Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Další město přechází z nafty na elektřinu. Arriva shání elektrobusy pro Kutnou Horu

Elektrobus SOR EBN 8 pro MHD Hranice, foto: 3ČSAD
Elektrobus SOR EBN 8 pro MHD Hranice, foto: 3ČSAD

Autobusy městské hromadné dopravy v Kutné Hoře by měly už od příštího roku jezdit výhradně na elektřinu. Podruhé shání provozovatel MHD v Kutné Hoře, společnost Arriva Východní Čechy, nové elektrobusy, které nahradí stávající dieselové.

Ve veřejné soutěži shání celkem pět elektrobusů dvou typů. Dva osmimetrové a tři do délky 11,2 metrů. Odhadovaná cena je 53,7 milionů korun, firma počítá s tím, že většinu peněz proplatí Integrovaný regionální operační program (IROP), z kterého už Arriva získala dotaci.

Požadavkem je, aby autobusy na jedno dobití zvládly ujet 170 kilometrů. První soutěž musela Arriva zrušit, nikdo se nepřihlásil.

Aktuálně jezdíme v Kutné Hoře naftovými autobusy SOR, BN 12 a BN 10,5.Po zavedení elektrobusů do provozu by měla být kompletní městská hromadná doprava v Kutné Hoře elektrifikovaná,“ řekl Roman Herden z Arrivy.

Zavedení elektrobusů umožní zajíždět i do historického centra, Kutná Hora kvůli tomu plánuje i velkou změnu vedení linek. 

Arriva je v Česku jedním z největších dopravců s elektrobusy. Na baterie jezdí například v Třinci. „Naše zkušenosti s elektrobusy jsou pozitivní. Řidiči, i když si museli zvyknout na poněkud jiný styl jízdy, jsou s elektrobusy spokojení. Cestující oceňují tichý provoz, ale také ekologičnost elektrobusů,“ dodal Herden.

Na elektrobusy přechází i další města, například probíhá soutěž na dodávku elektrobusů do Trutnova, kde počítají ale nadále ještě s autobusy na zemní plyn. Na elektřinu budou jezdit také v Bílině, na přelomu léta a podzimu by mělo dojít k předání eletrobusů SOR EBN 11. Poté bude kompletně síť v Bílině elektrická.

Jako první v Česku začaly v MHD elektrobusy jezdit v Hranicích, kde ale v červnu došlo ke shoření jednoho z autobusů značky SOR. Dopravci a města zatím do elektrobusů investují hlavně díky dotacím, které pokrývají až 85 % ceny. 

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A budou to opět „ovzduší přátelské a lokálně bezemisní“ elektrobusy s naftovým topením, jako mají v Hranicích? 😀

  • Redakce: Je známa příčina požáru elektrobusu Sor v Hranicich? Vzhledem k tomu, ze Sor dodaval první elektrobusy stejného typu poprvé v roce 2010 do Ostravy, tak je to překvapivé.

    • stále není uzavřeno, ale díky za připomenutí, opět se poptám.

  • Autobusy SOR BM 12 a SOR BM 10,5 neexistují, správně to je BN 12 a BN 10,5. Děkuji autorovi článku za opravu 🙂

      • V článku je to ale pořád: „Aktuálně jezdíme v Kutné Hoře naftovými autobusy SOR, NB 12 a NB 10,5.“ Takže BN 10,5 a BN12 jsou správné typy vozů.

  • Do centra měst boží, přeci jen taková NB12 vydává pořádný rámus a za celý autobus ten výfuk taky celkem zápachá, CNG busy jsou ještě hlučnější. Je otázka, jestli není výhodnější používat na průjezd centrem hybridní modely, ale v oblastech, kde ten bus nedosáhne ani 30 km/h a už zase brzdí se ten elektrobus musí provozně vyplatit. A ty náklady na pořízení snad brzy klesnou 😉

    • cng autobusy jsou poměrně drahý a už jen vybavení dílen je poměrně drahý a nikterak se o tym nemluví. Nějací dopravci mají problém ten plyn naplnit mezi spoji, třeba u normální plničky to trvá i 45min.Já bych cng přirovnal k modní vlně.

      • Pokud vím, tak například v Táboře funguje (i pro veřejnost) i „rychlá“ plnící stanice CNG v tamních garážích COMETTu už několik roků a neslyšel jsem nic o problémech, které „Petr.R“ popsal – provoz autobusů s pohonem na CNG je navíc prý výrazně levnější než provoz „klasických naftových“ autobusů.

        • Nemáte pravdu, všechny města nemají vysokotlakou plničku, spočítejte si jenom ten olej co se musí měnit častěji, vy si myslíte, že revize plynu a tlakových nádob je zdarma? Jenom si spočítejte kolik stojí do dílen topení a odsávání s čidlem uniku plynu. Kdybych pracoval u trolejbusů taky bych psal, že jsem o tym neslyšel. Vy si myslíte, že z moravy dojede autobus na rychlou plničku do tábora?

          • Tak jsou asi v Táboře lepší a pokrokovější než na Moravě a nešetřili zbytečně na kvalitě a modernosti infrastruktury …

Newsletter

Partneři


Výběr editora