Letecký byznys v Evropě může opustit další zavedená značka. Společnost Aigle Azur, která je druhou největší aerolinkou ve Francii po Air France, vstoupila do nucené správy. Stalo se tak po žádosti firmy o vyhlášení konkurzu. Aerolinku založenou v roce 1946 prodělávající stovky milionů eur dlouhodobě sužují spory mezi akcionáři.
Podle francouzského listu La Tribune i přes insolvenci aerolinka dál pokračuje v provozu, což ukazují i webové stránky firmy, kde o vstupu do insolvence není aktuálně ani slovo. Francouzským médiím insolvenci firmy potvrdil tamější úřad civilního letectví DGAC.
Ve Francii se zatím mluví nejčastěji o tom, že firmu s 11 letadly a více než tisícovkou zaměstnanců převezmou Air France.
Aigle Azur na několik let ochromily spory mezi akcionáři. Největším akcionářem je se 49 % čínská skupina HNA, které patří například Hainan Airlines. Silným akcionářem je ve skupině také David Neeleman, americký letecký podnikatel, který založil například aerolinky JetBlue. Spory vyvrcholily minulý týden, když došlo k odvolání šéfa firmy Frantze Yvelina. Akcionáři ho vinili ze strategických pochybení.
Aigle Azur se zaměřily v posledních letech hlavně na spojení Francie s Alžírskem, tvoří polovinu jejich byznysu. Firma loni dosáhla tržeb 300 milionů eur, přepravila 1,9 milionu cestujících. Firma v létě oznámila plán prodat veškeré trasy z Portugalska společnosti Vueling, aby pokryla část svých ztrát.
Nucená správa má ochránit zejména 1150 zaměstnanců firmy. Podle La Tribune má společnost hotovost do poloviny října. Kromě Air France zůstává ve hře i nadále Vueling, který by získal převzetím firmy velkou část slotů na letišti Orly v Paříži, kde má firma hlavní základnu. To by znamenalo velkou konkurenci hlavně pro Transavii, dceru Air France. Na Orly aktuálně není žádná volná kapacita dalších letů.
Dnes už zrušili všechny svoje lety. Jejich webové stránky už nefungují.
Ja to podobný aerolinkový „gigant“ jako ČSA. Když jde do tuhého, jdou takoví nejdříve do kopru.
Bohuzel CSA/Smartwings jeste v kopru nejsou.
Já moc nechápu ty tržby. Když si selským rozumem podělím uvedené tržby a počet cestujících, vyjde mi zhruba 15€ za cestujícího! Co přehlížím?
Vypadla nám tam nula, omlouvám se. Správě je 300.
Letecky byznys me neprestane prekvapovat. Na 11 letadel 1000 zamestnancu. To je fakt sila.
co je na tom zvlastniho?
klm ma 120 letadel a zamestnancu 35000..:
naopak ČSA mají na 9 letadel pouze 500 zaměstnanců. mají tedy polovinu počtu zaměstnanců Aigle Azur na podobný počet letadel (Aigle Azur má 11, ČSA 9).
Taky mě to překvapilo. Zajímalo by mě, kolik má ta česká adrenalinová aerolinka.
Velmi složité napsat do google „smart wings pocet zamestnancu“, ze? 😉 => 1230
Ještě, že mám na to Vás.
Smartwings v roce 2017 mělo 1580 zaměstnanců dle účetní uzávěrky. Celkové náklady na jednoho zaměstnance 1 242 610 Kč z čehož bylo 273 300 Kč vynaloženo na školení a podobně.
Čínský majitel téměř polovičního podílu, sport mezi akcionáři … odkud to jenom známe …
Už aby to konečně dorazilo také k nám…