umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Další lokomotivy Siemens Vectron půjčí ČD Cargu firmy ELL a Mitsui

Lokomotiva Siemens Vectron v polepu pro ČD Cargo a Nadační fond skupiny ČD - Železnice srdcem. Foto: ČD Cargo
Lokomotiva Siemens Vectron v polepu pro ČD Cargo a Nadační fond skupiny ČD - Železnice srdcem. Foto: ČD Cargo
ČD Cargo si lokomotivy půjčuje kvůli zpoždění dodávky nových vozidel od Bombardieru.

ČD Cargo nasadí tento týden do provozu další dvě lokomotivy Siemens Vectron. Na jeden rok si je pronajme od společností ELL German a Mitsui Rail Capital Europe (MRCI). Jde o další firmy, které si ČD Cargo vybralo ve veřejné soutěži na pronájem celkem sedmi lokomotiv.

Předávání lokomotiv probíhá v ústeckém depu, poté vyrazí půjčená hnací vozidla na první výkony. ČD Cargo v elektronické aukci hledalo dodavatele celkem sedmi lokomotiv. Zakázku na pět strojů získala společnost Alpha Trains a po jednom pak zmíněné ELL a MRCE.

Důvodem ročního pronájmu je zpoždění dodávky deseti interoperabilních lokomotiv Bombardier TRAXX MS3. Ty jsou hotové, ale zatím ještě stále nemají všechna potřebná povolení. Na twitteru se Bombardier tento týden pochlubil, že lokomotivy pro ČD Cargo ve zkušebním provozu najely již přes 160 tisíc kilometrů.

Interoperabilní lokomotivy si ČD Cargo pořizuje i díky novým zakázkám v zahraničí. V posledních třech letech získalo licence pro provoz ve všech okolních zemích, vlaky mohou od října loňského roku zajíždět i do Maďarska. Státní nákladní dopravce tím získal výhodu na přepravu ucelených vlaků napříč více zeměmi.

Lokomotivu ELL zdobí znaky v loňském roce založeného Nadačního fondu Skupiny ČD – Železnice srdcem, který pomáhá železničářům v těžkých životních situacích. Lokomotiva MRCE pak prozatím dostane pouze loga společnosti ČD Cargo a po dohodě s pronajímatelem dojde v průběhu doby nájmu k výměně za nově vyrobenou lokomotivu.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Toman

Černá Díra Cargo na ně nemá, tak si je musí půjčovat. Cargo musí platit náměstky, ředitele, technology, dozorce dozorců atd. To se pak na mašinku našpóruje jen stěží.

Marek

A ty budeš asi taky černý, když ani neumíš číst.
Má na ně, jen výrobce nemá schválený provoz dle smlouvy. ČD cargo i Regiojet oba totéž loko objednány a dočasně to řeší zápůjčkou.

Avlaky

RegioJet to dočasné nedělá, stejně si je bude pronajímat i jak dojdou všech 15 ms3

Dancák

To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou!

Josef Král

Bohužel. Kdyby objednali stroje domácí výroby, na kterých je ČDC založeno…

X 1

ČD Cargo mělo výběrové řízení.
Bohužel se žádný domácí výrobce nepřihlásil.

Vbb

Ale to přece není důvod, aby pan Král nebyl přesvědčený o své pravdě 🙂

Luboš Beneš

Tak nebudou interoperabilní nikdy….

Já, kdo jiný

Už zase?

Avlaky

Ježiš zase vy, no akorát jste nám neřekl nikdy jaké škoda vyrábí mašiny?

Zátopka už vyrábět nehodlají…

Mirek111

To je velký, omyl….

Kubrt

Zátopka ne, budou vyrábět Jarmilu Kratochvílovou.

X 1

🙂

Jindra

Ale Jarmila je přece plánovaná pro VRT. Ta bude frčet 250-300 km. A z kopce s větrem v zádech někdy i rychleji. 😀
To bude to avizované zapojení domácího průmyslu.

Pe.tr

To bude ta nová mašina ze Škody Jára Cimrman nebo paní Colombová .

X 1

Jitrnice jakou svět neviděl.
🙂

Avlaky

Sami řekli že s výrobou El. Loko konci že jsou na trhu lepší vyrobci

Josef Král

Na internetu mají Zátopka stále. Kdyby ho nechtěli vyrábět, tak ho nenabízejí. Navíc park našich železnic je založen na elektrických lokomotivách Škoda. Železnice by měla podporovat domácí průmysl.

Avlaky

To tam mají protože je je všichni podle těch loko znají, sami to řekli tak si nebudou sr*t na hlavu

To že ty fantazirujes nad ti aby bylo vše škody…..
To je jen tvůj vymysl

Já, kdo jiný

Ještě jedna zajímavost: Lokomotivy Rolling Stock Lease ex S Rail Leasing 193.695, 696, 698, 699, 769 a 963 toho času hnijící na Východnom v Bratislavě byly původně zamýšleny pro ČDC do pronajmu. Vypadá to, že skončí u skupiny Budamar (Lokorail).

Alex

Možná to jsou ty pro ČD, které by měli převzít někdy v březnu.

Jirka

Hnusný polep…

Avlaky

Nechápu smysl pronájmu , vyplatí se to koupit, ano je to více peněz naráz ale i tak

To stejné u RJ

Haha

Nechápete cashflow. A když nevíte, jestli za rok bude pro tu loko výkon, vyplatí se pronájem.

SaulGoodman

Možná, že kdybyste si přečetl ten článek, tak byste to pochopil. Je to dočasné řešení než dodají Traxxy, které už jsou koupené, akorát mají zpoždění.

Avlaky

Jj tady to částečně chápu, zase na druhou stranu za pár let kvůli ETCS skončí plecháči a laminatky

Tak kvůli toho

Třeba ale RJ si s tejne bude půjčovat dále

Pajos

Jestli to není prostě tím že lokomotivní park je jaký je prostě z historického hlediska a ta skutečná potřeba moderních lokomotiv je nižší. Proto se prostě sešrotování a laminátek netrápí …

Marek

Omyl RJ má též jen pronájem, taky mají objednány Bombardiery ,ale taky čekají na schválení. Pronajaté mají jen po dobu dodání vlastních lokomotiv Siemens Vectron je o poznání dražší než Bombardier.

Avlaky

Jenže že těch 15 loko mu stačit nebude, stejně si bude pronajímat:

4 vectrony na státní postrky,
2 do Chorvatska v létě
A pak minimálně 3 co mu budou ještě chybět (protože si MS3 objednal málo na svoji potřebu)

Marek

Státní postrk je na jak dlouho AHA a co pak, jiná loko než Vectron podmínky nesplňuje. Viz Sždc. A Ty víš že Chorvatsko stopro bude??? Aby mu to covid nestopl a žádné další ani jak píšeš 3 nepotřebuje. Stačí se podívat na počet spojů a vozoví park.

Avlaky

V létě měl spotřebu 13 vectronu bez Chorvatska

Na Chorvatsko potřebuje 2
Na Ukrajinu celkem 4+ zálohu
Takže
13+2+4= 19
A 19- 15 = 4 takže ještě 4 potrebuje

Marek

takže asi tolik spojů jak píšeš není nebo nebude ,čím by to tahal Drezínou????

Jiří Kocurek

Máte nasmlouvané zakázky, ale nemáte je čím odvozit. Tak si pronajmete lokomotivu, než vám dodají tu objednanou. Dodržíte smlouvu, dostanete zaplaceno za práci.

DJ TRAIN

jedna vec je CF a RJ nemusi kazdu drahsiu i lacnejsiu vec sutazit ( to sa im rado vyskakuje) ale CD kedze vlastnik je Cesky stat ano…

Avlaky

Tady se bavíme o Cargu to soutěžit nemusí

Jiří Kocurek

A přesto ti soukromníci výběrové řízení dělají.

Jerry

Není už lepší / levnější si ty mašiny koupit? Cargo vícesystémové mašiny uživí tak jako tak.. úplně nejlepší v rámci sjednocení rád nechat jen vectrony a esa , žehličky na podun a zbytek poslat do pekel .

Jerry

Podun

Jerry

Posun

Pe.tr

Tak si to Jerry posuň nahoru , přečti si článek a tam máš důvod , odpověď proč nebudou kupovat tyto mašinky . Číst recenze a psát nesmyslné komentáře maximálně si prohlédnout obrázky ………..

Avlaky

Však po 2025 se to pěkně zredukuje

medical_examiner

A bude opravdu nejlepší, když se nějaké ty 240, 242 apod. odeberou do NTM a ostatní do šrotu…
Všechny budou mít nejvyšší čas!

SaulGoodman

Četl jste vůbec ten článek? Cargo má nakoupené Traxxy, akorát maj zpoždění. Proto půjčuje Vectrony.

Jerry

Četl .. já už trošku dopředu uvažuji že by se vyplatilo je koupit El. Mašina nových cdc moc nemá.

Pajos

Vždyť mají těch traxu mít na konec až 50 tak proč by si teď kupovali 7 větroňů?

Já, kdo jiný

Je to především pojízdné (i nepojízdné) muzeum.

DJ TRAIN

CF zasada hospodara a povinnost vsetko sutazit……. rozdiel CD (vlastnik CZ stat – uchylovia na detaily zdrzat sa slova prosim)vs. RJ ktora je skor pritazou pre CD ale i ine firmy…. rozumnejsie ako toto by bolo zadat managementu ukony, struktura financie k dispozicii ciele a nazdar ale predpisy aj ked debilne su predpisy

Jiří Kocurek

Jéje, jen by si myslel, že rozhodovat má management. A ne že bude jenom čekat na úkoly, až jim je někdo zadá.

Marek

JO a kolik má ČD cargo Siemens Vectronů když myslýš dopředu. Najdi si kolik mají objednaných a na kolik mají opci??? a dále ceny za kus Vectron- Trax 3. Jen pro doplnění.

Marek

Stačí pořádně číst , koupené mají jen nejsou schválené pro provoz. To samé Regiojet mají pronájem, část objednaných lokomotiv je již vyrobená ,ale čekají na schválení.

Rypal

Když ČDC a RJ vybírali lokomotivy, hádám, že měli na výběr mezi Větroněm a Traxxem. Vzali Traxxe a teď si místo toho půjčují konkurenta?
Takže otázka pro znalce: je Traxx 3 opravdu o tolik lepší, nebo to Bombík dal za opravdu lepší cenu a i když to zatím nemá schválené, skočili na nabídku?

Avlaky

Myslíte si že kdyby byli za stejné prachy tak by si vzali traxxe?

Všichni by sáhli po vectronovi, ale ten má dlouhé dodávky a vysokou cenu

Alex

Vectron a dlouhé dodávky? Pokud se jedná o koupi lokomotiv, dané jsou už rezervovány ve výrobě anebo už jsou i vyrobené a čekají. Jakmile se podepíše smlouva, jsou loko dodány dle smlouvy. V případě ČDC už by je dávno mělo.

Marek

nemáš pravdu Siemens Wien jako výrobce má nasmlouvané objednávky na více než 2 roky dopředu. Vectrona vyrábějí ve 4 verzích. Bombardier Trax 2,ale i 3 ta je nová je na dodání rychjlejší. Ono je rozdíl vyrobit za 12 měsíců/1 rok 30 lokomotiv nebo 70. Viz objednávky celé evropy ,neber jen ČR.

Apollo17

CD-C nemůže „skočit na nabídku“,ale musí vypsat výběrové řízení.A když v tom výběrovém řízením vyhrál Traxx,tak nemůžou kupovat Vectrona.

Jerry

Stejně to nedává logiku ..třeba : budu mít 60 větroňů , výpisu vyberko a vyhraje TRAXX ale jen o nějaké drobné. Takže ve finále se mi to prodraží ,náhradní díly + školení firu.

Pavel Q

Proto bývá zaškolení a servis součástí zakázky.

medical_examiner

Na výpůjčku nebo i zakoupení?

Já, kdo jiný

Nedává logiku. Ale u ČDC mi to příjde normální.

DJ TRAIN

Jerry ak je prenajom nastaveny rozumne so vsetkym moze byt vo finale na dane obdobie ked zapocitas vsetky priame aj nepriame naklady jedna k jednej alebo s usporou…… ale musi byt nastaveny rozumne…. nie vzdy vlastnit = usporit

Avlaky

Fakt musí?, Já si právě myslím že oni nemusí není to státní firma

Ano vlastní ji ČD
Ale mají stejný vztah jako DB k arrive

noerf

Ohledně poslední soutěže mají smlouvu na 10 ks traxxů a 40 ks opci, takže traxxy mohou nakupovat zvesela dál.

Já, kdo jiný

Na vnitro místo esa?

MildaIV

Pokud by nějakým zázrakem měli hodně těžkých vlakú, co jedno eso neutáhne, tak klidně i na ně. Interoperabilita není jediná výhoda těchto moderních lokomotiv.

Marek

+ dále ETCS v ČR i dalších státech evropy, a přirozená obnova vozového parku čas je neúprosný

Já, kdo jiný

Nemusí vypisovat VŘ. Je to komerční firma a nejezdí v závazku veřejné dopravy. Pořízení například 383.009-012 bylo bez VŘ napřímo.

Já, kdo jiný

Jsem zvědav na Bizona CRRC pro Maďary, co nedávno připlul lodí do Evropy.

Já, kdo jiný

Traxx MS2 se ještě pořád vyrábí a je všude schválen. Experiment s MS3 se ňák nepovedl.

Kubrt

Není na hodnocení trochu brzo?

Já, kdo jiný

188.001 byla vyrobena před více než 3 roky. Ale ja zapomněl: BR 102 to trvalo dýl.

Já, kdo jiný

Ještě geneze Vectrona: 2010 prototypy, první sériové kusy 2013 ( 193.801-806 Railpool AC s paketem DA, první sériový MS 193.214 v roce 2014 (ELL/Regiojet).

Jiří Kocurek

Zato taková 363
1977 – Vláda řeší již rozpracovaný projekt lokomotivy
1979 – Vyjel prní prototyp
1981 – ČD převzaly oba prototypy
1983 – Konec zkoušek
1984 – Putovní výstava po Jugošce
1984 – První sériové kusy
By mě zajímalo, proč něco takového musel schvalovat až s. Jakeš, o jehož technické erudici později začaly kolovat vtipy. Celovodičů se nakonec nedočkal.

Avlaky

Ms2 se už nevyrabí ne?

Já, kdo jiný

Metrans provozuje fung novou 186.369 z půjčovny Akiem. Takže vyrábí.

Avlaky

To je vlastně pravda a nejedná se jen o nějakou starší objednávku? Že ji jen pozdě doručili?

Marek

JO tak se podívej jak dlouho schvalovala Škoda 380 Zátopka. Jak soudruzy -ať žije pětiletka.

Asdfg

Říká se že Bombardier nabídl 50 Traxxů za cenu 40 Vectronů.
Pokud je to pravda, tak za stejné peníze mít 10 mašin navíc, to je celkem slušný rozdíl, u nové mašiny, která má mezi E0 velké proběhy a může do ciziny.

Marek

Trax je podstatně levnější. a dále Bombardiery Traxy 2 nikdo na pronájem nenabízí. Trax 3 je novinka a tu mají objednanou jako jedni z prvních spolu s Regiojetem.

noerf

Lokomotiva 193.724 myslím jezdila loni chvíli u Regiojetu.

Avlaky

I ta druhá od MRCE

Avlaky

Ta od MRCE je předpokládám ta červená RailoLogic

Avlaky

Nechápu palce dolů, tento týden přijela do ústí Vectron Railogic, který je určen pro Cargo…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast