Další komplikace pro Městský okruh. Politikům se nelíbí přímé zadání projektu kvůli časovému tlaku

Vyústění tunelu na Černokostelecké. Foto: SatraVyústění tunelu na Černokostelecké. Foto: Satra

Hrozící posun dokončení okruhu až do let 2040-2050 je podle právníků pro rozvoj Prahy katastrofální.

147 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spytihněv

Peníze nejsou, povolení nebude, není co řešit. Existují spousty levnějších způsobů dopravy.

Honza84

Tisicere diky, Hribovi (mysleno ironicky). Zjevne dosahl sveho.

Jan

Čas jsou peníze. Je vypočítané kolik by stálo na škodách a externalitách zdržení?

Jen ať to není, že se udělá veřejná zakázka, kde se ušetří pár milionů, ale škody způsobené zpožděním způsobeným veřejnou zakázkou budou o řád větší…

Zdeněk

Já prostě nechápu tu státní a městskou schizofrenii. Na jednu stranu podporují greendeal, auta fuj, město na kolech a na druhou stranou platěj a plánujou dopravní megastavby za desítky miliard. Může mi to někdo vysvětlit?

Priserak77

Zeptejte se Hřiba, proč se tomu nevěnoval a místo toho maloval cyklo pruhy. V roce 2050 možná dostane Praha povolení na něco, co už nebude mít význam. Jo v Praze, tam jsou chytré hlavy.

laska

„… místo toho maloval cyklo pruhy.“ Ať už jste pro, nebo proti cyklo dopravě, realita je taková, že v Praze za náměstka Hřiba v této oblasti prakticky nic nevzniklo. Že je to nějaká priorita je naprostý mýtus…

SYN

Nikdo neříkal že to byl úspěch nebo priorita, ale zviditelňoval se tím…

laska

Reagoval jsem na Priserak77, který v první větě píše, že se Hřib nevěnoval MO a místo toho maloval cyklopruhy (ergo jsou oproti MO prioritou). Já k tomu říkám, že pokud se nevěnoval MO (myslím že je to tak), tak to není kvůli tomu, že by pracoval na (maloval) cyklopruzích – ty jsou v Praze cca ve 3% ulic a reálně se v Praze v této oblasti nic nedělá. Pokud vím ZH se zviditelňoval kde čím, tak jako každý jiný politik. To že si ho spousty lidí spojují s nějakým zásadním tlačením cyklodopravy v Praze, víc vypovídá imo o nich něž… Číst vice »

Luděk

A stejně si Pražáci zase zvolí ty stejné neschopné politiky, co neumí udělat ani těch 11 km, jen ať se v tom městě udusí, nic jiného si nezaslouží.

hroch.obojzivelny

Městský okruh vzal čert. Hlavně ať je vnější Pražský okruh, ať se tomu městu dá vyhnout.

Pako

Potřeba jsou oba. Včera bylo pozdě.

Matador Cemp.

Akorát natáhnou více aut.

Petr

Tak ono už u obouch lze hovořit o městském okruhu. Vnější (Středočeský)se bohužel i ministr bojí prosazovat. Viz jeho odpověď na dotaz k tomuto okruhu.

SYN

Jistě, a protože je „městský“ tak ho cirka polovina leží mimo území Prahy… to je přece logické…

Juraj

Ojojoj, když vedení město prospalo metro II.D a prakticky se zadrhla i příprava všech dalších MHD a pěších/cyklo projektů, to se ještě dalo chápat. Ale teď, když je ohrožena další magistrála, to už by i primátor mohl pootevřít aspoň jedno oko… 🙂 Ne, vážně, co přesně má toto přinést? Těšíme se tu, jak 511 odvede provoz ze Spořilova, a pak to samé uděláme lidem na Jarově a v Malešicích, kde už sběrná komunikace stejně existuje (Průmyslová)? Pojďme se bavit o dořešení Povltavské, aby zmizelo peklo z Holešoviček, plus nějaké slušnější napojení do Liberecké, a v podstatě je hotovo vše, co… Číst vice »

Dálnice

Juraji, vy mate fascinujici schopnost se trvale míjet s realitou. Na Sporilove jsou hlavni problém kamiony a ty s 511 zmizi. Co vam na tom není jasne? Bastleni nejakeho pa-okruhu přes Prumyslovou znamena jen pretizeni uz tak pretizenych Holesovicek dopravou, která by na ne nemusela vjíždět (kdyby byl hotovy MO a Vysocanska radiala). Město si MO muze dovolit, ma volnych 100 mld na uctech a každý mu rad vyhodne na rozvoj infrastruktury pujci.

Juraj

To je ale opět jen cyklický argument bez podstaty.
Opět se ptám, co řeší libeňská část MO, co už dneska neřeší polookruh?

A pokud se bavíme o objezdu centra sever-jih, to už dávno jde Blankou. Tady ale máme na stole dopravní koncepci ze 70. let a tváříme se, že bez toho Praha nepřežije. Přitom jak magistrála, tak Blanka ukazují, že to smysluplné snížení provozu nepřináší.

V Holešovičkách je problém, který by potřeboval řešení. Ale postrádám racionální argument, proč tento problém zreplikovat ve Vysočanech a na Jarově.

MP22

Co řeší? – no tak už tu zmíněnou Povltavskou, tam se díky MO pod zemí ve skále propojí park na Bílé skále s Vltavou a lávkami do Holešovic, čímž vznikne pro obyvatele širokého okolí velká rekreační zóna. – když zůstaneme u Povltavské, na Košince se má místo areálů stavět bytová čtvrt, s Povltavskou nereálné ať už kvůli nárůstu dopravy, tak hygieně. – dále se má stavět podél současné Čuprovy zleva zprava, po degradaci na městkou ulici. – na Balabence namísto estakády vznikne náměstí a zástavba kancelářských i bytových budov. Libeň zde nebude roztržena dálnicí, ale propojena a srostlá v jeden… Číst vice »

laska

Díky, podle mě dobře napsáno. Souhlas, že tak jak je dostavba MO v současnosti navržená, jde opravdu o moderní stavbu (tunely, řešení křižovatek atd.) která to město nezničí, ale naopak posune dál (umožní smysluplný urbanismus). Spousta lidí, hlavně motoristů, nesnáší Scheinherra, ale on v tomhle udělal velkou práci, která je imo nedoceněná. Pokud by pokračoval tah na branku jako v jeho období, tak je to něco, co se opravdu dá prosadit a zrealizovat a to město by to výrazně posunulo.

Frantisek X

Takže nejprve vše pro auta, a pak až stavět alternativy (přičemž metro křížem krážem bez ohledu na efektivitu nemusí být vždy přínosem)? A ten vzývaný rozvoj – všude nastavět další baráky jen pro bydlení s tím, že odtamtud bude většina muset jezdit jinam za prací, je dobrý k čemu?

ficus

Jakou máte alternativu okolo průjezdu kamionů městem??? Jako že pojedou přes Václavák? Tihle chytráci jako jste vy, blokují jakoukoli cestu. A ještě se ohánějí ekologií…

Color

Já myslím, že Scheinherr hraje 4D šach, když počítá s tím, že jsou všichni proti němu, takže pokud za to nezahlasuje, tak to nakonec projde.

vlachjan

Považuji za nesmysl, že by městský okruh trvale snížil počet vozidel tak jak to prezentuje právní posudek.
Nicméně, pokud je ta stavba skutečně tak zásadní, a bavíme se tady o pokutě 10% z ceny zakázky, tedy o pěti usmolených milionech – což jsou peníze, které jinak Praha bez mrknuí oka prošustruje za kdejakou blbost každý den v týdnu – tak absolutně nechápu o čem je diskuze. Prostě se to zadá, pokuta se zaplatí, okruh se postaví.

vlachjan

Edit: Přečetl jsem si článek znovu a pořádně a uznávám, že konkrétní částka není uvedena, tedy pokuta může být podstatně vyšší, v závislosti na ujednané ceně, tedy se možná skutčně jedná o příliš riskantní postup.

Jakub P

Někde jsem myslím četl 200 milionů, tedy hrozící pokuta by byla 20.

Dálnice

Dokud se z toho nestane prvotridni politicke tema, nekdo se toho nechopi ve volbach a nezacne na tom vysivat, nic se nezmeni. Zatim je nejjednodussi nic nedelat. Az zacnou lidi brblat a volit podle toho, kdo bude ochoten na tom zacit makat, neco se zmeni…

Zbynek

Pro ODS je to prvotridni tema uz od zalozeni. Pred poslednimi volbami se Svoboda nechal slyset, ze „okruh musime postavit za jakoukoli cenu“.

Čak

A jak to dopadlo si čteme v tomto článku. Tak na co tam ty politiky máme? To to může rovnou řídit autopilot či AI za zlomek nákladů (nadsázka).

Jan Tichavský

AI by už dnes byla lepší, ale pro někoho zas moc racionální. Problém lidí je, že jednají na základě emocí a svých subjektivních zkušeností místo dat.

Frantisek X

Třeba proto, že ODS nemá tak docela většinový hlas? AI vyhodnotí zase jen to, co do ní zadáme…

Michy

ODS má „své“ lidi na klíčových postech jak ve vládě, tak na magistrátu a několika městských částech.
Kdyby něco pro Prahu opravdu chtěli udělat (viz Hřibem žádané přispění na velké projekty alá metro, městský okruh), tak už to dávno udělali.

Ne, místo toho se věnujou klasickému politikaření a starání se o kamarády, aby měli kšefty a mohli neomezeně zadarmo parkovat.

Dálnice

Jako hlavni tema to zadna strana nemela nikdy.

Mickey

Jenže je tam ta druhá věc, že musí vyšívat. To on nedělá.

PetrH

Nebojte se, ODS vám to bude slibovat dalších 50 let.

ČD4ever

Tajné hlasování zastupitelstva je asi řešením. Pak nelze jednotlivce trestně stíhat, ale pokuta od ÚOHS asi přijít může (nevím). Tajné hlas. se ovšem neslučuje s otevřeností a transparentností.

Jirka

Na druhou stranu se tajné hlasování slučuje s nezávislostí

Martin

Ale take to bude znamenat vyrazny narust dopravy v ulicich Sokolovska, Kolbenova, Ceskomoravska, Podebradska, Ceskobrodska, Hartigova, Novovysocanska… to uz zmineno neni…
Kazdopadne nove vedeni Prahy nehnulo ani brvou dokud nezjistili, ze jim tece do bot ohledne EIA…
Doporucuji urychlene resit prumyslovy polookruh, ktery na dobu zpozdeni prevezme ulohu MO…

Martin

Jinak nic noveho, spousta staveb dopada podobne,…

Lukáš P.

Stačí zavést mýto a zdražit parkování.

Zbynek

… a zacit vymahat pravidla.

Cikcak

A nejde tedy rovnou zadat EIA znovu a nečekat na 2027, až to propadne? (zohledňuje stávající EIA ty provedené změny – delší tunely?)

Čak

Takže nic nebude, možná až někdy za 20-30 let. Bravo Praho, bravo naše slavná vládo, co jste na stejném půdorysu a nedokážete se spolu domluvit na financování takové stěžejní stavby. Jde to tu od desíti k pěti. Jsem nasranej jak už dlouho ne.

bla

Vnitřní městský okruh je čistě v gesci Prahy…. Vnější městský okruh je zase v gesci státu.

Čak

Tomu rozumím a chápu, ale dokáže Praha zafinancovat celou stavbu (100+mld) společně s metrem D jen sama ze svého? Proč stát Brnu MO platí a Praze ne?

peter

Aoo, Praha má peněz, že neví co s nima. Ať se kluci snaží. Začal bych tím, že si budou kluci z ODSky a ANO cálovat parkování za své.

laska

V Brně okruh spadá pod ŘSD. V Praze ne.

Martin

Proc?

Tomáš

Protože si to přečetl v řetězáku 😉

Dálnice

Vlada s tim nema nic spolecneho. Tohle je bordel Prahy. Ale chapu, ze si potrebujete zanadavat na vladu a zafnukat.

Čak

A proč to asi Praha neřešila? Protože na to nemají peníze. Hřib tady nad tím celou dobu pláče, že mu to stát nezafinancuje a Brnu ano. A proto to ani nikdo neprojektuje, když na to nejsou peníze na stavbu. Proč mít projekt v mašličkách, když nebudu mít EIA, která propadne bez skutečného zahájení stavby. Jako Praha by mohla začít stavět za svoje, pak zakonzervovat než budou státní peníze a dělat, že je to jako normální z pohledu EIA. Nebo se hecnout a všechno postavit sama. Ale je to reálné z hlediska peněz (100mld) ?

Čak

Všichni pražští politici do jednoho říkají, jak je MO priorita, ale pak si nejsou schopni v ODS spolu sednout a domluvit se Stanjura, Kupka a Svoboda na nějakém modelu financování, třeba 50%/50% nebo jakýkoliv jiný poměr aby ta stavba mohla vzniknout.

Dálnice

Praha ma na uctech pres 100 mld volnych. Plus ji kazdy rad pujci, protoze je to bonitni dluznik. O penize tady nejde.

Náhodný Kolemjdoucí

Nejsou to peníze určené na metro, filharmonii nebo něco podobného?

Dálnice

Jsou volne. Nejsou na nic konkretniho.

SYN

A navíc pravidelně ročně přicházejí další…

Náhodný Kolemjdoucí

Jo, vlády tohle přehodily na Prahu.

Taros

Změnit daňové určení krajů, Prahu dát pod Středočeský kraj a může to stát platit. Přistupovat k Praze jako ke krajskému městu.

Márty

Ano, právníci ví nejlépe, co je pro rozvoj města nejlepší!🙃

jirka

A zaspala soucasna koalice nebo ne? Mohli to delat rychlejs/lip? Bez ohledu na politiku.

Zbynek

Oni to delaji s ohledem na politiku. Se slibem MO vyhravaji nekolikate volby a zaroven s odkazem na MO blokuji jakoukoli humanizaci dopravy v celem meste.

VRTjecesta

A ti truhlíci jim po pokaždé zase znovu hodí.

jkjk

Mohli být rychlejší s přípravou, ale zase kam spěchat, když nejsou peníze na samotnou stavbu.
Předpokládané náklady Troja – Balabenka 16 mld., Balabenka – Rybníčky 68 mld., Libeňská spojka 27 mld., dohromady tedy 111 mld., když příslušná část rozpočtu kapitálových výdajů je cca. 10 mld. (a musí se tam vejít ještě metro D a automatizace (resp nové vlaky) trasy C; i když na obojí se dají získat nějaké evropské dotace).

Dálnice

penize jsou

Jan Tichavský

Jak tu někdo posílal, peníze byly vyčleněny už na projektování a přípravy těchto úseku, ale poslední roky jsou využívány minimálně.

Broge

Tuhle předraženou blbost pro autíčkáře bych postavil až po tom, co budou postaveny všechny železniční tunely, metro D, okružní metro a bude zavedené mýto v centru. Možná pak zjistíme, že tuto stavbu ani nepotřebujeme…

David

Po roce 2100 to tu ale bude vypadat asi úplně jinak, než se SZ k něčemu rozhoupe

Pako

A na to jste přišel jak? Tyhle úvahy o tom, že lidi nevědí nudou co dělat a proto jen tak pro radost jezdí po městě a čoudí druhým pod nos mne fakt už štvou. Město je živý organismus a potřebuje mít své tepny, které ho zásobují, stejně jako se rozvádí krev v těle. Navíc město roste. V roce 2050 bude souvisle urbanizovaná oblast Prahy a okolí zahrnovat přes 2 milióny lidí. Musíme rozvíjet všechny druhy dopravy, ale nemůžeme žádný vynechat. Protože víme, co (ne)bude k dispozici za MHD v této době a jaké budou nároky na zbytkovou IAD a hlavně… Číst vice »

micat1

Mě zase štvou úvahy, že všichni všude musí jezdit autem, a neexistuje (a nikdy nemůže existovat) žádná jiná možnost. Z toho co jste vyjmenoval: Rodina? Znám několik rodin, u kterých není jediný člověk s řidičákem, natožpak autem a to dokonce žádná není z Prahy. Nákupy? Pokud myslíte jednou ročně do IKEI tak možná, pokud myslíte spotřební zboží, tak to zrovna v Praze není vůbec potřeba nakupovat autem. Stěhování? Na to si objednám dodávku, a zase, je to věc která se děje jednou za několik let. Nemoci a stáří jsou trochu lepší příklady, ale zase, jsou staří lidi, kteří nemůžou, nebo… Číst vice »

Pako

Zkuste si udělat řidičák a pořídit auto. Pak se můžeme bavit o tom, zda je příjemné dojet kdykoliv kamkoliv nebo nadávat na nefunkční systém veřejné dopravy. Ale samozřejmě kam se dostanu hromadnou, autem nejedu.

Jan Tichavský

Po městě se dá hromadnou dopravu dostat všude, což praktikuju podleních 30 let. Problém je spíš v tom, že ta pohodlnost sednout do auta je stále velmi levná, takže jezdí i lidi kteří by nemuseli a sami sobě vytváří kolony. A doplatí na to všichni, i ti kteří nepotřebují jezdit skoro vůbec.

Pako

Představte si, že jsou lidi, kteří jezdit potřebují. A to už nemluvím o skupině lidí, kteří jezdit chtějí a nejsou líní ušetřit mega za auto.

Jakub P

Ti by měli ve vlastním zájmu maximálně podporovat kvalitu alternativ. Ať už jde o hromadnou dopravu nebo tu bezmotorovou (pěší a kola). Protože neodstranitelná úzká hrdla budou ve velkém městě s historickými částmi, jako je Praha, vždycky a čím víc lidí nedostane jinou rozumnou možnost, než jet autem, tím ve větších zácpách budou trčet.

Viz aktuálně volnej, neucpanej Manhattan v přepočtu za zhruba dvě kila na den…

Michy

Auto si může dneska koupit každý blbec – pár desítek tisíc za pojízdný pekáč dá dnes dohromady každý.

Nechápu, proč pořád do toho mají potřebu nějací lidé tahat závidění auta, lenost si ušetřit a podobné nesmyslné projekce.

Ľubomir

Počet lidí v pražské aglomeraci roste o +100 tis každou dekádu. V 2050 tady bude odhadem o 350,000 víc lidí.
Nechápu co indukční šílence vede k přesvědčení, že obří metropole je statický celek bez vývoje, a že má objem toku lidí / zboží / vozidel zůstat neměnný někde na historických úrovních. Infrastruktura se ve zralých státech staví na 50let dopředu….obzvlášt když jejich připrava z nás trva 20-30let

Honza

Podle českého statistického úřadu bude v roce 2050 v praze cca 900 000 lidí (bez migrace) a to ještě navíc podle střední varianty, která se ukazuje být tou optimistickou a možná nás bude ještě méně. ODkud berete informaci, že počet lidí v praze bude růst když už i letos počet lidí i s migrací v ČR klesl? Ten odhad co zmiňujete je něčím podložen?

https://csu.gov.cz/docs/107508/7b5f00fd-4039-7443-1bdb-588616e72d9e/4025rrb.pdf?version=1.0

MP22

No ale důležité, je to „bez migrace“, víme? 😄 Jen vnitrostátní migrace jen obrovská a to se nebevíme o té zahraniční. Naopak podle Ipru bude žít v roce 2050 v Praze přibližně 1 700 000 lidí, je to velmi rozsáhlá a aktuální analýza zahrnující geopolitický vývoj posledních let. Ve Středočeském kraji se očekávají ještě vyšší přírůstky. On člověk nemusí být až taková hlava a dovodí si, z jakých důvodů se v Brně a v Praze očekává populační boom

Jan Tichavský

900 tisíc snad myslíte bytů, ne obyvatel. Ty tisíce nových bytů na každém brownfieldu včetně oblastí blízko centra nebude jen prázdných, investičních. Jen v oblasti nákladového nádraží Žižkov vyroste zástavba o kapacitě okresního města.

PetrH

Hehe, vždyť to je dle dat dokument z roku 2001. Fungujete takhle i ve svém oboru, že si berete prameny dvacet let staré?

MP22

Počet lidí v pražské aglomeraci roste o 300 tisíc + každou dekádu, především, pokud se bavíme o té poslední. A predikce jsou ještě vyšší. Jinak s Vámi ale naprosto souhlasím.

Pražec

No a takové počty osob je strašně neefektivní přepravovat auty (většinou poloprázdnými).
Tato čísla jsou argument především ve prospěch kolejové dopravy. Takže dokončení okruhu přeskočit a naopak zrychlit přípravu NS II.

Jakub P

Právě protože ten počet roste a poroste a protože IAD je zoufale prostorově neefektivní způsob dopravy lidí po městě. Už teď zabírá IAD v Praze víc veřejnýho prostoru, než by bylo zdravý, způsobuje těmi počty velký problémy a to má v modal splitu něco mezi čtvrtinou a třetinou. Jestli si Praha něco jen tak nemůže dovolit, je to růst počtu osobních aut. Naopak by potřebovala aby klesal. Přitom potřebuje, aby se čím dál víc lidí mohlo po městě bez problému pohybovat. Takže jí nezbývá nic jinýho, než maximum úsilí a prostředků vložit do efektivnějších způsobů dopravy – což jsou ve… Číst vice »

Jakub P

A jo, ten pokles počtu aut ve městě je i s růstem počtu obyvatel reálnej a západní (a dneska už nejen ta západní) města ho dosahujou. Právě podporou těch efektivnějších způsobů dopravy. Jak té hromadné na delší vzdálenosti, tak té bezmotorové (pěší, kola) na ty kratší. Plus jejich kombinování (rychlá a kapacitní VHD páteř v kombinaci s bezmotorovou dopravou na první a poslední míli). Otázky kolik lidí se může danou ulicí přepravit (urbanistická otázka 21. století) a kolik lidí tam může projet po jednom (OK 1,3 je průměrná obsazenost) v autech (otázka, která měla zůstat v tom dvacátým) totiž opravdu… Číst vice »

PavelH

Teda, cela ta situace je k vzteku a neschopnost tu stavbu pripravit je priserna. Ale kupeckymi pocty – pokud se bavime o pokute v hodnote 10 % zakazky, cimz se odvrati stagnace mesta dalsich 30 let, tak neni o cem premyslet a jit do toho i s tim, ze se ta pokuta proste zaplati… nelibi se mi to, ale prijde mi ti jako racionalni reseni.

jirka

Neexistuje moznost se antimonopolniho uradu zeptat predem?

Petr

Navíc se ty peníze jen z rozpočtu Prahy vrátí kruhem do státního rozpočtu. Jakkoliv je to špatně, z pohledu daňového poplatníka se zas tak moc nestane.

jkjk

Problém s tím, že na samotnou stavbu nemá Praha v rozpočtu peníze se tím ovšem nevyřeší.

Petr

Jestli to neschválí tak ať celé vedení města odstoupí a vyhlásí nové volby!

Bill

V analýze naléhavosti stavby mi chybí předpokládaný pokles dopravy na Smetanově nábřeží a v Karmelitské. ODS nás přece stále přesvědčuje, že nejde zavést mýto v historickém centru, dokud nebude hotový městský okruh.

Pako

A kudy ta auta budou jezdit, pokud se mají centru vyhnout? Zahltí ulice po okraji vyznačené zóny. Auta nezmizí, jak si někdo přeje, ale přesunou se jinam a tam vzniknou nové problémy. Ve finále se vše zasekne a nebude přístup pro nikoho nikam. Ani IZS natož zásobování a místní obyvatele. Už máme zkušenosti s parkováním, kdy každá další zóna znamenala přesun problému do vedlejší zástavby. Bez kapacitních parkovišť na okraji zóny a obdobně kapacitních komunikací nic omezovat nelze.

Zbynek

Smysl dopravy je preprava osob a zbozi. Nikoli presun dopravnich prostredku jako takovych.

mimochodem

A ono se ty dopravni prostredky pohybuji samovolne, nebo v nich nekdo sedi?

Takovy znam v Praze akorat tramvaje, co nemaji ridice, to jsou, panecku, stroje… vykonu to ma na rozdavani, dokaze to tlacit jeste jednu tramvaj pred sebou.

Ale jedouci auto nebo motorku bez ridice, to jsem v Praze zatim nevidel.

Jakub P

Zapomínáte (nebo spíš ignorujete) jednu věc – kolik prostoru ten prostředek ve městě zabere na každého, kdo v něm sedí. V prostoru, kterým auta dokážou za daný čas provézt x lidí, jich jakýkoli jiný dopravní prostředek dokáže za stejný čas přepravit mnohonásobně víc…

A to je jen prostor, pak jsou tu ještě negativní externality různých druhů dopravy. Ty taky moc nemluví ve prospěch maximálního využívání IAD, naopak.

Náhodný Kolemjdoucí

Proč by měly být parkoviště na okraji té zóny? To snad vědí předem, že tam pojedou, tak můžou klidně nechat auto dál.
A pokud je to tak moc naléhavé, tak prostě mýtné.

Tom

Adam Scheinherr na Z.Hříba vy zstavujete výstavbu!

Na zastupitelstvu..
Nejsme proti okruhu, ale nechceme nést riziko,“
říká člen výboru Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Adam Scheinherr

V roce 2019 jsme zahájili projekční práce na dostavbě okruhu a v září 2022 odevzdali hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Nová koalice poté na tom nic neudělala a ještě okruhu hodila klacky pod nohy novelizací zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Nyní po mne chcete ať podpořím přímé zadání v hodnotě 200mil. Kč jednomu vybranému zhotoviteli. Ale já se za průšvihy koalice nechci chodit zodpovídat na policii.

Tom

Adam Scheinherr na U. Hříba vy zstavujete výstavbu!
Na zastupitelstvu.
Nejsme proti okruhu, ale nechceme nést riziko,“
říká člen výboru Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Adam Scheinherr

V roce 2019 jsme zahájili projekční práce na dostavbě okruhu a v září 2022 odevzdali hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Nová koalice poté na tom nic neudělala a ještě okruhu hodila klacky pod nohy novelizací zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Nyní po mne chcete ať podpořím přímé zadání v hodnotě 200mil. Kč jednomu vybranému zhotoviteli. Ale já se za průšvihy koalice nechci chodit zodpovídat na policii.

Pražec

Posun do čtyřicátých let by dával naději, že při tom dohánění západoevropských měst můžeme jednu etapu přeskočit.
Tedy že ve čtyřicátých letech už budem mít dost rozumu na to nestavět další kapacitní komunikaci pro IAD, které se teď třeba Paříž pokouší naopak utlumit. Nemluvě o zabraném prostoru a bariérách způsobených MÚK. Třeba v plánech na humanizaci magistrály se řeší případné obnovení úrovňové křižovatky na Florenci, ale bude to složité a drahé.
Což takhle ty desítky miliard vrazit raději do kolejové dopravy?

Petr

Tahle stavba měla stát už v 90 letech a s minimem tunelů a z a za minimum peněz a pak bychom byli dávno o kroky dál. Je potřeba ji postavit aby vůbec Praha mohla žít a fungovat a ulevit si od aut

Ondra

Praha by mohla žít a fungovat a ulevit si od aut kdyby bylo v centru mýto. Všechno ostatní situaci nezlepší

Pako

Auta nikam nezmizí. Uzavřete centrum a zkolabuje vám zbytek města.

Ondra

Centrum se neuzavře, jen bude zpoplatněné. Centrum jde autem objet už teď

Pako

Ale je to hezká cesta třeba ve špičce, že?

Náhodný Kolemjdoucí

Tím vyhrožovali i v NYC.

Pako

A tam mají pár uliček uvnitř a pár ještě užších okolo zóny?

Petr

To je jako postavit dům a neudělat střechu a říkat že není potřeba že pod každou kapku co vám kapne do místnosti budete dávat kýbl. Okruh a tato stavba je stejně důležitá jako střecha u domu

mimochodem

Jak definujete centrum? Nezapomente zohlednit pamatkare a UNESCO.

Vychazime ze stavu v 16. stoleti? V 19. po zbourani hradeb? Nebo za centrum budeme povazovat i oblasti z rikanky „Zizkovu a Libni obloukem se vyhni“?

Kebab

Okruh není žádná „další“ kapacitní komunikace, je to základ páteřní městské infrastruktury.

Pavel

Paříž má v širším centru města okružní osmipruhový Boulevard Périphérique s mimoúrovňovými křižovatkami. Kromě toho je v městské zástavbě okružní dálnice A86 s dálničními radiálami z/do centra a vnější městský polookruh – dálnice 104.

To, že se snaží zklidnit centrum města, je dobré, ale je třeba se podívat i na zbytek infrastruktury celého města a okolí.

Tak oslavovaný Amsterdam má stále potřebu mít v širším centru města okružní osmipruhovou dálnici A10 + vnější dálniční polookruh A9 s radiálami. A to je menší město než Praha.

Pražec

Paříž ale zklidňuje právě ten Boulevard Périphérique. Původně se tam jezdilo 90, pak 80, 70, od loňského září 50.
https://zdopravy.cz/od-rijna-maximalne-50-km-h-pariz-znovu-snizi-rychlost-na-okruhu-kolem-mesta-219993/

Pavel

Počet pruhů se ale na té ulici-dálnici nesnižuje. Snížení z 70 na 50 naopak způsobí, že teoreticky tam ubude fantomových zácp a kapacita bude ještě vyšší.

laska

Tohle je něco, co má podle mě smysl vysvětlovat (a realizovat) – kapacitní komunikace i do současného města patří, ale obrovsky záleží jakou mají podobu.

Kebab

To bude mínusů aneb nehodící se mínusujte 🙂

Taros

Ale to je buď velkoměsto, nebo velmi bohaté město, nikoliv provinční město, které se náhodou stalo hlavním městem

Dálnice

Jakoby existoval nejaky zákon, ze urychleni vystavby dalnic pod Matlovym vedenim RSD musí byt vykoupeno naprostym diletantismem pražského vedeni a nekonecnym zmarem při priprave MO a radial… Jakoby existoval nejaky zákon, ze urychleni vystavby dalnic pod Matlovym vedenim RSD musí byt vykoupeno naprostym diletantismem pražského vedeni a nekonecnym zmarem při priprave MO a radial…

tralala

I kdyby se ty poklesy dopravy nakonec splnily, tak bez omezení dopravy po dokončení okruhu v těchto zmíněných ulicích na povrchu (např. redukcí počtu pruhů) dojde jen k dopravní indukci a postupně se vrátí na stejná čísla. Viz ulice nad Blankou, kde se profil ulic nijak neměnil a vidíme, jak to dopadlo.
IMHO součástí povolení stavby mají být rovnou změny profilu ulic nad tunelem

Ondra

Přesně tak. Ono se na ty ulice na povrchu stejně sahat nebude, protože to bude objízdná trasa když bude zavřený tunel. Takže reálně to bude na nic jako už je to teď

Pavel

To, že se neměnily ulice nad Blankou, není tak úplně pravda. Například na Veletržní byl odstraněn třetí pruh v celé délce. Z Bubenské se ze čtyřproudové komunikace stala dvouproudová, s parkováním a cyklopruhy.

Reálně i Blanka pomohla ke snížení intenzity na některých hlavních komunikacích. Například na Magistrále byla v roce 2000 (v době, kdy vlastnilo auto méně lidí a Praha byla méně zastavěná) větší intenzita než dnes.

Martin

Ono to je pravda, ale take zase naroste doprava jinde, viz Dejvice a prijezd k tunelum…

Pavel

Intenzity na Evropske, Podbabske v roce 2014 ( kdy jeste Blanka nefungovala ) byly porovnatelne s rokem 2023. Dokonce mirne klesla.

K narastu doslo na Svatovicke, co je logicke, protoze je tam vjezd/vyjezd z Blanky. Snad se ta Blanka nestavala proto, aby v ni nejezdila auta.

Vyrazny pokles je napr. na ulici Pod Kastany.

Dálnice

Praha 6 dodnes blokuje obchvat Kulataku a propojeni Blanky s Evropskou…Tak ma kolony v Svatovitske…

Jakub P

JJ, P7 toho aspoň trochu využila. P6 bohužel ne, nad tunelem nechala dálnici a od jeho otevření je doprava v těch částech peklo horší než předtím.

Ony ty Bémovy dárky P6 se ukázaly jako danajské celkem všechny, Blanka i zpackaný prodloužení metra A do Motola…

Mickey

Kde je nad tunelem peklo? Letná je průjezdná a druhý pruh alespoň umožňuje objet kolonu před tunelem tvořící se kvůli regulacím.

Jakub P

Od Malovanky po Špejchar. Ne furt, ale velmi často. Pak je taky peklo ve Svatovítské a od Vypichu k Malovance, což sice není nad tunelem, ale kvůli tunelu jo.

Pavel

Od Malovanky po Spejchar je to peklo jen tehdy, kdy je regulovana Blanka.

Kubrt

Nějak nevidím důvod, proč by tahle stavba měla vést k tak razantnímu poklesu provozu v Holešovičkách.

Michal M

Taky mě to překvapilo.

Johnny

Ve všech jimi zmiňovaných případech mi to snížení přijde účelově přestřelené. Tedy kromě Povltavské, která bude patrně zcela uzavřena.

Dálnice

Není to nerealne. Dnes zadne okruhy neexistuji, pouze polofunkcni torza. Pokud bude systém dokonceny, vse, co se hrne od vychodu Holesovickami do Blanky a miri na druhy breh bude moci pouzit vychodni část MO a Vysocanskou radiálu takze pokles v Holesovickach lze ocekavat…

Jakub Drahorád

Ano – a zároveň mě zaujalo, že vůbec neuvádějí dopad na dopravu v ulicích, kde by to teoreticky mělo mít největší vliv a kde bych čekal, že se udělá analýza jako první – Průmyslové, Kbelské, potažmo Českobrodské a Poděbradské 😀

Martin

Zrovna tam to take nevidim o tolik, castecne se presune provoz do libenske spojky, ale tim se uvolni prostor pro vice aut do Dejvic…
Navic prijezdove cesty na teto casti okruhu nejsou zrovna idealni a vyrazne zvysi dopravu v okoli… napr. Prosecka, narust s otevrenim Blanky, narust po dokonceni teto casti, totez Ceskobrodska,…

jkjk

To jsou asi nějaké údaje vycucané z prstu. V pokladech EIA je 64 tis. (s Vysočanskou radiálou) a 69 tis. (bez Vysočanské radiály).

John334

Mě zarazil pokles v Zenklově z 25 tisíc na 3 tisíce. Tomu snad nikdo nemůže věřit, ať se tím myslí jakékoliv místo (kde je v současnosti těch 25 tisíc aut, takže to asi nebude přímo na Palmovce).

Jan Tichavský

Nevím konkrétní místa ale napadá mě úsek Vosmíkových – Libeňský zámek, kde auta masivně blokují a zpožďují tramvaje, tam se bude hodit pokles i jen čtvrtinu či třetinu současného stavu.

Martin Ježek

No protože když jedete Blankou a mířite na D10 nebo D11, tak kvůli chybějící části MO teď musíte přes ul. V Holešovičkách, Liberecká a Kbelská.

https://mapy.cz/s/gasogujuko

Kubrt

Dobře, ale nemyslím si, že tohle je záležitost 40 z 90 tis. aut Holešovičkama dnes jedoucích.

MP22

Tak když jsou si správností takového postupu jisti právníci, vypadá to od zastupitelů co jsou proti jako obyčejný politický boj… To ať se na mě nikdo nezlobí. Scheinherra uznávám jako politika, který dělá skutečně věci pro dobro města a zároveň není dopravní ideolog, tohle mi k němu tím pádem moc nesedí.

Gawain

JŘBÚ je vždycky risk, zvlášť když se Praha dostala do časové tísně vlastní nečinností. To bych klidně vsadil levé varle, že jim to ÚOHS zamázne.

Lysimachia

Scheinherra neuznávám od doby jeho zpátečnického prosazování rekonstrukce Libeňáku a teď i železničního mostu.

MP22

No bohužel každý politik dělá některé věci jinak, než je naše představa. Ale z toho co je na výběr, je v Praze jednoznačně jedním z nejlepších.

Dálnice

Zadnej pravnik si nikdy neni nicim jisty a kazdy pravnik ma soucasne na stejnou vec zcela odlisny nazor….

centurion.ocean.0x

Ekonom, matematik a právník dostanou zadání. Ekonom řekne: Za těchto a těchto podmínek to bude tak a tak. Matematik to přesně spočítá. A právník odpoví: A kolik byste si přáli, aby to vyšlo?

Adam Scheinherr

Současné vedení Prahy dva roky pro okruh nic neudělalo. Jejich straničtí kolegové pak prosadili novelizaci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí tak, že se naše platné stanovisko EIA nedá prodloužit za rok 2027. Ta novela je platná už od ledna 2024 a nyní chce vedení města, abychom podpořili přímé zadání předem vybranému zhotoviteli v hodnotě okolo 200 milionů Kč. Ty problémy si způsobily samy, tak pokud jsou si tim jisti, ať si to prosadí samy v rámci koalice. Já se obávám, že se to ani tak nestihne 🙁

MP22

Nojo, máte pravdu, když budou chtít, prosadí si to. Ale na druhou stranu, když tohle neprojde, víc než současná koalice se v tom vykoupeme my, obyvatelé města. A nakonec to ODSáci stejně svedou na Vás a jejich ovce jim to zbaští i s navijákem… Třeba se všichni nějak dohodnete a pomůžete to prosadit, i kdyby se v tom pár koaličních politiků kouslo a nechtělo hlasovat pro. Všichni minimálně z Jarova, Malešic a Libně Vám za to poděkují…

Gwann

Pristup chapu, koalice si to zavarila, tak at si to vyresi.

123

Tak zrovna s tímhle se dá souhlasit, to zase ne že ne.

DuK

Pan Scheinherre, tak si to shrňme. Byl jste náměstkem primátora a radním pro dopravu od listopadu 2018 do února 2023. Když jste do funkce nastoupil existovala politická shoda kudy a jak vést zbývající nedostavěnou část MO a byli vybráni projektanti DUR. V září 2019 jste představil nové trasovaní nedostavěného úseku MO. V listopadu 2019 Rada hlm Prahy Vám uložila, abyste zajistil vypracování změn v DUR . V dubnu 2020 byla vypsaná zakázka supervizora projektanta DUR V únoru 2020 zadán předběžný geotechnický průzkum trasy s dokončením leden 2021 V srpnu 2020 byla zakázka na supervizora projektanta DUR zrušena V září 2022… Číst vice »