Další dálnice na leasing. ŘSD prověřuje možnost PPP u středočeské D3 a Pražského okruhu
Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Mě na celém PPP dává smysl to, že ta firma co to staví, tak se o to bude i starat a udržovat v provozu schopném stavu několik let. Takže za mě ta firma to určitě staví s vyšší kvalitou. Když se podívám na takovou „dálnici“ kolem Ostravy tak to je katastrofa.. Chápu je tam nestabilní podloží, ale jízda po této silnici je velmi riziková..
Na leasing či na dluh je snad úplně jedno nebo ne? Stejně to zaplatí budoucí generace i s úroky…
Otázkou je, zda je zrovna v tomto desetiletí potřeba D6 v KV kraji, kde jezdí méně aut než na silnicích, kde žádná dálnice nikdy nebude…
z krátkodobého hlediska se vám to musí jevit jako pitomost, ale z dlouhodobého hlediska je to pro rozvoj regionu zásadní a Sudety opravdu potřebují boost. Projděte si na téma strukturálně postižených regionů nebo hospodářsky slabých regionů všechny články a třeba vám to nastíní, proč je potřeba investovat i do nezajímavých regionů. Počínaje ekonomickými výhodami, tak jen prostou indukcí dopravy z onoho směru to musí něco přinést.
NO na rozdílech východní vs zapadni německo mužete vidět jak to funguje.. Investovat do zapostalých regionů je potřeba, ale hlavně je potřeba aby peníze za ty investivestice dál zustavaly v tech regionech a pomáhaly tam dál utvářet hodnoty… aneb na co je vám dálnice když nemáte na auto a dálnicní známku… akorát k vzteku…
díky té rychle dálnici/železnici se dostanete třeba i hromadnou dopravou někam, kde si vydelate více aniž byste se musel stěhovat. Ty peníze ztratíte v místě bydliste. Tím rozhybete mistni ekonomiku.
Do dojizdeni investujete cas a tím pádem mate mín casu čerpat lokální služby.. navic pokud bydlite v najmu, tak snadna dostupnost vam zdrazí najem a mate zase min penez na lokalni sluzby.. takze vas, logicky, vyjde se prestehovat, usterite na jedinem miste kde muzete, na case za dojizdeni… A odliv mozku z kraju mate jak vysitej
nezapominejte, ze se jedna i o tah z stredniho Nemecka do Prahy resp zbytku republiky. Logicky tam ted nikdo nejezdi, jelikoz navigace uprednostnuje dalnici i kdyz je to delsi…
Dálnice je potřeba, aby všichni z těch Sudet mohli co nejrychleji odjet 🙂
Viděl jsem nějaký rozhovor s ekonomem a ten tvrdil, že pokud se státní projekt má stavět na dluh a říká se tomu PPP nebo PZM(postav za mě) apod., tak jsou jen dvě možnosti: 1) buď se půjčí za stejný či nižší úrok jako si půjčuje nejzkušenější státní zadlužovač – Ministerstvo financí přez státní dluhopisy nebo 2) se půjčí peníze za vyšší úrok – což je u soukromníka téměř jisté a pak je to vyhazování veřejných peněz do kanálu. Proto jsou podobné projekty – jakoby obcházející zadlužení státu vesměs vyhazování veřejných peněz do kanálu. Nakonec řekl, že podobné účetní operace se… Číst vice »
Jediný smysl PPP je v tom, že stát se zbaví celé mašinerie, ovšem kterou vlastně on sám vyžaduje :D.
Jinak celkem souhlas. Ekonomicky jsem to taky moc nepochopil…
Jednoznačná výhoda je v tom, že stát resp. my všichni budeme mít ihned k dispozici stavby, které by se jinak nedaly postavit, protože stát na to nyní nemá. Silnice budou postavené a budou fungovat. To je obrovské ekonomické plus – vyčíslení snížení časové ztráty zboží a osob, navýšení oběhu a objemu dopravy, nové možnosti rozvoje regiónů. To vše by bez hotových komunikací nebylo. Ta ztráta z úroků bude bohatě přebyta právě těmito pozitivy. Zda se to u té které stavby vyplatí právě zhodnotí připravovaná ekonomická expertiza.
Rozdíl je, že při PPP se nejdřív celá stavba postaví, pak se začne splácet, tedy zhotovitel je motivován postavit co nejrychleji. Zhotovitel, který následně i provozuje současně řeší sám vady díla atd. Při běžném financování se proplácí postupně za jednotlivé části, vady se musí řešit reklamací atd.
To je ale pitomost, co jste vyplodil.
Oceňuji postup, ale stále jsem u té D3 ještě nedostal odpověď na jednoduchou otázku: kam se ta auta na jejím konci/začátku ztratí? Nebo prostě budou rotovat po té D0, než zase vyrazí k Budějcům? Případně zkusí v Praze prosadit obnovení ZAKOSu? Každá dálnice, vedoucí ku Praze má svoji radiálu, byť to je třeba Chlumecká/Štěrboholská/Kbelská radiála u D 10/11, či u D5 Duškova/Plzeňská. To si fakt někdo myslí, že ta doprava na D3 bude tranzit?
D0 jeden směr, D0 druhý směr a tak dál…. něco směr centrum. Ale fakt si nemyslím, že většina aut jede směrem do centra…
OK, takže budou rotovat v obou směrech. Dobře.
Byl jste někdy v pondělí ráno kolem 8 na té lávce u Chodova? Ne?
Chodov to není jen ze směru D3 ! Ona pak dostavba D0 taky pozmění směr… Nyní není jiná možnost…a jak píšu D3 bude i tranzit, co jede za Prahu. Byly doby, kdy se od Budějovic směr D8 jezdilo nejlépe kolem muzea, dnes už to neplatí a časem ještě méně…
Je to od sebe 8 km, to jsou 4 minuty jízdy po dálnici. Je problém, aby se připojili na D1 a jeli stejně jako dneska?
Problém to není, pokud budeme každé ráno akceptovat kolonu od světel na IPP až někam po Opatov.
To znamená, že D3 způsobí tak silnou indukci, že oproti současnému stavu bude do centra města mířit třeba trojnásobek vozidel?
Uměl byste to nějak logicky vysvětlit?
To víte, že neuměl – jen tu zase trollí!
Je, protože D1 kapacitně nestačí.
třeba se nakonec podaří Praze prosadit a zrealizovat Vesteckou spojku a třeba rovnou v původně plánovaných 2+2, obzvlášť když je úsek mezi připojením D3 na D0 a MUK s Vesteckou připraven na 4+4 (2+2 průběžné a 2+2 přídatné pruhy) včetně dvoupruhového odpojení na /připojení z Vestecké…
Což moc nemění na tendenci denní dojížďky (dovážky) do Prahy autem…
Vestecka spojka 2+2: https://www.vesteckaspojka.cz/projekt
Ta vyresi aspon dojizdeni od office parku na Chodove, Roztylech, Brumlovka/Pankrac a treba v budoucnu i Opatov.
Pro ty co budou dojizdet do Prace na Stodulky a nebo pak do novyho office parku na Andelu, nezbyva nez jet po D0 a treba Barandak. Nicmene ti lidi uz stejne jezdi a bud pres D1/Benesov a nebo pak problitaji pres Prahu 4.
Loni byl dosazen maximalni pocet pracujicich a pocet pracujicich uz bude jen klesat. Cast dojizdeni snad vezmou i home office.
Nebo predpokladate nejakou masicni invazi dojizdejicich duchodcu?
A snad nekdy bude i P+R parkoviste u metra D Depo Pisnice, blizkost k Vestecke spojce tomu trochu nahrava. Mit tam parkoviste pro nejakych 2k+ aut, ktery by pak mohli do office parku pokracovat metrem by bylo super.
Lidí ve Středočeském kraji + Praze pořád přibývá a přibývat bude.
Ono se o tom moc nemluví, ale bude to muset řešit Vestecká radiála…
A kolik aut co přijede po D11 pak pokračuje na Chlumeckou? Nebo snad na Českobrodskou?
Byl jste tam někdy??? Pokud ne, koukněte na sčítání dopravy, TSK to má na stránkách. A samozřejmě, jak jsem psal, ty dvě dálnice mají Kbelskou, Chlumeckou/Kolbenovu, Českobrodskou, Štěrboholskou radiálu. Až na tu Českobrodskou všechno (vytížené) 4 pruhy.
No ja neviem. Dnes už je väčšina tých áut buď na D1 (tranzit) alebo II/105 (miestni), takže si myslím, že tej rotácie po D0 až tak moc naviac nebude. Ostatne keď sme pri tých radiálach, D10 fakticky žiadnu radiálu nemá, radiála D5 je dosť na smiech. Ale keď už, asi sa dá použiť II/603 (ul. Vídeňská), čoby pôvodná štátovka má niekde vyslovene rezervy na rozšírenie aj inde je tam miesta dosť. Ale podľa mňa to ani nebude potreba. P+R aj s metrom sa vykope na Písnici, to tiež niečo odoberie…
A právě proto potřebujeme velká P+R parkoviště u terminálů kapacitní hromadné dopravy jako: – Depo Písnice (D3 a II/603->metro D) – Lebedov (D4 a II/102->stanice Lebedov na odbočce z trati Praha – Beroun) – Slivenec (přeložka II/116->tramvaje ze smyčky Slivenec) – Depo Zličín (D5 a II/605->metro B) – Dlouhá Míle (D6 a D7->stanice Dlouhá Míle na trati na letiště) – Sedlec (II/240 a II/242->zastávka Sedlec na trati Praha-Děčín) – Zdiby (I/9 a II/608->tramvaje ze smyčky Zdiby) – Letňany (D8 a přeložka II/610->metro C) – Černý Most a Rajská Zahrada (D10 a D11->metro B a zastávka Rajská Zahrada na trati Praha-Lysá… Číst vice »
V současné EU sedmiletce 2021-2027 ještě peníze na silnice jsou, ale v další EU sedmiletce 2028-2034 už peníze budou jen na ekologičtější železnice. PPP je tak jediná možnost jak dálnice postavit.
Aby té ekologie nebylo příliš. 🙂
Dluhů není nikdy dost!
Osobně si myslím, že když PPP, tak pouze na silnice. Tratě by si měla dělat SŽ s.o. sama, je tam dost specifikací na technologie. To to hodlají dělat na půl? Jakože soukromník udělá spodek a svršek včetně umělých staveb a technologie si udělá dráha sama? Nebo to bude kompletně na soukromníkovi a ten tam dá i technologie?
A ty technologie dodává SŽ? Většinu technologií dodávají firmy, které zajišťují i servis.
hmm vyborne, takze uz 75 pct rozpoctu vydáváme na mandatorní výdaje, a tak je třeba mandatorní vydaje ještě navyšit… Navic nevime o kolik se mandarotní výdaje navýší protože neznáme náklady na silnice…
Radku hlavně už to postavte. Již před 10 lety bylo pozdě, situace je hlavně díky chybějící D0 naprosto kritická.
To ano, nicméně mimo Prahu je kritická zejména kvůli chybějící D-35 a ta D-55 je taky potřeba jak sůl (stejně jako jakékoliv jiné dálnice). Tak na to prosím nezapomínejme.
A kam se poděla myšlenka zvýšení podílu železnice? Kdy tam tedy přidáme kapacitu namísto dalších a dalších silnic? Nebo už je automobilismus drogou většiny společnosti?
Františku, A železnice je droga Vaší osobnosti? Pochopte, že prostě železnice a Silnice, každý nabízí něco jiného…
Veřejná doprava je časově neefektivní a drahá, už pri počtu 2 osob cestujících se vyplatí jet autem. A na malé vzdálenosti je enormně drahá, mám to do našeho města asi 3 km a lístek tam a zpět by mne vyšel na 40 Kč , za litr benzínu dojedu autem daleko víc než jen 6 km😁
Souhlasím👍 Chtěl jsem jen stručně komentovat, ale těch Baustellen je opravdu hodně.
Čím dřive se tyto stavby postaví tím lépe. Jen mě překvapuje, že jdou do PPP u projektu, kde se dá očekávat odpor nimbystu….
Soukromník mívá zájem na vyřešení problému. Úředník má zájem problém řešit…a řešit…a řešit…a řešit…
To jste zjistil kde toto moudro?
Šmarjá, zkuste před psaním příspěvků alespoň vystřízlivět po Silvestru.
Ten soukromník se PPP projektu ujme až ve chvíli, kdy jej obdrží od státu „s mašličkou“, tzn. po úspěšném průchodu všemi stupni všech povolovacích řízení a s vykoupenými pozemky.
D4 dostal koncesionář se všemi stavebními povoleními s mašličkou, takže ŘSD to klidně může připravit a předávat v tomto bodě.
To se i nadále předpokládá. Příspěvky o tom, že soukromník si zařídí povolení rychleji pramení z neznalosti diskutujících. Soukromník maximálně urychlí přípravu po předání stavby od ŘSD a ohlídá si pečlivě realizaci.
No, na D4 zatím nepředvedli ani tu rychlejší stavbu. Bude to ale (viz výše) stát daňové poplatníky víc peněz a ty peníze natečou do správných kapes. A o to jde na prvním místě.
To PPP akorát opět zpozdí zahájení staveb viz NemaŠe (+2 roky)
osobně si nemyslím, že za to může zrovna PPP, ono by se to hlavně chtělo rozhodnout a jít si za tím. středočeská D3 taky nedrhne na PPP . tam to drhne jinde…
Například u D35 hrozí zpoždění kvůli zrušení výběru „transakčního poradce pro výběr koncesionáře na stavbu D35“ (fuj, kopie z TZ MD). To ještě není výběr koncesionáře.
Ano, D35 drhne, ale protože už je jinak víceméně připravená (Opatovec – Staré Město už má SP), ale zrovna u severní D0 nebo středočeské D3 fakt nehrozí zdržení kvůli PPP, pokud příprava začne včas… Tam spíš očekávám scénář ala D1 u Přerova, kdy již bude vybrán zhotovitel a bude se čekat na pravomocné SP, aby se mohlo hned začít stavět
Nemaše drhne protože je to strašně moc peněz za malý benefit
Odstranit škrticí klapku na konci IV koridoru mi přijde jako slušný benefit.
Obecně není důvod, aby to bylo více jak cca + 0,5 roku, která se dožene během intenzivnější stavby. Takže u ŘSD rozhodně ne. Jak je tomu u SŽ a konkrétní stavby netuším.
Nikdo nic nedožene, viz D4.
Lidi zajímá hlavně kdy se začne stavět a kdy to bude uvedeno do provozu a nechtějí stále nesmyslně čekat a tady se čeká už fakt dlouho..
Tohle (PPP) právě může být do dalších let klíč k tomu, aby se opravdu stavělo. Pokud tempo přípravy staveb bude pokračovat, bude hodně připraveno a málo peněz na ně. Tak ty největší zakázky by bylo vhodné financovat i jinak (právě PPP) a peníze z SFDI použít na menší zakázky (obchvaty, přestavby křižovatek).
Přesně. Ke treba stavět a prkotiny řešit současné a nebo az bude stavba hotová.
8 mio není zase tolik … Tak 500-600MD u zkušenějších lidí a ještě bez velký čtyřky.
Osobně jsem rád, že na věci, který neumí si dělají studie, jen mi prijde 8 mio docela málo.
Tak dlouho jsme nechávali hladovět stavební firmy, až sami hladovíme. Děkujeme, pane Bárto, už se nevracejte.
Nejsou „nejvýchodnější úseky dálnice D35“ uz dostavene? Predpokladam, ze redakce asi myslela proverit PPP pro nejvychodnejsi nove useky D35 tj. „Svitavy – Mohelnice…
Nejvýchodnější nový úsek je dostavba obchvatu Olomouce.