Další lokomotiva s ETCS pro baucuky. Hrochostroj kupuje EffiShunter 1000 od CZ LOKO
EffiShunter 1000 převzala jako svou první lokomotivy pro baucuky už koncem dubna Subterra ze skupiny Metrostav.
Stavební společnost Hrochostroj je druhou tuzemskou stavební firmou, která bude mít ve vlastnictví lokomotivu EffiShunter 1000 se systémem ETCS pro využití na stavebních vlacích, tzv. baucukách. Hrochostroj uzavřel smlouvu se strojírnou CZ LOKO, lokomotiva by měla být dodána v polovině roku 2024. ETCS představuje postrach zejména pro menší provozovatele baucuků, na které se většinou používají desítky let staré lokomotivy.
„Mezi významnými hráči tuzemského železničního stavitelství registrujeme zvýšený zájem o naše lokomotivy vybavené evropským zabezpečovačem ETCS. Jen tato vozidla a vlaky budou moci od ledna 2025 vyjet na nejvytíženější české železniční koridory. Ostatní se na ně nedostanou. Kdo na to nestihne zareagovat včas, bude v nevýhodě,“ uvedl obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek.
Jako rozhodující důvod uvádí blížící se zavedení výhradního provozu pod ETCS i Hrochostroj, který patří do skupiny Enteria. „Problematika ETCS nás velmi postihuje, a proto jsme se ji rozhodli včas řešit objednávkou lokomotivy s požadovaným vybavením. Usnadní nám to především přepravu strojů mezi jednotlivými stavbami po koridorových tratích. A pak také posun a traťovou službu při dopravě stavebních hmot a materiálů,“ řekl předseda představenstva Hrochostroje Martin Varecha.
Podle něj samostatné přepravy speciálních hnacích vozidel bez implementace mobilní části ETCS budou „velmi problematické a komplikované“. „Nový EffiShunter nám to částečně pomůže vyřešit, i když věříme ještě v další možná řešení,“ dodal Varecha.
EffiShunter 1000 převzala jako svou první lokomotivy pro baucuky už koncem dubna Subterra ze skupiny Metrostav. Lokomotiva je vybavena systémem ETCS, přičemž Subterra tvrdí, že si takto vybavený stroj pořídila jako první stavební firma.
Čtyřnápravový EffiShunter 1000 je určen k posunu i plnohodnotné traťové službě.