Další miliardová zakázka na trať do automobilky. Modernizace železnice do Solnice má začít letos
Stanice Týniště nad Orlicí. Foto: Správa železnic
Maximální hodnota obou zakázek dosahuje v součtu téměř tří miliard korun.
Možná že v budoucnu budou podle ministerstva dopravy jezdit rychlíky z Prahy do prostoru Rychnova…
Tak a tady by se měli poučit všichni, co chtějí rovnat každou prdelní lokálku typu Budějovice-Černý Kříž na 100 km/h.
Je to kolosální ekonomický nesmysl.
A nebo taky ne.
Vy vlastně zjevně vůbec nevíte, o čem mluvite.
Smysl Vašeho příspěvku?
Modernizaci trati z Týniště uvítá doktor Sova z Boru.
V Častolovicích žádná silnice l/14 nevede a v Tutlekách nevedou koleje.
V Tutlekách koleje vedou 🙂 Dokonce na jejich katastrálním území je zastávka Slemeno: https://mapy.cz/s/jezujabule
Jo půl hodiny přes kopec.
Ta výhybna bude v Synkově.
A já už doufal, že se připravuje i zahloubení železnice v Rychnově u zastávky pod nemocnicí, aby zmizel přejezd právě na silnici I/14.
A že by to nebylo od věci. Jsou tam sice světla, ale není tam vidět ani na jednu stranu.
Já k tomu článku jen napíšu. Přeji si, aby ta modernizace trate proběhla a ve vysledku z ni měla užitek jak nákladní doprava tak i cestující v osobní dopravě. Hezký den všem.
120 km/h bude opět jen symbolicky, nebo to bude mít reálný přínos?
Zjistil už někdo , které úseky to budou? Jakou mají délku?
Od Týniště k Častolovicím celkem rovinka, na přejezdech závory, tak proč by né.
V podstatě celý úsek Týniště – Častolovice.
Podle současného trasování by zrovna tenhle úsek unesl bez potíži 160 km/h. Úpravy jsou tak v podstatě jenom kosmetické a ve výsledku jde o přizdi… a zase jen promarněnou příležitost.
Těžko si umím přestavit vlak, který v Týništi nebo Častolovicích nebude stavět, takže by to byl úsek délky ani ne 8 km, to opravdu nestojí za to. Horší promarněné příležitosti jsou třeba na trati Veselí – Velenice.
Tak zrovna vlak, který od HK poprvé zastaví až Castolovice, si představit dovedu naprosto bez problému. Zejména s Petrovickou spojkou.
Pořád mě fascinuje, jak pro auta opraví koleje hned, ale pro lidi to nejde a prý se to nevyplatí…
Takový malý, nepatrný, autocentrický paradox 😉
Po bezmála deseti letech od velkých investic v automobilce je u vás hned? Jak potom vypadá zpoždění?
Ano, to je hned. Například elektrifikace trati Týniště nad Orlicí – Letohrad se plánovala už od 70. let 20. století. Není a nebude. Už dávno tudy ale mohly jezdit při odklonech bez přepřahu třeba nákladní vlaky. I osobní spoje tradičně byly směřovány ve směru (Praha)-HK-Týniště-Letohrad. V Týništi dráty jsou, v Letohradu taky. Chybějící úsek mezi nimi je bizarní. Protože chybí, tak se ty původní spoje přes Týniště musely přetrasovat přes Ústí nad Orlicí přes po už tak plném koridoru. Musíte uznat, že to je minimálně nekoncepční. To samé chybějící Vysokovská spojka – vezměte si, že tratě byly stavěny za Rakouska-Uherska,… Číst vice »
Opravdu máte ten pocit? Do Boleslavi je to stejná tragédie už poslední století a o modernizaci do Kvasin se mluvilo už nejmíň 10-15 let a plný přínos to bude mít až po zdvoukolejnení VOCHOC, což může ještě dalších 20 let čekání zabrat.
Zkapacitnění NyMB docela pomohlo. Ovšem stále s prepřahy.
Naopak.
Konečně právě pro nákladní železniční dopravu se něco užitečného dělá!!!
Myslíte ten paradox, kdy v největší tahoun naší ekonomiky dostane po x letech možnost vozit svou produkci ekologicky a ekonomicky? Tak to potom jo…
Největší tahoun naší ekonomiky jsou drobní živnostníci a malopodnikatelé.
No a právě ti už dnes stojí u pásu v Kvasinách, protože těm miliardám dotací z veřejných peněz nemohou v Rychnově konkurovat…většina je tam ovšem Poláků, Mongolů a dalších dotovaných zahraničních pracovníků. Tak to v našem absurdistánu vedou modrý straky, oligarchové a další lokajové.
Jsem zvědav, jestli se KH kraj pochlapí a po dokončení úprav bude jezdit přímý elektrický vlak HK – Rychnov. Kvalitní a rychlé spojení krajského a okresního města by imho bylo na místě.
Ano s tím se počítá. Do Letohradu a Rokytnice zatím Regiofox.
Jak moc se to Týniště nyní upraví v souladu s cílovým stavem po VOCHOC (= „jak moc se to pak bude muset ještě dodatečně předělávat“)…? Aktuálně se má sahat do obou zhlaví, nicméně oběma v budoucnu dvoukolejnými směry dosud bude navazovat pouze jednokolejka. Přinejmenším ZZ tedy pak bude opět nové, i kdyby se to kolejově nyní udělalo s „přípravou na dvoukolejku formou jalového šturcu“?
SZZ může být elektronické a po zdvojkolejnění se vymění SW.
A musí se ZZ předělávat?
Moje představa by byla, že místo štrucu připojit traťovku(autoblok) by bylo trošku konfigurace a testování.
Normálka, jako různé mezistavy při totálních přestavbách. Ostatně třeba Beroun se bude v říjnu trošku tunit. 👍
Dle zadávací dokumentace této zakázky se pouze zbourat skladiště, postaví se na jeho místě technologická budova a vytrhnout se přilehlé kusů koleje.
Hmm, někde se brečí, jak se na dráze během 1-2 dekády nedokázali popasovat s propadem přepravy uhlí a klesají výkony – ale elektrifikovat tratě do automobilek pořád nic. Než pořád přepřahat, tak už to má kamion dávno hotový.
Pro vaší info – než se vlak naloží a připraví k odjezdu, má to kamion hotový klidně 20x. Ten ušetřený přepřah je důležitý tak leda kvůli úspoře nákladů za 2.lok. Tady u toho je pro nákladku relevantní hlavně přesun řadících prací z Týniště.
Přeprava je taky třeba na druhý konec kontinentu nebo do námořních přístavů, tam je kamion nesmysl asi i ekonomický.
No a jak moc spolehlive je poslat kontejner vlakem třeba do Hamburku? Kolik dní dopředu to budu muset poslat, abych stihl konkrétní slot? V tomhle kamion neporazí.
Ale automobilka neposílá jeden kontejner do Hamburku. Jakmile se ten ucelený vlak naloží, jede to s jedním fírou jak daleko je třeba (dokud se nemusí vystřídat fíra nebo lokomotiva).
Jak moc je pro automobilku závazné navážet materiál, resp. odvážet auta po železnici při tak obrovské veřejné podpoře? Aby to nedopadlo jako s vlečkou TPCA…
Jako jak závazné ? Silnice nedostačující a obchvaty/dalnice v lokalitě nejsou.
Legislativně nijak, pokud si to nestanoví sami, jako VW. Emise z dopravy se pokud vím nezapočítávají do emisní bilance produkce. Pak je tu jen EIA, ale to je spíš teorie.
Až do Rychnova je osobní doprava násobná, oproti nákladní…
V souvislosti s navrhovanou elektrizaci tratě Lichkov – Moravský Karlov, by bylo vhodné elektrizovat také úsek mezi Častolovicemi a Letohradem, aby ve dvouhodinových intervalech v prokladu v úseku z Prahy do Častolovic jezdily rychlíky Praha – Hradec Králové – Rychnov a Praha – Hradec Králové – Letohrad – Králíky.
Já bych tato ramena nechal regionální dopravě s trefováním do uzlů v Hradci, resp. Králíky nadále přes Ústí nad Orlicí – aspoň dokud nebude hotový VOCHOC. Dokud jezdil přímý rychlík z Prahy do Jeseníku přes Týniště, stačilo vyrazit z Prahy o hodinu později přes Ústí nad Orlicí a v Letohradě se na něj dalo naskočit.
Přesně tak.
Všechno chvíli potrvá, třeba se mezitím zrealizuje něco z VOCHOCu. Rychlíky do Letohradu by zajistil dopravu do měst v podhuri Orlických hor. Jistě spojení z Prahy do Letohradu je rychlejší přes Pardubice než přes Hradec Králové, na straně druhé i trať 010 je dost přeplněné. Proto bych spojení přes Pardubice spíše využil pro kapacitní rychlíky do Polska, zatímco obyvatelé Králíků by museli využití spojení přes Hradec, pokud by nechtěli v Lichkove přestupovat.
„obyvatelé Králíků by museli“
Prosívás, musí se akorát umřít.
Ani po VOCHOCu to nebude dávat touto trasou smysl dál než do „Žamberku“. Možná z HK a dále, ale to je pár lidí, přestup v Letohradě na vlak z Prahy (přes UO) je prostě logický „navždy“ (když pominu nějakou koridorovitou novostavbu kolem Potštejna rovnou na Jablonné nebo Mladkov, což je zcela mimo realitu i dlouhodobě).
Tak, mohla by být společná objednávka MD a kraje na rychlíky Praha – Hradec (ty,
co tam končí) a Sp Hradec – Letohrad, aby to z pohledu cestujícího byl jeden spoj. Z Častolovic do Letohradu by to snad měla zvládnout BEMU.
To souhlasím, asi bude mít smysl zvýšit počet přímých vlaků Praha – HK – Letohrad, ale jen pro úsekovou frekvenci.
Tak ještě nedávno přímé rychlíky Praha-Letohrad jezdily. Ani nevím proč se zrušily.
Protože za posledních 100 let se zrychlila trasa přes Pardubice a ne ta přes Hradec, takže to vedení bylo nesmyslné už hodně dlouho, až si toho někdo konečně všiml.
Což jistě ocenili obyvatelé Třebechovic, Týniště, Rychnova, Kostelce, Vamberka, Rokytnice, Žamberka,, že můžou jezdit přes Ústí a letohrad.
Nevím kde se pořád bere představa, že všichni cestující musí jet až na konečnou jinak to nemá cenu.
Protože všichni co jmenujete s výjimkou Žamberka by právě mohli profitovat z toho, že to do Letohradu nejede. 🙂 Praha – RK nebo tak proč ne, ale Letohrad je blbost.
Tuto představu tady nikdo netlačí – byla to odpověď na otázku, proč přímé vlaky z Letohradu do Prahy nejezdí přes Hradec. Technicky by se samozřejmě dalo liché Hradečany protáhnout do Letohradu v poloze dnešních Sp, ale rozjíždět soupravu s brejlovcem skoro všude (na konci tratě je to jediná vrstva) se objednateli nechce. Jednou se ale obyvatelé oněch měst nejspíš zase dočkají přímých vlaků do Prahy v podobě (B)EMU.
Protože je efektivnější vozit to motorovými „jednotkami“ než klasikou. Ty současné Sp plní na konci tratě funkci Os vlaků. Až bude VOCHOC, pojede se z Prahy do HK výrazně rychleji a zavedena bude expresní vrstva. Pak bude třeba dávat větší smysl něco protáhnout přímo na Letohrad.
Jet 75 minut ze Žamberka do HK (55 km) v 21. století je skutečně zoufalost… Vůbec se nedivím odlivu cestujících v podhůří Orlických hor. Snad jen občasní výletníci mohou být docela uspokojeni. Docela smutné 150 – leté výročí tratě, kde už před lety skončil provoz dálkových vlaků… V podstatě jen z důvodu naprosté zastaralosti kolejí, které jsou poplatné 19. století. O mnohaleté plánované elektrizaci z 80. let min. stol. se tu raději rozepisovat ani nebudu. Litický tunel hraje v tomto případě jen úsměvnou epizodní roli…
Do Rokytnice je to krásný výlet. Kam furt všichni spěchají? Do penálu o tři minuty rychleji? Fakt je to cesta ke štěstí?
Totální blamáž ze trany státu. Platí i pro upgrade trati do Mladé Boleslavi. Tohle mělo být hotové před deseti lety. Než se stát rozhoupe něco začít dělat, tak potřeba přepravy může zaniknout nebo se přesunout někam jinam.
Je tam asi zdaleka největší průmyslová zóna ve východních Čechách. Časy: malá fabrika v městečku jsou spíš pryč. To se asi neztratí. Spíš spousta věcí chybí, jako např. kvalitní osa dopravy ve směru Svitavy – Náchod. Železnice Nymburk – Týniště.
Bude-li připravena infrastruktura budou snad investoři investovat.
Odkdy je automobilka v Kvasinách, 70. roky? Teď myslím velkovýrobu, nikoliv manufakturu pana Janečka.
Tak ono odhadem před deseti lety se stanice Častolovice komplet předělávala. Už tehdy se mluvilo o úpravách do Solnice, zdvojkolejnění a zadrátování. Tak třeba se opravdu dočkáme
Pamatuju si premiéry Sobotku a pak i Babiše, kteří se chvástali, jak je to pro ně nejvyšší priorita. Jsem moc rád, že se začne stavět alespoň letos.
Správa železnic vypsala zakázky na modernizaci trati z Týniště nad Orlicí do Solnice, první v červenci a druhou teď koncem srpna. Práce by měly údajně začít v závěru letošního roku.
Není doba mezi vypsáním soutěže (za ca. 3 mld. Kč) a plánovaným začátkem prací (ca. 4 měsíce), poněkud krátká?
Myslím si, že cena, ve které se obě zakázky pohybují, je dost atraktivní na to, aby se některý z neúspěšných uchazečů obrátil na ÚOHS, případně, v dalším kole na soud.
Není krátká , řekl bych ze firmy vědí ten časový sled a je to podle toho i vypsáno , aby měly kapacitu.
Je poněkud krátká, obvykle to Správě trvá 3/4 roku a více. To bude drahé, nebo nekvalitní. Ten trojúhelník rychlost-cena-kvalita se velice těžko obchází a nakonec to vždycky skončí uvnitř.
Leda že by nějaká firma byla bez zakázek a nahonem to vezme… Jenže tohle je cesta k ÚOHS po červeném koberci.
Co je na to na UOHS , zahájení stavby je pro všechny uchazeče stejný. A zahájení stavby je jen papírová záležitost, rozhodující jsou vyluky a ty budou až na jaře.