Další konkurence pro Mošnov. Ryanair spustí 12 nových linek z Katovic
Obyvatelé Moravskoslezského kraje budou mít od příštího zimního letového řádu více možností, kam létat. Nikoliv však z krajského letiště Ostrava,
Obyvatelé Moravskoslezského kraje budou mít od příštího zimního letového řádu více možností, kam létat. Nikoliv však z krajského letiště Ostrava, ale z nedalekých polských Katovic.
Svoji přitomnost na tamějším letišti výrazně posílí irský Ryanair. Od konce října bude mít v Katovicích základnu se dvěma letadly. Otevře celkem 12 nových linek.
Půjde o lety do Boloně (2 týdně), Brindisi (2 týdny), Corku (2 týdně), Dortmundu (10 týdně), Göteborgu (2 týdně), Catanie (2 týdně), Kijeva (4 týdně), Kolína nad Rýnem (3 týdně), Manchester (2 týdně), Milána (2 týdně), Osla (3 týdně) a na kyperský Paphos (1 týdně). Celkem bude od zimy nabízet Ryanair 17 linek z Katovic. Nové lety přidá i z dalších polských letišť, včetně Krakova. Ryanair je v Polsku podle počtu cestujících největší aerolinkou.
Katovické letiště hojně využívané i českými cestujících zažívá velký boom, své působení nedávno rozšířil v Katovicích také Wizz Air. Loni v Katovicích odbavili celkem 4,8 milionu cestujících, meziročně tak počty pasažérů narostly o 24,3 %.
Ryanair naopak omezil své působení v Ostravě, kde zrušil linku do Milána, v příštím zimním letovém řádu část měsíců omezil počty spojů do Londýna na dva až tři týdně. Mluví se o nové lince LOTu do Varšavy, které by umožnila přestup na linky do celého světa. Letiště Leoše Janáčka Ostrava loni odbavilo 377 tisíc cestujících.
„Finalizujeme smlouvu s přepravcem, který s jedním přestupem spojí Ostravu a Moravskoslezský kraj s celou Evropou a destinacemi v severní Americe a Asii. V současnosti se pracuje na detailech smlouvy a letového řádu. Nové spojení oznámí přepravce v květnu, počítáme s tím, že létat začne letos v září,“ řekl generální ředitel Letiště Ostrava Jaromír Radkovský.
Moravskoslezský kraj uvedl na tiskové konferenci, že připravuje veřejnou soutěž na pravidelné a vícenásobné denní spojení na dvě klíčová letiště (huby) v západní Evropě. Ty umožní obchodní klientele jednoduché a komfortní spojení s klíčovými trhy v Německu, Francii a Holandsku. Všem cestujícím z regionu pak nabídnou spojení s leteckou aliancí Star Alliance po téměř celém světě.
„Ve spolupráci s letištěm Ostrava se momentálně v rámci předběžného průzkumu trhu setkáváme s potenciálními přepravci. Právníci připravují celý složitý proces veřejné zakázky pro Evropskou komisi. Předpokládáme, že tendr vyhlásíme letos v červnu tak, aby první lety mohly být spuštěny nejpozději v listopadu 2019,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Už před dvěma lety takto kraj zkoušel najít dopravce na linky do Helsinek a Amsterdamu, nikdo se ale nepřihlásil. „Potřebujeme pravidelné přímé letecké spojení do západní Evropy, do destinací, jejichž hospodářství je orientováno na odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Potřebujeme spojení s významným mezinárodním dopravním uzlem, který by zlepšil dopravní dostupnost regionu. Jen tak udržíme v kraji dnešní investory a přilákáme nové. Proto jsme připraveni tyto lety spolufinancovat formou závazku veřejné služby, podobně jako je tomu u vlaků a autobusů,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že samostatnou kapitolou je rozvoj nákladního carga.
„Jen v posledních 14 dnech jsem absolvoval 4 jednání s potenciálními zájemci o stavbu hangáru a nákladní cargo. Vedení kraje je proto připraveno vyjít investorům vstříc a nabídnout jim pozemky s přímou návazností na pojezdovou dráhu. Samozřejmě pouze za předpokladu reálného zahájení a kolaudace stavby v dohodnutém termínu a poskytování leteckých služeb,“ dodal náměstek hejtmana Jakub Unucka.