Další budoucí rychlotrať má klíčové razítko. Úřad stanovil 60 podmínek

VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Úřad stanovil celkem 60 různých podmínek pro všechny fáze stavby.

Správa železnic získala důležité povolení pro stavbu dalších 40 km nové vysokorychlostní trati. Ministerstvo životního prostředí dnes vydalo souhlasné stanovisko se stavbou vysokorychlostní trati z Brna do Břeclavi v úseku Modřice – Šakvice – Rakvice. Trať je označována jako RS 2 nebo VRT Jižní Morava.

Vyplývá to z dokumentu zveřejněného v registru oznámení EIA. Po úseku Prosenice – Ostrava jde o druhou plánovanou rychlotrať, jejíž příprava pokročila do fáze získání souhlasného stanoviska.

Trasa VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Stanovisko ještě neznamená stavební povolení, je ale v celém procesu přípravy jedním z klíčových. Ministerstvo v dokumentu stanovilo celkem 60 různých podmínek pro fáze od přípravy až po provoz samotné trati.

Podle aktuálního letáku k celému projektu má stavba trati označované také jako VRT Jižní Morava začít v roce 2028.

Přehledně: Nejdříve v roce 2032. Kdy a kde se v Česku podle slibů SŽ svezete rychlovlakem

Správa železnic zaslala první materiály pro řízení už v prosinci 2023, celý proces vyhodnocování vlivu na životní prostředí tak trval necelé dva roky. K dokumentaci přišlo 66 různých vyjádření, které musel úřad vypořádat. Připomínky se týkaly hlavně požadavků na vedeni trasy VRT podél dálnice D2. Obyvatelé některých obcí požadovali také zakrytí části trasy kvůli hluku. Největší odpor ke stavbě je v Rajhradě, kde mají lidé obavy z narušení podzemních vod. Plánované stavbě tunelu v této lokalitě má předcházet důkladný průzkum.

 Našli jsme řešení, která významně omezují případné negativní dopady na zdraví lidí i na životní prostředí a respektují přírodní hodnoty regionu. Zabývali jsme se posuzováním hluku a vibracemi, které vyřeší nadstandardní protihluková opatření, dále také minimalizací záborů půdy a opatřeními v souvislosti se dvěma Evropsky významnými lokalitami, kterými trať povede. Snažili jsme se maximálně vyhovět všem relevantním požadavkům obcí, měst a veřejnosti,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík.

Nevycházíte nám dostatečně vstříc, stěžují si lidé kolem budoucí rychlotratě z Brna do Břeclavi

Nová trať počítá s rychlostí až 320 km/h, bude pouze pro osobní dopravu. V budoucnu by z ní měla odbočovat nová trať do Znojma. V Rakvicích se napojí na stávající koridorovou trať, kterou čeká modernizace na 200 km/h. Chráněné území Vranovický les překlene trať mostem dlouhým 1350 metrů. Údolí řeky Šatavy překlene VRT 400 metrů dlouhou estakádou, u Rajhradu trať povede skoro kilometrovým tunelem.

(V textu bylo původně uvedeno, že zahájení stavby má zpoždění. Šlo o údaj na stránkách SŽ, která později uvedla, že jde o chybu na stránkách SŽ)

Tagy EIA RS 2 Správa železnic VRT Jižní Morava
17 komentářů