Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Další nádraží v novém. Horní v Litoměřicích opravila firma ze sousedství, slevila 30 %

Opravená výpravní budova Litoměřice horní nádraží. Foto: Chládek & Tintěra
Opravená výpravní budova Litoměřice horní nádraží. Foto: Chládek & Tintěra

Cestujícím na horním nádraží v Litoměřicích nově slouží opravená nově výpravní budova. Kulturní památka prošla kompletní opravou za 11,5 milionu korun. SŽDC vyšla o třicet procent levněji, než čekala.

Komplexní oprava budovy z roku 1898 zahrnovala obnovu historické fasády, výměnu výplní otvorů a opravu nástupištního přístřešku a monumentálního vstupního schodiště. Zásadně se změnil interiér odbavovacích prostor včetně nových veřejných WC. Nové jsou dlažby a povrch, osvětlení, informační a orientační systém. Stanice je nově bezbariérová.

Opravená budova přispívá k významnému zlepšení kultury cestování v regionální dopravě na důležité spojnici Litoměřic s Lovosicemi a Českou Lípou,“ uvedl Tomáš Drmola, náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku. Stavební práce trvaly rok a skončily letos v červnu.

Zakázku vyhrála za 9,87 milionů korun bez DPH společnost Chládek & Tintěra,  odhadovaná cena byla přitom přes 14 milionů korun. SŽDC šla cestou oslovení šesti firem, Chládek & Tintěra nabídl nejméně. To přitom v době, kdy už ceny stavebních prací spíše rostly a v soutěžích dosahovaly většinou nejméně hodnoty podle projektu. Podle generálního ředitele společnosti Jana Kokeše byla oprava výpravní budovy otázkou prestiže, protože firma sídlí naproti nádraží.

Výpravní budova se nachází na okraji památkové zóny, a proto SŽDC při realizaci oprav úzce spolupracovala s městem Litoměřice s cílem vytvořit co nejpříjemnější prostředí pro cestující, kterých stanicí Litoměřice horní nádraží projde denně přibližně 1 900.

V opravené výpravní budově slouží cestujícím odbavovací hala s prodejními prostory jízdních dokladů, veřejné WC a restaurace, své pracoviště zde mají i výpravčí SŽDC. V nadzemních podlažích je bytová část s nájemníky. Město Litoměřice umístilo v odbavovací hale informační panel s přehledem místního kulturního dění. Na své obsazení ještě čeká komerční prostor přiléhající k odbavovací hale, kde se prozatím nepodařilo najít partnera. Vhodný je například pro prodejnu tisku nebo drobného občerstvení.

V Ústeckém kraji SŽDC letos dokončila práce na fasádách výpravních budov v železničních stanicích Velké Březno a Mlýny. Zároveň SŽDC předpokládá zahájení oprav výpravních budov ve Štětí, Dolním Žlebu a další významné výpravní budovy na trati 072 Litoměřice město, a to v návaznosti na výstavbu parkovacího domu pro úschovu kol.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

No to je podle mě o tom, že pokud na to dosáhnou menší české firmy, bude to levnější než pokud velké vyžerou zisk a zadají to stejně malým.

raddie
Host
raddie

Není Chládek & Tintěra pardubická firma? To není tak úplně v sousedství Litoměřic:-)

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Obecně velka gratulace…
Při bližším prohlédnutí je videt ze do původní venkovní podoby má nadrazi daleko… narazím na tvar oken v přízemí a prvním patře, o druhém patře ani nemluvě.. a fasáda byla v roce otevření evidentne mnohem zdobnejsi ..
Víte porovnáváme s opravou nadrazi nádraží v Broumove kde se to opravdu výjimečně povedlo..

Pavel
Host
Pavel

Ten vršek opravdu bije do očí. Otázkou je co s tím a jak to vypadalo v reálu po výstavbě nádraží.

Kubík
Host
Kubík

Je to sice hezké, ale při současné rekonstrukci kolejiště došlo k výraznému snížení kapacity stanice a tím celé tratě Lovosice-Česká Lípa, zarážející je i neúměrně dlouhý (14km) mezistaniční úsek mezi Litoměřicem h.n. a Liběšicemi. Ploskovice, které byly původně stanicí, kde se dalo křižovat, byly vytrhány již před léty všechny vedlejší koleje a zrušen výpravčí (ušetřilo se!), budova nádraží Ploskovice byla také nedávno také krásně opravena, budovy na této trati se sice opravují, ale kapacita a traťová rychlost se nemění. Smysluplná oprava výpravních budov by měla jít ruku v ruce s celkovou rekonstrukcí tratě.

Josef Sandr
Host
Josef Sandr

Kolejiště v Litoměřicích bude stačit i po revitalizace, protože se tam nebudou křižovat dva tranzitní vlaky, tj. bude po celý den sloužit jedna kolej s nástupištěm jako rezerva. A křižování vlaků v hodinovém taktu se přesune z Libešic do Úštěka, čímž budou Liběšice jako rezerva na křižování. To znamená, že žst. Ploskovice nejsou nyní nutné. Ale přece jen by měly větší cenu než více kolejí v Litoměřicích na horním.

PetrB
Host
PetrB

Tak na radu by meli prijit spise Teplice a Most…

Nguyen
Host
Nguyen

Čím víc zábradlí, tím víc Adidas

coudy
Host
coudy

Společnost Chládek & Tintěra opravovali i nádraží v Neratovicích ale nevím za kolik.