Další krok k polskému megaletišti. Ministerstvo schválilo jeho rozvoj do roku 2060
Budoucí polské letiště Solidarita, vizualizace. Pramen: Centralny Port Komunikacyjny
Pro nové letiště se už intenzivně vykupují pozemky.
Pro nové letiště se už intenzivně vykupují pozemky.
Podobné letiště se přece v 90kách plánovalo v bývalém (SSSR) vojenském prostoru také asi 50km od Prahy, u 2 dálnic, s VRT. A nic z toho. ČSA zbylo jediné letadlo, histerické biomatky u nás všechno blokují úplně všechno, a v Polsku teď podobný projekt staví arch. Foster, když Paní Zaha už zemřela… Njn, 90-kové ambiciózní sny o prvorepublikovém „Vzduch je naše moře“, i mnohé další (vyspělé technologie, věda, výzkum, „druhé Švýcarsko“) jsou všechny pryč, a v ČR zbyla jen nesnášenlivost, zloba, nenávist, ruiny, a chudoba.
Já nevím. 65 milionů lidí ročně. Kam budou létat? Chápu takovou kapacitu v Lisabonu – obslouží Jižní Ameriku. V Londýně – obsluha USA a Kanady. Nebo i ve Frankfurtu, protože je uprostřed Evropy. Ale kam se bude létat z Varšavy?
každý Polák jednou ročně někam a zpátky, a máte to. Kromě toho, můžou se stát hubem středovýchodní Evropy.
A tak, jako je Lisabon branou do Jižní Ameriky, tak Varšava může být branou do východní Asie.
Viz můj komentář níže.
Pro Polsko je 65 mil lidí asi jako pro nás necelá dvacítka. A to Ruzyně v lepších letech dosahovala.
Máte špatné počty.
Pro ČR je Praha de facto jediným letištěm.
V Polsku naopak odbaví regionální letiště daleko více cestujících než samotná WAW. Dle čísel z roku 2022 je to cca 25 mil. k pouze 14 mil. pro Varšavu.
Takže ano, těch 60 mil. pro CPK by bylo relativně dosažitelných v případě uzavření ostatních letišť, což se samozřejmě nestane.
Mimochodem; asi by to málokoho napadlo, ale Varšava není nejbohatším místem co se týká průměrné mzdy.
Na prvním místě je Krakow, porom Gdaňsk a samotné hlavní město je až třetí….
Jenže tady (když se bavíme o těch 65 mega cestujících) se nebavíme o cestujících , kteří tady cestu začnou či skončí.
Těch 65 mega cestujícíh je v kontextu toho, že LOT je síťovým dopravcem a velkou výraznou část z těch 65 mega lidí jsou transferoví cestující.
A kam asi lítaj ty desítky milionů lidí z Dubaje, Doha, Abu Dhabi? Nebo ze Singapuru? Btw, Londýn má například 6 mezinárodních letišť (Heathrow, Getwick,
Luton, Stansted, City, South End) a přesto se 100-milionové Heathrow stále rozšířuje.
Tak si to dhrnme a pojdme
projit:
– Dubaj – prirozene tranzitni letiste mezi afrikou a asii, evropou a asii, do jiste miry i mezi afrikou a evropou.
to polsko neni
– Dauha – totez, Abu Dhabi – totez, Singapur totez
– Londyn – tranzit Evropa – Amerika, navic velke komunity obyvatel z byvalych kolonii
co z toho ma Polsko? jen to, ze spousta polaku je rozedeta po celem svete. jinak protozenou (geograficky) tranzitni destinaci nejsou – na to
maj fakt blbou polohu.
Jen by mě zajímalo, kolik vesnic tomu padne za oběť. Oblast vypadá celkem hustě osídleně…
https://mapy.cz/s/godogasego
Ono to bude spíš kousek dál na západ, tam jsou jen hodně roztroušené osady a farmy. A když se nabídne slušná výkupní cena za zemědělské pozemky ..
https://mapy.cz/s/hofevabere
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/mapa1-1200×822.png
Polsko má v současnosti letiště blízko hlavního města. Podobně jako v Praze má dvě dráhy, které ale také je nelze využívat současně, protože se kříží. Podobně jako v Praze má letiště problémy s hlukem.
Polsko zvolilo rozumný krok – odsunout letiště dále od hlavního města na místo, kde je křižovatka VRT a je tam i dálnice. Je to podobné jako kdyby se letiště z Prahy posunulu někam k Poříčanům.
Spíše tam ty koleje (a asi i silnice) nově zavlečou. Problémy s hlukem by vyřešilo konečně začít používat VRT i pro cesty po Evropě, nejen na nejbližší letiště. Nechce náhodou EU objemy letecké dopravy redukovat? Bude celé Polsko jezdit na letiště do pole u Varšavy?
VRT by problémy s hlukem nejak dramaticky nevyřešilo.
A co na to Radom? 🙂
No to je otázka za sto. Říkám si jestli to bratříci Poláci krapet nepřepálili. A to nejen v oblasti letectví. Ale jo, ekonomika jim zatím šlape. Jak je to možné?
Nebojí se investovat, satvět, zkoušet nové věci. Mají tam ve vedení mladé lidi narozdíl od nás, kde je zažrán konzervatismus a staré metody „nikdy se to tak nedělalo“.
A taky neustále zvyšovat spotřebu na úkor všeho ostatního, ne? To se také v dávnější minulosti moc nedělalo, a je to dost konzervativní mantra. Ostatně tam teď konzervativci vládnou, rozvoj aut a letadel je nakonec už celkem stará metoda. 🙂 A aby se neřeklo, přidali tomu pár tratí, jejichž hlavním cílem je zase především letiště.
Co na to Praha? Pokud přijmeme zde připomínaný daný fakt, že když je letiště v Katowicích, je zbytečné provozovat to v Ostravě, pak po spojení VRT tohoto letiště s Prahou bude zbytečné provozovat to pražské.
Jak ukazuje mapa.
Pražské se může stát základnou letectva NATO.
„Po spojení toho letiště s Prahou VRT“ … to je horizont tak 2150.
Přeháníte.Za sebe jsem rád, že projektovou přípravu „dal“ náš stát Francouzům.Přece jenom zkušenost. Myslím si, že to celkem šlape. I když místní Nimby.. a nemístní Voda vod někam…
No jestli chcete stanice v polích, převahu automobilismu a stávky za ještě levnější benzín, je to volba správná, ale rozrůstání vnitřních periferií spíše podpoří, než by mu zabránila.
i s VRT do varšavy to bude cesta na 2-3 hodiny max.
Proč by někdo dobrovolně jezdil z Prahy do WAW, když může letět za stejné peníze z Prahy?
Ale ano. Souhlasím. Je to, až to jednou bude (mne se to sebekriticky spíše při rychlosti našich dopravních staveb, co tedy stavíme za naše rádoby státní prachy netýká). Takže bych také dal přednot do WAW přes letiště. A ještě pro ty co argumentují s tím, že se musejí dopravit na letiště… to samé dopravit se na hlavák? To se nepočítá? Čučet tam mezi těmi bezďáky co vás jsou schopný připravit o poslední cigaretu?
1. V Polsku jsou na podzim parlamentní volby. Pokud PiS nebude vládnout, je pravděpodobný (minimálně dočasný) útlum tohoto projektu.
2. V souvislosti s CPK se vždy nejvíce zmiňuje letiště, ale prioritní části stavby je železnice a cargo překladiště. Už běží soutěž na projekt části tunelů pod Lodží a v západní části Varšavy.
3. Společnost CPK už od zimy jasně deklaruje, že nikoliv část, ale většinu prostředků bude muset získat z privátních zdrojů. Ty VRT budou stát opravdu násobky toho, co samotné letiště.
Tunelu pod Lodží – tam bude nějaký nový tunel v souvislosti s CPK? Myslel jsem že tam se řeší jen průjezd pod městem, kdy nová stanice Fabryczna s tunelem na východ funguje od roku 2016 a na západ je to ve stavbě.
Ten nyní budovaný Tunel średnicowy povede za stanicí Fabryczna na severozápad, kde se za nově vybudovanou zastávkou Koziny napojí na současnou trať LK15. VRT bude mít nejprve na východě v prostoru nádraží Widzew první krátký tunel, který od CPK ze severu podjede trať LK17, poté LK540 a napojí VRT na LK17 před Fabrycznou. Za Fabrycznou ale pro VRT bude samostatný tunel (cca 4km dlouhý) směrem na západ, který se vykrtkuje u LK14 jižně od sídliště Retkinia a odtamtud povedou nové koleje do Sieradze, kde se rozdělí na samostatné linky směr Poznaň a Wroclaw. Fabryczna tak bude v Lodži pro VRT… Číst vice »
Tunel pod Lodží? Neměla by jim Správa vysvětlit, že mají nádraží z města odsunout a VRT zastávku vybudovat u křížení A1 s A2, aby se VRT nezpomalovala zajížděním do centra?
Jenže pořád je základem letiště a dovoz lidí na něj, čemuž jsou ohnutím přizpůsobeny ty železnice. Představa je asi ta, že z Pardubic dojedu do Prahy na letiště, odtamtud dolétnu na pole u Varšavy, a z něj pak vlakem třeba do Vratislavi nebo Katovic, což mi přijde dost ujeté. Jo, nějaké napojení pro lidi přilétnuvší přes oceán na dálkovou železnici je OK, ale toto je spíše megalomanský projekt v původním stylu blížícím se kolikrát dopravě pro dopravu. Taková technokracie v praxi.
To tam budeš rychleji vlakem intimmsoucasnym. Waw jezdím a na přednášky v 10.00 ráno jedu 21.15, v 8.00 sprcha. 8.30. Snídaně, 9.15 vstupují, 9.45 jsem v aule 14.15 končím seminář, 14.40 odjezd EC, presednu v OBA a 22.15 v Libni sedák na bus a 22.30 doma v posteli.
Letadlem ? Odlet den předem a přílet den později, protože na to abych v 17.30 letěl ( poslední let), tak musím vybít v 16.00 na letisti Tj odjezd cca 13.30 z centra Waw. A všichni se diví, ze jezdím vlakem
Přeji a držím palce. Neskutečný projekt…
Polsko jede. Vidím to často a nyní už i pravidelně. Po létech upřednostňování Slovenska jsme začali více navštěvovat blízké Polsko. Byly časy kdy jsme na Polsko ukazovali všichni prstem. Dnes už jen obrazně bledá závist…
A je jim co zavidet?
kdybych si mel vybrat mezi klerikalni totalitou, kterou se stava polsko, a sice ne uplne dokonalou, ale stale jeste celkem liberalni demokracii u nas … tak si stale vyberu cesko, a to i bez mega letist a podobnych kravin.
V čem konkrétně spatřujete v Polsku totalitu ? 🤔 Pořád to je pokud vím Svobodný stát se svobodnymi volbami
Sama existence svobodných voleb není automatickým „příznakem“ toho, že v zemi panuje demokracie. Bohužel voliči jsou poněkud tupé stádo (z větší části), a jsou bez problému schopni svou zemji svobodně dovést k totalitě – viz současné Madarsko, nebo třeba v dávné minulosti totalitní Německo apod.
Ano, volby zatím mají, ale PiS je strana , která vede zemi k ultrakonzervativní totalitě.
A v čem? Doporučuji sledovat i jiné zdroje informací, než twitter Okamury.
Není lepší se do Polska podívat a promluvit s místními lidmi?
ano, pokud si promluvim s tou tupejsi casti, ktera po totalite vola, tak samozrejme budou happy.
ono to lidem obecne dochazi vetsinou docela pozde.
Pokud jí to schválí voliči v regulérních volbách tak neni co řešit a je to jejich věc. A regulérnost nikdo nezpochybňuje. Ekonomicky jdou zcela jistě po lepší trase, než je zdejší zmítání od pankejtu k pankejtu.
Ultrakonzervativní totalitu si asi představuju úplně jinak. Kdyby k ní opravdu směřovali, tak by museli nejdřív provést Polexit ..
Tak ono… je tady nemálo těch, kteří by s majitelem pozemku neraději zatočili už před územním řízením… ten spekulant!!! ty pozemky zdědil před 1/4 stoletím. Lihoví milicionáři…
Protože to napsali na idnes. : – )
Jinde píšou https://www.fintag.cz/2023/05/16/polsko-boomuje-jako-zadna-jina-zeme-v-eu-pisi-v-britanii/
ale to je presne to, o cem mluvim 🙂
ano, jedou dopredu. budou velmoc. ale velmoci je take cina. a to taky zrovna neni zeme, ktere bych neco zavidel.
Možná mezi Čínou a rudozelenou progresivistickou pseudoekologickou šaškárnou dnešního německého střihu (mimochodem, taky silně proruskou) je spousta dalších možností.
Vy jste do toho zamontoval politiku o které tento web není…
Když vezmu jen rozvoj železnice ve Šloňsku. A u nás v Msk mrknu na 321co mi jezdí kousek od baráku. Ale i 323 a 322. Chce se mi brečet…
38 zlotých stojí celodenní bilet co teď často využívám. A opravdu se nestačím divit kam se hnuli a staví a stavíí. U nás nebýt koridor Suchdol nad Odrou až Mosty u Jablunkova mám úplné ho.no…
A jiná liga jsou tam i silnice. My jedeme tak divizi abych úplně nekřivdil…uf…
no, vy jste zrejme presne cilovka podobnych, jako v polsku pis, v cechach babis a v madarsku orban.
pokid vam daj listek za 38 zlotych, tak si tam klidne provolite i okamuru.
uvedomujete si, ze ten celodenni listek za par supu je zcela mimo jakoukoli ekonomickou realitu, a ze za 38 je jenom diky tomu, ze zbytek vam (nebo teda spis polakum, pokud jste z ceska) vezmou nekde jinde?
je ti stejne jako s babisovym masovym proplacenim slev – na venek libive, jednodussi jedinci tleskaj. ale dira do rozpoctu znatelna a … je vzdycky potreba to necim zalatat.
No já ten lístek uvedl z důvodu jeho existence. A možnosti cestovat po Šloňsku. Nemá to nic společného nic s politiky co uvádíte ani se mnou…
Je taková nabídka tak jezdím a pojedu jako volič ODS Maďarským vlakem klidně na výlet do farmy čapí hnízdo s čepicí na hlavě s volebním spotem pis….😀👍👍👍
Pane bože ty to vidíš co někteří inteligenti dokážou z jizdenkyza 38 zlotých vykouzlit…😱😰😇🤣🤣🤣
No, vy z něj tady máte „orgasmus“ a snažíte se lístkem za 38 vytvářet dojem „super úžasnýho státu“.
A to je přesně to nebezpečí – dej plebsu „něco zadarmo“ a plebs jásá a skotačí … a volí.
U nas się o takich jak ty mówi; w dupie był i tylko gówno widział
Přesně.
🙂
Pořád mimo mísu a se snahou podsouvat. Opakuji lístek byl zmíněn jako možnost využití po cestách Šloňskem…
Srdečně pozdravuji na planetu na které se točíte…
A je mi Vás upřímně líto jak se Vám špatně žije. Když na dopravní podněty dokážete vyplodit tolik zvěrstva a urážek. Smýšlenin a falše…
Doporučuji Dr. Chocholouška aby se Vám nekousla cévka…
To, že se mi žije špatně, jste vzal kde? 😀
Si hrajete na psychloga?
Ale abyste věděl … je to přesně naopak. Jsem štastny, jsem rád, že žiju v liberální ČR, která je skvělým místem k životu.
Jaké zvěrstvo a urážky? Tím, že tady neadoruju nedemokratické a totalitní režimy a nechovám se jako ovce, která si za chleba dobrovolně zatáhne totalitu? to máte zajímavý žebříček hodnot.
Vy asi máte stejné představy o Polsku jako diskutér na idnes pod článkem „Chytří Poláci. Investují do infrastruktury, jejich ekonomika poráží českou“:
Polsko je šíleně rozdílné co do bohatství. Když přijedete skoro kamkoliv na vesnici, vypadá to tam jako na východním Slovensku nebo v Rumunsku.
: -)
Nejspíš v životě v Polsku nebyl, stejně jako vy.
ne, žádnou takovou představu nemám.
Tou ekonomickou „mimo realitu“ mám na mysli nákladovou složku toho lístku.
že lístek za 38 zlotých je hluboko hluboko pod náklady.
Čím víc lidi ve veřejné dopravě, tím méně třeba silnic a nutnosti řešit externality ze silniční dopravy vzniklé. Ono zlepšení zdravi populace = dramaticky pokles nákladu na zdravotnictví a sociální péči
Staví a staví… A za chvíli po železnici severně od Jaroměře až někam Vratislavi nikdo ani nevzdechne. Zanedbané jednokolejky versus – obdivované široké lány dálnic. Prý má železnice místo především v dálkové dopravě. No tak kde, když ani tady…
Věřím že dojde i na Vámi zmíněné směry. Osobně to nejvíce sleduji vedle nás ve Šloňsku. A proto mě potěšila zpráva že bude obnovena linia ze Skoczowa do Bielsko Biale…👍😀
Vašnosti, neuniklo jim, že jsou na dopravním webu? Kvalitu demokracie tu nikdo neřeší.
apriori ne, ale pokud souvisi s diskusi, tak sem patri i ta kvalita demokracie.
Co bude po otevření s Chopinem, zůstane letiště otevřeně pro běžný provoz?
Zůstane v působnosti armády, takže vojenské a VIP lety.
Momentálně není v plánu po otevření CPK zmenšit jeho plochu ani o 1m2
Ambiciózní a odvážný projekt.
„Odvážný“ nutně neznamená rozumný. Obojí má svá úskalí.
Vypadá to na virtualizacích nádherně.
Na vizualizacích vypadá pěkně asi cokoliv.