Další krok v přípravě rychlé trati z Brna na Přerov. Poradci pomohou Správě železnic s výběrem investora

Vizualizace nové trati Brno - Přerov u Holubic. Pramen: SŽVizualizace nové trati Brno - Přerov u Holubic. Pramen: SŽ

PPP projekt se týká prvních 50 kilometrů trati, tedy úseku mezi Brnem a Nezamyslicemi.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Janek

No, papír snese všechno, ale jak to dopadne ve skutečnosti? Od 26.8.2025 je výluka Nezamyslice Přerov. Kvůli pracím ve stanici Kojetín. Jezdím tam minimálně jednou týdně a postup prací je v režimu mikro- rychlosti. První týdny žádné známky práce, pak se trochu začali „šťourat“ vedle kusé koleje, teď sudnali troleje nad zadními kolejemi… Takovým tempem nevím, nevím, Za skoro tři měsíce toho nepodělali. Výluka tak slouží pouze k vyhnání lidí z vlaku. Nezamyslice Kojetín půl hodiny, do Přerova hodinu. To je víc jak jednou tak dlouhá doba jízdy než vlakem. Teď ještě pomalu rozkopou silnici Němčice Měrovice a bude doba… Číst vice »

jans

Milé děti, odvyprávím vám dvě hezké historky. První: dělníci na asfaltové komunikaci udělali výkop, aby opravili něco, co bylo pod vozovkou rozbité. Opravou přerušili vodorovné značení vyznačené parkovací zóny – modré čáry. Tedy po nanesení nového asfaltu přijeli čáro-maliři a namalovali novou modrou čáru jen na opravený asfalt – na zbylých cca 5 metrech nechali čáru bez povšimnutí v původním stavu, tj. téměř vyšisovanou. Druhý: stavební stroj utrhnul cca 5 metrů nízkého trubkového zábradlí kolem zeleně. Během tří dnů přijeli dělníci a zábradlí ukotvili zpět do země a napojili jej na původní cca 10 metrů dlouhý celek. Poté dorazil natěrač… Číst vice »

jan.potucek.2831

Mimochodem, chcete se opravdu dobře pobavit?
Tak Andrej navrhuje na ministra dopravy pana Bc., MBA.
A ne, není to vtip.

Andrej

Ne e…

Dan S.

Pokud jsem to dobře pochopil, tak ho navrhuje SPD, ale Andrej s tím souhlasí.

Honza135

Ale jo,, jen ať ho nominují. Aspoň bude v médiích víc na očích.

Jakub K

Otázka, jestli to ministr dopravy Filip Turek nehodí pod stůl :)))

Tomāš

Lepší trať nažene lidi do vlaků = můžeme jezdit rychleji na prázdných dálnicích 😀

mgr.pavel

To je na tu hranatou hlavu moc složitá dedukce.

micat1

Jenomže to je až moc logická úvaha, která nevede k většímu počtu pruhů na dálnicích, takže u lidí jako je pan Turek nemá šanci na úspěch.

Milan

do vlaků může nahnat lidi akorát levné jízdenky…

Martin

S tim nemohu souhlasit, ja si klidne priplatim, ale chci tam byt rychle a vcas…
Treba ma dojizdka Praha-Brno… to se nedalo bez ubytovani,… pokud se do Brna bude jezdit pohodlne a rychle do hodiny, tak to dam i bez ubytovani a budu kazdy vecer doma…

David

Ja davam na otocku autem Praha-Bratisla … tak proc by to nemelo jit vlakem ted do Brna?

Martin

s 8h pracovni dobou?

Dusanh

To se do pracovní doby vůbec počítat nemusí,záleží na tom, jak má zaměstnanec definovanou pracovní dobu. Klidně může jet Praha-Bratislava „po práci“ a nezapočítá se to do docházky. Jde jen o domluvu s nadřízeným (který samozřejmě asi nebude chtít, aby měl zaměstnanec 8h+ jen tak ježděním v autě)…

Twix

Všude se prokazuje, že rychlost funguje mnohem víc než cena jízdenek.

Zdendik

Prázdnějších, při pohledu na Waze s provozem na D1 od Brna na sever – děs a hrůza. Hned ráno to kamion u Holubic napálil do svodidel a smetl přiton 4-5 aut. Na přeplněné dálnici není kam uhnout. Ta trať se měla přestavět už dávno. „Včera bylo pozdě“.

Milan

a vy si myslíte, že nyní na to jsou peníze?

TPal.

Se správným ministrem dopravy ano. 🙂

Samuel

Na infraštruktúru sú peniaze vždy, jednak to stimuluje ekonomiku v zlých časoch a garantuje to ekonomický hospodarsky rast. Ktorá trať ako Brno-Přerov je vhodnejšia na takéto skapacitnenie? Rýchliky každú hodinu u sukromnika aj tak sú po väčšinu dňa plné, osobaky sa na trať už ani nezmestia, nakladna doprava cez Břeclav väčšinou obchádzkou. Postaviť to je viac nez výhodné aj na dlh.

trapper

Tato moudra o výhodnosti dlhu pro ŽSR můžete nadnést a uplatňovat doma u Fica. Slovensko nám jde příkladem.

Ondra K.

Celkem bych věřil tomu, že když by si Turek o ministerstvo dopravy řekl, tak by ho dostal. Zatím se, ale zdá, že „doprava“ není pro Turkovo ego dostatečně dobrá.

David

Tak diky PPP to mozna bude jedinej usek, kterej se postavi … protoze tam nejsou vesti naklady po dobu vystavby 3-4 let. Co na tom, ze je to zavazek na 25-30, to uz tady nikdo z tech co to podepisou nebude.

Alenkaf

Což je nesmysl protože ostatní úseky se už staví.

Tom

Které úseky vysokorychlostní železnice se už prosím staví?

Pat

VRT a RS jsou dvě různé věci. Ale z RS Brno-Přerov už ty úseky mimo PPP jsou ve výstavbě.

Zdendik

Úseky 4 a 5, ale je to trať „rychlého spojení“, na 200 km/h pro smíšený provoz, ne VRT.

Martin

Tohle neni VRT, zde totiz cinkla studie VRT eliminovala a stavime defacto nocostavbu jen na 200 a uz i zaroven vime, ze to stacit nebude…

Samuel

VRT je dedikované na osobnú dopravu, postaviť VRT a nechať tam súčastnu jednu koľaj by bol ale že uplne nezmysel. Súčasná trať musí byť skapacitnena, narovnana a zrýchlena aj keby sa už povedľa nej stavalo VRT…

Martin

Ja nerozporuji tu stavbu jako takovou, urcite potrebovala modernizaci, pridat kolej, ale klidne jako koridor na cca 130-160km/h pro regionalku a nakladni dopravu… ale ta studie byla prave tak cinkla, aby se rozhodovalo o tom, zda VRT nebo rychlou trat na 200… a i pres totalni ulety to proslo… coz je bizar na druhou… Meli to byt dve stavby, VRT, ktera z trati prevede osobni dalkovku a modernizace stavajici, pro naklad a regionalku,… Nemusi se lhat radoby studii, ktera to ma ospravedlnit… bud by dostala prednost VRT a pak by min. dalkovka byla bez omezeni pri rekonstrukci stavajici trati a… Číst vice »

SYN

Zkapacitněná – ano, i když odvedení rychlíků/expresů by zajistilo že by to třeba mohlo být jen částečné, zrychlená by moc nemusela být (asi tak ze současných 100 na nějakých 120 – pro náklady a couráky by to stačilo…
Ano, budeme mít místo jedné koleje dvě, a poměrně rychlé, ale mohli jsme mít 3 (a půl, případně čtyři) a rychlé velmi… a po dobu stavby by nebyla skoro roční výluka (je hezké že v úsecích 2-4 jde o převážně novou stopu a omezení provozu je malé, když v úseku 5 je stopa současná a přerušení provozu bude skoro na rok…

Pepan

Dohledal jsem tu studii. Variantu schaloval JASPERS, což je mezinárodní poradenská firma Evropské unie a EIB. Tam s kufříkem neuspějete.

David

Staví jakože vizualizace?

Pat

Staví jakože dva úseky RS Brno-Přerov jsou ve výstavbě

Milan

Dokumentaci probíhající stavby Nezamyslice-Kojetín-Přerov můžete najít na youtube.

trapper

Že vás ty pohádky o PPP ve vztahu k RS a VRT pořád ještě baví . . .

Pavel

Ale představoval bych si tedy PPP vyššího levelu = tady je výchozí bod typu Brno Černošice a cílový bod (nejraději bych řekl Ostrava, ale dobře dáme Nezamyslice) a chci trat. 4 koleje, 2x 160 a 2×300 vyprojektujte to, prohloubíte, schvalte a postavte to celé…
To by mělo větší razanci..

trapper

Vysvětlete Brňákům, kde najdou v Brně Černošice. Černovice určitě, ale jako výchozí bod? Kde tam? 🙂

Pavel

Protože to je poslední místo před nádražím

MilanSima

Ale i z Černošic do Ostravy přes Brno dojedete 😃🙂.

SYN

Stejně je správnější říct Slatina… a aspoň se to neplete 🙂

vlachjan

Myslím si, že je relativně nereálné něco takového vysoutěžit – množství rizik spojených s takovým přístupem je natolik vysoké, že to není možné. Zároveň je žádoucí aby bylo pečlivě zváženo kde a jak bude tra’t obsluhovat sídla po cestě, tedy zadání musí být z podstaty věci komplexnější.

Pavel

Já se s Černovicemi nespletl, ale ty slavné korektory oprav si vymysleli místo Brna Černovic skoro pražské Černošice.
černovice jsem čekal na pas)škálu z důvodu nejznámějšího blázince v. Brně..
A měl jen dopravní důvod, odsud je cesta jak k hlavnímu nádraží, tak k dolnímu nádraží

Pavel

Tak PPP můžou začít všechny etapy najednou, jediná kolize je s 340 = Vlárou.

Alenkaf

Což je nevýhoda a bude se čekat na nejpomalejší ( přípravou) úsek, u Brna kde se dají čekat jako obvyklé protesty Dětí Země.

Pavel

Byť se uvádí Brno – Přerov, ve skutečnosti tato stavba začíná Šlapanice-mimo. Samotné Šlapanice jsou hotové a pak následuje už vlastní projekt ŽUBrno. Děti Země už blokují první etapu modernizace trať podél ulice Klíny (stromy a keře) mezi stanici Brno-Židenice a trianglem na Nezamyslové.

Zdendik

A je nějaká stavba, kterou DZ neblokují? To už patří ke koloritu.

Alenkaf

Není pravda prví stavba začíná v Černovicich cca u podjezdu v ostravské ulici, pres žst Slatina a odtud prelozkou až do Blazovic. Viz odkaz v článku

Ondra K.

Šlapanice sice hotové jsou, ale v rámci stavby je navržena nová dvoukolejná trať, která Šlapanice mine. Rozhraní ŽUB a 1. stavby Brno – Přerov je na trati podél Ostravské za připojením spojky od Židenic.

trapper

Osobně nechápu, proč se za ta léta nezměnil příslušný zákon a spolky typu Děti Země, Voda z Tetčic z povolovacího či přípravného procesu stavebního záměru vyřadit. Nový stavební zákon k tomu byl přímo ideální příležitostí. A nebo, ať to právo má pak každý občan, nejen spolek těchto zoufalců.

trapper

Dva spolkaři se už hlásí, kdo dál? 🙂

petr.a.novotny

Klidně to řeknu za „spolkaře“, ať už je tím míněn kdokoliv. Jednotlivci mají právo na účast v řízení, pokud jsou přímo dotčeni—např. jako vlastníci sousedních pozemků. To mi přijde fér. Spolky mohou být účastníky, pokud jde o podmínky dané zákonem o ochraně přírody a krajiny a včas oznámí zájem o účast. To mi přijde taky fér, protože při každém stavebním řízení mají být hájeny i jiné zájmy, než jen zájem stavitele. Účast spolků už byla zákonem omezena a proces byl zjednodušen, ale při stavu administrativy a justice v této zemi toho nikdo nedokáže využít. Ale to není chyba spolků, fakt… Číst vice »

Slezan

Nejsem členem žádného zapsaného spolku, ale klidně si mě přičtěte.

Změna zákona už nastala. Jejím důsledkem je, že místní lidé kontaktují organizace jako jsou Děti Země a zjíšťují jakým způsobem se můžou bránit proti necitlivým projektům v okolí. A zakládají jednoúčelové spolky.
Čím víc se to omezí, tím víc se budou hledat (administrativní) chyby.