Další miliony do pardubického letiště. Pardubický kraj přispěje na zvýšení kapitálu provozovatele
Letiště Pardubice. Zdroj: Facebook.com - Pardubice airport - letiště Pardubice

Původní požadavek ze strany provozovatele zněl na celkovou částku 12,9 milionu korun, což by pro kraj znamenalo 4.3 milionu korun.
Pokud budou ve vedeni letiste nekompetentni lide, pokud budou politici rozhodovat o fungovani letiste, pokud budou navysovat zakladni kapital, a to je jen ve vetsi mire na platy zamestnancu, tak je to spatna strategie a rozhodnuti majitele, mesta Pardubice.
Airport Sleeping Hollow.
PS: V Pardubicích jsem žil skoro 30 let 👀
Pardubické letiště má veškeré předpoklady, aby se stalo druhým letištěm „Praha“. Vidíme podobné příklady všude ve světě. Např. vedle Bruselského letiště existuje i letiště Charleroi-Brusel, které je od hlavního letiště 50 km vzdálené.
Z Pardubic jste vlakem i autem za hodinu v Praze. Navíc odpůrci druhé ruzyňské runwaye můžou zdržovat rozšiřování LVH do nekonečna.
Brusel je hlavní město Evropské unie, sídlo NATO a hlavní město státu s poněkud nešťastnými, přesto nezanedbatelnými historickými vazbami na mnoho dnešních afrických států. Srovnání s Prahou je zcela mimo.
To se možná i časem stane – Ryanair teď v poslední době v Pardubicích celkem expandoval a třeba bude pokračovat: Mallorca, Girona a přes zimu i Alicante a Malaga. Snad vrátí i Stansted…
opravdu tem asi trem linkam, ktere dohromady daji asi sedm letu tydne rikate “expandoval”?
Nakonec jim to tam zařízne dostavba dalnice do Wroclawy
To neni tak úplně jisté.D11 je směřovaná primárně na Štětin.Na Wroclaw bude i dlouho po dokončení D11 hlavním směrem silnice I třídy Nachod -Klodzsko.
jako ze prazaci zacnou litat z wroclawi? 🙂
No, už dnes často lítáme z Mnichova 🙂
Vše je otázka ceny, pokud mě vyjdou letenky o desítky tisíc levněji z Mnichova, Berlína, Frankfurtu, Vídně či dokonce z Budapešti, tak je cestovní doba delší často jen o 3-4 hodiny, ale často je zase kratší lety díky lepšímu přestupu a pak to celé může dávat smysl. I když Wroclaw to asi nebude tento případ.
Tak to letiště je použitelné nejen pro Pražáky, ale pro celou aglomeraci Pardubice-Hradec a zejména po dostavbě D35 to bude dobrá možnost i pro nás z Olomouckého kraje.
no, ciste geograficky pouzitelne asi je, ale vzhledem k tomu, kolik provozu se tam deje, asi ani hradubicka aglomerace moc poptavky negeneruje.
Jak na co. Samozřejmě nikdy to nebude hub, ale není důvod, proč by pardubické letiště nemělo být konkurenceschopné na dovolenkové lety (stejně jako Brno, Ostrava). Zejména pokud aerolinkám nabídne výhodnější poplatky než Praha.
tyhle diskuse me bavi – zatimco u brnenskeho letiste panuje shoda, ze nema smysl, protoze “za rohem je viden” (nemluve o tom, ze pocet obyvatel v brne a okoli bude hradubice prevysovat) – a intenzita provozu to potvrzuje – a nikoho nenapadaji fantazie typu “brno bude alternativni letiste pro viden”, tak u pardubic tato fantazie nevim proc doslova zakorenila 🙂
Souhlasím. „Praha“ se v posledních 20 letech rozšířila směrem na východ, protože má nejlepší silniční a železniční spojení a VRT dále zlepší železniční dopravu. Je poučné si pohrát s Google Maps v den špatné dopravy v Praze a zjistit, jak blízko k hranicím Prahy je cesta autem do EBA stejně rychlá jako do PRG. A město Praha musí omezit, ne zvýšit provoz vozidel z východu, kteří se snaží dostat do PRG.
Pokud letištěm projde 200 000 cestujících ročně, stačilo by vybrat od každého z nich 65, slovy šedesát pět korun českých navíc, aby to dalo cca těch 13 milionu.
To je fakt neřešitelné a musí se to tam dosypat s veřejných peněz?
Nemalá část by se dala získat na parkovném, ale na voliče líp působí slogan „Parkování zdarma“. Tak holt ty peníze zaplatí samospráva, však má peněz dost a nepotřebuje je na opravy silnic, mostu v dezolátním stavu nebo na posílení VHD…
Tomu parkování vážně nerozumím…. Měli to nechat zpoplatnit. Lidé, co létají na dovolenou nepatří mezi nízkopříjmové skupiny, aby si nemohli pár stovek navíc dovolit….. Laciný populistický trik…
Parkování na PED už je dávno zpoplatněné.
Pardon, tak zatím možná ještě ne. Měl jsem zato, že už ano.
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/pardubice-auta-stani-parkovani-zdarma-letiste-dovolena.A250505_848751_pardubice-zpravy_lank
S tím se asi dá souhlasit, na druhou stranu, PED má po Praze druhou nejvyšší odletovou taxu, 500 Kč za cestujícího, tj. více, než OSR, BRQ, KLV a JCL. Na druhou stranu má zásadně nižší přistávací poplatky. Takže spíše je otázka, o kolik přicházejí díky slevám pro RYR…a možná i na jiných.
Nebo zredukovat počet členů představenstva a dozorčí řadu na zákonné minimum?
Pak maji na těch 30 zaměstnanců nějakých 5 vedoucích…i tady to umí jinde v trochu lepším poměru.
Ano, 7 členů představenstvo + 7 dozorčí rada 😂😂, dost luxus, i když… JCL má 9 členů dozorčí rady…
Soukromý majitel by se asi oháněl lépe. Proč by se někdo v eráru snažil. Nebuďme nativní!!
Soukromý majitel by si to taky uměl na jednom papíře spočítat a potom by to letiště rozoral a rozprodal. Protože to je asi to nejlogičtější co se s tím dá udělat
Možná by to chtělo se trošku zamyslet a zjistit si fakta, než napíšete komentář, který je trošku mimo… 1) letiště samo bylo původně a je stále primárně vojenské, dnes sice funguje v tzv. smíšeném provozu, ale i kdyby byl civilní provoz ukončen, rozorat a rozprodat opravdu nejde a zde bude dále 2) provozovatelem civilní části je fakticky soukromník už dnes, je to a. s., tj. standardní obchodní společnost, soukromoprávní subjekt, bez ohledu, že tato obchodní společnost je fakticky ovládána městem a krajem. To totiž ještě neznamená, že provozovatel má povahu veřejné instituce. Veřejnoprávní subjekty totiž bez ohledu na velikost svého… Číst vice »
Vrátit tu část zpátky armádě, evidentně by to pro naši zemi bylo prospěšnější.
Nebylo.
Proč cpát do letiště státní/krajské peníze? Když si na sebe letiště neumí vydělat, tak ať ho zruší. Jsme malá země, tolik letišť se neuživí.
Zrovna Pardubice dávají po Praze a Ostravě (která to projela) asi největší smysl. Je to relativně blízko z Liberce, Prahy, Jihlavy nebo Olomouce, klidně z Brna, může to fungovat jako nízkonákladové letiště pro Prahu, samotná aglomerace Hradubic má asi 300K obyvatel…. Klidně se může ještě nějakou dobu dotovat a vydělat si na sebe až bude mít silnější pozici pro vyjednávání s aerolinkami… Těch pár milionů není zase taková hrůza.
Silnější pozici pro vyjednávání s aerolinkami? No já myslím, že takoví vyjednavači Ryanairu bývají před jednáním s Pardubicemi zpocení až za ušima. 🙂
Vůbec nezáleží na tom, kolik peněz se tam narve. Pardubice budou vždycky zdechlé a zbytečně letiště s pár lety týdně, které ho prostě neuživí. Fakt dává smysl, jet z Brna o Pardubic, když za půlku času jsem ve Vídni. Spádové oblast pro Pardubice je zanedbatelná, obzvlášť, když se dá do kontextu s nabídkou Pardubic.
Pretoze dnes velmi tazko najdes lokalitu ktora je vhodna na vystavbu letiska a kde ti nebude do toho kazdy na okolo hovorit. Letiska ako take su strategicke aktiva a v niektorych castiach zivotne dolezita nutnost.
V Brně aspoň nemusí cestující nepřímo dotovat jako v Pardubicích přes parkovné zdarma – 1 den je za 300kč, týden za 1300kč. I tak jsou počty cestujících na více než trojnásobku Pardubic – i přes relativní blízkost Vídně a Bratislavy…
Spádová oblast se každoročně zvětšuje díky „suburbanizaci“ Prahy směrem na východ, která se v příštích několika letech bude jen zvyšovat.
Nedotovat. Pokud to nevydělává, zaříznout.
Dotace schvalují místní volené samosprávy. Takže děkujeme za názor a to je tak všechno. PS.: ekonomické vědy znají i jiné než finanční benefity investic.
Klidně i z Brna?Můžete mě napsat kdo pojede z Brna do PCE na letiště?Jako ,že ho něco donutí letět z 4x méně PAX letiště a když už tak nedá přednost třeba Vídní, která je cca nastejno vzdáleností?
Jinak dotuje se už tak dlouho,že by za to byla super hokejová hala v PCE a to už by asi smysl dávalo víc…
Jel jste někdy z Brna do Pardubic autem? To je za trest a proč bych měl lítat z nějaký P… Když můžu letět z Brna, nebo Vídně
Ani tam nejezdí MHD. Jen 14 spojů týdně. Raději létám z Prahy.
prave diky blizkosti praze me ty pardubice davaji smysl uplne nejnizsi.
cisla prirozene neznam, ale … kdyby bylo ekonomicky “smysluplne”, tak by tam ten ryanair lital uz nyni. to, ze tam ma s obtizema dve linky s letakem jak noty na buben, o necem svedci.
Tak nejak, v CR je misto jen pro PRG, OSR a BRQ. Vice nepotrebujeme.
Mně PED dává smysl obecně, ale muselo by mít alespoň nějaké linky. Bydlím na okraji Prahy, na D11 jsem za 7min a v PED jsem za cca hoďku. Ale teď pro mě nemají PED smysl, protože nejsem koupák a linky RYR nenabízejí možnost zalítnout si na víkend. A do žádného HUBu, abych začal pracovní cestu v PED, nikoli na PRG, to nelítá.
Na druhou stranu, pokud bys nejel autem, tak bys musel dojet na hlavák, z tama vlakem na pardubické nádraží, odtud MHD na letiště…
Takže ani pro obyvatele východního okraje Prahy není PED vždy výhodnější…
Ale kdo bydlí na okraji Prahy, to auto asi mít bude. Lidi bez auta bydlejí především někde na Letné nebo Vinohradech a ti to zase na ten hlavák kousek mají…
To jste úplně rozsekal….
Lidi bez auta bydlí někde na Letné ..
Napište to i včetně ulic a pater domů…..
ale proc by jeli do pardubic? ti maj ruzyni doslova za rohem
Velký časový rozdíl mezi přesunem VHD do Ruzyně a do Pardubic z východní části Prahy nebude, navíc velká část běžných dálkových rychlíků staví v Praze i v Libni, takže většinou ani není třeba jezdit přes centrum. A odbavení v Pardubicích bude jistě rychlejší než v Ruzyni. Jde skutečně jen o to, kdy začne být pardubické letiště chápáno jako výhodná užitečná malá paralela Prahy (Ruzyně) a podle toho bude také fungovat – předpoklady pro to má, jen zatím nejsou využívány.
Kdyby Pardubice měly předpoklady, tak už tam dávno mají desítky pravidelných linek. Je vtipný, že ty předpoklady vidí jen teoretici. Ti, kdo o linkách rozhodují žádné předpoklady nevidí 🙂 Praha si se svým letištěm bohatě vystačí a srovnání s Gironou nebo Charleroi apod. je úplně mimo.
jake jsou ty predpoklady pro to, aby se z PED stala paralela pro Prazaky?
Chápu, co asi chcete říct, ale je třeba mít na paměti, že zrovna toto letiště je primárně vojenské, jen se smíšeným provozem! Takže zrušení opravdu není na pořadu dne, maximálně by se náklady na jeho provoz přesunuly jinam. Jistě, nepochybně by bylo vhodné analyzovat, jaké jsou příčiny ztrátového provozu civilní části, co by bylo možné udělat pro snížení ztráty nebo, optimálně, dosažení alespoň minimální provozní ziskovosti, kromě dalšího navýšení výkonů a objemu počtu cestujících.