Další německé město skončí s tramvajemi ČKD Tatra. Gotha si jako náhradu vybrala Tramlink
Stadler Tramlink pro město Gotha. Foto: Stadler Rail

Na testy do města zamířily i tramvaje od Škody pro německý dopravní svaz rnv.
Tatry končí všude, Gotha je spíš jedním z posledních měst, kde ještě budou dojíždět. Nedaleko odtud je Gera, kde jich je v provozu stále hodně, budou jezdit i po objednávce nových vozů a mají tam krásné transparenty s plátnem, žádné digitální dipleje. Doporučuju k návštěvě.
Ještě Görlitz
Ještě jich pár jezdí v Magdeburgu, Plauen, Zwickau a Frankfurt/Oder.
V Magdeburgu už jezdí opravdu jen pár kusů jako záloha. Ve Frankfurtu právě probíhá náhrada viz dnešní článek. Další město s vysokými KT4, a to pěkně ve dvojicích, je Potsdam, jezdí tam ve špičce pracovních dnů. Nízkopodlažní rekonstrukce KTNF6/KTNF8 pak potkáte ještě v pár dalších městech, ale taky se jim to krátí.
Je to smutné. Ale doba jde dál.
Taky jsou tam jedny z „nejnovějších“ – u vícera vozů jsem tam uvnitř viděl rok výroby 1990 – tedy poslední záchvěv dodávek v rámci „vzájemné hospodářské pomoci“.
Doplním že ten mix ostatních ojetin tvoří čtyři Düwagy GT8N z Mannheimu a pár Schindlerů Be 4/8 z Basileje. Obojí má sice střední nízkopodlažní článek, ale hlavně ty Düwagy už jsou docela veteráni. A nejsem si jistý jestli při nevyužití opce se podaří všechny KT4D nahradit, pořád jich je v provozu dost. Aspoň se snad podařilo nahradit ty dodané do Gothy jako nové, zůstávají ty odkoupené z Erfurtu. Dva kusy jsou upravené na obousměrný provoz, jeden je potřeba na lince 6 do Waltershausenu, druhý může jezdit jinou linku.
Obousměrná KT4? Už jsem si to našel, vůbec jsem netušil, že něco takového existuje 🙂 Právě při čtení této zprávy mě zaujalo, nač tam potřebují obousměrné tramvaje, ale je fakt, že tohle je jednodušší, než šibovat kolem toho trojúhleníku s jednosměným vozem.
Přesně tak, na ten pendl je to jednodušší takto, jedno z nástupišť v uzlu Gleisdreieck se standardně nepoužívá. Druhý obousměrný vůz může jezdit jinde, já jsem ho chytnul na krátké lince 2 – nevím jestli ho posílají i do Bad Tabarz, ale je to smůla když se chce někdo koukat na tu lesní trať zadním oknem 🙂 Na jiném webu se o „gothajských“ tramvajích dá něco víc dočíst, jeden článek je i ode mě.
Fun fact: podle města Gotha se jmenuje měkký salám, přičemž tam už na něj málem zapomněli a používají jeho český název. 🙂
https://www.mdr.de/mdr-thueringen/gothaer-salami-110.html
„In Tschechien essen fast alle täglich eine Salami, die den Namen der Stadt Gotha trägt.“
No to se musím nad sebou zamyslet, asi dost snižuju statistiku se svou konzumací gothaje jednou za 5 let 🙂
No… Gothaj byl docela fajn, dokud mi ho tchán nosil z brněnských jatek, z podnikové prodejny. Později…, darmo mluvit. Ostatně jako u všeho kde padly díky Vaškovi ON.
Z Babišova Kostelce nechutná??
Taky datuju poslední konzumaci někdy do raných 90. let. 🙂
Ono je to vždy zajímavé že ty největší bizarnosti plné drůbežího separátu potřebují výrobci vylepšovat těmi zeměpisnými jmény.
Další zajímavost je, že v místní vagónce se vyráběly tramvaje Gotha, ale výroba skončila už v 60. letech, kdy se začly importovat naše Tatry a v provozu samotného města Gotha byly taky nahrazeny už před nějakou dobou, veškeré Gothy jsou už muzejní. Jeden z posledních provozů tramvají Gotha byl Woltersdorf, ve kterém před pár měsíci skončily díky nízkopodlažním náhradám.
A ještě Naumburg, tam je na pravidelné lince každý den jedno vozítko.
Ještě teď 1. 5. jsem ve Woltersdorfu (přestože sváteční oběh – jen 2 vozidla v oběhu) viděl na 1 ze 2 oběhů starou Gothu, ale nevím, do jaké míry to byla mimořádnost a jak často se to vyskytuje.
V pravidelném provozu jsou i s vleky za humny v Bad Schandau – Kirnitzschtalbahn