Další brněnský tunel. Začíná ražba průzkumné štoly pod Vinohrady
Průzkum má ukázat, zda tunel nepovede i bývalou skládkou.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo s přípravou další části Velkého městského okruhu. Sdružení firem GEOtest, OHLA ŽS, Metrostav TBR, FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a INSET včera zahájilo stavbu průzkumné štoly k budoucímu tunelu Vinohrady, nedílné součásti Velkého městského okruhu v Brně.
Necelý kilometr dlouhá průzkumná štola poslouží pro podrobný průzkum geologických, hydrogeologických a geotechnických parametrů pro návrh budoucího tunelu Vinohrady, které bude měřit 1470 metrů. Hodnota zakázky je 725 milionů korun.
ŘSD včera předalo staveniště, ještě letos předpokládá dokončení prací na zařízení staveniště a větší část hloubení těžní šachty. Začne u jižního portálu při ulicích Věstonická – Křtinská. Šachta bude hluboká 27 metrů, její průměr bude 10 metrů. Vlastní ražbu průzkumné štoly zahájí ŘSD začátkem roku 2025.
„Ražba štoly proběhne v pestrých geologických podmínkách, kde očekáváme výskyt jak zemin a písků, tak skalních hornin. Rozpojováni horniny při ražbě štoly provedeme v podstatné délce trasy štoly mechanicky. Předpokládáme také použití trhacích prací v koncovém severním úseku štoly v délce cca 400 m,“ uvedlo ŘSD v tiskové zprávě. Ražba proběhne Novou rakouskou tunelovací metodou.
Základ pro jeden z tubusů nového tunelu
Ražba štoly potrvá téměř tři roky. Průzkum má mimo jiné ukázat, zda tunel nepovede částečně bývalou skládkou, o které se říká, že byla mezi čerpací stanicí a Bílou horou. „Podrobný průzkum a návrh sanace je v zadávacím řízení a jeho provedení stanoví podmínky již tak technicky obtížného zakládání stavby,“ uvádí ŘSD v informačním letáku. Samotná štola bude tvořit základ jedné ze dvou tunelových rour, kterými mají po roce 2030 jezdit auta.
Stavba propojí nově otevřený úsek z Rokytovy s mimoúrovňovou křižovatkou Líšeňská a s Ostravskou radiálou. Umožní průjezd Brnem až k D1, společně s dalšími úseky spojí jižní a severní okraj města.
Odhadované náklady na nový tunel jsou 9,3 miliardy korun, bude 1,5 kilometru dlouhý. Stavba zahrnuje jak tunel, tak předmostí navazující na estakádu Rokytova VMO a novou mimoúrovňovou křižovatku Líšeňská. Ta napojí dvě velká sídliště v Brně: Líšeň a Vinohrady. ŘSD připomíná, že počtem obyvatel jde o dvě okresní města. Tunel bude částečně hloubený, z většiny ražený.
Podle aktuálních informací ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2028. Kompletně je tunel popsán v informačním letáku.