klíčový fakt celého sporu už minulost nezměníte. Jen tím matete lidi, kteří ve věci nemají přehled a získávají zbytečně dojem, že je celý soudní aparát zkorumpovaný. Nezpochybňuji, že ČD měly na zadržení části platby morální právo. Ani to, že Škoda opravdu dodávky zpozdila a morálně by to ČD měla odčinit. Jenže nežijeme v pohádkovém světě, kde se řídíme tím,… Číst vice »

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Možná kdyby Škoda Transportation nechala miliardu miliardou a raději sa starala o to , aby Vana, Škopek Messerschmit a tak dále spolehlivě jezdila, vydělala by víc než miliardu za další desítky a stovky objednaných lokomotiv, zvláště v zemích , kde má dlouhá kéta zpět v provozu bobiny a další skvělé lokomotivy ve své době.

Y.K.
Host
Y.K.

Kdyžtak už čtěte přezdívky co kdo píše. To jsem nepsal já, já jen volně glosoval původ peněz. Říká se tomu „nalijme si čístého vína“, přes 60 % příjmů ČD je z dotací a je úplně jedno jestli nákup kryjí úvěrem nebo jinou podobnou operací (úvěr ani dluhopis není zaplacení ze svého, jak doufám všichni víme, musí se splatit). Takže tak. Howg.

Y.K.
Host
Y.K.

To nějak skončilo v jiném vlákně. No nic, no.

DRABADURA
Host
DRABADURA

To jsou strašné podvody na veřejné peníze. Uplacení „rozhodci“ a krůta, která řekne, že nemůže rozhodnout o podvodu na ČD. Proč asi ŠT nezískala žádné další zakázky krom ČD – protože hned na prvního zákazníka udělala podraz.
PS: Nechápu, jak mohou ČD ještě něco od ŠT odebírat – bych jim napsal, že dokud nevrátěj miliardu mají útrum. Jenže podplacení úředníci rozhodně nekopou za lidi, ale podvodníky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

ŽSR, DB-Regio, Litevské a Ukrajinské dráhy. Motoráky do Finska. A přibližně tisícovka tramvají.
Největší problém bude asi ve špatně napsané smlouvě s ČD.

DRABADURA
Host
DRABADURA

A který z nich koupil lokomotivu 380 chytráku?

Matoo
Host
Matoo

A kdo nutil dráhy podepsat smlouvu, kde prakticky nebyly sankce za pozdní dodání? Chytráku?

Tomas
Host
Tomas

Lepší otázka by byla, proč tehdejší vedení ČD kopalo za zájmy škodovky a co z toho kdo měl.

jirka
Host
jirka

protože Martin Roman.

Graylag
Host
Graylag

Upřímně řečeno, to že ČD nedostává mnoho dalších zakázek je proto, že jsou neschopní obchodníci. Škoda (alespoň za minulého vedení) se totiž shlédla ve velkých státních zakázkách a ignorovala malé soukromé objednávky, protože nejsou dost prestižní. A zapomněli na to, že ty velké státní zakázky bez referencí těch malých soukromníků jen tak nedostanou.

Podvody na veřejné peníze to nejsou. Proto tak dopadla arbitráž, proto tak rozhodl městský soud a proto tak rozhodne i vrchní soud. Je to jen kombinace neschopnosti ČD a arogance Škody.

Tomas
Host
Tomas

No já bych řekl, že plán uhlobaronů při ovládnutí Škodovky byl přímo založený na tom, vysát přes veřejné zakázky ČD a DPP miliardy veřejných peněz, což se jim podařilo, a víc nic je nikdy moc nezajímalo. A velmi promyšlený podpod na veřejné peníze to samozřejmě od samého počátku byl.

Graylag
Host
Graylag

To si úplně nemyslím. Měl jsem tu možnost krátce poznat některé z manažerů/majitelů (ale zdaleka ne všechny) a udělali na mě dojem jako „vláčkaři“, tedy spíše jako bohatí kluci co si koupili továrnu na vláčky a teď nevědí co s ní. Ale neříkám, že jsou takoví všichni, někteří to možná dělali jen aby mohli sát peníze. Konkrétně 109E/380 od počátku myslím podvod nebyl, spíše oboustranně výhodný obchod. Škoda vyvine za státní peníze novou lokomotivu a pak její výrobou obratem pomůže ekonomice státu. A ČD za to dostane za slušné peníze lokomotivu, kterou si mohou navrhnout podle sebe. Zvrtlo se to… Číst vice »

Pesimista
Host
Pesimista

Hodně štěstí, daňoví poplatníci!

Moza14
Host
Moza14

Proč daňoví poplatníci?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno třeba proto, že jediným akcionářem ČD je stát a stát je tvořen občany, ale financován daňovými poplatníky. Zvýšené náklady ČD naúčtují buď cestujícím nebo objednatelům ZDO. A právě objednatelé ZDO hospodaří s penězi daňového poplatníka.

Railanalytik
Host
Railanalytik

I Vy ekonome 🙂 plácáte hlouposti😂

AAA
Host
AAA

jasně, pan ředitel se plácne přes kapsu….

Railanalytik
Host
Railanalytik

Hodně pesimusmu 😜

Josef
Host
Josef

To nevadí, že se soudíme se Škodovkou o Miliardu za předraženej krám. Obědnáme si ještě pantery a patrový soupravy. Šaráda pokračuje. Za státní to neva, hlavně když nám něco kápne bokem. Národní Dopravce

Moza14
Host
Moza14

Oni se ty pantery budou pořizovat za státní peníze? Máte k tomu nějaký zdroj?

Y.K.
Host
Y.K.

No v podstatě jo, vše co je nasazováno na ZDO je z určité části ze státních peněz.

Railanalytik
Host
Railanalytik

Nemáte pravdu, pořizují to z úvěrů, které nejsou kryty státem. Tam, kde je ZDO je jenom část hrazena z rozpočtu – jestli odepisuji 30 let, tak v podstatě 1/30.
Pokud smlouva na ZDO je 10 let, tak to investici nepokryje – tedy “v podstatě” lze tvrdit cokoliv, fakta jsou jiná 😉
Úplně stejný princip je u všech ZDO, stejně to bude u všech dopravců co podepsaly ZDO.

Y.K.
Host
Y.K.

Asi neznáte význam slov „v podstatě“ a „z určité části“. 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Jinak, všichni ne-ČD dopravci kalkulují cenu vozidel do nabídkové ceny.

Railanalytik
Host
Railanalytik

Další vyhozené peníze

noerf
Host
noerf

Zajímalo by mne, zda ČD zastupují její advokáti nebo externě najatí právníci.

Karel
Host
Karel

A není to jedno? Pokud vám jde o to, jestli je to placené z peněz daňových poplatníků, tak to je v obou případech. Ale Dráhy mají samozřejmě svoje vlastní právníky.

IGCT
Host
IGCT

Jedno to není, protože jejich vlastní právníci stojí za ….

Railanalytik
Host
Railanalytik

🙁

X 1
Host
X 1

Karel
A na co potom ČD mají vlastní právníky?
Na výkrm?
😉

libor
Host
libor

na semínko!

noerf
Host
noerf

Karel: Záleží jaká je šance u odvolacího soudu. Pokud ČD zastupuje externí firma, tak můžou se odvolávat, dovolávat k nejvyššímu soudu bez naděje na úspěch, akorát to ČD bude stát náklady navíc.

Railanalytik
Host
Railanalytik

To je asi cíl, nedivil bych se, že je stále zastupují stejní právníci, kteří jim doporučili arbitráž.

kecal
Host
kecal

CD zastupuje Muzikář

Partneři



CSCARGO