Další část hlavní trati přes Vysočinu projde modernizací, práce začnou ještě letos
Zastávka Hamry nad Sázavou. Foto: Mapy.com

Modernizací má dojít ke zvýšení rychlosti až na 125 km/h.
Modernizací má dojít ke zvýšení rychlosti až na 125 km/h.
Má vůbec cenu, taková malá rekonstrukce? Stejně bude potřeba zanedlouho další. Nehledě k tomu, že faktická rychlost bude menší, viz oprava Choceň-Ústí n.O., 140 km jen zůstalo snem, rychlost se pohybuje mezi 75 až 90 km/hod. Ostuda a vyhození peněz.
Podle mapy na stránkách Správy železnic to má být modernizace na 140 km/h!!!!
https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621600401_202312201238.pdf
Podle aktuálního vyjádření SŽ 125.
Inspirovat by se mohli v Německu – Měli by to opravit od Kolína až po Brno naráz.
V Německu ve smyslu Berlín – Hamburk, nebo v Německu ve smyslu Pirna – Schöna Gr.? 🙂
Pirna – Schöna má alternativu?
Má alternativu podobnou (O. K., vzdáleností, ne však – zejména na německé straně chybějící – elektrizací**) jako Bamberg – Lichtenfels, kde v roce 2017 byla nepřetržitá výluka přes půl roku (a mmch. nedávno byl asi 2 týdny neplánovaně neprůjezdný úsek od Bamberku směr Norimberk) = (v obou případech) daleké odklony dálkových vlaků přes Fuldu.
** Což je další věc, kterou nelze německé straně moc dávat za vzor, že – dosud chybějící dráty Hof – Regensburg, resp. Norimberk – Cheb-Skalka.
inb4 protože Skanzen železnic
ale proč se neudělá za 1-2 roky úsek třeba 50-60km dlouhý naráz a rovnou na 160km/h – obzáště, když se ví, že hlavní koridor je na hraně kapacity a zároveň by měl náklad kde jezdit. Zas neoliberalní přístup k infra.
A kudy byste asi tak tu trať na 160 km/hod. vedl?
A co kdyby trat na 160-200 nelpěla na každé vesnické zastávce, kde nastoupí jednotky osob a spíše by byly lokální staniční uzly co 5-10km s nějakou občanskou vybaveností? Tedy, že by se udělala i racionalizace té tratě. Bláznivá myšlenka, což?
Skutečně bláznivá myšlenka: to velmi rychlé spojení by tudy měla v budoucnu zajišťovat VRT, takže tohle je trať pro obsluhu Vysočiny, které vychází z podmínek daných terénem. A protože je právě kvůli kapacitě koridoru dost využívaná nákladní dopravou, nemůže mít příliš velké sklony.
Oddálení zastávek vůči obcím (jmenovitě Pohled a Sázava) tam nastalo už v roce 1953 při zprovoznění této tratě namísto staré jednokolejky.
Škoda, že u článků týkajících se akcí SŽ není i mapka, jak se jednotlivé úseky modernizovaly nebo budou modernizovat (viz třeba článek ŘSD a D6).
Ted jsem si ji otevrela vedle presne 😁
Kde jsou ty časy, kdy Křižanov včetně a Sklené včetně opravili za jednu stavební sezónu za jednokolejného provozu.
Co se za těch cca 5 let změnilo, že tehdy to šlo a dnes už né?
Změnil se rozsah těch oprav: není to jen prostá „nová pokládka“ svršku, jsou tam i dráty, které tam kdysi nebývaly, a občas se kvůli zvýšení rychlosti musí měnit i dosavadní stopa kolejí.
O jakém rozsahu přeložek píšete?
Další rok výluk, další rozvrtanej krátkej kousek…
Výluky už tam jsou dnes a staví se i jiné úseky.
A cožpak až se bude dělat úsek H. Brod – Pohled vč. tunelu na okraji H. Brodu (tam asi vč. výluky celého tunelu).
V roce 2014 a 2015 v tunelu probihala vymena svrsku a spodku
No, pěkné. A až to celé opraví, můžou začít znova… Tomu říkám fajn džob.
Začnou už příští rok 🙂 Cyklická obnova trati v úseku Čáslav – Golčův Jeníkov (mimo)
Trať: 230 – Kolín – Havlíčkův Brod, 231 – Lysá nad Labem – Kolín
Stav
Příprava
Zahájení realizace
2026
Souvislá obnova geometrické polohy koleje včetně výhybkových konstrukcí, souvislé broušení kolejí a výhybek, lokální výměna kolejnic, obnova bezstykové koleje.
To se ale také běžně dělá za provozu po jednotlivých kolejích.
Proboha to je údržba zanovniho úseku:-)
Námět pro autory – nešlo by někde pro každou takovouto stavbu vyšťourat rychlostní profil tak, aby si čtenář udělal lepší obrázek o přínosu akce? „Zvýší se rychlost až na xy km/h“ nám toho moc neřekne, obzvláště, když SŽ obvykle uvádí tuto rychlost pro klopidla.
Někdy je to spíš přínos pro reference na firemních letácích. Kdo např. v praxi využije dvoukilometrovou stošedesátku mezi Vlkovem a Osovou Bitýškou? Ale když se udělá fotka kousku opravené trati s rychlostníkem, tak si všichni sednou na prpozadí.
Ono popravdě to kromě šotoušů nikoho nezajímá. Obyčejné lidi zajímá jen za kolik minut budou z místa A v místě B. A jestli jedou 120, 125, 130 nebo 140 jim je úplně jedno.
Přičemž rychlost 140 km/h může přispět k tomu, že z A do B dojedou za kratší čas.
Čímž to nevztahuji k Osové Bítýšce, kde „vbrzku“ stejně bude vše zastavovat.
Ani projíždějící se na krátkém kousku na 160 nerozjedou, tj. k čemu takové „zvýšení rychlosti“? Důležitější je stabilní a logický rychlostní profil.
Naprosty nesmysl, zejmena na sklonove narocnejsich tratich muze konstantni rychlostni profil naopak dost vadit.
Mě třeba zajímá, co se děje s veřejnými penězi a když se SŽ ohání tímto slovíčkařením „až“ a maže tak nevědomým lidem med kolem huby tím, že se stříhají rychlostníky na 160, bylo by fajn, aby se to uvedlo na pravou míru. Todle je novinařina a ne překopírovávání tiskových zpráv, čímž v žádném případě neříkám, že se celý tento web točí jen okolo toho.
Jako na 6 km úseku kolik byste chtěl rychlostníků ? 😎
Ale myslím, že jde o souvislou V = 120-125, polomery oblouku budou z 600 m upraveny na 700 m což by odpovídalo 125 Km/h.
Tolik kolik jich tam dobrá správa namaluje 😉
S tím zvětšováním poloměrů oblouků bych byl opatrnější: jsou totiž (ty oblouky) většinou příliš dlouhé na to, aby bylo možné udržet aspoň přibližně stávající stopu trati. Mezi Sázavou a Hamry n/S. by se možná ještě něco víc vyrobit dalo, ale dál do Žďáru n/S. i těch 125 km/h asi nevyjde všude ani pro „klopidla“.
Pro klopidla je tam v celém úseku jedna rychlost, a to V = 155 km/h, pro ostatní vlaky souvisle V = 120/125/130 km/h (= tj. pro I = 100/130/150 mm – ETCS).
Poloměry kolem R = 700 m, kdy je ale použito současně velké stavební převýšení koleje v obloucích v kombinaci se strmými vzestupnicemi – pro V150 je stanovena mezní hodnota součinitele sklonu n = 8,00V.
Pendolino v celém úseku by ve všech obloucích (!) bez výjimky jelo s maximálním naklopením vozové skříně.
Nejzajímavějším se ovšem stává rychlostní profil pro I = 150 mm.
Taková česká flákárna. 6km se bude opravovat 2 roky a rychlost se zvedne jen na 125 km/h. V roce 1980 by to byla i celkem slušná modernizace, dnes naprosto mizerná
Slyšel jste někdy něco o směrových (+ sklonových) poměrech a vlivu terénu na ně?
6 kilometrů? 2 roky? Takže celá trať z Kolína přes Havlíčkův Brod do Brna bude hotová za 50 let cca?
Ocividne to dela jedna parta lidi a vic za ty 2 roky asi nezvladnou … ale rekl bych, ze za 50 let asi urcite uz budou v duchodu.
Ne. Za deset, patnáct let se začně bouchat VRT a co se do té doby neopraví, an to už pak nebudou peníze.
VRT je pohádka pro děti. Však má už taky animované postavičky.
To je velmi trefná poznámka, na to je potřeba dávat pozor, já jsem u každé poznámky takového typu dostal minimálně 25 minusu 😁👍
Přesně 6km budou stavět 2 roky, a tady stale někdo věří ve VRT. Tímto tempem by cca. 200 km VRT tratě z Prahy do Brna stavěli 33 let 😀 …
Za jak dlouho byste to zvládl Vy? Aby SŽ věděla o co přichází.
Správa železnic ale je, na rozdíl od předřečníka, určená ke správě/údržbě tratí.
Toť jen technická poznámka, průběžná obnova různých úseků v různých termínech mi nevadí, pokud je souběžně zachován provoz po jedné koleji (kdy toto nebylo dodrženo loni v úseku Křižanov – Vlkov).
Ale moc jí ta údržba nejde, úroveň většiny tratí mizerná a těch pár slušnějších je pro změnu dost přetížených
Trochu mimo tema, nevi nekdo proc je pres Klanovicky les omezena trvale rychlost na 100 km/h a skrtnute NS? Jeste nedavno se tam jezdilo 160.
160 se jezdi porad je tam Etcs, ta 100 plati pro jizdi mino plny dohled Etsc
Trvale omezena rychlost tam není, podle mě se tam stále 160 km/h za příznivé dopravní situace jezdí. Akorát to je úsek s výhradním provozem ETCS, kde rychlost udává ETCS, rychlostník je tam jen pro případ výpadku, a v tu chvíli je rychlost na 100 km/h opravdu omezená.
na všech tratích s výhradním provozem ETCS byly sneseny všechny „horní“ rychlostníky a rychlostníky nad 100 km/h
Já jsem zvědav jak tyhle nekonečné výluky bude zvládat RJ. Protože jinde je úplně moc nezvládá.
Tišnov posunut? Ticho po pěšině.
Ne pořád zahájení 2026.
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/brno-tisnov-vlak-trat-zeleznice-vyluky-oprava-nadrazi-cebin-hradcany.html
Proč jen 125 a ne aspoň 160 nebo 200 jako je jinde?
Víc to asi do těch oblouků nejde.
Dva oblouky se mají mírně napřimovat, aby rychlost neklesala pod 150 km/h.
oprava 120 km/h
km 87,6 – 90,3 a km 92,8 – 93,4 s lokální
směrovou úpravou oblouků.
Protože o kousek dál chtějí novou trať, VRT za stovky miliard, takže proč to tady udělat za par miliard navíc na 160-200, by pak VRT nikdo nechtěl.
VRT v tomto úseku bude hotová tak nejdřív za deset let, ale výmluva proč teď neudělat něco pořádně to je jistě dobrá.
10 let pro SŽ není žádný čas. Jen prostá rekonstrukce trati Smíchov – Radotín trvala 4 roky.
To nebyla prostá reko. Nýbrž úplná modernizace. Rychlost 140 bez rovnání oblouků. Změna konfigurace kolejiště v Radotíně i Závodišti.
Moc ty názvy staveb nežerte, to jsou asi účelové termíny.
To je ještě obrovský optimizmus… za 10 let se v tomto úseku MOŽNÁ začne stavět…
Jestli bude vůbec. Spis bych to viděl tak, ze vlaky ve Žďáru zastavuji, tak asi zbytečne to vypálit hned na 160 od stanice. 160 bude nejspíš mezi Přibyslavi a tímto úsekem
Vy zaplatíte přeložky, které za dvacet let budou k ničemu? Argument, že jinde se vyhazují peníze do kanálu, neobstojí.
Za 20 let by po nich jezdil 1h takt vlaků Praha – po VRT Světlá – dále po této trati V. Bíteš – dále po VRT Brno.
Mmch. i tak s jednotkou aspoň na 200 km/h, aby vůbec mohla po VRTce jet, že.
Mmch. dle teze „vy zaplatíte?“ – kdo zaplatí tu VRT? 🙂
P. S. spíš než na 200, tak ideálně na 230 nebo i těch 300 km/h, ať taková jednotka zbytečně nebrzdí provoz na VRT (a ostatně i do Luhačovic zřejmě bude jezdit jednotka na 300+ km/h). Tzn. ano, i potenciálních 200 km/h by tam umělo být využito (pozn. do jaké míry by to bylo technicky/nákladově správné, je věc jiná).
Jak vite ze ty prelozky budou k nicemu? Za 20 nebudou vlaky? Porad muze jit dalsi kolo rekonstrukci na koridoru a trat pres Vysocinu bude zase dulezitejsi nez jindy. A to, ze nekdo postavi za 200mld VRT je fakt jako jiste? Ta trat mohla uplne krasne odstranit nejvetsi prekazky za par miliard navic misto cekani na monster projekt, kterej treba ani nebude.
Zkusil byste pro nás, prosím, ten svůj návrh namalovat do mapy? A k tomu přidat ještě i podélný profil (trati i terénu)?
(Drobná nápověda: pozor na vrstevnice)
Asi kombinace vysoké ceny takové úpravy v daném místě a do budoucna spíš klesajícího významu tratě pro dálkovou dopravu.
Naopak – rostoucího díky VRT (a to beru i bez případného mezistavu při chybějícím úseku VRT Světlá – V. Bíteš) – zrychlení relací H. Brod/Přibyslav (a okolí) – Brno + taktéž i Žďár n/S. (a okolí) – Praha.
Pro vyloženě dálkovou dopravu ten úsek neslouží už 25 let (vyjma odklonů 4/21 – 6/23).
Úsek byl provozován jednokolejně už po většinu roku 2020, ale tehdy jen kvůli rekonstrukci brodského záhlaví ve Žďáru.
Takže další cca rok jednokolejky na stejném úseku. No, aspoň že za provozu a ne že to na 8 měsíců zavřou úplně jak o 30 km dále. 🙂
Zatímco v roce 2020 to pořád vycházelo tak, že Os a R se stihly potkat ve Žďáru, tak návrh JŘ 2026, i kvůli pomalé jízdě ze Sázavy až do Žďáru, naopak nechá rychlíky čekat v Sázavě na protijedoucí Os vlaky ze Žďáru.
No ono je těžké si vybrat, někomu vadí nickolejna výluka, někomu dvojnásobně delší omezení a ježdění jednokolejně. Vám třeba vadí obě varianty. Takže si aspoň můžete stěžovat vždy.
Někomu vadí to neudělat zaráz v jednom roce a ne část 2020 a část 2026.
To jste ale v tom výčtu vůbec neuvedl, že.
Jako z Kolína až do Brna za rok?
Ne, ze Sázavy do Žďáru za rok.
A abych odpověděl explicitně: ne, jednokolejný provoz mi nevadí, tzn. chybně předjímáte. Je pravda, že zrovna mezi Sázavou a Žďárem to znamená strefení se do úseku s pravidelným míjením R x Os, což ale IMHO jde vyřešit i jinak (NAD jen za Os + zastavování R mimoř. v Sázavě/Hamrech; nebo větší posun poloh Os ve prospěch neprodlužování cestovních dob R). Ale ani tento aspekt nijak nemění mé původní sdělení – že každopádně bylo nanejvýš vhodné, aby se rekonstrukce záhlaví ve Žďáru dělala ve stejném termínu jako modernizace úseku zpoza tohoto záhlaví až po Sázavu včetně. Jakékoliv reakce typu „z Kolína… Číst vice »
** Pardon, i tato modernizace bude po Sázavu (mimo), ne po Sázavu (včetně), tzn. žst. Sázava je zřejmě až součástí modernizace Přibyslav (mimo) – Sázava (včetně).
Ono by lidé hlavně rádi viděli přínos těch omezení v podobě vyšší spolehlivosti, kratší jízdní doby… Což se neděje, naopak jede vlak déle než předtím, protože manažeři SŽ se přece nepřipraví o odměny