Další lokomotivě 380 hrozí zrušení. Byla poškozena při posunu
Lokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhy
České dráhy nepovažují řadu 380 za perspektivní a nebudou ji doplňovat systémem ETCS.
České dráhy nepovažují řadu 380 za perspektivní a nebudou ji doplňovat systémem ETCS.
Doplnil známý fakt, že řadu 380 nepovažují České dráhy za perspektivní a nebudou ji doplňovat systémem ETCS. „V jízdním řádu 2025 je tato řada plánovaná už jen na trať Praha – České Budějovice – Linec v počtu 12 turnusových vozidel,“ doplnil Šťáhlavský.
—
A když si ČD tyto stroje za ten majlant se slávou pořizovaly, tak je považovali za perspektivní? A kdo zaplatí tu ztrátu? Zase cestující?
Dvakrát tak jasnější světlo svítí jen polovinu času. A řada 109E zdá se svítí velmi, velmi jasně. Co tak pozoruji.
Fakt by mě zajímalo, co se v ČB stalo tak vážného, že je loko na zrušení…
Ví to někdo?
Web DI mlčí, K-Report mlčí, regionální deníky mlčí…
Jednoduché, posunovač si nepřivěsil vozy k žehličce a nespojil kabely, takže i když mašina zastavila, vozy jely vesele dál až do depa, kde to narvali právě do zmíněné 380 a ta přimáčkla spřáhlo i za ní stojícímu panterovi. Nevím, v jaké rychlosti, ale lze si snadno domyslet že krokem ty vozy určitě nejely. Viděl jsem foto té loko, a nárazníky byly zaražené dovnitř lokomotivy..
A ví někdo z jakých vozů ta utržená souprava byla? To musel být hodně silný náraz!
Káčko promluvilo.
České dráhy se k lokomotivám řady 380 chovají jako krkavčí matka.
Nedivím se. Když jsem dělal praxe v Pars nova, tyhle mrchy tam byly furt a furt se stejnýma problémama. Podvozky.
Proč vůbec Němci od příštího roku prý vyřazují push pully od Škody i s lokomotivou? Je nemají ani 4 roky, ne?
Protože už toho zjevně mají dost.
To je zas informace jpp
Ta smlouva pro DB na München-Nürnberg Express je do roku 2028. Že by je vyřazovali dřív než skončí smlouva pro kterou jsou určeny, tak o tom nevím, ale dystak napište podrobnosti. Nasazeny měli být od konce 2016, že se do provozu dostali až 2021 jde na triko Škody. Rozhodně nové smlouvě nebudou vyhovovat, takže potom pro ně určitě nebude plnohodnotné využítí.
Při změně jízdního řádu v prosinci 2024 bude všech šest lokomotiv řady 102 a všech šest souprav Škoda push-pull odstaveno a nebudou nadále využívány v osobní dopravě.
/
Zum Fahrplanwechsel im Dezember 2024 sollen alle sechs Loks der Baureihe 102 sowie alle sechs Škoda Wendezug-Garnituren abgestellt werden und nicht mehr im Fahrgastbetrieb zum Einsatz kommen.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_102
a stanovisko BEG: The information in Lok-Report is not correct. The Škoda trains will continue to run on this route.
Lokreport má obvykle dobré informace, ale tady zjevně poněkud ulétl.
Moc do toho nevidím.. ale
a) vyrobilo se jich moc málo takže nemělo smysl ladit věci které mohli být v další sérii vylepšené
b)pozde dodané – to asi souvisí s certifikací v Německu, které do toho pořád házelo vidle
c) tím pádem to vedení fabriky zařízlo
Co já vím tak kdokoliv chce cokoliv dovážet do Německa tak narazí na jejich úřady!!! A v době vzniku to snad byla jediná lokomotiva co konkurovala Vectronům.
Výsledek 20 našich je o dost mín než 1000 Vectronů
Siemens má dlouhé prsty…
V době vzniku řady 380 Vectroni ještě neexistovaly…
Němci sice vyžadují všechno přesně do puntíku až skoro v rovině šikany, ale Škoda tomu vůbec nepomohla svým tak trochu „českým“ bordelářstvím, kdy doufali, že Němce tak nějak ukecají, jako to jde tady v Česku. Vrchol procesní přípravy představovala excelovská tabulka a klíčoví lidé ve vývoji ani neuměli německy. Že se to vůbec povedlo nějak dát do kupy byla údajně až aktivita nejmenované bavorské konzultantské společnosti, kterou si najali. S tou samou společností se ale pak o pár let později silně spálili když se připravoval NIMex, což je jeden z důvodů, proč byl NIM prakticky stejné fiasko jako původní 109E.… Číst vice »
Holt je to Messerschmitt. Rychlý a výkonný, ale dlouhého života se nejspíš nedočká.
Nedočká, ty stroje na takových dálkách jako Praha-Budapešť za 15 let určitě nalítali hodně velké kilometrické oběhy, podobné mnohem starším lokomotivám, které měli kratší trasy, nebo delší období postávání v depu.
A jestli je problém jen to ETCS, tak pod jeho výhradním provozem se na jihovýchodě Evropy nebude jezdit možná ještě desítky let, s tím že ke schvalování další typů lokomotiv nejsou zdaleka tak přísni jako v Německu nebo Rakousku.
A co by tam asi tak drahé MS dělalo, když je tam s výjimkou Slovinska všude 25 kV 50 Hz a v Německu jsou hromady AC 15 / 25 s PZB za úplně jiné peníze?
To je zase brainstorming. Že je něčeho někde hromada neznamená, že to to bude v důsledku lepší/levnější/efektivnější, když by 102 v tomhle případě unifikovala s 380 na rozdíl od nějakého jiného stroje. 102 a 380 pak proto že sdílí řadu podobností pak může posloužit jako dárce pro 380. Třeba na tyhle dvě rozbité čela/rámy, nebo v budoucnu na podvozky nebo převodovky, jestliže tahle mechanika odejde jako první a 380 nebo 381 mají nejčastěji problém právě s podvozky. Ale to všechno samozřejmě bude záležet na ceně, která by v tomhle případě vcelku atypů na Německém trhu nemusela být vysoká a pro… Číst vice »
Je to rušeň, tak se zruší.
Ostuda pro Škodu a jeho majitele.Podojení zákazníka se nevyplácí
I ostuda pro vedení ČD, které to podepsalo.
Vůbec nechápu, že se ČD mezi šotouši tak odpouští!
ČD má ve vedení sotose
Zajímavé – Porsche design u nás dělaly jen dvě zakázky? Tuhle lokomotivu a stejně podivně obchodně i technicky povedené T14 (DPP měl ve smlouvě, že splňuje drážní předpisy a ne „musí umět jezdit všude v Praze“.)
Tak čistě designově jsou oba produkty podařené…
To skutečně nejsou.
Podařená byla původní podoba 380, než se přišlo na to, že takhle tvarovaná kabina s panoramatickým čelním sklem nemůže nikdy splnit požadavky TSI.
Jo, původní koncept 380 by byl skutečně světový. Ale i tak, za mě design lepší než např Vectron (i když je to samozřejmě úplná hloupost řešit design u lokomotivy)
Design, a funkčnost obou produktů si nemá co vyčítat
– vskutku za všechny prachy.
Kde by teda mohly jezdit? Srbsko? Nebo ještě někde, přijde mi, že dle openrailwaymap je ETCS i v Turecku i severní Africe
(Moldavsko)-Rumunsko-Bulharsko-(Turecko)/Maďarsko. Severní Makedonie/Černá Hora/(Albánie)/Chorvatsko/Bosna-Srbsko/Maďarsko.
Maďarsko už má nemálo tratí pod ETCS, Rumunsko staví, Srbsko je na tom podobně a Chorvatsko taky.
https://openrailwaymap.org/?style=signals&lang=cs&lat=44.57090430226871&lon=23.3514404296875&zoom=7
Důležité je v tom to výhradní, co ještě dlouhou dobu nebude, i když u nás se to hujerovsky zavádět musí.
Moldavsko těžko tam je rozchod 1520 mm
Tak přerozchodovat by to možná šlo 🙂
Jak bude Moldavsko v EU, nebo jen ve stupním procesu, tak Brusel určitě bude chtít a zaplatí změnu rozchodu..
no nevim ják u němcu o nich se nějak nepiše co se tiče 381 to jen mi češi nechceme namontovat do 380 ETCS pač pro ČD je to moc drahe v te mašině nato misto je . Neslyšel jsem nic o tom že by němci stim měli problem nebo slovaci
„Zum Fahrplanwechsel im Dezember 2024 sollen alle sechs Loks der Baureihe 102 sowie alle sechs Škoda Wendezug-Garnituren abgestellt werden und nicht mehr im Fahrgastbetrieb zum Einsatz kommen.“
Takže tolik k velkému exportnímu úspěchu.
U ZSSK snad jedna dlouhodobě stojí a stejně mají z výroby pouze ETCS L1, takže do zahraničí je to nepoužitelné a na trať Bratislava-Žilina nemá cenu dělat turnus pro jeden stroj.
Kupovat dvě masiny..to fakt vymysli blb
Měli ČD dát jednu 362 zase naše dvě 263.
Na co by jim byly další dvě zcela atypidké mašiny?
Dvě 381 jim stačí 🙂
…místo dvou 381, si měli pořídit dvě naše 263, zvláště v době, kdy ty jejich procházeli modernizací a 381 pořizovali, protože jich chyběli dva stroje do dopravního modelu s Pushpuly..
Pán je trocha nechápavý. 263 001 a 002 sú prototypy ktoré majú aj medzi sebou veľké odlišnosti. Kúpa týchto dvoch atypov by bola minimálne rovnaká blbosť ako 381. Na druhú stranu Megablb a vrah mašín Slávik by bol aj takejto prasačiny schopný.
Při změně jízdního řádu v prosinci 2024 bude všech šest lokomotiv řady 102 a všech šest souprav Škoda push-pull odstaveno a nebudou nadále využívány v osobní dopravě.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_102
Tak kdo se jich stihne zbavit dřív?
Češi nebo Němci?
Pokud jde o stažení z provozu, tak Němci.
Ale třeba by je od DB mohlo koupit ČD Cargo pro své německé výkony 🙂
Pokud Cargo opravdu koupí 380, jakože bych věřil tomu, že je matka donutí, jako donutila už dříve do jiných věcí, tak by to dávalo smysl. Z dlouhodobého hlediska i jen na díly, jestli nejdříve bude odcházet mechanika jako podvozky a převodovky, tak to mají stejné, že?
A jak se s nimi dostanou alespoň do Děčína???
Výběhem 🙂
Cargo už neumí přetahovat vlaky s 372?
Asi ty
Střelit, nejlíp na Balkán, tam se uživí
No jo, ale pro každý obchod je třeba mít nějakého kupce…
Třeba je prodají Leo Mobility, ti umějí sehnat nájemce na ojetá železniční vozidla. 🙂
to je už věcí obchodníků najít pro ty mašiny díru na trhu, země bývalé Jugoslávie jsou pro to ideální
To je panečku inženýrskej přístup – my jsme nevyrobili šmejd, to jen obchodaci jsou lemplové když to nejsou schopný prodat.
je to jako v tý židovský anekdotě, Kohn, jestli toho slona chtěj prodat, nesměj o něm mluvit špatně. Kapišto
Přidám indický: Mluvte potichu, v místnosti je slon.
Střel se
k těm mašinám by měli přibalit tebe jako bonus, zadáčo
Tohle je smutný příběh. Byly doby, kdy jsem byl pyšný na to, že budeme v ČR vyrábět TSI lokomotivu a věřil jsem, že bude dobrá. A ono nic.
Taky jsem Škodovce fandil. Bohužel to šlo do @#$%.
Já také. Po 20 letech zkušeností bych si dovolil tvrdit, že si obecně nevěříme. To vám spíš udělá angel investora zahraniční fond, protože češi čechům nevěří. Systém “okebat všechno” funguje stejně špatně jako “plánovat všechno”. Cesta je někde mezi. Vyzrálá firma umí poskytnout jistotu stabilního vývoje, my děláme jen šmelinu a easy cashgrab východního stylu (mikropůjčky, porno, kasína). Každý dělal včera krytoměny, dnes FVE. Máme vynikající jednotlivce, ale ti to sami neutrhou… Těžko být doma prorokem…
A zodpovědnost ve škodovce měl za to kdo?
Třeba by něco věděl o tom p. Milan Šramek, který býval u zdroje?
Snad mi bude odpuštěno za odkaz na „konkurenci“, ale jeden retro článek, na který si ještě pamatuji v době, kdy se jednalo o lokomotivu, jakou svět ještě neviděl… https://www.zelpage.cz/zpravy/3956?size=50&lang=cs
A jen pro pobavení jeden komentář, který z dnešního pohledu vyznívá více než úsměvně:
Martin Grill mail
27.01.2007 (8:06)
Cituji z K-Reportu:
„Vítězem obchodní soutěže se v březnu 2004 stala právě plzeňská ŠKODA. Jako jediná splnila podmínky výběrového řízení a zároveň její nabídka byla o několik milionů korun za stroj levnější v porovnání s konkurencí.“
No nekupte to, když je to tak levný.
Mají dražší jízdné v MHD v Praze nebo v Brně?
Praha 40 Kč, v Brně jsem díky své blbosti zaplatil 1025 Kč. Kdybych blbej nebyl, zaplatím 33 Kč.
No a s tou 380 to bylo úplně stejné. Kdyby ČD nebyly blbé a svévolně nezadržovaly platby, žádnou pokutu by neplatily, zaplatily by jen smluvní cenu a ještě mohly vysoudit nějakou náhradu za zdržení.
Jenže si myslely, že ušetří (jako já v Brně), a dopadlo to…
(PS: čistě teoretický rozbor, v Brně jsem nebyl už asi 10 let a lístek jsem si vždy kupoval 🙂 )
Zaplatil bys 33 a šel pěšky.
Já vůbec nic z toho nerozporuji (i když ČD chápu, že nechtějí platit za něco, co nedostali). Jen tvrdím, jak komicky tato slova po té, co se stalo, znějí 🙂
Ale jedna ještě paralela k té Vaší …. zkuste si představit, že máte smlouvu, že 31. 7. 2024 máte převzít dům, který vám dodavatelská firma postaví a za ten dům zaplatíte doplatek 3 milion. Přijdete 31. 7. 2024 k domu, tam stojí zástupci firmy a říkají „No, tak zatím máme jen základy, ale ten dům postavíme časem, nebojte. Nicméně jak víte, dnes je den splatnosti, takže chceme ten doplatek 3 miliony“. Zaplatíte jim to? 🙂
Aby to bylo presne: Objednal jste si dum, pozadavek byl na bezbarierovy, ale smlouvu jste podepsal tak blbe, ze jste nespecifikoval co ma byt bezbarierove. Stavebnik vam postavil dum (pozde, ale ve smlouve nebyly sankce za pozdni predani) a jedna mistnost je po schodech, na zaklade toho jste se rozhodl, ze mu proste posledni splatku nezaplatite. Stavebnik to dal k soudu (arbitrazi), kde se potvrdilo, ze ve smlouve nebyl rozsah bezarierovosti, takze jste nemel pravo platbu zadrzet. Proto musite doplatit zbytek + uroky. A na zaver doplnim, ze ten fiktivni Vy neni zadna chudinka maminka samozivitelka, ale obrovska korporace s… Číst vice »
S první částí lze částečně souhlasit. Lze jen spekulovat, co bylo dodané částečně a co nebylo. Jistě měly ČD si dávat větší pozor na to, co podepisují, nicméně prostě netušily, že podepisují v podstatě past s tím, že Škoda asi tu past připravila záměrně. Prostě nečekali, že jsou to takové s… Co se týče ale toho posledního odstavce – Naopak mě překvapuje, že po tomto fiasku ještě ČD ještě ve velkém spolupracují se Škodou na dodávce nových vozů (Panterů všeho druhů) a zajištění servisu. Kdyby vás nějaká firma podrazila (že vojebává skoro každý, to tak chodí, ale toto není běžná… Číst vice »
Matka samoživitelka … proč mě napadá, že kdekterá by obchoďáka s takovou smlouvou vyrazila ze dveří?
Já tu smlouvu nečetl a stejně nepředpokládám, že bych byl schopen kvalifikované právničtiny. Nicméně pokud mám s nějakou firmou dlouhodobý vztah, který je poměrně kladný, neočekávám od ní totální podraz jako v tomto případně. Ano, lepší je žít ve stylu „všichni lžou“. Ale protože já takový nejsem, tak chápu, že ne každý je tohoto ražení.
Obávám se že vyloučení z vyberka na základě špatné zkušenosti by právníci taky rozsekali.
Vzpomeňte na most ve Studénce. Ta firma taky nedostala stopku a vesele staví dál. A to byl mnohem větší průser.
a ty, co šly k DB (6ks) jsou na tom jak? to už je trochu vyladěná generace. ne?
Ty jsou na tom asi tak, že podle aktuálních plánů v prosinci tohoto roku skončí v provozu s cestujícími včetně souprav push-pull k nim dodaným.
ČD nezadržovaly svévolně platby.Bylo tam několik podmínek.Arbitáž sice prohrály,ale z lokomotiv se stal pomník-ostuda pro Škodu
Podle rozhodnutí arbitráže na to zadržování plateb neměly nárok. Takže „svévolně“.
Kolik stál Taurus? Jo po bitvě je každý generál.. jako celá tato diskuze.kdybych mnel doma křišťálovou kouli..to bych nenasekal chyb..myšleno z srandy.
Však já říkám, že je to „z dnešního pohledu“. Nikdo nemohl tušit, jaký průšvih to celé bude.
Průšvih tehdejšího vedení ČD. A to nikdo neví o 794
„Pro zajištění maximální interoperability je taktéž plně kompatibilní se systémem ETCS.“ 😀👍
Takže tato v podstatě nová lokomotiva bude nahrazena nějakým muzejním exponátem z 70/80.let, který u ČD potkáváme? Co nakup nových moderních lokomotiv?
13-15 let stará loko není „vpodstatě nová“, ale ve čtvrtině až třetině své životnosti. To to letí. Nákup nových perspektivních loko stále probíhá, a docela rychle, takže ČD 380 rozhodně na trati do Budapešti ani Lince nebude nahrazena muzejním exponátem.
Ne. Ve vozovém parku ČD je 13 let stará lokomotiva jako zbrusu nová. Nebo vy nikdy nejezdíte vlakem? Vsak ty lokomotivy mají klidně 50 let.
A jezdíte vlakem vy? Protože aktuálně jsou na všech hlavních směrech Vectrony a do dvou let jich ČD budou mít něco přes stovku.
Které lokomotivy ČD, nikoli Cargo, jsou v běžném provozu a mají přes 50 let stáří?
Ze 70. let provozují ČD v elektrické trakci už jen pár posledních kusů řad 150.2/151 a 242, které u nich skončí ještě dříve než 380, a dost dobře by na této trati ani jezdit nemohly.
Tak z 80. let je prakticky celá rodina x6x. To už jsou taky 40 let staří veteráni.
Je to tak, a ještě nějakou dobu budou muset zaskakovat za široké spektrum méně početných řad. Nicméně panterizace a vectronizace celkem postupuje. Pak půjde o to, aby se povedly rychlíkové soupravy (jednotky) na 200 km/h.
Lepší starý veterán, který je spolehlivý a levný na údržbu než nejdražší lokomotiva na světě, která má navíc obtížný servis.
Mám dojem že jeden s důvodu proč se ČD zbavují veteránů je nákladná a náročná údržba kvůli nedostatku dílů.
Ano i ne. ČD se zbavují řad jiných, než 362 a Vectronů za účelem sjednocení vozového parku a tedy jednodušší a méně nákladné údržby plus levnější instalace ETCS (362 je zkrátka hodně).
Doma máte jaké auto?
Spíš si myslím, že řada 380 nakonec nahradí od roku 2026 řadu 242 (a Dášu) na trati Plzeň – ČB. A z turnusové potřeby 12 ks se dostaneme na cca 6 ks. Takže při (logické) “neúdržbě” by mohli nějakou dobu jezdit a dojezdit zde. Na jiné výkony se nenajde “vhodná” trať, možná ještě podkrušnohorská magistrála…
To je samozřejmě možné, i když tahle linka by byla ideální pro ucelené jednotky (pokud bude v ČB končit), samozřejmě vím že aktuálně tam vůbec nic takového požadováno není.
O Vectronech ČD jste už slyšel?
To je stále kapka v moři oproti celkovému počtu lokomotiv v ČR.
Tím bych se moc nechlubil – mašina pro etcs má s ETCS největší problémy
Odpovednostni pojistka? to stejne je ZSR stejna vec…
A co vyřeší?
Konečná stanice Tlumačov?
Na trati Praha – České Budějovice (– Linec) nebude ETCS???
Není to diskriminace?
Až od roku 2026
Proč diskriminace? Co pak mají říkat na lokálkách, kde ETCS přijde až za dlouho a často ne na úrovni, jako na koridorech?
Ta „lokálková“ úroveň L1 by stačila i na současných koridorech s rychlostí do 160 km/h, jako ve Švýcarsku. Kde jinde se konvenční vybavují mnohem dražším L2 v takovém rozsahu, jako se plánuje u nás? L2 je primárně pro VRT.
V Norsku, 4100 km, celá síť.
jo, a všude budeme jezdit 40, než potkáme nějakou balízu – si zajeďte na slovensko, jak jim to tam funguje
Diskriminace koho, Bulharů?
Zajímalo by mě co je na ní špatně, že by všechno?
Tyto lokomotivy se hodně zjednodušeně řečeno NEPOVEDLY
A konkrétně?
Konkrétně VŠE 🙂
A nebylo jich zase tolik aby se vyplatilo ty mouchy vychytat… tak prostě jezdí, ale ne úplně dobře a semtam někam nemůžou…
Technicky v principu nic. Má své dětské nemoci, které jsou prohloubené tím, že kontinuita vývoje lokomotiv ve Škodě byla přerušena a na 109E/380 se v podstatě museli znovu naučit, jak lokomotivy dělat, ale to by se vychytalo a například 109E3 (německá řada 102) už je v řadě věcí někde jinde. Problém je spíš politicko-obchodní. Vedení Škody nejednalo v době vývoje se zákazníkem úplně férově, což vyvrcholilo nechvalně známým incidentem s arbitráží, kde Škoda sice byla formálně v právu, ale morálně to bylo hodně pod pás. A tím bohužel problémy nekončí, protože vzhledem k absenci servisní dohody lokomotivy trápí časté poruchy… Číst vice »
Špatný servis ze strany ČD lze také číst jako převysoká servisní náročnost.
Nebo špatné servisní dokumentaci ze strany Škody, nebo špatné procesní nastavení dílen ČD… těch důvodů může být více a mohou se prolínat. Ale to jako vnější pozorovatelé stejně nezjistíme.
Víceméně souhlasím, je bych podotkl, že doložka o arbitráži byla součástí smlouvy, kterou ČD podepsaly. A jen sebevrah by asi šel do vývoje nové jednotky, bez zaručeného odběru a s rizikem, že případný spor budou české soudy projednávat x-let. To co nastalo po tom, je věc druhá.
A tak se celkem přirozeně reguluje počet výrobců/modelů lokomotiv – ten někdo musí být připraven docela dost riskovat protože i když třeba má smlouvu na dodávku, nikde není zaručené že se mu podaří splnit požadované parametry…
Škoda na to (aby si snížila riziko) šla „od lesa“ – slibovala hodně, nazaručila skoro nic, a (více)náklady nechala zaplatit stát + zákazníka (zase stát)…
Bohužel to nedopadlo, takže za ranec peněz poměrně málo muziky.
Na samotné arbitrážní doložce vůbec nic špatného není. Spíše jde o to, že Škoda ji nemusela uplatnit v tomhle rozsahu a nemusela požadovat například tak velkou částku. Škoda se bránila, že to musela udělat, protože musí chránit zájmy akcionářů, což je ale bod, kde se to začíná zakalovat, protože Škoda není veřejně obchodovaná společnost, akcionáři v té době nebyli známi a předpokládalo se, že jimi jsou sami manažeři Škody, kteří to rozhodnutí udělali. Ale to už je přesně bod, kdy už ta voda je hodně bahnitá a je tam hodně divných věcí jak ze strany Škody, tak ze strany ČD.… Číst vice »
Dobře napsáno.. co vím od firu tak 380 je na tom technický výborne provedená.. přístup škody byl špatný ale to ČD. A taky který kreten objednal jen 20 Mašín .. když potřeba nahradit staré stroje byla jinde.
Výborně asi ne. Je tam hodně věcí, které se nepovedly. Z pohledu strojvůdce třeba absurdně mrňavé kabiny. Na druhou stranu třeba řídící SW a rychlost jeho odezvy v porovnání s Taurusy nebo prvními Vectrony si co vím strojvedoucí hodně pochvalovali.
Ale třeba první EuroSprintery od Siemensu ze kterých se vyvinuly Vectrony taky nebyly žádný zázrak. Jenže to bylo o víc než dekádu dříve
Německá řada 102 je velmi špatná! Neustálé selhání. Deutsche Bahn zvažují, zda nové vlaky odstavit. Škoda bohužel nedodala, co slíbila!
Neříkám, že jsou tam už všechny problémy vyřešené, stále jsou to v pořadí 23.-28. vyrobené kusy, čili defakto prototypy. Jen říkám, že jsou na tom lépe, než původní české 380.
Co Škoda DB Regio slíbila nebo neslíbila ať si vyřeší mezi sebou. Z toho co jsem slyšel si DB Regio nenechalo nic líbit a ty soupravy dostali prakticky zadarmo. Jestli se jim vyplatí je provozovat, nebo raději vyřadit si určitě spočítat umí.
A co se tam sype? Ono dost často to bývá rukama
JO, těma plzeňskejma rukama to bude! 🙂
V Německu BR 102 končí 🙂
Při změně jízdního řádu v prosinci 2024 bude všech šest lokomotiv řady 102 a všech šest souprav Škoda push-pull odstaveno a nebudou nadále využívány v osobní dopravě.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_102
V Německu BR 102 končí 🙂
Při změně jízdního řádu v prosinci 2024 bude všech šest lokomotiv řady 102 a všech šest souprav Škoda push-pull odstaveno a nebudou nadále využívány v osobní dopravě.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_102
Máme to oficiálně dementováno od bavorského objednatele.
Co vím, tak největší a neřešitelný problém byly vibrace při vyšších rychlostech, které jsou dané konstrukcí. Ta lokomotiva by zjednodušeně potřebovala být o metr delší jako je Vectron.
Dále pak je to takový prototyp z pohledu technologie která byla kompletně nová a věřím, že kdyby byla možnost po té první sérii 20ks udělat nástupce, tak by to bylo vše vychytané. Příkladem je, že není kam dát ETCS, protože ve strojovně prostě není místo.
Vibrace jsem na 380 nikdy nezažil, tam spíš byl rachot od podvozků, když to vlítlo do nějaký díry, protože byly vymačkaný ty bronzový pouzdra královských čepů
Je ale zajímavý, že stejným způsobem takto rachotí i vectroni, ale nikomu to nevadí
Po technické stránce ta mašina daleko víc počítala s českými specifiky na infrastruktuře a uměla si s ní (českou infrastrukturou) poradit o něco lépe než třeba Vectron. Příklady tady byly vícekrát: samostatně vypínatelná rekuperace, rychlejší průjezd stahovačkou / změnou systému, více verzí napájení vlakového topení aj., Má ještě normou nezkažené stanoviště, takže důležité resp. často používané přepínače nejsou na nejvzdálenějším místě od strojvedoucího ale spíše u něho.
Tak aspoň jednu už by mělo koupit nějaké muzeum.
Ony už se prodávají? Pokud má být v příštím GVD potřeba 12 kusů a ve stavu bude 18, prostor na prodej zatím není. A až se budou prodávat Cargu či komukoli jinému, nebude to za symbolickou cenu. Spíš si myslím, že nějaké muzejní aktivity postihnou nějaký stroj až když budou opravdu končit a budou za cenu šrotu.
Pokusy o prodej už přece probíhají dlouho. Kdyby byl Turek ochoten je koupit, už tu možná ani nejsou. Ale ani ten je nechtěl.
…už ani Puňťa to nežere.
Například muzeum Škodovky. A za férovou cenu, třeba miliardu, je to koneckonců jejich poslední lokomotiva a je vzácná.
Je mi to trošku líto. Když se tahle mašinka projektovala, moc se mi líbila a byl jsem na ni hrdý. Pak ale vyjela. A to oproti papíru už tak slavné nebylo. 😟
No vidíte, a já bych řekl, že si při zajíždění vedla milionkrat lépe než třeba řada 163/363, než většina produkce ČKD včetně super motoru v 853. Problém byl, že se jich nevyrobilo hodně, kde by se další série vychytala. Přitom oproti zmíněným nepotřebovala tolik práce. To, že tam byl problém s cenou hlavně díky diletantskému přístupu úřednictva a vedení ČD, za to ta lokomotiva nemůže.
Ano. Problém nebyl ani tak technický, ale obchodní.
Tím se můžete leda utěšovat…
Řekněme to tak, že technicky nemocná mašina, i když ne bez naděje na uzdravení, byla nakonec dost nepěkně obchodně popravena.
Ale dal se celkem očekávat…
Krásně napsán, díky!
Tak já nevím, ale problém vidím spíš ve Škodě. Jedna z podmínek byla homologace pro jízdu v Německu, ale kvůli zpoždění se nestihly mírnější normy a tak se to muselo celé předělávat.
A navíc se ty teoreticky skvělé podvozky nijak úžasné v praxi neukázaly, takže z tlumičů vrtivých pohybů se z bonusu stala nutnost, kterou ale roky nebyl výrobce (subdodavatel) schopen vyrobit správně funkční.
Záleží na pristupu výrobce a depa .. 363 z začátku problémy ale Přerov si poradil.. a za mne výborné mašiny. S 742 nevím jestli byly problémy ale za mne nejlepší madona od ČKD na trať a 731 na posun. To co vyrábí cz loko je počítač na kolečkách hrůza.
Která dnes vyráběná lokomotiva není „počítač na kolečkách“?
Ty údajné CZloko hrůzy se docela dobře prodávají.
Žádný zázrak ty prodeje..já bych 742.7 nechtěl ani zadarmo
Vy je nemusíte chtít ani zadarmo, hlavní je, že je zřejmě chtějí dopravci, kteří je objednávají někdy i po desítkách a platí za ně. Plus ještě nemálo lokomotiv 744.
Super argument, já bych Octavii taky nechtěl ani zadarmo, ale nemůžu se zbavit dojmu že kolem mě existují desetitisíce lidí co to mají přesně naopak a tak z toho auta dělají prodejní hit.
V rámci svého segmentu jsou výrobky CZ loko úspěšné, ať si o nic myslíš cokoliv.
A není náhodou problém v tom, že se hasák musí učit něco nového?
Furt se ale bavíme o tom, že v té době lokomotivy Siemensu tak nějak jezdily a stačilo je objednat.
ČD nemají povinnost sponzorovat výzkum a vývoj, přesto si tu cestu vybrali a dali Škodě možnost, Škodovka hodila problém na ně a pak od toho programu utekla.
Ale žiadna schválená v CZ. A myslím, že ani žiadna, ktorá by vedela 3 kV DC, 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz. Mám 16 rokov (27. 10. 2008) staré fotky predvádzačky 1216 na Holešovicích a v tej dobe už pravidelne zachádzali nejakú dobu (pár mesiacov) do Brna. Od grafikonu 2008/2009 začali aj do Prahy.
Samozrejme, to ešte zostávali do začiatku pravidelnej prevádzky 380 v osobnej doprave nejaké 2 roky, ale podľa zmluvy už mala 380 v tej dobe jazdiť s cestujúcimi.
Protože odpovědným osobám a výrobci vůbec nevadí psát režim brzdy R+E, aniž by mašina měla P-E převodník
P-E převodník je relikt z doby, kdy to u nás (a možná i jinde) neuměli udělat jinak.
Dnes to jinak udělat jde a dělá se to i u nás.
Nicméně já si myslím, že x+E brzda je podraz na fíru, protože EDB může kdykoliv vypadnout, bez ohledu na to, jestli započítaná je či není.
to sice jo, ale vědomě psát režim brždění R+E (P+E), když ta mašina nemá ten převodník a která neumí elektricky brzdit bez drátů, to už je slušná sviňárna
P-E převodník je externí krabička, která umí na základě poklesu tlaku v HP zadat EDB.
Dnes se totéž umí udělat bez externí krabičky, přímo v softu řídicího systému.
Takže x+E může mít mašina i bez toho, že tam je externí krabička zvaná P-E převodník.
Tohle jsem chtěl říci.