Další krok: Nová tramvajová trať na Žižkově hladce prošla posouzením vlivů na okolí
Vizualizace nově tramvajové tratě na Žižkově. Pramen: DPP/dokumentace EIA
Celkem vznikne šest nových zastávek: Nový Žižkov, Nákladová, Malešická, Nad Kapličkou, Habrová a Sídliště Jarov.
No a jeste jeden dotaz, proc se opek konecna jmenuje Sidliste Jarov? Neni to nic proti nicemu, ale ale prosty a jednoduchy nazej Jarov by znelo lepe – podle ctvrti… To sidliste pripomina spise panelaky…
Asi pak tam paneláky vyrostou a bude se zase přejmenovávat.
Jenom doufám že pan Vondráček už má tyhle potenciální zastávky namluvené.
Je to lokalni nazev, jako Cerny Most, Miskovice, Palmovka, Balabenka, Strizkov, Jizni Mesto… atp., nechapu proc vsude cpat Sidliste…
Pochopil jsem to u Cerveneho Vrchu, Petrin apod., kde se zastavka presunula a puvodni bylo treba prejmenovat…
Asi kvůli rozlišení, že to neni dole u školy a autoservisu, i když se tam konečná jmenuje Spojovací. To bude dobrá kuriozita, dvě konečné cca 200 metrů od sebe na různých tratích.
„Tramvajová trať má vzniknout dříve, než v areálu nádraží začne vznikat bydlení.“
To se moc nepovedlo, protože už se tam masivně staví. Snad to alespoň bude dříve, než se tam opravdu začne bydlet.
Každopádně se mi líbí, že se rovnou vedou tramvaje do míst, kde se staví nebo bude stavět a ne, že se to řeší až pak někdy na konci provizorně.
Staví se pouze projekt Central Group, který měl od začátky výjimku ze stavební uzávěry (jak to legislativně protlačili je otázka). Zbytek plochy NNŽ čeká na změnu územního plánu a zde je od MČ Praha 3 tvrdě prosazováno, že nejdřív musí získat tramvajová trať stavební povolení, aby to developeři nemohli zašlápnout, a až pak se odblokuje zbytek výstavby. https://www.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/nejdriv-tramvaj-pak-developeri-k-zastavbe-nakladoveho-nadrazi-si-praha-3-klade-podminku-1397598
Díky za upřesnění
Proc se nepropoji obe trate na Jarove?
Tam to vypadá, že nová trať bude končit víc na jih někde pod autopůjčovnou. Ale taky si říkám, že by stálo za to to spojit a ukončit u lidlu v Hrdlořezích. Otázka je, nakolik je průchodné upravit smyčku Spojovací a prodložení dolů. Tohle by mohlo stát za zavedení linky 146 ve formě na objednání.
Moc oblíbené
Původní vize byla, že se stavbou městského okruhu se postaví Jarovská třída a trať. Tak mi nedává smysl teď stavět trať přes staveniště, které tam bude ještě minimálně 10 let, za x let překládat trať. Poptávka ze sídliště Jarov nebude asi velká, tam to v pohodě obslouží současné dvě BUS linky.
Mnozstvi tramvaji jezdici do centra po Seifertce je uz ted znacne. Az se udela hlavak/Vaclavak, bude toho moci vice jezdit po Vinohradske, ale v obou pripadech budou tramvaje jezdit do centra velmi pomalu, po silnici mezi auty.
Eventulne to bude chtit Dcko na Nakladove Nadrazi nebo nejaky tramvajovy tunel do centra. Mozna je skoda, ze se podel Konevky na miste byvale zeleznice pred lety neudelala tramvaj – ackoliv dnesni cyklostezka je pekna.
Vzhledem k tomu, že tramvaj Koněvkou je asi neprůchodná, tak souhlas – využití části bývalé železnice by bylo rychlou alternativou… I když asi by to vyžadovalo odbočku ze starého Vítkovského tunelu na Ohradu…
Co je špatného na trati Koněvovou, i kdyby byla přímo na silnici? Zpoždění?
Pokud by byla součást vozovky, tak zpoždění. Ale spíš jsem narážel na to, že v poměrně sevřené ulici by se podle mě zvedl odpor. Kvůli hluku, prostoru, parkovacím místům atd. se proti tramvaji protestovalo i tam, tramvaj většinou nebude 3 metry od baráků (Bohnice, Jeremenkova, Dědina, …)…
Tak ono, kdyby se vyloučila zbytná automobilová doprava, tak by to šlo, ale problém bude napojení dole, kde už se zasahuje do území Prahy 8 a Prahy 1(asi, nevím kde jsou přesné hranice mezi Prahou 3 a 1). A tyhle městské části jsou vedeny dost zpátečnicky.
Imo moc pomaly, s prozem aut je momentalne autobus (v tomto useku stejne rychly jako by byla tramvaj) pomalejsi nez treba kolo i ve smeru do kopce – osobne vyzkouseno. I bez aut by to asi nebylo moc rychle.
Krome toho je Konevka v tomhle useku docela uzka a tramvaje by nespis byly hodne slyset -> lidi by to nechteli.
To nevadí, tak tam z příčin linkového vedení budou jezdit jen 2xT3R.P 😁
Čistě teoreticky – nemusí odtud jezdit Seifrtovou, ale dolů na Palmovku k metru B, nebo nahoru k A, eventuálně dolní oblouk (jde-li na Olsanském nám. a pojede nahoru na Floru.
„doplní“
Směrem na Palmovku pravděpodobně nebudou koleje ve složité křižovatce s ulicí Jana Želivského. A směrem na Želivského jsou do roku 2031 vysoutěžené autobusové spoje. Pro obsluhu trati je připravená současná linka 5.
Je ale žádoucí aby byla nová trať napojena na žižkovskou vozovnu z důvodu co nejmenších jalových km při výjezdu a zatahování. I když je fakt, že do Strašnic to je také kousek.
V puvodnim planu byla vsesmerova krizovatka, pokud se to nezmenilo…
kazdopadne Zizkov, Vinohrady a Jarov (Vackov) jsou silne poddimenzovane co se tyce dopravy, chybi trat v Konevce a chybi metro D co zde bylo v planu…
Metro D se tak dlouho šoupalo až se odšouplo na neurčito. A mezitim mu „olympijský“ natahování céčka vyžralo cílovou oblast Letňany, kam mohlo z Palmovky logicky pokračovat. Když se koncepce určujou politicky a měněj každé čtyři roky ..
Od NNŽ je to na Václavák 11 minut tramvají. Přestupovat cestou do centra na takhle kraťoučké trase na metro, to by člověk musel být fakt magor. Mám osobně vyzkoušené, že třeba trasa Dejvice-NNŽ je rychlejší s přestupem z metra na tramvaj na Václaváku, než na Flóře/Želvě. Takže bohužel, Žižkov čeká 20 tisíc nových obyvatel, které bude muset ta samá infrastruktura, která je už teď žalostně poddimenzovaná.
Ale zdaleka ne každý každý pojede na Hlavák nebo na Václavák. Na Prahu 5 nebo 6 bude rozhodně rychlejší jet metrem.
V planu je tam prodlouzeni linky 5, a v oblasti jsou i dalsi ukoncene linky… takze to nemusi znamenat zadne vlaky navic,… Samozrejme, uz ted je potrebne resit sopravu na Zizkove a na povchu ji vic posilovat nelze… Drive me napadlo nekolik moznosti: 1. trat v Konevove ul., jeji obnoveni, coz by pomohlo i linkam 133 a 207, je tam slusny masakr… 2. Naopak vyuziti telesa zeleznicni trate a zahloubit, zdvoukolejnit a protahnout ji pod Olsanskou ul. az pod Wilsonovo nadrazi… OC Sterboholy/Maly Haj – Radiova-Tech.Park Hostivar-Depo Hostivar-B.Zahr.Malesice – Jarov – Vackov/Habrova – Nakl.Nadr.Zizkov – Olsanske nam. – Hlavni Nadrazi… Číst vice »
S tím nádražím to zní lákavě – ulevilo by to nynější trati nahoru na Žižkov…
Tak na tramvaj to tam nebylo dělané, pokud jde třeba o tunel. Navíc to bylo v době, kdy už bylo třeba cyklistům něco dát, což je dobře. Ale tramvaj vrátit do Koněvky by to chtělo. Jen se obávám, že by to narazilo zejména na odpor městských částí u Florence nebo Hlavního nádraží, asi spíš u Hlaváku, protože si nejsem jistý, zda by se to u Florence mezi dalo provést, přece jen, je tu Negreliho viadukt a Nové stpojení, možná kdyby se zahloubilo v Husinecké, ale to by zas zkomplikovalo napojení k Hlaváku, které by se hodilo minimálně pro výluky mimo… Číst vice »
No…ono třeba přijde přepracování linkového vedení, omezení nebo úplný zákaz aut…
Tak to tu budou brzy 4 tramvajové tratě vedle sebe: Koněvova, Jarovská, Počernická a Černokostelecká a všechny povedou stejným směrem, na Jana Želivského.
A jenom v Černokostelecké bude pokračovat dál…
Hmmm…a ulehčí to deautomobilizaci minimálně v dané lokalitě?
existuje někde mapka nebo tak něco, těch dopravních projektů pro prahu a okolí?
mohu posloužit třeba trolejbusy:
http://www.trolejbusyvpraze.net/tb_navrh_oficialni_HMP.htm
Pro Prahu zde: https://pid.cz/o-systemu/rozvoj-linek-2022-2032/
Hledejte na stránkách IPR. Třeba pro tramvaje je výchozím dokumentem strategie z roku 2017:
https://iprpraha.cz/stranka/3927/tramvajove-trate
Úplně nechápu tu etapizaci, když na Jarovské třídě bude trať vedena asi 5m na jim mimo ale whatever
spíš doufám, že než se udělá druhá etapa tak někoho napadne propojení zadem na Černokosteleckou a budoucí trať v Malešicích – jediný problém by byl jednokolejný viadukt, ale ten lze řešit splítkou jako na Malé Straně, kapacita tam stejně potřeba nebude
šotoušské sny je pak samozřejmě spojení Malešické a Tiskařské/Plynárenské mostem jako na Černokostelecké a prodloužení TT až za spalovnu do Jahodnici do rozvojového území, třeba by se zkultivoval aktuálně vznikající satelit „garáže first, bydlení second“ poušť bez parteru bez obsluhy
Je otázka, jestli je tam dost lidí, aby ta tramvaj nějak ekonomicky vyšla. Problém nové výstavby je zoufale nízká hustota obyvatel – někde jsem zahlédl asi 50 lidí na hektar, což je asi tak minimum na přivedení autobusu. K tomu připočítat, že mají garáž v domě nebo parkují před domem, tam ani modré zóny nejsou a silnice jsou dle norem široké na parkování na obou stranách ulice. Tak kam by chodili.
Ale už jsem zahlédl, jak si někdo stěžoval, že v nové výstavbě mají mizernou MHD 🙂
Tak na Zadní Kopaninu apod. taky jezdí autobus, být jenom jednou za hodinu.
Samozřejmě musí jezdit autobus všude. Ale takhle je to jen jako sociální dávka pro důchodce a mládež. To se i tak nevyplatí.
Jarovská třída nepovede skrze nákladové nádraží. Ta povede ve stávající Malešické ulici. Úprava (nové) vedení bude až od Habrové.
Za to tramvajová trať povede skrze nákladové nádraží a už se na ní těším, ikdyž to ze začátku bude takový paskvil 😀
Snad se tam ta tramvaj uživí… mám pocit, že na tom sídlišti budou bydlet jenom opravdu majetní (viz třeba nový 1+kk 33m za 5M ve Vysočanech). Ti lidi tam budou mít minimálně 1 spíš 2 auta na byt, kdo by jezdil tramvají… Leda děcka do/ze školy, ale na to se mi zdá tramvaj moc předimenzovaná
Vzhledem k tomu novému počtu obyvatel (cca 20 tisíc) ta poptávka bude. Samozřejmě těch 20 tisíc nebude za ty 3 roky, to bude tak za 10 let, ale bude. V oblasti budě stavit CENTRAL GROUP (aktuálně již staví), SEKYRA, FINEP, PENTA, Tri, Geosan. U Habrové je skladový areál, který vlastní CENTRAL GROUP, a je zde plánovaná ZŠ, takže i zde vznikne nová poptávka.
Nejspíše budou i pracovat v Praze a nejspíše ne rukama…takže 1-2x týdne snad do práce či nákup dojedou MHD a bude jim stačit jedno auto na výlety o víkendu a na koníčky.
Kde se pořád bere ten dojem, že majetní lidé v místě s tak dobrou obslužností MHD raději pojedou autem?
Většina lidí v Praze opravdu nepoužívá MHD proto, že by neměli na auto a jeho provoz.
Já nevím, protože znám dost majetnějších lidí a v životě do MHD nevlezli? Ale chápu, že posuzovat to obecně jenom podle mých známých je blbost. Tím líp
Moje zkušenost je stejná
Ale protože ho nemají kde zaparkovat?
Jé, to bude všude zeleně, až se ty parkovací místa zruší pro nadbytečnost, protože obyvatelstvo bude mít permanentku na tramvaje a přespolní je budou muset nechat auta na okraji…
Majetný člověk nebude bydlet v garsonce. Ten si sice ten byt koupí, ale pak ho bude pronajímat někomu nemajetnému, a na tom nájmu ho sedře tak, že ten bude moct na vlastnictví automobilu zapomenout.
Dle výkresu je etapa 1 takto
https://mapy.cz/s/facekelasu
To není správně. Bude to až pod Auto Jarov. Dvojkolejka bude končit uz před nadjezdem u Penny. Pod něj se vejde už jen jedna kolej. Noveho nadjezdu se dočkáme až spolu s developmentem Finepu co má stat na pozemku Penny a spolknout ho.
Tady az bude úvrať s ramenem.
https://mapy.cz/s/gutufumuze
Na některých vizualizacích Jarovske třídy je to zachyceno https://iprpraha.cz/project/126/jarovska-trida
Popřemýšlel někdo, kudy ty tramvaje pojedou do centra? Jestli je ta Seifertova dostatečně kapacitní?
Na trati se počítá s jednou linkou, a to se stávající 5, která už Seifertovou jezdí.
Představte si to, ale ano
Já si to právě představuju… Celkem živě.
To víte, ne všichni operují jako vy, někteří opravdu přemýšlí.
Skvěle, jistě mi někdo vysvětlí, třeba vy, jestli ta jedna linka bude stačit.
Nemusíte nějak detailně…
Bude, protože to bude jen spojení na Žižkov a Hlavák. Což byl mimochodem i jediný předmět vaší „vize“. Hlavní relaci na Želivského bude zajišťovat 146 a 155.
Ten projekt pravděpodobně problémy mít bude, ale průchodnost Seifertovou není ani zdaleka ten nejpalčivější. Pokud bude potřeba linka navíc, (nepravděpodobné, bude postačovat kdyžtak další posílení BUS) tak stejně nebude vedena na Seifertovu, ale do Holešovic nebo Strašnic (Ikdyž tam bude zase souběh se 133)
Jistě, on každý bude zvědavý fárat každý den dvakrát do A. Samozřejmě.
A víte o tom, že na Želivského jezdí i travmaje? Nebo třeba autobusy na jih města? Většina lidí bude směřovat na Želivského, do různých směrů odtamtud (a ano, hlavně na A)
Velká část zástavby bude v docházkové vzdálenosti na Jana Želivského a všechny tamní směry do Vršovic, Vinohrad a centra. 133 bude po 6 minutách jezdit Na Florenc a Skalku.
Není možné zajistit všude cestu bez přestupu. Nový Žižkov bude mít spojení s velkou částí Prahy jen s jedním přestupem. A na tyto přestupy bude dostatečná frekvence.
Pětka v počátku bude stačit (i když tu jednokolejku vážně nechápu; při nepravidelnosti, celkem běžný jev, se její provoz rozsype ještě víc). Jinak bych nezapomínal, že paralelně máme linku A, která v tom úseku má obrovskou kapacitní rezervu, takže i tramvajová linka k nejbližšímu metru by měla logiku.
Ono se tam k metru počítá s posílenou 146, takže ta 5 tam je opravdu jen pro spojení se Seifertovou a Hl. nádražím. Ale neudělat tam normální, kapacitní zakončení je prasárna a koledování si o problémy podle mne
Prostě to podle mě flákají, aby se to pak znovu mohly prostavět peníze.
I když třeba Pankrác už je tam docela dlouhou dobu, takže možná je to lepší než nějaká provizoria.
Skoda, ze se nepropiji se smyckou Spojovaci, misto by na to bylo. Tak snad az se dostavi tunelova varianta Blanky2.
Vrátit se po Českobrodské a upravit smyčku pro nájezd z druhé strany? Spousta výhybek a křížení, to nestojí za to, a komplikace v provozu.
Stavět nové tramvajové tratě na tělesech sběrných komunikací je naprostá hloupost, takové tramvaje budou vždy závislé na silničním provozu nebo přinejmenším na světelných křižovatkách a oproti autobusům nepřinesou žádnou výhodu pro cestující. Proč se nikdo neinspiruje v Brně, takové tratě do Líšně, Starého Lískovce nebo Bystrce jsou ukázkovým příkladem toho, kdy mají tramvaje smysl a jsou rychlým a spolehlivým dopravním prostředkem ve městě. Tady se staví úplně nové sídliště, tak proč to rovnou takto nenaprojektovat od samého začátku?
Hloupost je stavět sběrné komunikace. Městský bulvár ale – pokud se dobře navrhne – nemusí být novou Radlickou nebo novou Bělohorskou.
Trať do Starého Lískovce je mj. i hezkým příkladem toho, jak mezi lidi a MHD vložit spoustu umělých bariér. V živém městě dává smysl, aby tramvaj bylo lidem co nejvíc nadosah.
Hmm…ve Vídni a v Plzni jsou v tomhle velcí vizionáři.
Tam občas jede tramvaj hned vedle chodníku…
Ja jsem tedy z drivejsich zprav pochytil, ze se jednokolejka mela dovest az na urovni botanicke zahrady (tj. jeste kus dal za Auto Jarov). Teleso tam je prakticky stavajici a vytvorilo by to i prestupni vazbu a nabidku spojeni pro stare Malesice.
Jaky je tedy vyhledovy plan kam az ta trat ma dosahnout? Z popisu v clanku jsem trosku zmaten.
Dva roky starý linkový koncept to měl takto:
https://imgur.com/a/vwIX068
Z článku vyplývá, že minimálně smyčka padá, ale co do prostorového uspořádání by to víceméně mělo odpovídat.
Tak nic, tak jsem asi jelito ja a spatne jsem to tehdy pochytil. Myslel jsem, ze ta jednokolejka ma koncit az v techto mistech:
Pod Táborem
https://mapy.cz/s/hagelubalo
Coz by mi doted stale davalo dopravne i ekonomicky smysl…
Pokud se Praha/nekdo nerozhodne, ze ten stavajici most/viadukt nestrhne (a to by byla vazne skoda), tak se to teleso puvodni vlecky skoro az podbizi. I s jednokolejnym provozem s cetnymi vyhybnami umime pracovat. Prijde mi to jako zbytecne zahozeny potencial koncit tu trat drive, natoz trojuhelnikem.
Škoda té úvrati. Je to z důvodu absurdního požadavku Prahy 10, která nechtěla, aby smyčka zasahovala do lesoparku (rozuměj travnaté neudržované plochy za areálem Auto Jarov). Pokud by tam vznikla smyčka typu Stromovka, krajinářsky by to bylo taky přijatelné.
Nemůžete to srovnávat s nějakou bezvýznamnou Stromovkou. Tohle je lesopark typu rumiště, ten si nenecháme zdevastovat nějakou tramvajovou smyčkou!