Další budoucí rychlotrať má klíčové razítko. Úřad stanovil 60 podmínek
VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Úřad stanovil celkem 60 různých podmínek pro všechny fáze stavby.

Úřad stanovil celkem 60 různých podmínek pro všechny fáze stavby.
Tuší někdo, co se stalo se zrychlením Brno-Břeclav na 200 km/h? Měly se zrušit nějaké přejezdy, ale do teď žádný posun.
To je jeden ze spousty projektů, který SŽ má v plánu uskutečnit, ale kdy se tak stane to nikdo neví
Když bude VRT zmiňovaná v článku, tak se tohle zrychlení smrskne jen na úsek Rakvice – Břeclav. Ano, přejezdy a přechody je třeba nahradit (P6797, P6795, P6794). P6796 Vranovicích teoreticky může zůstat, ideálně samozřejmě taky zrušit.
Zdá se mi to nebo někdo plánuje v Brně rychlovlak do pravého úhlu – proč není spojka rovně na Ostravu? Ti samé jako u Prahy kdy trať nevede okolo severního okraje Prahy, ale jen dovnitř do Prahy a pak zase z ní ven. Štípněte mě.
Odbočka na jih je jen pro vedení Sprinterů, ty zastaví na zastávce Brno-Vídeňská a otočí to na jih, ostatní rychlovlaky pojedou přes nové hlavní nádraží; na Vídeň úvratí, na Ostravu budou po nové Přerovce pokračovat v původním směru. Průchod napřímo , to jako by byly v Brně dvě hlavní nádraží a ještě víc proplést uzel Brno? Kvůli jeho rozmotání se plánuje jeho přestavba, odpůrci přestavby nazývaná Stěhováním nádraží do kytek.
Sice hezké, že na české straně se plánuje VRT. Ale jak na tom jsou v Rakousku? Jaké zlepšení parametrů se čeká tam?
Zrychlení severní části Nordbahn aktuálně odloženo v čase. Cca před půl rokem spolkové ministerstvo a ÖBB představili priority modernizace rakouské železniční sítě, kde došlo k rozvolnění termínů.
Süßenbrunn-Gänserndorf se už staví. Posune jen ta druhá (severní) část.
Tak teď už jen ty peníze …….
Prachů je hafo…jen Agrofert na dotacích od našeho státu dojí 5 milionů denně…a občané tohoto státu tomu ještě tleskají…
Jj nebo i ti ostatní co tu dotace dostávají by mohli přispět ne? 😉
tak to je závratných 1,8 miliardy ročně, za to se postaví asi tak dva kilometry ročně.
To je hodně. Asi polovina VRT Praha – Hradubice za její plánovaný čas.
Díval jsem se na zakončení této trati na jihu a je očividné že se plánuje kromě napojení na stávající trať, hádám že směr na Rakousko, i pokračování podél dálnice (Slovensko). Nevíte někdo jak to bude probíhat? to se bude stavět zároveň se Slováky, nebo jen čekáme až budou vědět kam to máme navést na hranice? Jinak Slováci budou stavět (snad toto století) taky na 320? A Rakousko jen modernizace?
Pokračování na Slovensko je hodně vzdálená představa.
Rakušáci jen modernizace až na 200km/h.
Oba body spolu nepřímo souvisí, ale v Břeclavi má být přestupní uzel, takže je zatím vynechání se Břeclavi nežádoucí.
Rakousko ma na zeleznici spoustu dulezitejsich planu nez 320km/h do Brna. A Slovensko se nedavno vyjadrilo, ze cilem je modernizace paternich trati na 160, na vystavbu VRT tam nyni nikdo ani nemysli. Ale pokud se nekdy neco v Moravskem poli bude stavet, tak by melo smysl, budto aby to z Breclavi na jih slo kus spolecne, anebo jit od Brna do Vidne vyrazne zapadneji, pres Breclav je to dost zajizdka.
Tak je to (Břeclav) celkem důležitý uzel, křížení směrů Vídeň – Ostrava (Polsko) a (Praha) Brno – Bratislava (Maďarsko). Opravdu si nemyslím že by ušetření řádu 5 minut táhnutím VRT přes Hevlín (kde by to stejně nikde nestavělo) byla dobrá investice… tama kdyžtak „něco“ co by mohlo sloužit i kombinované dopravě, což vrt není (a samozřejmě jen kdyby Ježíšek nadělil pytel peněz)…
Možná někdy v budoucnu se najde rychlé spojení do Rakous přes modernizovanou trať na Znojmo, odbočkou z této trati.
Já bych vám to v severních Čechách opravdu ze srdce přál ale pokud to stačím sledovat tak šílím z přístupu konšelů v Ústí nad Labem, kteří asi už 12 nebo kolik let mudrují, jak tu VRT městem protáhnout, kde nádraží atd.. Já jsem také pro metodu dvakrát měř a jednou řež, ale všechno má své časové meze.
Místní mají obavy z hluku, to samé u sjezdu z VRT na Pardubice… Bohužel nemám s rychlovlaky zkušenost na vlastní kůži, věděl by někdo erudovanější, zdali je VRT opravdu tak hlučná, nebo to je jenom tím, že místní lidé mají pod slovem „vlak“ zafixovaného dunícího Sergeje táhnoucího 30 rozvrzaných vagónů s uhlím?
Při 200 je už hluk ze střechy vlaků nejvýznamnější.
Ta trať je naplánovaná v blízkosti současné – myslíte, že těch pár rychlovlaků bude rušit víc, než stávající provoz na stávající trati? Navíc je ve velké části v blízkosti dálnice – budou ty rychlovlaky dělat víc hluku, než náklaďáky tam? Pochybuju, tím spíš, když v noci většinou nejezdí. Obecně je to myslím spíš strach z neznámého a NIMBY mentalita. Nebo snaha blokovat cokoliv. Vždyť si vemte, s jakými argumenty lidi protestovali proti trolejbusům v Praze na Babě, např. že když se kvůli trakčnímu vedení pokácí stromy, ubude kyslíku. Já spíš myslím, že ho tam naopak přibude, protože ho ty naftové… Číst vice »
Od dálnice ke stávající trati 010 to povede nově okolo ničeho.
No ještě by to chtělo upřesnit místo, kde jsou ti místní. Místo sjezdu a napojení na konvenční trať bude hlukově v podstatě srovnatelné s tratí, kde se jezdí 160 km/h, protože vlak musí na několika kilometrech zpomalit… Od Brna do Modřic do 200 km/h, první oblouk do nové stopy 230 km/h, pak v nové stopě traťová 320 km/h cca do Zaječí, pak se to napojí do koridoru upraveného na 200 km/h. To, že bude traťová 320 ovšem neznamená, že všechny vlaky pojedou touto rychlostí, pro soupravy s lokomotivou bude i na VRT limit 230 km/h a jednotky potřebují pár kilometru… Číst vice »
Říká se tomu distribuovaný pohon, každá hnaná náprava samostatně na hranici adheze, a je jich podél soupravy řada, klasická souprava suma 9MW celkem.
Vzpomínám si když jsme jednou jeli autem v Italií do Neapole a zastavili na dálnici na odpočívadle, kde zhruba kilometer od nás (bez hlukových stěn na pilířích) vedla vysokorychlostní trať. Byl to fakt dost hluk když se tam probleskla Frecciarossa rychlostí přes 300kmh, takže ten hluk je myslím že je opodstatněnej. Ale i tak je to prostě nádhera, snad za pár let i v ČR.
Protihlukové opatření se ve volné krajině nedělají, i ta dálnice určitě taky žádné významné odhlučneění v tom úseku neměla. Je ale důležité zabraňovat šíření hluku u obydlených sídel (a že jich u nás je).
Na Podřipsko už je taky podaná žádost o EIA (zjišťovací).
Ta nová trať je potřeba jako sůl. Protože na tu současnou se už rychlé vlaky nevejdou. Minulý týden jsem tam po delší době (asi 5 let) jela v EC a bylo to poskakování mezi regionálkou a náklady. Kde jsou ty doby, kdy tam EC jelo konstantně 160 od Břeclavi po Modřice. Teď jsem tou rychlostí jela jen 5 minut.
Je. Ale ne na 320km/h. Protože po takové trati projede jedno EC za hodinu (a nikoliv maximální traťovou rychlostí, to bude trvat ještě hodně dlouho, než budou v ČR takové soupravy) a všechno ostatní zůstane na té stávající.
A jako když byste postavil koridor na 160 v navrhované trase, tak by to mělo jakou výhodu? Stejně by na ní nebyly zastávky.
Tu otázku myslíte vážně? Proč se rozšiřují dálnice, když rychlost se nezvyšuje? A proč na 160? To by byl samozřejmě nesmysl. Na maximální rychlost, která ještě umožní provoz „pomalé“ (tedy především nákladní) dopravy. To je tuším 250.
Rozdíl v ceně VRT trati na 250 a na 320 je poměrně malý. Ale klidně můžeme jít rakouskou cestou a stavět VRTky „jen“ na 230-250. Pořád je to dost rozdíl proti 160 na současných koridorech.
A pořád na tkaové trati potřebujete nové soupravy.
Však já nemluvím o ceně, ale o využití té novostavby. A ta by při 230-250km/h byla násobně větší než při 320. Proto říkám, že je chyba, nejít rakouskou cestou a nestavět VRT tak, aby je mohlo využívat co nejvíc vlaků. I za cenu toho, že nejvyšší vrstva bude mít o pár minut delší jízdní doby. Vlaky na 200 – 230km/h již v ČR jsou a přibývají další. Na 320 se budou pořizovat teprve až budou mít kde jezdit. A tím nemyslím 40km z Brna do Rakvic.
Bylo dřív vejce, nebo slepice?
NIkoliv, viz níže. Tady je to o tom, jestli chcete raději slepici, která snese každý den normální vejce, nebo jednou za týden jedno s pozlátkou.
Z toho že tam bude vysoká maximálka neplyne vysoká minimálka. Pokud tam nebude velká poptávka po 300+ km/h , klidně tam můžou pustit vlaky na 200
Vlaky na 200 tam pusti, ale nic pomalejsiho.
Pokud to bude jediný izolovaný úsek a hrozilo by, že na něm budou jen dva páry expresů za hodinu, tak by určitě tu minimální rychlost snížili a pár vlaků na 160 tam procpali. Naopak pokud někdy v budoucnu poptávka po rychlých vlacích stoupne, možná se minimálka zvýší na více než 200
Pokud převýšení v obloucích vyhoví přebytku převýšení E, tak asi lze používat VRT i na nižší rychlosti.
To je možné, ale spíš jen jako dočasné řešení, protože co by těch 160 km/h řešilo?
Zastávky na VRT nebudou, takže pro osobáky nic a rychlíky si může ministerstvo objednat na těch 200 km/h po vypršení současných smluv.
Po této VRT budou jezdit vlaky z Prahy směrem na Brno a Vídeň / Bratislavu, vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Brnem se chystá VRT tak tyto vlaky časem určitě vysokorychlostní budou. Skutečně na takto krátkém úseku asi 320 km/h moc nevyužijí, optimistická vize však počítá s tím, že se na síť napojí i Slováci a Maďaři. I bez toho by však pomalejší trať nutně nedávala větší smysl. Jediný rozdíl by totiž byl pro nákladní dopravu. Jenže na trati, kde by jezdily osobní vlaky 230 / 250 km/h by pro ni stejně nezbylo moc prostoru, koukněte např. právě na… Číst vice »
Jenže právě o využití té stavby máte zcela mylnou představu.
To není tak úplně pravda. Rozdíl v ceně VRT trati na 250 a na 320 je poměrně malý u identického úseku. Ale navrhovat trať na 250 znamená menší nutnost velkých oblouků, menší odstupové vzdálenosti od zástavby (hluk, vibrace), méně vynucených tunelů atd. Ta trať může zkrátka projít územím mnohem „méně násilně“ a pak už je rozdíl v nákladech násobný.
Jenže tady by to skoro identický úsek byl, že?
S jedním rozdílem, VRT může mít větší sklon, právě kvůli vysokému výkonu a setrvačnosti, takže je méně náročná na zářezy a tunely.
V tomto smyslu nemáte pravdu.
U novostaveb tratí do 250 km/h v Rakousku či Švýcarsku se totiž počítá i s provozem nákladních vlaků. Proto musí mít příznivé sklonové poměry a odhlučnění, které výslednou cenou je rovno nebo je i vyšší než u VRT na 320 jen pro osobní dopravu.
Na dálnicích se nezvyšuje rychlost z důvodu bezpečnosti, zatím většina (u nás všichni) lidí kroutí kolečkem a nejsou schopni řídit při vysokých rychlostech bezpečně (hlavně třba brždění před překážkou).
Nákladní dopravu bych do toho vůbec nepletl, když je vhodnější pomalejší trať hned vedle. 350 a 250 je přitom skoro za jedny peníze.
Už teď tam jezdí cca dva mezinárodní vlaky za hodinu (EC a RegioJet, třeba si do té doby pořídí lepší soupravy), a klidně by tam šla přidat třeba i rychlá jednotka do Zlína, která by v Břeclavi jenom změnila směr.
Brno – Břeclav – Hodonín – Zlín za cca jednu hodinu od konce do konce by byla docela poptávaná relace, to je hustě osídlená oblast.
Taky je možné, že po dostavbě Přerov-Brno se tamtudy odkloní některá EC z Ferdinandky.
Ale ta rychla jednotka do Zlina by stejne tak mohla jet po trati na 250. Ona totiz stejne pojede jen 200, dvojnasobek za ty 2 minuty uspory nebude platit ani objednatel, ani cestujici.
Co se týče odklonu z Ferdinandky, tak bych pro uvažovanou trať viděl min. dvouhodinové EC z Polska dost reálně. A proklad dvouhodiny nových sprinterů do Vídně + na jih a koneckonců i těch do Bratislavy + Budapešti také. Až se Rakušáci trochu vzmůžou a začnou také provozovat VRT, ten sprinter přes Vídeň může být spíš hodinový a i z Polska může zas něco přibýt. Vychází to na cca 4 páry EC za hodinu. Po staré trati uvolněné těmi EC pak může být víc brněnského příměsta. Jeden pár Moravanů za hodinu tak jistě zbyde, ale víc potřeba nebude. I Znojemáky využijí… Číst vice »
Problém slepice a vějce.
Nebudeme stavět VRT, protože je běhe pár let nikdo nevyužije.
Nebudeme kupovat VRT soupravy, protože je nemáme kde využít.
Nikoliv. Je to o tom, s jakými parametry má ty nové trati smysl stavět.
Parametry novostavby Brno – Šakvice mají být VRT (minimální rychlost 200, trasování na 350, vyloučená nákladní doprava)
Nedávno se kdosi rozčilova, že Vectrony nemají kde jezdit 230 km/h. Když se má taková trať stavět, tak je to zase špatně.
Vectrony by těch 230 využily, i kdyby ta trať byla „jen“ na 230 – 250.
Jenže nejde o konkrétní Vectrony, ale vždy o lepší vlaky provozované v daném čase. prostě setrváváte v české tradici nedostatečně rychlých tratí.
Že bude trať, či spíše jen její část na rychlost 320 vůbec neznamená, že ty vlaky musí takovou rychlostí jezdit. Spodní limit bude 200, pro soupravy s lokomotivou je i horní limit 230 km/h. Zde se plánuje i odbočka a nová trať do Hrušovat na rychlost 200 km/h pro napojení Znojma, takže těch vlaků tam bude pak rozhodně víc. Traťová rychlost je především otázkou poloměrů oblouků, jinak nebude zas tak výrazný rozdíl, jestli na 160 nebo 320, akorát ty oblouky musí být výrazně větší. Sklonově je VRT přizpůsobivější terénu a může mít sklony až 3,5%.
Je v podstatě jedno jak dlouho to bude trvat než se bude jezdit 320. Ale není jedno si trať postavit na nějakou nižší rychlost, protože to už nikdy nezměníte.
Kéž by to byl problém jen tratě Brno – Břeclav.
Za regionálkou se při včasné/skoro včasné jízdě poskakuje jen max. mezi Modřicemi a Hrušovany.
Jestli to bylo jinde, tak leda tak za (nevhodně puštěným) nákladním vlakem. Anebo byl dálkový vlak hodně zpožděný a poskakoval za včasným regio. vlakem?
To je celkem jedno, prostě se tam ta EC, rj a RJ už nevejdou.
Ano, zcela potvrzuji. Jezdím tam v podstatě každý týden a opravdu to je o poskakování za osobní dopravou. Stavět další 2 koleje je vyloučeno, proto je nutná nová trať. A snad se dohodnou i u toho Znojma, protože tam by ta odbočka opravdu pomohla k rozumnému času. No a mít z Brna Vídeň za něco přes hodinu nebude vůbec špatné. Pokud se Rakušanům povede Nordbahn na 200 a především ve Vídni Süßenbrunn, tam je to hodně pomalé.
Koukám že SŽ je stejná jako já taky všechno odkládá na později 😁😁
Jo, akorát jejich odklad brání tisícům lidí cestovat rychleji a tím pádem i ekonomiku této země. 100× nic umořilo vola.
A já vůl si myslel, že tady představitelé říkají, že to je priorita….
Nejméně potřebný úsek z VRT.
Opět se jde cestou nejmenšího odporu?
Aby to nedopadlo tak, že VRT Jižní Morava bude postavený, ale pak se bude dlouhá léta čekat na nejdůležitější úsek Praha – Brno. Osamocený úsek VRT Jižní Morava nic nevyřeší.
Ano, nejspíš to tak dopadne a pak tam řadu let projede jednou za hodinu jeden vlak rychlostí 230km/h.
Jiná věc: PROČ zrovna tady 320km/h? Mezi Kolínem a Brnem budiž. Ale proč se tady nespokojí s 250, aby tam mohly i náklady? Jestli tam expres pojede 320 nebo 230 je rozdíl 2 minuty. A kdyby tam mohlo i něco jiného, stávající trati by to ulehčilo mnohem víc, než této přitížilo. Ale že se v tomhle státě vůbec ptám, že.
Ta trať jednou bude součást spojení Berlín – Praha – Vídeň. Budovat trať na menší rychlost, když všechny ostatní úseky trati se budou budovat na větší rychlost, by bylo opravdu nestandardní.
No tak třeba Krušnohorský tunel na 320km/h nebude. A budovat některé úseky na o něco nižší rychlosi není vůbec nic nestandardního. Naopak je to na stávajících evropských VRT standard, že na „maximální rychlost“ jsou postavené jen páteřní úseky, na těch méně vytížených se mnohdy jezdí pomaleji. A tady by ty 2 minuty ztráty na trase Berlín – Vídeň nikoho nezabily. Stejně jako 4 minuty na úseku Praha – Kolín, kdyby se postavil okamžitě a čtyřkolejně tak, aby se na něj mohla odklonit veškerá doprava ze stávající trati, která v dotyčném úseku nezastavuje. Ne, ono se čeká na VRT, takže se… Číst vice »
Taky Krušnohorský tunel nebude VRT. A i pro nákladní dopravu bude z důvodu ekonomiky a potřeby Němců se co nejvíc zbavit vlaků v údolí Labe (kvůli hluku).
Ano, v tunelech se s takovou rychlostí nepočítá, ostatně s ní nepočítají ani Němci na trati do Berlína. S rychlostí až 320 se počítá cca od Litoměřic k Praze, mezi Prahou a Brnem a mezi Přerovem a Ostravou, výhledově mezi Brnem a Ostravou. Na jih od Brna je těch až 320 akorát díky tomu, že na to bude oblouk u Vranovic a z obou stran přímá, jinak je to skoro jak podle vašich námitek 200-230. Jen částečně v jiné stopě, protože dvě koleje ke stávajícímu koridoru skrz Rajhrad nenacpete. A výhledově to může pokračovat na 320 na Slovensko mimo Břeclav.… Číst vice »
On někdo plánuje Rakvice-Vídeň na víc než 200? Že jsem si nevšiml.
No zatím příliš ne, ale od Rakvic by se výhledově mohlo pokračovat na Slovensko mimo Břeclav a mohla by z toho být i větev do Rakouska. Udělat teď menší oblouk u Vranovic by pak znamenalo mít úsek s plnou rychlostí 320 kratší cca o 20 km.
Proč stále chcete za každou cenu posílat na VRT nákladní vlaky, když ty budou moci používat dál původní konvenční tratě?
Při nezkapacitněném brněnském uzlu určitě nevyřeší.
Protože víceméně neexistuje dálkový vlak, který by se nevešel na stávající trať jižně od Brna, zato by se vešel do brněnského uzlu.
Z hlediska kapacity tratí pro brněnské příměsto je úsek potřebný.
Jednu podmínku by měli mít cestující a tj. 300km/h a víc
Předpokládám, že se nezačne stavět v roce 2028, ale pokud by to teď rozumně rychle doprojektovali, tj zbytečně se s tím nezdržovali, tak jim to DESU dokáže přechroustat za 9-12 měscíů a pak už bude jen otázka, zda se výber zhotovitele drží na nesmyslu PP nebo z toho bude fraška jako metro D u UOHS.
A pak ještě jestli na to budou peníze v SFDI. Ale jo, do konce dekády by se snad mohlo začít stavět alespoň na jednom úseku VRT.
Je mi 30. Vsadím měsíční plat, že v roce 2055 na své šedesátiny budu číst, že Sabotáž Železnic za dva roky zacne stavět VRT Jižní morava. Tak ať nic neslibují, působí jak parta bláznů.
Rád se vsadím, že se kopne do země ještě přede dnem vašich kulatin v roce 2055.
Vsadíme se o mediánovou mzdu? (Medián podle čísel ČSÚ pro čtvrtletí, ve kterém se kopne do země)
Vám někdo něco slibuje? Termíny nejsou závazné.
Jak by se vám líbilo, kdyby váš výplatní termín nebyl závazný? Stejně jako dohodnutá finanční částka by byla nezávazná?
A to je ta chyba. Takto to SŽ nenutí tu trať fakt postavit, protože za posun výstavby ji nehrozí žádný trest. A tak může vesele přepisovat roky plánované realizace, každý rok o jeden rok. Úředník na SŽ vykáže aktivitu, ve skutečnosti se nestane nic.
SŽ na ty VRT bude potřebovat takovou drobnost: peníze. Ale tím se, spolu s kolegou, nenechte rušit, kde je vzít je jenom taková plytká otázka.
Peníze by byly, kdyby se necpaly agrofertům, koblížkům před volbami, do modrého zábradlí a ČDC vozilo tranzit místo D1 za tržní ceny.
No jasně, tímhle získáme bilion korun. Tu maturitu z matematiky neměli rušit.
Že by se magický rok 2028 začal „potichu“ měnit na 2030?
To je ještě optimistické
Ano. Žádný takový rok ve skutečnosti nejspíše nenastane, zvláště pak, nezměníme-li dosavadní nastavení priorit.
Zatím to vypadá, že magický rok 2028 trvá.
Citace autora článku:
„V textu bylo původně uvedeno, že zahájení stavby má zpoždění. Šlo o údaj na stránkách SŽ, která později uvedla, že jde o chybu na stránkách SŽ.“
#již brzy
Jo tak nemaji zajisteny finance, business case je na vode, nemaji nic moc politickou podporu … nemaji sterk a kamenivo. Asi to tam nekdo ma jako trafiku nez odejde do duchodu.
Žádný magický rok 2028 nikdy neexistoval. Posouvání termínů bylo vždycky kontinuální.
Posunovač termínů, nejproduktivnější to zaměstnanec Nejlepší Správy, se činí 🙂
Urcite mu pomaha aspon 1-2 brzdari!
Není třeba. Stačí odpojený zdroj energie.