Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Další město přechází z nafty na elektřinu. Arriva shání elektrobusy pro Kutnou Horu

Elektrobus SOR EBN 8 pro MHD Hranice, foto: 3ČSAD
Elektrobus SOR EBN 8 pro MHD Hranice, foto: 3ČSAD

Autobusy městské hromadné dopravy v Kutné Hoře by měly už od příštího roku jezdit výhradně na elektřinu. Podruhé shání provozovatel MHD v Kutné Hoře, společnost Arriva Východní Čechy, nové elektrobusy, které nahradí stávající dieselové.

Ve veřejné soutěži shání celkem pět elektrobusů dvou typů. Dva osmimetrové a tři do délky 11,2 metrů. Odhadovaná cena je 53,7 milionů korun, firma počítá s tím, že většinu peněz proplatí Integrovaný regionální operační program (IROP), z kterého už Arriva získala dotaci.

Požadavkem je, aby autobusy na jedno dobití zvládly ujet 170 kilometrů. První soutěž musela Arriva zrušit, nikdo se nepřihlásil.

Aktuálně jezdíme v Kutné Hoře naftovými autobusy SOR, BN 12 a BN 10,5.Po zavedení elektrobusů do provozu by měla být kompletní městská hromadná doprava v Kutné Hoře elektrifikovaná,“ řekl Roman Herden z Arrivy.

Zavedení elektrobusů umožní zajíždět i do historického centra, Kutná Hora kvůli tomu plánuje i velkou změnu vedení linek. 

Arriva je v Česku jedním z největších dopravců s elektrobusy. Na baterie jezdí například v Třinci. „Naše zkušenosti s elektrobusy jsou pozitivní. Řidiči, i když si museli zvyknout na poněkud jiný styl jízdy, jsou s elektrobusy spokojení. Cestující oceňují tichý provoz, ale také ekologičnost elektrobusů,“ dodal Herden.

Na elektrobusy přechází i další města, například probíhá soutěž na dodávku elektrobusů do Trutnova, kde počítají ale nadále ještě s autobusy na zemní plyn. Na elektřinu budou jezdit také v Bílině, na přelomu léta a podzimu by mělo dojít k předání eletrobusů SOR EBN 11. Poté bude kompletně síť v Bílině elektrická.

Jako první v Česku začaly v MHD elektrobusy jezdit v Hranicích, kde ale v červnu došlo ke shoření jednoho z autobusů značky SOR. Dopravci a města zatím do elektrobusů investují hlavně díky dotacím, které pokrývají až 85 % ceny. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jakub
Host
Jakub

A budou to opět „ovzduší přátelské a lokálně bezemisní“ elektrobusy s naftovým topením, jako mají v Hranicích? 😀

noerf
Host
noerf

Redakce: Je známa příčina požáru elektrobusu Sor v Hranicich? Vzhledem k tomu, ze Sor dodaval první elektrobusy stejného typu poprvé v roce 2010 do Ostravy, tak je to překvapivé.

Tomáš
Host
Tomáš

Autobusy SOR BM 12 a SOR BM 10,5 neexistují, správně to je BN 12 a BN 10,5. Děkuji autorovi článku za opravu 🙂

Honza
Host
Honza

Do centra měst boží, přeci jen taková NB12 vydává pořádný rámus a za celý autobus ten výfuk taky celkem zápachá, CNG busy jsou ještě hlučnější. Je otázka, jestli není výhodnější používat na průjezd centrem hybridní modely, ale v oblastech, kde ten bus nedosáhne ani 30 km/h a už zase brzdí se ten elektrobus musí provozně vyplatit. A ty náklady na pořízení snad brzy klesnou 😉

Petr.R
Host
Petr.R

cng autobusy jsou poměrně drahý a už jen vybavení dílen je poměrně drahý a nikterak se o tym nemluví. Nějací dopravci mají problém ten plyn naplnit mezi spoji, třeba u normální plničky to trvá i 45min.Já bych cng přirovnal k modní vlně.

Sorr
Host
Sorr

A jak dlouho trvá dobít elektro-bus?

Petr.R
Host
Petr.R

nevím, podle typu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud vím, tak například v Táboře funguje (i pro veřejnost) i „rychlá“ plnící stanice CNG v tamních garážích COMETTu už několik roků a neslyšel jsem nic o problémech, které „Petr.R“ popsal – provoz autobusů s pohonem na CNG je navíc prý výrazně levnější než provoz „klasických naftových“ autobusů.

Petr.R
Host
Petr.R

Nemáte pravdu, všechny města nemají vysokotlakou plničku, spočítejte si jenom ten olej co se musí měnit častěji, vy si myslíte, že revize plynu a tlakových nádob je zdarma? Jenom si spočítejte kolik stojí do dílen topení a odsávání s čidlem uniku plynu. Kdybych pracoval u trolejbusů taky bych psal, že jsem o tym neslyšel. Vy si myslíte, že z moravy dojede autobus na rychlou plničku do tábora?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak jsou asi v Táboře lepší a pokrokovější než na Moravě a nešetřili zbytečně na kvalitě a modernosti infrastruktury …