Další pokus: Kraj chce podpořit letecké linky z Ostravy do Vídně, Mnichova a Varšavy
Radní Moravskoslezského kraje schválili návrh na podporu leteckých linek z Ostravy do Vídně a Mnichova formou veřejné objednávky. Spojení na
Radní Moravskoslezského kraje schválili návrh na podporu leteckých linek z Ostravy do Vídně a Mnichova formou veřejné objednávky. Spojení na některý z velkých evropských uzlů označili za „životně důležité pro kraj“. V půlce června bude o podpoře rozhodovat zastupitelstvo. Maximální kompenzace za obě linky má být 7,8 milionu eur ročně při 26 rotacích týdně.
Rada kraje také doporučila zastupitelům schválit podporu letecké linky do Varšavy. Financování této linky by bylo v jiném režimu, protože se předpokládá návratnost krajské investice v pětiletém období. Start linky Ostrava – Varšava je však vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX. Vedení kraje dnes informace zveřejnilo na tiskové konferenci.
„Potřebujeme pravidelné přímé letecké spojení do destinací, jejichž hospodářství je orientováno na odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství … A protože běžným komerčním způsobem bez kompenzace ztrát je téměř nemožné získat dopravce pro pravidelné linky, snažíme se zajistit nové spojení formou závazku veřejné služby,“ uvedl hejtman Ivo Vondrák. Podle něj linky do Vídně a Mnichova umožní obchodní klientele jednoduché a komfortní spojení s klíčovými trhy v Německu, Francii a Holandsku.
Zatímco vídeňskou a mnichovskou linku bude kraj soutěžit, u Varšavy se dá usuzovat na polského dopravce LOT, a to především s poznámky o MAXech. LOT má tyto stroje objednané. Po jejich vrácení na nebe by pak mohl do Ostravy poslat menší letadlo.
Podle náměstka hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakuba Unucky vývoj jednání o nových linkách nasvědčuje tomu, že kraj i letiště budou úspěšnější než před dvěma lety, kdy se ve stejném režimu (formou závazku veřejné služby), nepodařilo získat dopravce pro linky do Amsterdamu a Helsinek. I když kraj v tomto režimu dopravcům garantuje kompenzaci případné ztráty z provozu, do tendru se tehdy nikdo nepřihlásil.
„Na základě předběžných tržních konzultací s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy,“ uvedl Unucka. Tendr by podle něj mohl být vyhlášen koncem července a lety spuštěny ještě letos. Radní počítají minimálně s 11 rotacemi týdně na každé lince, stroje by měly mít minimální kapacitu 40 míst.