Další odklad stavby metra. Dopravní podnik musí znovu řešit námitky Eurovie
Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první
Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části metra D. Nařídil mu to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Rozhodnutí zatím není pravomocné, lze proti němu podat rozklad. Znovu se tak odkládá uzavření smlouvy na výstavbu prvního úseku metra D s vítězem tendru.
„Úřad dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek, když se v odůvodnění rozhodnutí o námitkách stěžovatele podrobně a srozumitelně nevyjádřil ke všem skutečnostem v těchto námitkách uvedeným,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Vzhledem k tomu, že DPP údajně porušil zákon při vypořádávání námitek, úřad se celkovým nastavením tendru a jeho podmínek nezabýval.
Úřad už v červenci zakázal DPP předběžným opatřením uzavřít s vítězem tendru smlouvu, dokud řízení u ÚOHS neskončí. To se teď stane buď v důsledku uplynutí lhůty pro rozklad, nebo při podání rozkladu až vydáním rozhodnutí druhého stupně.
Pokud žádná ze stran rozklad nepodá, začnou běžet zákonné lhůty na vypořádání námitek k tendru a následné lhůty pro podání podnětu k ÚOHS. Ani v této době nebude DPP moci smlouvu s vybraným uchazečem podepsat. Podpis smlouvy se tak posune i o další týdny.
Podle vedoucího oddělení komunikace DPP Daniela Šabíka přišlo rozhodnutí ÚOHS včera večer, zatím jej analyzují. “ V této chvíli nebudeme předjímat, jaké další konkrétní právní kroky v této záležitosti podnikneme. ÚOHS ve svém rozhodnutí zakázku nezrušil, ale stanovil nápravné kroky, kterým se budeme po jejich právní analýze věnovat,“ dodal Šabík.
Hodnota zakázky na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu přesahuje deset miliard korun a jde tak o největší veřejnou zakázku na stavebním trhu za posledních deset let. Nabídky mohli zájemci podávat do konce dubna, dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil. Stavba měla podle původních odhadů začít v posledním čtvrtletí letošního roku, celkem by měla trvat 7,5 roku.
Eurovia se do soutěže nepřihlásila. Námitky sepsala na celkem 131 stran, velká část se týká především údajného zvýhodnění společností Metrostav, Hochtief a Strabag v samotné soutěži kvůli tomu, že již nyní provádějí na místě geologický průzkum. Do soutěže přišly tři nabídky, podrobnosti nebyly zveřejněny.
Nová linka metra má spojit Písnici a náměstí Míru. V první fázi vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun.
ČTK