umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Další evropská aerolinka krachuje. Druhý největší dopravce ve Francii je v nucené správě

Airbus A320 společnosti Aigle Azur. Foto: Aigle Azur
Airbus A320 společnosti Aigle Azur. Foto: Aigle Azur

Letecký byznys v Evropě může opustit další zavedená značka. Společnost Aigle Azur, která je druhou největší aerolinkou ve Francii po Air France, vstoupila do nucené správy. Stalo se tak po žádosti firmy o vyhlášení konkurzu. Aerolinku založenou v roce 1946 prodělávající stovky milionů eur dlouhodobě sužují spory mezi akcionáři.

Podle francouzského listu La Tribune i přes insolvenci aerolinka dál pokračuje v provozu, což ukazují i webové stránky firmy, kde o vstupu do insolvence není aktuálně ani slovo. Francouzským médiím insolvenci firmy potvrdil tamější úřad civilního letectví DGAC.

Ve Francii se zatím mluví nejčastěji o tom, že firmu s 11 letadly a více než tisícovkou zaměstnanců převezmou Air France.

Aigle Azur na několik let ochromily spory mezi akcionáři. Největším akcionářem je se 49 % čínská skupina HNA, které patří například Hainan Airlines. Silným akcionářem je ve skupině také David Neeleman, americký letecký podnikatel, který založil například aerolinky JetBlue. Spory vyvrcholily minulý týden, když došlo k odvolání šéfa firmy Frantze Yvelina. Akcionáři ho vinili ze strategických pochybení.

Aigle Azur se zaměřily v posledních letech hlavně na spojení Francie s Alžírskem, tvoří polovinu jejich byznysu. Firma loni dosáhla tržeb 300 milionů eur, přepravila 1,9 milionu cestujících. Firma v létě oznámila plán prodat veškeré trasy z Portugalska společnosti Vueling, aby pokryla část svých ztrát.

Nucená správa má ochránit zejména 1150 zaměstnanců firmy. Podle La Tribune má společnost hotovost do poloviny října. Kromě Air France zůstává ve hře i nadále Vueling, který by získal převzetím firmy velkou část slotů na letišti Orly v Paříži, kde má firma hlavní základnu. To by znamenalo velkou konkurenci hlavně pro Transavii, dceru Air France. Na Orly aktuálně není žádná volná kapacita dalších letů.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas

Dnes už zrušili všechny svoje lety. Jejich webové stránky už nefungují.

Zdeněk

Ja to podobný aerolinkový „gigant“ jako ČSA. Když jde do tuhého, jdou takoví nejdříve do kopru.

Adam

Bohuzel CSA/Smartwings jeste v kopru nejsou.

libcha

Já moc nechápu ty tržby. Když si selským rozumem podělím uvedené tržby a počet cestujících, vyjde mi zhruba 15€ za cestujícího! Co přehlížím?

VíKo

Letecky byznys me neprestane prekvapovat. Na 11 letadel 1000 zamestnancu. To je fakt sila.

Jen tak

co je na tom zvlastniho?

klm ma 120 letadel a zamestnancu 35000..:

Bart

naopak ČSA mají na 9 letadel pouze 500 zaměstnanců. mají tedy polovinu počtu zaměstnanců Aigle Azur na podobný počet letadel (Aigle Azur má 11, ČSA 9).

Cestující LBC MHD

Taky mě to překvapilo. Zajímalo by mě, kolik má ta česká adrenalinová aerolinka.

Nikolaj M.

Velmi složité napsat do google „smart wings pocet zamestnancu“, ze? 😉 => 1230

Cestující LBC MHD

Ještě, že mám na to Vás.

Adam

Smartwings v roce 2017 mělo 1580 zaměstnanců dle účetní uzávěrky. Celkové náklady na jednoho zaměstnance 1 242 610 Kč z čehož bylo 273 300 Kč vynaloženo na školení a podobně.

Adam

Čínský majitel téměř polovičního podílu, sport mezi akcionáři … odkud to jenom známe …

Smradlavá žížala

Už aby to konečně dorazilo také k nám…